Gå til innhold

Angår oss alle;gravid eller ei!

Fremhevede innlegg

Gjest sexysadie
Skrevet

Tre av fem gravide sykmeldt

bakgrunn

Høyt fravær. Tre av fem norske kvinner er sykmeldt en eller flere ganger før de går ut i svangerskapspermisjon. Hver sykemelding varer i gjennomsnitt tre måneder - en tredjedel av et svangerskap.

Ikke syke. Mange gravide som skulle værtomplassert på arbeidsplassen eller mottatt svangerskapspenger, blir i stedet sykmeldt. NHO mener trygdekontorene er for strenge med å tildele svangerskapspenger.

Av til sammen 30 142 kvinner som begynte å motta fødselspenger før utgangen av september i år, hadde 18 566 - hele 62 prosent - minst ett sykefravær fra jobben i løpet av de ni månedene de gikk gravide. Hvert fravær varte i snitt 81,1 dag, viser tall fra rikstrygdeverket.

Over halvparten av kvinnene gikk direkte over fra sykemelding til svangerskapspermisjon.

Ifølge kontorsjef Nanna Stender i Rikstrygdeverket, betyr ikke det høye fraværstallet nødvendigvis at alle kvinnene er syke i løpet av svangerskapet.

Sandman-utvalgets innstilling om sykefravær og uføretrygd slår nemlig fast at mange gravide som skulle vært omplassert på arbeidsplassen eller mottatt svangerskapspenger, i stedet blir sykmeldt. - Det er urimelig at kvinner beskrives som syke når de egentlig ikke er det, sier Stender til Aftenposten.

Tilrettelegge

I henhold til arbeidsmiljøloven, har arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge arbeidet av hensyn til den enkelte arbeidstagers forutsetninger. Det innebærer at arbeidsgiver skal vurdere omplassering i tilfeller der gravide ikke kan utføre sitt vanlige arbeid av risiko for skader på fosteret.

Hvis arbeidsplassen ikke har mulighet til å omplassere gravide, skal kvinnene etter reglene motta svangerskapspenger -- ikke sykepenger. Svangerskapspenger beregnes på samme måte som sykepenger, men uten en arbeidsgiverperiode. I 1999 fikk bare 565 norske kvinner svangerskapspenger i løpet av graviditeten. I Sverige ligger tallet på 20 000.

Medisinsk fagsjef i NHO, Geir Rise, sier at signaler fra mange bedrifter tyder på at trygdekontorer holder en altfor streng praksis ved bruken av fødselspenger. Og at regelverket ikke tar hensyn til kvinnens helse.

- Kvinner risikerer å bruke opp sykepengerettighetene sine under svangerskapet og bli stående uten sykepenger dersom det oppstår komplikasjoner etter fødselen, sier han til Aftenposten.

Rise mener det er nærliggende å tro at en restriktiv praksis kan være årsaken til at det i Norge hvert år settes til verden flere for tidlig fødte barn enn i andre land i Europa.

- Mange blir gående for lenge i arbeid før fødselen, mens de burde ha vært hjemme og mottatt svangerskapspenger, sier han. Rise synes også det er galt at arbeidsgiver må betale egenandelen ved sykemeldinger, i tilfeller der kvinnene egentlig skulle fått svangerskapspenger fra trygdeetaten.

Problem

En undersøkelse foretatt av Håndverksbedriftenes Landsforening, SINTEF Unimed og Norsk Kommuneforbund i fjor, viste at halvparten av 630 småbedrifter rundt om i landet anså sykdom i forbindelse med graviditet som et problem.

- I mindre virksomheter - for eksempel i frisørsalonger, men også i andre håndverks- og servicebedrifter - er det ofte vanskeligere å få til omplasseringer. Og når også frisører, som står hele dagen, nektes svangerskapspenger, stiller vi spørsmål ved om reglene fungerer etter hensikten, sier Geir Rise i NHO.

Direktør Harry Bjerkeng i Håndverksbedriftenes Landsforening kaller regelen om svangerskapspenger før fødselen "en hemmelig regel".

- Medlemmene våre får enten avslag på søknadene om svangerskapspenger, eller beskjed fra trygdekontorer, leger og arbeidstilsynet at de ikke trenger søke fordi de kommer til å få avslag likevel, sier han.

Nanna Stender i Rikstrygdeverket avviser at trygdekontorene er for strenge med å gi svangerskapspenger.

- Vi har ingen forklaring på hvorfor så mange blir sykmeldt mens de egentlig skulle hatt svangerskapspenger, sier Stender. Hun støtter seg til Sandman-utvalget, som påpeker at underforbruket av svangerskapspenger er for lite kjent blant arbeidsgivere.

- Vi prøver nå å informere både leger, jordmødre og bedrifter om reglene, sier Stender.

Sandman-utvalget anbefaler at forholdet mellom svangerskapspenger og sykepenger vurderes på nytt. "Økt informasjon om ordningen vil medføre økt forbruk, som igjen vil føre til at flere gravide kvinner får den riktige ytelsen", heter det i innstillingen. I tilfeller der det er tvil om hvorvidt kvinnen skal motta sykepenger eller svangerskapspenger, tilrår Sandman-utvalget en mer liberal praksis med å tildele svangerskapspenger. Innstillingen er nå ute på høring.

SPØRSMÅL:BLIR KVINNER GJORT OPPMERKSOMME PÅ ORDNINGEN?? (SS)

FAKTA OM SYKEFRAVÆRET I NORGE

Sykefraværet har økt med 12,8 prosent de tre første kvartalene i år. Nesten 100 000 - 18 prosent flere - sykmeldte arbeidstagere benyttet tiltakene aktiv eller gradert sykmelding.

Det totale sykefraværet i år anslås til ca. 200 000 årsverk.

Gjennomsnittlig sykefravær per arbeidstager hittil i år er 9,7 dager, mot 8,6 dager i 1999.

Kvinner er mest syke. Sykefraværet i år var i gjennomsnitt 7,6 dager for menn og 11,9 dager for kvinner.

Tallet på sykemeldinger blant gravide kan forklare noe av kjønnsforskjellen i sykefravær. For kvinner mellom 20 og 34 år utgjør svangerskapsdiagnosen 67 prosent av forskjellen mellom kvinner og menn.

Sykefravær som skyldes psykiske lidelser øker mest - fra 17,1 prosent i fjor til 17,9 prosent i år.

Den samlede utgiften til sykepenger fra folketrygden frem til utgangen av september i år var på 15,6 milliarder kroner, en økning på 14 prosent i samme tidsrom i fjor. Sykepenger til arbeidstagere utgjør drøye 90 prosent av utbetalingene.

Bondevik-regjeringen nedsatte et utvalg, ledet av tidligere statsråd Matz Sandman, til å vurdere tiltak for å få ned det høye sykefraværet og veksten i uføretrygd-utbetalingene.

Diagnosen svangerskap utgjør rundt ni prosent av alle sykepengetilfeller blant kvinner.

1212[ Dette Innlegg er endret av: sexysadie den 2002-03-07 20:24 ]

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har iallefall ikke fått noen informasjon om svangerskapspenger og hvordan man kan få det. I løpet av svangerskapet har jeg vært 50% sykemeldt i 3 uker pga sterk bekkenløsning, og 3 dager 100% pga utslitthet (siste tre dager før permisjon). Burde kansskje hatt svangerskapspenger i stedet? Burde i allefall definitivt trappet ned før, men nettopp "svangerskap er ikke sykdom" og ønsket om å stå i jobben lengst mulig gikk til slutt på helsa løs....

Jeg har kontorjobb, og mer tilrettelagt kan det vel neppe bli... Ingen kjemikalier, ingen ståing/gåing etc - de som har slike yrker tror jeg blir bedre informert...

Skrevet

Jeg har heller ikke hørt noe om dette før :o

Og jeg er i en jobb som er fysisk relativt krevendes, så for meg vil det jo bli en problemstiling hvordan jeg skal kunne få utført arbeidet hvis magen vokser.

Nyttig å vite, takker SS :D

Gjest seraphine ulogget
Skrevet
I løpet av svangerskapet har jeg vært 50% sykemeldt i 3 uker pga sterk bekkenløsning' date=' og 3 dager 100% pga utslitthet (siste tre dager før permisjon). Burde kansskje hatt svangerskapspenger i stedet?[/quote']

Ikke slik jeg tolker reglene. Svangerskapspenger gis når arbeidet/arbeidsmiljøet kan være skadelig for fosteret selv om mor er frisk. Dvs mor er i en slik form at hun kunne jobbet, men må avstå for å beskytte fosterets helse. Dersom mor er syk og ikke kan jobbe pga egen helsetilstand (bekkenløsning og utslitthet faller vel innenfor her?) så er sykemelding riktig. Tvilstilfelle: dersom du kunne fungert i jobb hvis du hadde blitt omplassert eller fått andre arbeidsoppgaver. I så fall ville muligens svangerskapspenger vært et alternativ dersom omplassering ikke var praktisk mulig på din arbeidsplass?...

Men medisinsk fagsjef i NHO, Geir Rise, sier noe som ved første øyekast ikke stemmer med dette: "mange blir gående for lenge i arbeid før fødselen, mens de burde ha vært hjemme og mottatt svangerskapspenger, sier han." Er det fosterskadelig å gå for lenge i arbeid før fødselen? Dette har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om, men Rise antyder det ("Rise mener det er nærliggende å tro at en restriktiv praksis kan være årsaken til at det i Norge hvert år settes til verden flere for tidlig fødte barn enn i andre land i Europa").

Gjest seraphine ulogget
Skrevet
Ingen kjemikalier' date=' ingen ståing/gåing etc - de som har slike yrker tror jeg blir bedre informert...[/quote']

Jeg jobber forresten med radioaktiv stråling, diverse karsinogene stoffer og mye annet snask i et laboratorium med dårlig avtrekk. Snakket med legen min, men svangerskapspenger ble ikke nevnt med et ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...