AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #1 Skrevet 9. august 2019 Hvordan funker egentlig tics? Er det en handling som blir utført automatisk eller bevisst? Feks ved blunking, er det slik at man automatisk blunker mye uten å være bevisst på det eller kjenner man ubehag i øyet og dette fører til at man må blinke bevisst? Beklager om spørsmålet er dårlig formulert. Anonymkode: 4c30d...2bb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #2 Skrevet 9. august 2019 Du kan spørre TIX han har visst tics Anonymkode: 214be...d54
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #3 Skrevet 9. august 2019 Har ticks med nesa. Gjør det både bevisst og ubevisst. Øker tendensen til det dersom jeg er syk/stressa osv. Anonymkode: 90f99...df6 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #4 Skrevet 9. august 2019 https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/utviklingsforstyrrelser/tourettes-syndrom Anonymkode: 32fdb...52e
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #5 Skrevet 10. august 2019 Jeg har tourette. Der er det blunking som er værst for meg. Jeg blunker mye hele tiden i perioder, både bevist og ubevist. Men en ting, er at jeg ikke har mulighet for å ikke blunke. Får vondt i øynene. Men jeg blunker ikke mye hele tiden. Bare i perioder. Men alltid mer enn de fleste andre. I perioder jeg er trøtt, sliten, stresset, nervøs blunker jeg mye mer, og kraftigere. Og da kjenner jeg det godt, men dwr klarer jeg ikke å unngå. Anonymkode: 692c0...592
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #6 Skrevet 10. august 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tourette. Der er det blunking som er værst for meg. Jeg blunker mye hele tiden i perioder, både bevist og ubevist. Men en ting, er at jeg ikke har mulighet for å ikke blunke. Får vondt i øynene. Men jeg blunker ikke mye hele tiden. Bare i perioder. Men alltid mer enn de fleste andre. I perioder jeg er trøtt, sliten, stresset, nervøs blunker jeg mye mer, og kraftigere. Og da kjenner jeg det godt, men dwr klarer jeg ikke å unngå. Anonymkode: 692c0...592 Har du fått noen blikk eller kommentarer på blunkingen? Anonymkode: 8c6bc...1af
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #7 Skrevet 10. august 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan spørre TIX han har visst tics Anonymkode: 214be...d54 Hvem er TIX? Anonymkode: 8c6bc...1af
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #8 Skrevet 10. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tourette. Der er det blunking som er værst for meg. Jeg blunker mye hele tiden i perioder, både bevist og ubevist. Men en ting, er at jeg ikke har mulighet for å ikke blunke. Får vondt i øynene. Men jeg blunker ikke mye hele tiden. Bare i perioder. Men alltid mer enn de fleste andre. I perioder jeg er trøtt, sliten, stresset, nervøs blunker jeg mye mer, og kraftigere. Og da kjenner jeg det godt, men dwr klarer jeg ikke å unngå. Anonymkode: 692c0...592 Takk for svar. Så det er ikke slik at du føler et ubehag på øyet først, og deretter må blinke for å «lindre» ubehaget? Anonymkode: 4c30d...2bb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #9 Skrevet 10. august 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Så det er ikke slik at du føler et ubehag på øyet først, og deretter må blinke for å «lindre» ubehaget? Anonymkode: 4c30d...2bb Ikke den du siterer,men selvsagt ikke. Les linken høyere opp Anonymkode: 32fdb...52e
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #10 Skrevet 10. august 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke den du siterer,men selvsagt ikke. Les linken høyere opp Anonymkode: 32fdb...52e Er det selvsagt? Har lest linken din og ble ikke noe klokere på det jeg lurte på. Saken er at jeg selv har «tics» på denne måten jeg beskriver. Anonymkode: 4c30d...2bb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #11 Skrevet 10. august 2019 Jeg synes denne podcasten med Adrian Lund, som har Tourettes med mye tics er verdt å høre på. Han forklarer veldig godt om ticsene og hvordan de varierer. https://radio.nrk.no/serie/sommer-i-p2/MKRV14005517/12-08-2017 Anonymkode: 462e1...5c6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #12 Skrevet 10. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det selvsagt? Har lest linken din og ble ikke noe klokere på det jeg lurte på. Saken er at jeg selv har «tics» på denne måten jeg beskriver. Anonymkode: 4c30d...2bb Ja selvsagt. Ticks er en ufrivillig og ukontrollerbar handling,så les på nytt. Og man kan ha ticks uten tourette. Tourette er mer omfattende en litt øyeblunking Anonymkode: 32fdb...52e
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #13 Skrevet 10. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja selvsagt. Ticks er en ufrivillig og ukontrollerbar handling,så les på nytt. Og man kan ha ticks uten tourette. Tourette er mer omfattende en litt øyeblunking Anonymkode: 32fdb...52e Det er mer omfattende en litt øyeblunking hos meg og, men jeg har nok ikke Tourettes. Som du ser av hi så spør jeg ikke spesielt om tourettes, men om tics generelt. Om du har problemer med spørsmålet jeg stiller så må du gjerne slutte å lese tråden. Anonymkode: 4c30d...2bb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #14 Skrevet 10. august 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mer omfattende en litt øyeblunking hos meg og, men jeg har nok ikke Tourettes. Som du ser av hi så spør jeg ikke spesielt om tourettes, men om tics generelt. Om du har problemer med spørsmålet jeg stiller så må du gjerne slutte å lese tråden. Anonymkode: 4c30d...2bb Men hvorfor nevne tourette i trådtittel? Anonymkode: 32fdb...52e
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #15 Skrevet 10. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor nevne tourette i trådtittel? Anonymkode: 32fdb...52e Fordi jeg lurer på tics både med og uten tourettes syndrom. Er du ferdig å kverulere nå? Anonymkode: 4c30d...2bb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #16 Skrevet 10. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg lurer på tics både med og uten tourettes syndrom. Er du ferdig å kverulere nå? Anonymkode: 4c30d...2bb Jeg kverulerer ikke. Jeg svarer bare,men svarene er tydeligvis ikke de du vil ha. Og linken var ganske tydelig. men kanskje dette er tydlig nok! «Tics er for mange noe ukjent. I vår diagnosebok, ICD 10 er tics definert som ”ufrivillige, raske, gjentatte, urytmiske motoriske bevegelser (omfatter vanligvis bestemte muskelgrupper) eller plutselige, utilsiktede vokale lyder”. Tics er en nevropsykiatrisk tilstand. Det er medfødt og kommer ofte til syne i tidlig barndom, det vil si mellom 5 og 7 år. For noen begynner det tidligere – og andre igjen kan oppleve at ticsene kommer seinere. Anonymkode: 32fdb...52e
Gjest AdeleneMay Skrevet 16. august 2019 #17 Skrevet 16. august 2019 Hei! Jeg har tourettes. Ofte kjennetegnes tourettes syndrom med at man kan kjenne en trang (dette kalles ofte et "urge") i forkant. For meg kjennes det ut som et ubehagelig press på ulike steder i kroppen, for eksempel på øyelokkene, i halsen, nakken, føttene osv. Vanskelig å beskrive akkurat hvordan det kjennes ut. Men mange sammenligner det med kløe. Når man klør et sted, gir det en behagelig følelse å reagere på kløen ved å klø seg. osv. Dette ubehaget jeg kjenner, går ofte bort hvis jeg ticser. For eksempel kan jeg kjenne en pressende/trykkende følelse i øyebrynene og ved å løfte øyebrynene, forsvinner den pressende følelsen. Noen ganger hjelper det å bare gjøre det èn gang, men som oftest må jeg gjøre det mange ganger på rad før det føles "riktig" og ubehaget forsvinner. Derfor er tics ved tourettes syndrom både ikke-viljestyrte og viljestyrte samtidig, hvis det gir mening... Trangen til å ticse har nevrologiske årsaker og det er ikke noe man kan styre. Men mange med tourettes blir gode på å undertrykke trangen og holde igjen tics, i hvert fall til en viss grad. Mange med tourettes syndrom er ikke bevisst eller merker ikke trangen som kommer i forkant. Jeg har hatt tics siden barnehagen og ble først i voksen alder bevisst den fornemmelsen som kommer i forkant. Jeg gikk i en behandling som heter Habit reversal training therapy. Det å bli bevisst trangen og ulike triggere var en viktig del av behandlingen. Videre lærte jeg det de kaller "konkurrerende responser". Når jeg kjenner press bak øyelokkene, kan jeg feks bruke en konkurrerende respons som går ut på å blunke rolig og kontrollert, istedenfor å knipe øynene hardt sammen = det er en respons på trangen som er mindre synlig for andre, mindre slitsomt for øynene osv. Det er vanskelig å gjøre noe med trangen til å ticse, men målet er at disse konkurrerende responsene etter hvert skal erstatte ticsene. For meg har det hjulpet å bli mer bevisst i alle fall på hva som utløser/forværrer mine tics, men det krever helt sinnsykt mye trening, bevissthet og utholdenhet å klare gjøre konkurrerende respons hver gang jeg kjenner behov for å ticse. Men så har jeg veldig mange ulike tics, som kommer og går, eller jeg får plutselig nye tics. Men det er mulig det kan fungere godt for de som har et fåtall tics.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #18 Skrevet 16. august 2019 Jeg tror det heter flått på norsk. Anonymkode: 70fd6...e92
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #19 Skrevet 16. august 2019 Kjæresten min har tics. Blunker mye og ukontrollert på ene øyet. Plager ikke han eller meg, for den saks skyld. Anonymkode: 714cc...744
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #20 Skrevet 16. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det heter flått på norsk. Anonymkode: 70fd6...e92 Det er insektene, ikke noe med tourettes eller tics å gjøre Anonymkode: 728db...136
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå