Gå til innhold

Når få tid til trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg googlet dette i sted, og da fikk jeg opp utallige råd. Problemer var at disse rådene gikk mer på motivasjon enn tid 😂 «Kom deg opp av sofaen» og «start NÅ». 

Vel, dette er ikke mitt problem! Det siste året har jeg trent 2-4 ganger for uken, er langt i fra noen treningsnarkoman eller fitness-dame, men jeg synes det er gøy og jeg liker å holde kroppen min i god form. Jeg pleide å være overvektig, men så oppdaget jeg lavkarbo. Treningen startet jeg med etter jeg hadde gått ned de overflødige kiloene, og det har hjulpet med å redusere løs hud og jeg har fått markante muskler. Jeg føler meg frisk og i form. 

Men så kommer vi til problemet mitt... Fram til nå har jeg jobbet i turnus (60-80%) Jeg har trent på formiddagen på fridager og de dagene jeg har hatt kveldsvakt, da er barna uansett i barnehage og på skolen. Til høsten startet jeg i en 100% jobb. Arbeidstid 8-16. Dette er en veldig attraktiv stilling for meg, da min samboer også jobber turnus, og vi har vært avhengig av barnevakt for å få hverdagen til å gå opp. Dette slipper vi nå. Men det vil si at jeg må «ofre» treningstiden min. 

Samboeren min arbeider mye kveld, og har han først fri er han veldig sjeldent hjemme. Jeg kan ikke belage meg på at han passer barna slik at jeg dra på trening. Iallfall ikke så ofte som jeg er vant til nå. 

Jeg er livredd for å legge på meg igjen, og å miste treningsgrunnlaget jeg har jobbet så hardt for til nå. Av helsemessige årsaker bør jeg styrke muskulaturen, jeg hadde smerter i bekken og ledd før jeg begynte å trene.

Noen som har greid å finne en løsning tidsklemma?? Jeg kunne tenkt meg å jobbet redusert, bare for å få tid til minst en treningsøkt i uka, men det er ikke særlig lønnsomt 🙄

Anonymkode: 0feb0...056

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil også legge til at på min nye arbeidsplass vil min viljestyrke bli satt på prøve daglig, med tanke på søte fristelser... Det blir som å ha diabetes og jobbe i en godtebutikk....😑

-ts

Anonymkode: 0feb0...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det så viktig med rutine. Er det ingen mulighet at du kan ha et fast tidspunkt på faste dager så det blir like viktig som feks jobb? Kan du trene før jobb kanskje?

Anonymkode: 341ef...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har hatt barnevakt frem til nå, så kan dere vel fortsette å ha barnevakt et par timer i uka, så du får trent? Og hva er automatikken i at din samboer kan være borte når han har fri, mens du liksom er nødt til å passe ungene? Dere har vel begge et foreldreansvar? 

Veldig mange klarer å trene noen timer i uka, til tross for barn og 8-16-jobb, også de som har samboer som jobber turnus...

Anonymkode: 607e0...a95

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tren hjemme i stede. De pengene du bruker på treningssenter bruker du heller på utstyr som du kan bruke hjemme. 

Anonymkode: b17b4...a7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jobb eller etter at barna har lagt seg er vanlige tidspunkter for mange, pluss eventuelt en eller begge dager i helg. 

Anonymkode: e720f...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løp en tur før familien våkner om morgenen og ta styrketreningen hjemme.

Anonymkode: 659ef...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon. Vi har begge 100% arbeid, men min mann har engasjert seg i politikken og har derfor en del møter på kveldstid(noen gjennom jobb også). Så jeg er ofte alene med barna, spesielt på kveldstid. I tillegg har et av våre barn en alvorlig diagnose som gjør at kveldene krever alt av meg når jeg er alene, og vi tar ofte igjen husarbeid(det nødvendige) de kveldene mannen er tilstede. Ellers så sliter vi med for lite søvn(ingen av barna sover natta igjennom), så å stå opp 4 i stedet for 5 er lite aktuelt. Jeg burde ha fikset både vekt og aller helst fysisk form, men tidsklemma har virkelig satt det hardt tak i meg. Vi har barnevakt 1-2 ganger i året, da gjerne når vi skal på tilstelninger gjennom jobb og politiske verv.

Anonymkode: 27cfc...70c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I travle perioder trener jeg gjerne før jobb. Eller på vei hjem fra jobb. Da er mye tid spart med tanke på skift/dusj. 

Jeg trener en del hjemme. Har overbygg med nødvendig utstyr, da treningen jeg liker (hoppetau, kettlebell, slynge, styrke med hopp) ikke egner seg innendørs. 

I perioder der hverdagen er fullstendig kaos trener jeg både Lørdag og Søndag. 

I ditt tilfelle ville jeg nok også stilt noen krav til mannen. Det er greit at man skal dra lasset sammen. Men når hans jobb/interesser går utover trening, som er et ganske sentralt behov for deg, er det ikke greit lenger. 

Anonymkode: 2a8da...830

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg googlet dette i sted, og da fikk jeg opp utallige råd. Problemer var at disse rådene gikk mer på motivasjon enn tid 😂 «Kom deg opp av sofaen» og «start NÅ». 

Vel, dette er ikke mitt problem! Det siste året har jeg trent 2-4 ganger for uken, er langt i fra noen treningsnarkoman eller fitness-dame, men jeg synes det er gøy og jeg liker å holde kroppen min i god form. Jeg pleide å være overvektig, men så oppdaget jeg lavkarbo. Treningen startet jeg med etter jeg hadde gått ned de overflødige kiloene, og det har hjulpet med å redusere løs hud og jeg har fått markante muskler. Jeg føler meg frisk og i form. 

Men så kommer vi til problemet mitt... Fram til nå har jeg jobbet i turnus (60-80%) Jeg har trent på formiddagen på fridager og de dagene jeg har hatt kveldsvakt, da er barna uansett i barnehage og på skolen. Til høsten startet jeg i en 100% jobb. Arbeidstid 8-16. Dette er en veldig attraktiv stilling for meg, da min samboer også jobber turnus, og vi har vært avhengig av barnevakt for å få hverdagen til å gå opp. Dette slipper vi nå. Men det vil si at jeg må «ofre» treningstiden min. 

Samboeren min arbeider mye kveld, og har han først fri er han veldig sjeldent hjemme. Jeg kan ikke belage meg på at han passer barna slik at jeg dra på trening. Iallfall ikke så ofte som jeg er vant til nå. 

Jeg er livredd for å legge på meg igjen, og å miste treningsgrunnlaget jeg har jobbet så hardt for til nå. Av helsemessige årsaker bør jeg styrke muskulaturen, jeg hadde smerter i bekken og ledd før jeg begynte å trene.

Noen som har greid å finne en løsning tidsklemma?? Jeg kunne tenkt meg å jobbet redusert, bare for å få tid til minst en treningsøkt i uka, men det er ikke særlig lønnsomt 🙄

Anonymkode: 0feb0...056

Tren etter sted med barnepass??

Anonymkode: 1512e...e22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere over i alle tips som er gitt der

Gubben må steppe opp litt. Jobber han kveld kan jo han ta ungene om morgenen så du kan trene før jobb. 

Så må han også stille noen kvelder i uka også - evnt, jobber han nesten alle kvelder så blir alt. morgentrening. 

Sjekk hvilke treningssenter som har barnepass - har du mange barn er det kanskje vanskelig men de eldste klarer seg kanskje selv eller dere skaffer barnevakt. 

Tren hjemme - er mye enkelt utstyr man kan ha hjemme - romaskin/kettlebells/strikker +++ - eller ta med hele gjengen ut i parker med enkelt utstyr eller hvor du kan løpe litt - ta de med på tur i marka. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mage svar og ideer! På grunn av reisevei blir det vanskelig å trene før og etter jobb, da jeg må levere og hente i barnehagen inne åpningstidene. 

Jeg bor dessverre ikke så sentralt, så treningsstudio med barnepass er ikke tilgjengelig. Jeg trener faktisk i en ombygd gymsal på en nedlagt skole 😬 Det er det eneste tilbudet.

Jeg vet at barnevakt vil stille opp på kveldstid, men jeg kjenner litt på samvittigheten med å bruke de «unødvendig» Jobb er noe annet enn trening (egentid)

Har tenkt på å anskaffe meg en spinningsykkel og noen manualer hvis det viser seg å være plent umulig å forlate huset for å trene. Dette er en mulighet. 

Mannen min er borte på kveldene av «gyldige» årsaker (møter, verv, jobb- han har i tillegg egen bedrift) så jeg kan ikke belage meg på han. Dette var også noe av grunnen til at jeg byttet jobb. Slik at jeg kunne ta ungene hver kveld.

ts

Anonymkode: 0feb0...056

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber 100 % turnus og har en mann som også jobber 100% (dagtid, men ofte overtid som da strekker seg til ut på kvelden) 
Jeg har en veldig aktiv livsstil, noe jeg deler med mannen min. 
Dette gjør at vi nok har stor forståelse for hverandre sitt treningsbehov. 
Vi planlegger ukene hver Lørdag eller Søndag, slik at vi vet når det er rom for oss begge til å trene utenfor huset (vi løper en del begge to) 
i tillegg har vi laget treningsrom i huset vårt og investert i mye styrketreningsutstyr. Neste på planen er en mølle, det vil gjøre ting veldig mye lettere de dagene jeg går på vakt på han må jobbe overtid. 
Jeg anbefaler deg og kjøpe inn litt helt grunnleggende utstyr for styrketrening, da får du i det minste holdt styrken din ved like. 
Kjøp en stang med vektskiver til baseøvelser, ett sett manualer og gjerne en treningsbenk som du kan stille i skå/liggende/sittende (du behøver ikke kjøpe stativ til stangen, det kan veldig lett lages) kjøp ett par ulike vektskiver slik at du kan legge på etterhvert som styrken øker. 
Kjøp gjerne ett par strikker med ulik motstand også, disse kan du gjøre masse kjekt med! 
Også selvsagt en treningsmatte. 
Har dere mulighet til å investere i en mølle så vil jo mange problemer løses der også :)

Jeg gjør det også ofte slik at jeg står opp tidlig Lørdag morgen, setter på kaffe og lager klar frokost (fordi jeg har lyst, jeg må i bunn og grunn ingenting) så løper jeg ut ett par timer, kommer  inn og dusjer og kan fremdeles være med på frokost og andre aktiviteter den dagen. 

Resterende dager så trener jeg på formiddagen/morgenen når jeg har kveldsvakt, og på kvelden etter ungene er lagt de dagene jeg har dagvakt. 
Trener ofte da styrke hjemme, eller avtaler med mannen at jeg løper ut en times tid,og at han løper etter meg . Det fungerer veldig fint. 
Jeg legger alltid langturene mine til dager med kveldsvakt eller fridager, da er ungene i barnehagen og jeg slipper å bruke så mye av tiden til mannen/svigerforeldre til å være hjemme med ungene. 

Hadde jeg jobber 8-16 slik du skal begynne med så hadde jeg kanskje avtalt 1-2 dager i uka hvor du kan få løpe litt lengere turer når ungene er lagt, dersom det er mulig for dere. 
Det behøver jo ikke være i timeshvis, men 45-60 minutter er ofte gull :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig godt utfordringen din, TS! 

Har det ganske likt her. Bor «på bygda», jobber 8-16 og skal levere og hente i bhg/SFO hver dag.

Vet ikke hvor gamle barna dine er, men jeg kan i hvert fall ikke stikke ut og trene på morgenen hvis mannen ikke er hjemme (han er mye borte). 

Har løst det cirka sånn: 

- vi planlegge uka vår sammen. Om mannen har mulighet til å være hjemme noen timer en kveld, så jeg får trent, så er han selvsagt det - sjelden, men det skjer!

- har ei god venninne og vi «byttelåner» barn. Dette fungerer SÅ bra. En ukedag henter jeg alle fire barna (vi har to hver), og har de med hjem på middag, så hun får trent. Så kommer hun og henter de kl.18. En annen dag henter hun alle fire. 

- ordner meg barnevakt for trening en gang i blant (de ukene det skjærer seg med både mann og venninne- kanskje 1 gang i mnd)

- hjemmetrening etter barna har lagt seg. Løper intervall i bakke rett ved huset, har litt  enkelt treningsutstyr (noen kettlebells, matte, strikk). Ønsker meg mer på sikt, b.a. tredemølle. 

- i helgene tar jeg med barna i skogen på tur. Får ofte trent litt selv også i løpet av helgen, enten fordi mannen er hjemme eller fordi barna kan besøke venner noen timer.

 

Barna er for øvrig 5 og 7 år. Merker det meste begynner å bli enklere nå! Stor forskjell fra etpar år tilbake i tid 😊👏

Anonymkode: 48650...6fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at vi fikk 2 barn kjøpte vi tredemølle. Trener styrke med manualer vi har kjøpt. Har også en sykkel som jeg bruker til å transportere barn til og fra barnehagen. Bruker sykkelen ofte  til og med når jeg skal handle i butikken.  

Med 2 barn og fulltidsjobb fungerer det ikke med treningssenter. 

Hjemmetrening er veldig praktisk.  Kan gjøres når barna er i seng og du slipper å  forlate huset.

Anonymkode: 975c0...8a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor lang arbeidsvei vil du få? Hvis man har noen kilometer til og fra jobb og sykler vil man være "ferdig trent" når man kommer hjem, i alle fall mht generell helsegevinst.

Må det være du som leverer i barnehagen hver dag?

Jeg har hatt 20 km vei til jobb. Jeg brukte drøyt 45 minutter på en vanlig tung offroad, hadde jeg hatt en lett fin hybrid skulle det gått på under 40 minutter. De fleste sykler ikke så raskt, men holder man 25 km/t i snitt, som ikke er vanskelig på en lett fin dykkel, vil 20 km gå unna på 50 minutter.

Hvis du i tillegg har slynge hjemme kan du få trent det meste av styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å gå ned i vekt og er derfor nøye på å få gått trimturer hver dag. Noen ganger har jeg guttungen (7 år) med, andre ganger er han hjemme alene en times tid. Han storkoser seg når han får være alene hjemme. Styrketrening tar jeg hjemme. Han er forresten ofte med pappaen på joggetur og synes det er veldig gøy! Ser du trener i et ombygd gymsal. Kunne du tatt med ungene rett og slett? Ta med spill eller noe slik at de er underholdt. Kanskje de kan leke på utsiden mens du trener? Siden det har vært skole der er kanskje uteområdet greit å leke på. Vi bor også ute på bygda, og venninnen min har gjort det slik fra ungene var veldig små. 

Anonymkode: 5a514...6dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 9.41, AnonymBruker skrev:

Takk for mage svar og ideer! På grunn av reisevei blir det vanskelig å trene før og etter jobb, da jeg må levere og hente i barnehagen inne åpningstidene. 

Jeg bor dessverre ikke så sentralt, så treningsstudio med barnepass er ikke tilgjengelig. Jeg trener faktisk i en ombygd gymsal på en nedlagt skole 😬 Det er det eneste tilbudet.

Jeg vet at barnevakt vil stille opp på kveldstid, men jeg kjenner litt på samvittigheten med å bruke de «unødvendig» Jobb er noe annet enn trening (egentid)

Har tenkt på å anskaffe meg en spinningsykkel og noen manualer hvis det viser seg å være plent umulig å forlate huset for å trene. Dette er en mulighet. 

Mannen min er borte på kveldene av «gyldige» årsaker (møter, verv, jobb- han har i tillegg egen bedrift) så jeg kan ikke belage meg på han. Dette var også noe av grunnen til at jeg byttet jobb. Slik at jeg kunne ta ungene hver kveld.

ts

Anonymkode: 0feb0...056

Jeg trener hjemme i stua på matte etter barna er i seng i de periodene mannen er bortreist(har tre barn) bruker kun vekter og egen kroppsvekt og treningsprogrammer på youtube. 

Når han har vanlig arbeidstid(Vi jobber begge fra 8-16) så trener jeg tre kvelder i uka etter at ungene er lagt og en lør/søn trening i løpet av dagen. 

Det er barnepass på treningssenteret mitt men har aldri vært aktuelt å levere de der etter bhg. Da er de trøtte og slitne og skal ha middag. Men brukte barnepass da jeg var i permisjon med alle. Samt at jeg av og til tar de med i helgen en liten tur. 

Anonymkode: 5f46b...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor gamle barna dine er, men er kanskje en mulighet å ta de med? Leke ute på lekeplassen eller i en annen del av gymsalen? 

Anonymkode: 0ecf3...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...