Gå til innhold

Sophie Elise

Anbefalte innlegg

Gjest Macimba
Skrevet

Det er jo ingen tvil om at den jenta ikke har det bra psykisk. Hun trenger profesjonell hjelp, ikke kritikk.

Skrevet
3 hours ago, Carina Maria said:

Jeg har studert psykologi bachelor grad og viss noen sliter med angst og depresjon er det to diagnoser som alle kan lett finne ut at dem har men diagnoser må stilles av lege eller psykolog for å få den hjelpen de har krav på. 

Noen som vet om Sophie Elise har fått diagnose av fast legen sin? Har hun skrevet noe om det på bloggen sin? 

Det er trist at hun sliter og hun skulle tatt en lang pause fra bloggen sin for å tenke på helsen.

Med den eksponeringen av seg selv i sosiale medier må det si stopp en eller annen gang og det jaget hun har etter og prestere dag etter dag i innlegg etter innlegg så må det si stopp.

Jeg håper hun får hjelp til å få bitene på plass men noe inni meg sier at jeg tror ikke Sophie Elise blogger om 2 år og da tror jeg hun har blitt student. Det er noe jeg føler på meg. 

Hvilke er det?

Gjest Carina Maria
Skrevet
38 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Hvilke er det?

Angst og depresjon kan en ta en test selv for og finne ut om en har ut fra standard skjema som psykologene bruker men da får en en peke pinn på om den er deprimert eller har en angst lidelse. Det finnes kriterier en skal ha for og få diagnosen deprimert. 

Selve diagnosen må settes av lege, psykolog eller psykiatriker. 

I dag misbrukers begrepene av mange når dem sier at de føler seg deprimert men det de vil frem til er at de føler seg lei seg og trist. Lei seg og trist over lengre tid gir nedstemthet og da er det snakk om depresjon og føler en seg nedstemthet at ikke noe betyr noe, man har ikke ork til noe og en finner ikke glede i noe er det en depresjon. Igjen varierer det fra person til person for noen kan være lei seg, trist og nedstemt. 

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
3 timer siden, lille humla skrev:

Bra hun trakk seg, likte ikke måten hun brukte "psykisk lidelse" på for å sanke stemmer. Hun var jo flink, hun kunne fått stemmer helt uten å (mis)bruke sykdommer. 

Hun brukte jo ingen psykisk lidelse for å sanke stemmer? 

Hun snakket om nettmobbing, hyllet en venn, danset Bollywood. Jeg synes hun var nydelig, og fantastisk flink❤️❤️

Skrevet
14 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg vet, som mange andre, at hun sliter med noe. Men jeg blir så mektig provosert når frøken hykler roper ut så bastant at "Det er dette som er så farlig ved å slenge ut diagnoser som angst og depresjoner, fordi det bidrar til at folk tar det mindre på alvor." Når det er nettopp det hun selv gjør og har gjort så ufattelig mange ganger nå. Hun skriver så "Jeg tror ikke det er positivt med utviklingen som er nå: hvor man nærmest bruker psykiske lidelser for å ha en historie." Jeg har så lyst til å filleriste henne! Jeg blir så provosert. For det er jo det hun selv gjør!! Hvordan kan hun sitte der og skrive "ikke gjør det, det og det er feil, jeg er imot det og det", når hun gjør det selv! Gud jeg blir så provosert. 

Jeg sier ikke at hun ikke sliter, jeg sier ikke at hun ikke får lov til å snakke om psykiske lidelser sånn sett. Men hun burde seriøst rydde opp i hvordan hun selv fremstår når det kommer til psykiske lidelser. Det er ikke "Jeg sliter, du er ikke alene" som er viktigst idag, det er mer fakta og informasjon rundt psykiske lidelser som er viktig idag. Fordi vi vet jo at vi ikke er alene. Alle med en diagnose kan lett google sin diagnose og finne ut at de ikke er så spesielle og de er langt ifra alene. 
Det samfunnet idag trenger er informasjon om hvordan det er og hvorfor man blir syk. Ikke en håndsopprekning over hvem som har en diagnose. Ja, psykiske lidelser blir snakket ihjel, fordi det er det samme vrælet om å å om igjen, samme temaet, samme sporet. Mens det som virkelig er viktigst, det snakker vi ikke om er,  hvorfor noen blir psykisk syke, hvordan disse sykdommene er og påvirker et menneske og ikke minst; Hvordan vi kan unngå at flere blir psykisk syke. 

Så kjære SE. Gå litt inni deg selv og se hvordan du selv oppfører deg og snakker om psykiske lidelser og ta et valg. Enten så slutter du å snakke om psykiske ledelser (fordi det blir bare hykleri) eller så får du endre hvordan du snakker om og fremstår som når det kommer til dette temaet. 

Igjen, jeg sier ikke at hun ikke sliter, diagnoser hun har eller ikke har vil jeg ikke gå innpå. Fordi jeg støtter ikke google-diagnoser. Jeg snakker om måten hun fremstår på bloggen og måten hun har ytret seg tidligere rundt dette temaet og hva hun nå skriver i sitt siste innlegg. Link under. 
http://sophieelise.blogg.no/1540835232_en_viktig_kamp.html

Takk, jeg er så enig. 

• Liker 5
Skrevet

Til og med hennes samboer som studerer psykologi har sagt til SE at «du er ikke deprimert, du har en tung periode, men du er IKKE deprimert».

SE er dronningen av dobbeltmoral som beskrives meget godt av @Nasse Nøff ❤ . Jeg tror helt ærlig hun gjør det fordi hun VET at det provoserer og folk blir engasjert, men hun burde skjønne at psykisk helse ikke er stedet hun burde gå inn for å provosere, blir så lavmål. 

• Liker 22
Skrevet
12 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hun brukte jo ingen psykisk lidelse for å sanke stemmer? 

Hun snakket om nettmobbing, hyllet en venn, danset Bollywood. Jeg synes hun var nydelig, og fantastisk flink❤️❤️

Jeg skulle ønske at, folk ikke tjente penger på "sykdommer" med mindre de faktisk er utdannet innen det ( psykologer, leger osv). Ei heller konkluderer det at all kritikk (rettet mot sitt foretak) er nettmobbing...  

• Liker 9
Skrevet (endret)

Det er tydelig at hun sliter med noe som mange her sier. Jeg er enig i at hun er en av de som har slengt rundt om seg med begreper, og det blir litt lite troverdig når hun har nesten alt som eksisterer av diagnoser. Men jeg tror definitivt hun sliter psykisk og jeg tror ikke at hun trakk seg fra SVD for å få oppmerksomhet, det virket genuint som at dansen gjorde henne godt, men jeg tror det også rippet oppi mange sår. I tillegg så er det så mange som dømmer henne, og da jeg leste noen av de kommentarene hun fikk etter hun hyllet sin avdøde venn ble jeg direkte sjokkert.

Jeg tror ikke vi som ikke er i rampelyset selv kan forestille oss hvordan det er å få slike kommentarer på en daglig basis, og når man  er sårbar og langt nede fra før av så skal det ikke mye til før man blir vippet av pinnen. Når det er sagt så syns jeg mange av de kommentarene var laaangt over streken av hva som er greit å skrive til et annet menneske, og man kan lure på hva slags mennesker som sitter og får seg til å skrive slike ting.

Endret av Breakeven
  • Liker 6
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Jegskulleønskeat skrev (På 29.10.2018 den 20.33):
(....)

Jeg skal til Modum for behandling der alle har ca lik diagnose som meg. Jeg ser frem til å møte noen som kanskje forstår meg på dypet.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
1 time siden, Breakeven skrev:

Det er tydelig at hun sliter med noe som mange her sier. Jeg er enig i at hun er en av de som har slengt rundt om seg med begreper, og det blir litt lite troverdig når hun har nesten alt som eksisterer av diagnoser. Men jeg tror definitivt hun sliter psykisk og jeg tror ikke at hun trakk seg fra SVD for å få oppmerksomhet, det virket genuint som at dansen gjorde henne godt, men jeg tror det også rippet oppi mange sår. I tillegg så er det så mange som dømmer henne, og da jeg leste noen av de kommentarene hun fikk etter hun hyllet sin avdøde venn ble jeg direkte sjokkert.

Jeg tror ikke vi som ikke er i rampelyset selv kan forestille oss hvordan det er å få slike kommentarer på en daglig basis, og når man  er sårbar og langt nede fra før av så skal det ikke mye til før man blir vippet av pinnen. Når det er sagt så syns jeg mange av de kommentarene var laaangt over streken av hva som er greit å skrive til et annet menneske, og man kan lure på hva slags mennesker som sitter og får seg til å skrive slike ting.

Men da er kanskje ikke tiden inne for å være med på et program som SVD? SE oppsøker selv hele tiden oppmerksomhet ved å stille opp på TV programmer, være på insta/snap osv osv. Jeg sier ikke det er OK å hetse på nett, men dessverre er det noe som følger med når man er i rampelyset. Vi i «vanlige» yrker hadde sluttet i jobben dersom vi var svært missfornøyd med noe, det kan bloggere også, og så enkelt kan de faktisk løse det problemet. For netthets kommer ikke til å slutte, det kommer nok bare til å bli verre. Men problemet er at SE og andre bloggere elsker oppmerksomheten og den har en mørk bakside som ser ut som er noe de fint kan leve med så lenge millionene ruller inn...

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, Anonym2467 skrev:
Men da er kanskje ikke tiden inne for å være med på et program som SVD? SE oppsøker selv hele tiden oppmerksomhet ved å stille opp på TV programmer, være på insta/snap osv osv. Jeg sier ikke det er OK å hetse på nett, men dessverre er det noe som følger med når man er i rampelyset. Vi i «vanlige» yrker hadde sluttet i jobben dersom vi var svært missfornøyd med noe, det kan bloggere også, og så enkelt kan de faktisk løse det problemet. For netthets kommer ikke til å slutte, det kommer nok bare til å bli verre. Men problemet er at SE og andre bloggere elsker oppmerksomheten og den har en mørk bakside som ser ut som er noe de fint kan leve med så lenge millionene ruller inn...

Men mener du at hun skulle forutsett disse fæle kommentarene som kom etter hun hyllet en dans til sin avdøde venn fordi hun oppsøker oppmerksomhet? Nå har hun jo faktisk trukket seg fra SVD, men før det virket det som hun elsket å være med. Og såvidt jeg vet var det kommentarene vedrørende bortgangen til vennen hennes som fikk begeret til å renne over og det var vel det hun skrev i et eget innlegg, og det var det jeg refererte til i mitt innlegg da jeg skrev at den kan bli mye for en person i rampelyset når alt du gjør analyseres. 

Jeg ser jo det her inne når folk mener hun høster sympati fordi hun bruker vanskelige temaer som terapi i dansen og prøver å fokusere på viktige temaer som selvmord, alt er liksom galt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tipper hun er skikkelig sliten fysisk, som jo naturlig er. Hun er ikke akkurat vant til en hektisk hverdag fra før av, og overgangen var nok stor for henne. Er man fysisk nedkjørt, så får man det også tyngre psykisk. Det er jo så enkelt som at en seier eller god plassering i SVD ikke var tilstrekkelig motivasjon til å jobbe seg gjennom dette, og det er helt greit! Men jeg begynner å bli litt lei denne "før hadde jeg det ikke så bra, men nå har jeg det så fantastisk" som relativt kjapt ender i en "jeg har det egentlig skikkelig fælt".

• Liker 20
Skrevet
40 minutter siden, Breakeven skrev:

Men mener du at hun skulle forutsett disse fæle kommentarene som kom etter hun hyllet en dans til sin avdøde venn fordi hun oppsøker oppmerksomhet? Nå har hun jo faktisk trukket seg fra SVD, men før det virket det som hun elsket å være med. Og såvidt jeg vet var det kommentarene vedrørende bortgangen til vennen hennes som fikk begeret til å renne over og det var vel det hun skrev i et eget innlegg, og det var det jeg refererte til i mitt innlegg da jeg skrev at den kan bli mye for en person i rampelyset når alt du gjør analyseres. 

Jeg ser jo det her inne når folk mener hun høster sympati fordi hun bruker vanskelige temaer som terapi i dansen og prøver å fokusere på viktige temaer som selvmord, alt er liksom galt. 

Jeg har ikke lest det innlegget du snakker om, men nei jeg mente ikke hun skulle forutsett de stygge kommentarene. Jeg snakker om på en generell basis i og med hun «alltid» er psykisk nede. Legg vekk bloggen/insta/snap/TV og VOILA: hun vil få det 1000 ganger bedre. Men som sagt frister nok oppmerksomhet og penger for mye til å legge vekk det.

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, Anonym2467 skrev:

Jeg har ikke lest det innlegget du snakker om, men nei jeg mente ikke hun skulle forutsett de stygge kommentarene. Jeg snakker om på en generell basis i og med hun «alltid» er psykisk nede. Legg vekk bloggen/insta/snap/TV og VOILA: hun vil få det 1000 ganger bedre. Men som sagt frister nok oppmerksomhet og penger for mye til å legge vekk det.

Får håpe hun har innsett det nå, bedre sent enn aldri. Det har jo vært levebrødet henne siden hun var 16 (?) så sikkert ikke bare bare å legge det bort, hvertfall trappe ned, det har alle godt av, ikke bare folk som lever av SOME.

• Liker 1
Skrevet

Har hun retusjert det siste bilde hun la ut på bloggen der hun viser magen?

Var fryktelig langt mellom skuldre og pupper

• Liker 2
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
6 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg skrev litt krokete, prøvde å korte det ned (selv om at det kanskje ikke ser slik ut). Kutter ned mye nå også.
Jeg skiller mellom vanlige psykiske lidelser (angst og depresjon) og alvorlige og litt mer utenom det vanlige (slik som hos deg). Når jeg sier at vi ikke bør fokusere på "Jeg sliter også, du er ikke alene", så mener jeg at dette er så himla oppbrukt og alle står fast å dette sporet og går ikke videre. Bloggere og kjendiser tar det ikke ett skritt lengre. Det de bør formidle er; hvordan det er å leve med diagnosene, hvorfor man blir psykisk syk, hvordan man kan unngå å bli syk, hvilke muligheter har man (støttegrupper f.eks) og hvordan man blir frisk. Ikke bare "Jeg sliter også, du er ikke alene" slik som SE. Hun kommer med absolutt ingenting som kan hjelpe andre. Alt hun gjør, er å undergrave alvorligheten bak disse to diagnosene og gjør dem til noe kult og edgy. 

Ved å kun si "Jeg har angst/depresjon, du er ikke alene" så vil dette få en smitteeffekt hvor barn og unge leker psyk fordi det er kult. Også oppi alt dette så lider folk på ekte og de unge har da null informasjon som nevnt over. Fordi bloggere ikke går videre og gir leserne noe. Forstår du hva jeg mener nå? At det holder ikke lengre å bare si "Jeg sliter, du er ikke alene", når det kommer til angst og depresjon. 

Jeg er helt enig i at det er viktig å dele hvordan det er å være syk, og hvordan man kan komme seg ut av det. Ikke minst; hvordan man fikk tilbake håpet på at det kunne gå bedre!

Ja, angst og depresjon er de vanligste lidelsene. Veldig mange mennesker har følt på dette i større eller mindre grad. 

Gjest Carina Maria
Skrevet
45 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg er helt enig i at det er viktig å dele hvordan det er å være syk, og hvordan man kan komme seg ut av det. Ikke minst; hvordan man fikk tilbake håpet på at det kunne gå bedre!

Ja, angst og depresjon er de vanligste lidelsene. Veldig mange mennesker har følt på dette i større eller mindre grad. 

Det er dere som har kjent på angst og depresjon som kan fortelle andre hva det handler om og det er viktig og ta signalene alvorlig ❤️ 

Gjest spaniasol
Skrevet

Jeg er av den oppfatning at Sophie Elise som startet en blogg og ble kastet ut i den store verden som 16-åring, eller når det var, ikke har hatt en normal ungdom. Bare disse operasjonene hun har foretatt vitner om at hun aldri synes at hun har vært bra nok. Å være i denne bransjen og hele tiden bli kommentert, kritisert og til dels mobbet, er ikke for hvem som helst. Og hvem er det som blogger? Det er jo de som er mest usikre på seg selv. Som søker bekreftelse. Og som får det, men som får så mye annet på kjøpet av det koster masse. Og ingen vil godta at en blogger av hennes dimensjon, som til og med er kåret til medienes mektigste inne i seg selv er en liten, usikker jente, som aldri rakk å bli voksen i riktig tempo eller rekkefølge. Se på dem - Annijor, Isabel Raad, Sofie Nilsen, og sikkert flere. Hva har de felles? En uforløst ungdomstid, de mangler stammen i seg. Vi skal ikke kritisere dem, men heller oppmuntre dem, gi dem positive tilbakemeldinger når de gjør noe bra. Og heller se i mellom fingrene på at de av og til skeier ut og tror de må spille på kropp og utseende. Vi trenger ikke bare bloggpoliti, men bloggpsykologer.

Skrevet (endret)
På 29.10.2018 den 20.02, Carina Maria skrev:

Jeg har studert psykologi bachelor grad og viss noen sliter med angst og depresjon er det to diagnoser som alle kan lett finne ut at dem har men diagnoser må stilles av lege eller psykolog for å få den hjelpen de har krav på. 

Noen som vet om Sophie Elise har fått diagnose av fast legen sin? Har hun skrevet noe om det på bloggen sin? 

Det er trist at hun sliter og hun skulle tatt en lang pause fra bloggen sin for å tenke på helsen.

Med den eksponeringen av seg selv i sosiale medier må det si stopp en eller annen gang og det jaget hun har etter og prestere dag etter dag i innlegg etter innlegg så må det si stopp.

Jeg håper hun får hjelp til å få bitene på plass men noe inni meg sier at jeg tror ikke Sophie Elise blogger om 2 år og da tror jeg hun har blitt student. Det er noe jeg føler på meg. 

Flere av diagnosene sine har hun fått satt av fastlegen (i følge henne, jeg syns ikke vi skal spekulere i om det er sant eller ikke). At hun har symptomer på angst og depresjon er også veldig tydelig når man har fulgt henne en stund.

Endret av allesote
Jeg var dust.
  • Liker 3
Gjest førstedamen
Skrevet

Flere som stusser over at hun kun bruker 1000-2000 kr max, på klær hver måned.. altså, hvordan er det mulig. Jeg leser ikke bloggen fast med har ikke sett henne i samme antrekk ofte uansett. Er alle klær spons kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...