Gå til innhold

Jobb og studie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ei 17 år gammal jente som skal søke jobb på butikk til skolen begynnerne på igjenn. Skal begynnde på mitt 2 år på studiespesialisering ved VGs. Det jeg frykter er at jeg ikke kommer til å ha tid til både jobb og studie, men jeg må tjene penger til russetiden og tur med jentene. Har dere noen tips til hvordan jeg skal klare meg i studiene pluss jobben? Er redd for at prøvene og innleveringen skal bli dårlige karakterer på pga mangle på tid 

Anonymkode: 8474b...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette avhenger jo egentlig helt på hvor mye tid du må bruke på skolearbeid på fritiden for å oppnå de karakterene du ønsker, men de aller fleste klarer å ha en jobb ved siden av både skole og studier, så får en regulere timeantallet selv :) Ellers kan det nok være greit å jobbe mer i perioder der du har lite prøver/innleveringer på skolen samt fridager/ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur innom ditt nærmeste bibliotek, og spør bibliotekaren der om hjelp til å finne bøker om studieteknikker. Gjerne flere ulike. Studieteknikk er måten man klarer å huske ting lettere på, og det finnes mange måter å erverve seg kunnskap lettere på! Bruk tid på å lese disse bøkene, så klarer du nok lettere å huske pensumet på skolen din. Denne litteraturen kan også hjelpe deg på Høyskole/Universitet hvis du skal ta det senere. :) 

Anonymkode: f95d3...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet bare i feriene da jeg gikk på vgs, men jobbet en del siste året jeg studerte. Nå jobbet jeg som vikar på skole, så hadde fri helger og kvelder, men det var mye tid til lesing som gikk bort. Jeg leste hver gang jeg hadde fri. Var ikke veldig sosial, men tok meg tid til en fest eller et besøk i blant. 

Det som funket for meg var å sette opp mål for hva jeg skulle ha lest og forstått innen en frist. Jeg pleide også å sette på en timer når jeg jobbet med pensum. Lese en time, pause, lese en time til osv. 

Jeg leste hele tida. På besøk hos foreldrene mine, hørte på pensum på lydbok på reiser osv. 

Maste hull i hodet på forelesere om eksamen og hva jeg måtte kunne. Fikk jo ikke fasiten, men fikk en god del tips. 

Lagde flashcards med begreper jeg måtte pugge. Hadde også lister med begreper som jeg kopierte opp flere eksempler av. Hver dag skrev jeg inn definisjonene på begrepene, og sjekket fasiten etterpå. Pugget på de jeg ikke klarte. Gjorde dette til jeg kunne alt, og øvde på de igjen før eksamen.

Jeg tenkeskrev mye. Bestemte meg for et tema, og bare skrev ned alt jeg kunne. Om det stoppet opp, så sjekket jeg pensum.

Da jeg avtalte med studievenner å jobbe på gruppe, var jeg helt nazi. Jeg ga tydelig beskjed om at vi skal sette opp en plan, og at skravling kun foregår i planlagte pauser. Om gruppa endte opp med å skli ut og alle bare satt der og skravlet, så satte jeg på headset eller gikk og satte meg alene og jobbet. 

Nå er det lenge siden jeg gikk vgs, husker ikke helt hvordan det var. Jeg var i tillegg lei skole på vgs. Så ikke sikkert mine metoder funker på vgs, men det er i hvert fall noen tips! 

«Trikset» er å jobbe med studiene målrettet og strukturert. Intensivt før eksamen. 

Jeg fikk bedre karakterer enn de i klassen min som ikke hadde jobb ved siden av. Hvert fall de jeg hang mest med og studerte mye sammen med. Kan godt hende andre i klassen klarte seg like godt som meg, men ble ikke kjent med alle. Men jeg vet at flere andre var mer opptatt av å være sosiale og skravle og bruke tid på helt andre ting. 

Anonymkode: ca86d...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...