Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

http://sophieelise.blogg.no/1497817870_den_verste_perioden_i_mitt_liv.html

Eksistensiell angst er å være bekymret for livet, døden og fremtiden? Er ikke alle bekymret- og faktisk ganske plaget av dette fra en tid til annen? Er dette angst?  

Jeg tror nok at alle vil oppleve å bekymre seg for livet, døden og fremtiden i løpet av livet, gjerne opp til flere ganger også. Men om bloggeren har denne type angst som hun skriver om i kildehenvisningen din vet jeg ikke..  

Da bloggeren har skrevet om at hun lider av x-antall diagnoser opplever jeg henne som lite troverdig. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
34 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det et godt mulig hun ble feildiagnostisert. Det er ikke et uvanlig fenomen det

Ja, det forkommer at pasienter blir feildiagnosert men bloggeren ytret at hun hadde blitt frisk fra lidelsen. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Jegskulleønskeat skrev (På 3.11.2018 den 21.49):

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet (endret)
38 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det er dessverre er ikke uvanlig, nei. Ikke alle psykologer og psykiatere har like mye kunnskap om bipolar lidelse, og det er ikke uvanlig at mennesker med store humørsvingninger ender opp med en slik diagnose, som senere viser seg å være feil. Bipolar lidelse kan forveksles med blant annet emosjonelt ustabil (borderline) personlighetsforstyrrelse, da begge lidelser innebærer kraftige humørsvingninger. Tilbakevendende depressiv lidelse kan også forveksles med bipolar 2 lidelse, da det hender at mennesker med depresjoner i tillegg har perioder hvor de føles seg mer joviale enn vanlig, men som ikke er (hypo)mani. Bipolar lidelse kan forøvrig også forveksles med ADHD. Det forekommer også at mennesker får symptomer som kan minne om bipolar lidelse i vanskelige livssituasjoner. Det er altså ganske mange tilstander som kan ligne på bipolar lidelse, og det er derfor kanskje ikke så rart at noen mennesker ender opp med feil diagnose. Bipolar lidelse er både over- og underdiagnostisert. Har SE skrevet eller snakket om sine opplevelser med (hypo)mani?  

Jeg vil legge til at jeg ikke påstår at SE ikke har hatt en bipolar lidelse, det har jeg ikke kunnskap til å uttale meg om. Det jeg derimot vet er at det ikke er uvanlig å få feil diagnose. Bipolar lidelse er en kronisk psykisk lidelse som vanligvis blir gradvis verre hvis den ikke behandles. Så vidt jeg vet er det ytterst sjeldent at en slik lidelse blir bedre av seg selv. Så hvis en bipolar lidelse plutselig "går over av seg selv", så er det meget sannsynlig at diagnosen var feil. 

Endret av Slowdive
  • Liker 2
Skrevet
6 timer siden, lille humla skrev:

:mynona:En fastlege kan ikke sette noen psykisk diagnose.

En fastlege kan diagnosere lettere psykiske lidelser som angst og lett til moderat depresjon ved hjelp av samtale og en enkel test. Hun har også sagt at hun har gått til både psykolog og psykiater. Hvilke av diagnosene hennes som er satt av disse syns jeg ikke vi skal spekulere i. At hun sliter er det lett å se, og da tenker jeg vi må ta utgangspunkt i det.

Jeg heller er ikke glad i selvdiagnosering, og jeg tror ikke hun har alle diagnosene hun påstår/har påstått hun har, men i bunn og grunn så er dette en jente som sliter psykisk, og som trenger hjelp. Og det virker det som hun får.

• Liker 2
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
På 3.11.2018 den 22.26, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det er forskjell på få feil diagnose, og det å påstå at man har blitt frisk. Ikke bare det, hun skrev; 
"Ps: Ja, jeg vet at bipolar er en kronisk lidelse som ikke "skal" gå over. Men jeg fikk denne diagnosen av psykiater, og har fått hjelp for det, og har over så lang tid ikke følt meg bipolar at min nåværende psykolog sier at jeg ikke burde omtales som bipolar lengre. Det føler jeg ikke selv heller lengre, så om jeg er bipolar uten symptomer ønsker jeg heller ikke å kategoriseres under det. Psykiske lidelser skal man ikke ta lett på, og det gjør jeg ikke heller.!"
Kilde: http://sophieelise.blogg.no/1433373122_hilsen_tidligere_bipo.html

Hun fikk da kritikk for det ovennevnte innlegget og kommentarer, og da skrev hun dette som svar til den kritikken; 
" (...)Selv om jeg idag teknisk sett er bipolar, men uten symptomer, uten medisinering og lever et fint liv (selv om jeg vet at dette alltids kan være en periode...), er jeg veldig stolt over meg selv og føler meg sterk som gikk hardt inn for å bli bedre, og føler at jeg har klart det.(...)"
Kilde: http://sophieelise.blogg.no/1433771355_en_forklaring.html

Her er det så mye faktafeil og på grensen til ren løgn, eller bevis på en psykiater som burde miste autorisasjonen sin for grov feilbehandling! Du kan ikke VELGE å være bipolar. Du er ikke bipolar uten symptomer, selv de på medisiner har noen symptomer. og når hun da liksom er symptomfri OG medisinfri?! Nei den løgnen på hun dra lengre utpå landet med.  Greit at hun skrev dette for flere år siden, men om hun ikke står for de løgnene hun serverte i 2015, så burde hun slette disse to innleggene og skrive en skikkelig god unnskyldning for alle som sliter med bipolar. For dette er fader meg ikke greit! Det koker inni meg for å si det mildt. sorry, skulle ikke ha dratt opp bipolar-dritten, for jeg blir så sint.  

Mange får feil diagnoser og det er ganske så vanlig sånn egentlig. Men som sagt, stor forskjell på å påstå at man har blitt frisk fra en slik diagnose som bipolar, og det å ha fått feil diagnose i utgangspunktet. Om du ikke evner å se det, så er det ditt problem og ikke noe jeg ønsker å krangle på. Fordi fakta er ikke noe man kan krangle om. 

Jeg er selvsagt enig i det du skriver.

Endret av Jegskulleønskeat
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Jegskulleønskeat skrev (På 3.11.2018 den 23.17):

Jeg er selvsagt enig i det du skriver. Men det har skjedd noe med meg som jeg heller ikke kan forklare. Jeg ble diagnostisert med Asperger da jeg var 11 år, og hadde omtrent alle symptomene. Jeg jobbet kraftig med alt det sosiale i kolossalt mange år, og har nå ikke nok symptomer til å oppfylle kriteriene for diagnosen. Diagnosen ble fjernet. Jeg gikk fra å ha alle til å ikke oppfylle et eneste av hovedkriteriene. Psykologen som utredet meg sa hun ikke kunne si helt sikkert om jeg hadde blitt feildiagnostisert eller om jeg faktisk hadde blitt frisk. 

Nå har jeg alvorlige traumer i bunnen, så teorien er at disse er årsaken til at jeg slet så kraftig sosialt. Men, jeg har ingen fasit. Jeg vet ikke. Psykologen kunne heller ikke gi meg et eksakt svar på hva som har skjedd. 

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
På 3.11.2018 den 23.31, Nasse Nøff ❤ skrev:

Hva har det du skriver med saken å gjøre? Det er forskjell på aspergers og bipolar. Det er med god grunn av man ikke bør google seg frem til en diagnose, da mange oppfyller kriterier for flere diagnoser. Du må husk at en psykolog ser det hele bildet, både med tanke på fortiden (traumer, oppvekst, hvordan man var som barn, hvordan man utviklet seg osv) og hvordan man er i dag. Selv en person som anser seg selv som frisk, og som blir bekreftet psykisk frisk av en psykolog, kan oppfylle flere kriterier for flere tunge diagnoser, uten at man er syk for det. Din historie her har absolutt ingenting med saken å gjøre, da det er stor forskjell på både aspergers vs bipolar og grunnlaget psykologene har for å sette diagnosen. 

Det er flere tusen som får byttet ut en diagnose med en annen, eller får fjernet en diagnose helt. Fordi behandleren har fått nok informasjon til å finne ut om personen har det og det og om de oppfyller kriteriene for en "gammel" diagnose. Men som sagt; det er irrelevant for dette temaet, fordi vi diskuterer "å få en diagnose som bipolar og for så å bli frisk" (en påstand SE har kommet med) og om dette egentlig er sant; noe det ikke er fordi man kan ikke bli frisk-frisk av bipolar. Man kan bli frisk nok til å leve et tilnærmet normalt liv og så å si symptomfri, men kurert; nei. 

Grunnen til at jeg fortalte det er fordi man heller ikke kan bli frisk fra Asperger syndrom, på samme måte som bipolar er kronisk. 

Endret av Jegskulleønskeat
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Jegskulleønskeat skrev (På 3.11.2018 den 23.33):

Grunnen til at jeg fortalte det er fordi man heller ikke kan bli frisk fra Asperger syndrom, på samme måte som bipolar er kronisk. Så at hun har blitt frisk av bipolar kan jeg godt tro på, om jeg faktisk klarte å bli frisk av Asperger som er en medfødt lidelse. Nå vet jeg ikke om det var det som skjedde, for det skal egentlig være bom umulig.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
5 timer siden, Lambigirl skrev:
Og husk en kan finne ut via tester på nettet hvilke diagnose man sliter med hvis man sliter.

Eh, nei. Det kalles selvdiagnostisering.

• Liker 29
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Du kan ikke ha hatt aspergers, fordi du ble "frisk"! Du skriver jo det selv. Nå orker jeg ikke å diskutere dette mer, er som å snakke til en vegg. 

Hva med hun psykologen som var innlagt 10 år med schizofreni som ikke har et eneste symptom igjen? Ingen medisiner, ingen behandling, ikke et symptom. Arnhild Lauveng, hun ble helt frisk fra en sykdom som ikke «kan» kureres. 

Skrevet
55 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hva med hun psykologen som var innlagt 10 år med schizofreni som ikke har et eneste symptom igjen? Ingen medisiner, ingen behandling, ikke et symptom. Arnhild Lauveng, hun ble helt frisk fra en sykdom som ikke «kan» kureres. 

Schizofreni kan kureres, det er det ingen tvil om. Det er ingen med (oppdatert) fagkunnskap som påstår at schizofreni ikke kan kureres. 25% av alle som får en schizofreni-diagnose blir friske. Så en kan altså ikke sammenligne å bli frisk fra schizofreni med det å bli frisk fra bipolar lidelse. Sistnevnte er i større grad en livsvarig sykdom. 

Du kan lese mer om det å bli frisk fra schizofreni i tidsskriftet til legeforening blant annet, hvis du er interessert i det. 

• Liker 17
Skrevet

Asbergers er autisme. Man blir ikke frisk av autisme. Enkelt og greit. Da hadde man ikke autisme i utgangspunktet, men fikk feil diagnose. Det er ikke svart-hvitt å sette en diagnose. 

• Liker 12
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
9 timer siden, neiognei skrev:

Asbergers er autisme. Man blir ikke frisk av autisme. Enkelt og greit. Da hadde man ikke autisme i utgangspunktet, men fikk feil diagnose. Det er ikke svart-hvitt å sette en diagnose. 

Psykologen jeg var hos kunne hvertfall ikke si om jeg hadde blitt feildiagnostisert eller ikke tidligere. Det visste hun ikke. 

Skrevet (endret)

Herregud. Reklame for Lucky Bowl hos SE. Veldig troverdig når du trekker deg for «depresjon». 

Jeg skal i alle fall ikke bruke Lucky Bowl igjen nå som harrybloggeren reklamerer for dem (nei, moderator, dette er ikke jfm. Vær Varsom-plakaten, det er nemlig ingen oppfordring).

Endret av Mnjah
  • Liker 8
Skrevet

Business as usual 😊 Husker mange tippet at hun kom til å trekke seg fra SVD, men hun skal ha kudos for at hun holdt såpass lenge.

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Skrevet (endret)

Hvordan fikk hun tak i et rekkehus i Nordre Aker i Oslo til 5 mill? Heldiggris!

Endret av loveli
Skrevet
På 3.11.2018 den 18.05, Nasse Nøff ❤ skrev:

Denne ble skrevet for over1 år siden. Kan legge til et par til;
Separasjonsangst (http://sophieelise.blogg.no/bali_2018.html)
Derealization disorder (http://sophieelise.blogg.no/1497817870_den_verste_perioden_i_mitt_liv.html)
Panikkangst (http://sophieelise.blogg.no/1540236184_det_finnes_ingen_unnskyldninger_for_deg.html)
Papirfobi (http://sophieelise.blogg.no/1495391423_min_verste_fobi_som_faktisk_er_alvorlig.html)

Det er garantert flere som jeg ikke husker. Jeg mener jeg så en oppdatert liste her inne også, eller så kan det være den jeg siterte over. Usikker, fant ikke da jeg googlet det. Bare det sitatet over. 
Edit: Så.. hvor mange av disse har hun bekreftet at hun har fått av en behandle? Og hvor mange av disse diagnosene har bare "forsvunnet i løse luften"? Hennes troverdighet når det kommer til psykiske lidelser er for meg veldig svak.

Wow litt av en smørbrødliste.  Likevel fungerer hun helt normalt.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...