Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Missy1 skrev (På 20.8.2024 den 23.18):

Nå har SE vært veldig åpen om at hennes baby aldri gråter. Han sover stort sett hele døgnet også har hun fortalt. 
Du kan ikke sammenligne med en mor med et barn som gråter hele tiden og hun ikke har fått søvn. 
 

SE har også en partner. De kan bytte på å stå opp med babyen for han får flaske uansett. 

Selv var jeg helt alene med baby. Og når jeg hadde omgangssyke i over et døgn da han var 3uker gammel. Alt jeg prøvde å drikke kom opp igjen med en gang og jeg hadde en baby som nektet å ta flaske. Da var det umenneskelig å være alene. 
Men jeg følte fortsatt ikke det behovet for å være fysisk vekk fra babyen min. 

For meg virker det som SE ikke kunne vente med å komme seg vekk fra babyen, leve sitt eget liv og gjøre voksne ting. 
Det er så ubegripelig å se en nybakt mor til et planlagt barn oppføre seg sånn. 
Hvorfor få barn hvis man ikke engang vil ofre seg og legge sitt eget til side i spedbarnstiden engang? 
Dette er også bare begynnelsen, hun har en lang rekke utfordringer som venter på henne. Det å oppdra barn er en stor jobb og et enormt ansvar, og det gjelder å legge inn nok tid og energi på å følge opp barnet i oppveksten slik at man sørger for å skape et trygt voksent menneske. 
Man kan ikke kjøpe seg fri fra denne jobben, det blir det ikke gode mennesker av. 
 

«han er bare en baby, han bryr seg ikke» sier hun. Og hun kommer vel til å fortsette å unnskylde seg slik videre, for sønnen virker jo okay med at hun er så mye avgårde. Men det er mer enn det øyet kan se. Sønnen er ikke Okay med at hun er avgårde hele tiden, det virker sånn fordi han kjenner ikke til noe annet. På innsiden av seg har han et stort voksende sår som vil sprekke og begynne å blø når han blir eldre. 
Jeg snakker av erfaring da jeg har opplevd omsorgssvikt og jeg vokste opp med å tro det var normalt at foreldre slo og truet barna sine, for å gi deg et eksempel. 
(Selvom jeg har opplevd vold så er det som plager meg mest fra barndommen den manglende emosjonelle omsorgen fra foreldrene mine)

Hun har vel gått på en smell hva det gjelder å få barn vil jeg tro. Tenker som deg ang når han blir eldre og hva som følger med der. Tja kommer hun til å takle det? Time will show.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rosererrøde skrev (På 20.8.2024 den 22.02):

Det blir litt feil å anta at man ikke får rett tilknytning fordi man trenger å sove en hel natt mens babyen er liten osv. En venninne av meg hadde moren som barnevakt hjemme når babyen var to uker. Hun hadde knapt sovet på to uker. Jeg syns hun var flink som prioriterte hjelp for å få sovet ut. Dette gjentok seg de første mnd. De har likevel et tett forhold i dag. Mange har day nanny og night nanny. I mange land er mor tidlig tilbake på jobb. Likevel har jo disse landene normalt fungerende voksne. 

Det er mye å ta Sophie Elise på, men akkurat mammarollen reagerer jeg lite på. Man kan aldri vite hva som foregår bak lukkede dører. Og en uthvilt mamma tror jeg er bra for en baby. 

It taket a village to raise a kid, og det tror jeg på helt fra en baby er født. Søvn er viktig også for en mamma. 

 

It doesn’t take village to raise a “spedbarn”. Ikke det som ligger i utrykket. 
 

Endret av Farty
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/rampelys/i/Gyrn8B/sophie-elise-om-foedselsdepresjon-babytid-og-livsvalg-jeg-er-en-bra-mor
 

Fra VG i dag: 

– Hvis jeg bare skulle vært mamma, så hadde jeg følt at jeg gjorde én ting, og den gjør jeg ikke skikkelig bra, fordi det ikke er det jeg er mest engasjert i. Jeg er en bra mor, men jeg er bedre til å jobbe, for eksempel. Det er også en del av min identitet.

Klarere kan det ikke sies egentlig. 

  • Liker 19
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (48 minutter siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/Gyrn8B/sophie-elise-om-foedselsdepresjon-babytid-og-livsvalg-jeg-er-en-bra-mor
 

Fra VG i dag: 

– Hvis jeg bare skulle vært mamma, så hadde jeg følt at jeg gjorde én ting, og den gjør jeg ikke skikkelig bra, fordi det ikke er det jeg er mest engasjert i. Jeg er en bra mor, men jeg er bedre til å jobbe, for eksempel. Det er også en del av min identitet.

Klarere kan det ikke sies egentlig. 

Det hun holder på med er bare komplett uforståelig. Man blir tom for ord.

  • Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da produksjonsselskapet ønsket å filme fødselsopplevelsen, satte hun foten ned.

"– Det var et klart nei. Alt har sin pris på en måte.

Hun smiler.

– Og så mye betaler de ikke".

Lurer på hvor mye jeg gikk glipp av med å trøkke ut 3 unger😂

Endret av kaiturid
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gamle vaner slettet" stod det i avisartikkelen.

Hun skal jo under kniven igjen 🤔

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haloman skrev (1 time siden):

– Hvis jeg bare skulle vært mamma, så hadde jeg følt at jeg gjorde én ting, og den gjør jeg ikke skikkelig bra, fordi det ikke er det jeg er mest engasjert i.

Ikke mest engasjert i å være mamma? Stakkars baby. 
Den virker å være født for content, en contentbaby.

Men hun er jo vant til å leve et ego liv med full fokus på seg selv, så ikke overrasket over det hun viser som mamma.

Noen burde faktisk la være å få barn.

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (1 time siden):

Ikke mest engasjert i å være mamma? Stakkars baby. 
Den virker å være født for content, en contentbaby.

Men hun er jo vant til å leve et ego liv med full fokus på seg selv, så ikke overrasket over det hun viser som mamma.

Noen burde faktisk la være å få barn.

Tror kanskje det er nå vi får se hvordan det kan gå med de som har vært kun bloggere/påvirkere. De første som blogget, studerte, og levde litt som vanlige folk med sosialt nettverk. SE og co har kun levd av Internett. Av å snakke med seg selv, og se kun seg selv. Å være et produkt og ikke noe annet. Tror de alle har tatt en viss skade av det. 

Jeg ser likhet fra å jobbe med sexarbeidere. De er akkurat like ensomme, og lever på en løgn og er et produkt. De sliter veldig med å finne seg selv og å vite hvem de er, og hva de står for, når de engang velger å bytte yrke. 

Felles for begge er at de selger seg selv.. De utvikler tilknytningsvansker og får problemer med å gjøre noe som helst som ikke gir lønn. 

SE er nok også veldig påvirket av hvordan Hollywoodfruene gjør med sine barn. 

 

  • Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (4 timer siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/Gyrn8B/sophie-elise-om-foedselsdepresjon-babytid-og-livsvalg-jeg-er-en-bra-mor
 

Fra VG i dag: 

– Hvis jeg bare skulle vært mamma, så hadde jeg følt at jeg gjorde én ting, og den gjør jeg ikke skikkelig bra, fordi det ikke er det jeg er mest engasjert i. Jeg er en bra mor, men jeg er bedre til å jobbe, for eksempel. Det er også en del av min identitet.

Klarere kan det ikke sies egentlig. 

Det her er bare tragisk. Ikke det hun er mest engasjert i? Hvorfor da PLANLEGGE å få en baby? Det er ikke en bruksgjenstand, det er et menneske. 
Det er jo ingen tvil om at dette barnet er bragt til verden for å tjene penger for mor. Ikke noe annet.

  • Liker 23
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (6 timer siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/Gyrn8B/sophie-elise-om-foedselsdepresjon-babytid-og-livsvalg-jeg-er-en-bra-mor
 

Fra VG i dag: 

– Hvis jeg bare skulle vært mamma, så hadde jeg følt at jeg gjorde én ting, og den gjør jeg ikke skikkelig bra, fordi det ikke er det jeg er mest engasjert i. Jeg er en bra mor, men jeg er bedre til å jobbe, for eksempel. Det er også en del av min identitet.

Klarere kan det ikke sies egentlig. 

Det er helt sykt å si, hjelpe meg... hjertet mitt blør

  • Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (6 timer siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/Gyrn8B/sophie-elise-om-foedselsdepresjon-babytid-og-livsvalg-jeg-er-en-bra-mor
 

Fra VG i dag: 

– Hvis jeg bare skulle vært mamma, så hadde jeg følt at jeg gjorde én ting, og den gjør jeg ikke skikkelig bra, fordi det ikke er det jeg er mest engasjert i. Jeg er en bra mor, men jeg er bedre til å jobbe, for eksempel. Det er også en del av min identitet.

Klarere kan det ikke sies egentlig. 

Og snart vil hun under kniven igjen - er det ny rumpeoperasjon det er snakk om da?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uforståelig at hun får barn når hun tydeligvis ikke har tid til å ta seg av det! Er det ingen voksne hjemme i familien, som kan gi henne noen sannhetens ord? Ikke det at jeg tror at det hjelper men.. 

  • Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å diskutere SE spesifikt, men det som bekymrer meg er alle som leser dette og lar seg påvirke. Ingen tvil om at oppvoksende generasjoner i større og større grad vokser opp med et fokus på seg selv og egne behov. Egentid er et must. Så når SE nå inspirerer til viktigheten av egentid, dåpsfest for å feire foreldreskapet, normalisering av reiser bort fra baby i selvrettferdighetens navn, så grøsser jeg rent fysisk. Generasjon navlelo vil gripe enhver mulighet til å gjøre tiltak som tjener dem. 
 

Det ER voldsomt å få barn, men det er unntakstilstand. Babyen trenger deg 24/7, våkenetter sliter en ut, men man må bare stå i det. Tenk når disse barna vokser opp, hva skjer egentlig da?

 

  • Liker 12
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SSI skriver at hun er bedre til å jobbe enn å være mor, sies det i et innlegg fra VG-intervjuet. (Jeg har selv ikke tilgang.) Den uttalelsen sier vel alt, når vi vet hva jobben hennes dreier seg om… Da kan de samme ordene brukes som Bill Clinton heromdagen brukte for å beskrive Trump. For SSI er tre ting viktigst: I, me and myself! 

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på ingen måte en stor SE-fan, synes hun har gjort mye rart gjennom tidene. 

Men stusser litt på alle som kaller henne en dårlig mor siden hun prioriterer litt egentid og egenpleie, det er sunt å ta en pause for seg selv å samle krefter. For det å få barn stjeler mye av kreftene dine og da trenger man å lade batteriene slik at man kan være en trygg og god omsorgsperson for barnet sitt.

Skremmende hvor mange som mener at en kvinne som har fått barn ikke kan ha et liv utenfor morsrollen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlending90 skrev (2 minutter siden):

Nå er jeg på ingen måte en stor SE-fan, synes hun har gjort mye rart gjennom tidene. 

Men stusser litt på alle som kaller henne en dårlig mor siden hun prioriterer litt egentid og egenpleie, det er sunt å ta en pause for seg selv å samle krefter. For det å få barn stjeler mye av kreftene dine og da trenger man å lade batteriene slik at man kan være en trygg og god omsorgsperson for barnet sitt.

Skremmende hvor mange som mener at en kvinne som har fått barn ikke kan ha et liv utenfor morsrollen. 

Det man reagerer på, er vel at det her ikke har dreid seg om «litt egentid og egenpleie» - men svært mye…

  • Liker 24
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bestemoren skrev (14 minutter siden):

SSI skriver at hun er bedre til å jobbe enn å være mor, sies det i et innlegg fra VG-intervjuet. (Jeg har selv ikke tilgang.) Den uttalelsen sier vel alt, når vi vet hva jobben hennes dreier seg om… Da kan de samme ordene brukes som Bill Clinton heromdagen brukte for å beskrive Trump. For SSI er tre ting viktigst: I, me and myself! 

Helt naturlig at hun er bedre på å jobbe enn å være mor. Hun har vært mor i ca et kvarter, da er man ikke god. Man blir god på det man har drevet lenge med, og man blir ikke bedre om en flytter ansvaret til noen andre 🤪 Det er rett og slett tragisk!!

  • Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (6 timer siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/Gyrn8B/sophie-elise-om-foedselsdepresjon-babytid-og-livsvalg-jeg-er-en-bra-mor
 

Fra VG i dag: 

– Hvis jeg bare skulle vært mamma, så hadde jeg følt at jeg gjorde én ting, og den gjør jeg ikke skikkelig bra, fordi det ikke er det jeg er mest engasjert i. Jeg er en bra mor, men jeg er bedre til å jobbe, for eksempel. Det er også en del av min identitet.

Klarere kan det ikke sies egentlig. 

Ikke mest engasjert i… altså🫣 

Det er jo klart at identiteten til et menneske består av flere ting, fordi man har ulike roller som rommer forskjellige ting. Man er jo kollega, søster, venn, kjæreste, datter OG mor. Men å være mer engasjert i jobben sin enn som mor er ganske uforståelig for meg. Synd hun ikke løfter det på en annen måte; at man kan like å jobbe og være mor. For det er jo sant, man kan være god til og engasjert i flere arenaer i livet, uten at det må gå på bekostning av barnet sitt.
 

Tror det kommer til å bli en debatt på hva en god mor er. Hva legges i det? Hva legger hun i det?
Jeg syns det nærmest har blitt en så normalisert greie om at hvis foreldrene har det bra, så har barnet det bra uansett og da kan man ikke stille spørsmålstegn til om det egentlig stemmer eller ikke.

«Jeg må til frisøren selv om baby kun er 2 uker for da har jeg det bra, så derfor har babyen det bra», «jeg må på jentetur/fylletur til syden selv om baby bare er 8 mnd for da har jeg det bra og derfor har babyen det bra»(ref en annen influencer) eller «jeg må operere nesa på familietur til tyrkia for da har jeg det bra, så da har baby det bra» (ref samme influencer).

Dette argumentet er jo egentlig ment for at det er viktig å prioritere søvn, hvile, trening og næring for hvis foreldrene er helt til randen av utmattelse så går det ut over baby, ikke for å realisere seg selv og leve som at man ikke har fått barn. Man skal liksom ikke endre livet selv om man har barn. Ikke måtte ta hensyn til barnet, kun seg selv. 
Jeg syns ikke man er en god mor når man reiser fra spedbarnet sitt for å prioritere parforholdet. Eller reiser til Oslo for jobb når babyen er igjen i Trondheim. For det går på bekostning av det som burde være det viktigste; BARNET. 

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kmff20 skrev (9 minutter siden):

Ikke mest engasjert i… altså🫣 

Det er jo klart at identiteten til et menneske består av flere ting, fordi man har ulike roller som rommer forskjellige ting. Man er jo kollega, søster, venn, kjæreste, datter OG mor. Men å være mer engasjert i jobben sin enn som mor er ganske uforståelig for meg. Synd hun ikke løfter det på en annen måte; at man kan like å jobbe og være mor. For det er jo sant, man kan være god til og engasjert i flere arenaer i livet, uten at det må gå på bekostning av barnet sitt.
 

Tror det kommer til å bli en debatt på hva en god mor er. Hva legges i det? Hva legger hun i det?
Jeg syns det nærmest har blitt en så normalisert greie om at hvis foreldrene har det bra, så har barnet det bra uansett og da kan man ikke stille spørsmålstegn til om det egentlig stemmer eller ikke.

«Jeg må til frisøren selv om baby kun er 2 uker for da har jeg det bra, så derfor har babyen det bra», «jeg må på jentetur/fylletur til syden selv om baby bare er 8 mnd for da har jeg det bra og derfor har babyen det bra»(ref en annen influencer) eller «jeg må operere nesa på familietur til tyrkia for da har jeg det bra, så da har baby det bra» (ref samme influencer).

Dette argumentet er jo egentlig ment for at det er viktig å prioritere søvn, hvile, trening og næring for hvis foreldrene er helt til randen av utmattelse så går det ut over baby, ikke for å realisere seg selv og leve som at man ikke har fått barn. Man skal liksom ikke endre livet selv om man har barn. Ikke måtte ta hensyn til barnet, kun seg selv. 
Jeg syns ikke man er en god mor når man reiser fra spedbarnet sitt for å prioritere parforholdet. Eller reiser til Oslo for jobb når babyen er igjen i Trondheim. For det går på bekostning av det som burde være det viktigste; BARNET. 

Godt innlegg, @Kmff20!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest intervjuet, men vi får huske på at for noen tiår siden gikk mor tilbake til jobb etter 3-4 måneder, babyen ofte til dagmamma. Det ble folk av disse ungene også. Sier ikke at det er ideelt, vi vet mer om tilknytning nå, selvsagt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...