Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Syns bare det ser keitete og unaturlig ut da hun holder gutten sin. Hun ser ikke komfortabel ut i det hele tatt. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestemoren skrev (13 timer siden):

I går la SSI ut flere lengre snapper der hun tydeligvis slet og hadde hatt det vanskelig. Hun beskrev også tankene sine, om at hun fikk perioder/dager/stunder hvor hun tenkte at hun var stygg, dårlig mor, ikke klarte noe o.l. Og at hun da prøvde sine egne teknikker på hvordan hun skulle komme ut av den vonde sirkelen, selv om det kunne ta tid og være veldig vanskelig. Det hun beskriver syns jeg ligner svært på tvangstanker… 

«Tvangstanker (obsesjoner) er uønskete, påtrengende og gjentatte tanker, følelser, ideer eller fornemmelser som er tidkrevende eller forårsaker betydelig ubehag eller svekket fungeringsevne. De oppleves vanligvis som vonde, skremmende og/eller truende.» https://nhi.no/symptomer/psyke-og-sinn/tvangstanker-og-tvangshandlinger-veiviser

Hun avviser psykologbehandling (på snap, i blogg og bøker) og foretrekker coach/healer, som har en helt annen faglig bakgrunn. En coach har utdannelse i å lytte, observere og tilpasse coachingen til kundens behov. Her er det kundens verdier, mål, egenskaper og interesser som står i fokus. Dette passer SSI bedre enn å måtte ta ubehagelige neddykk i egen psyke, og høre ting hun ikke liker eller vil akseptere. Uansett, svært synd. De jevnlige opp- og nedperiodene synes å vise at hun sliter og i årevis har slitt med sin psykiske helse. 

Du er nok sikkert inne på noe, men er det ikke litt forskjell på intrusive thoughts/påtrengende tanker og tvangstanker og tvangshandlinger? Har hørt det er ganske mange som kan få påtrengende tanker en ikke vil ha, når man er nybakt mor i den sammenheng at en ser for seg det verst tenkelige som kan skje babyen. Redd for å miste babyen i trappa osv. Jeg var livredd for å for eksempel sovne mens jeg ammet og hva som kunne skjedd da. Og alt slags rare scenarioer og utfall. Det kunne være skikkelig plagsomt. Og var verst de første månedene babyen var født, men det ble bedre etter hvert. Det var nok styrt av frykt og kansje instinkt. Hjalp å snakke med helsesøster om det, var vist veldig mange som hadde det sånn fant jeg ut da. Så lenge det ikke ble veldig belastende og så lenge man ikke vil skade ungen sin selvfølgelig så var der vist helt normalt å ha sånne worst case scenario tanker. 

Hvis man har psykiske plager spesielt over lengre tid som en coach ikke kan fikse men heller en psykolog eller lignende skulle ha assistert med så hjelper det jo uansett lite å gå til coach. Ser for meg at å gå til en coach kan dekke over problemet en kort stund istedenfor å faktisk ta tak i og løse opp i det. Mtp hvis det er sånn at en coach bare sier det kunden vil høre og heller kun bruker motivasjon/hyping istedenfor å analysere hvorfor ting er som de er og finne løsningen. Blir liksom som å legge nytt gulv over en fuktskade med sopp. 

Jeg vet ikke hvordan en healer fungerer akkurat så kan ikke si noe på det. Bortsett fra at det høres bare rart ut 😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skrev (13 timer siden):

Her tror jeg du er inne på noe helt essensielt, @GuuriMalla. Det synes å være et mønster hvor SSI ikke takler å være alene med barnet, og da ser jeg bort fra den flyturen du nevnte. Når V jobber om dagene, blir hun mye alene, og hun har nok derfor nå vært en lang periode i Harstad hos foreldrene sine. Der får hun tydeligvis mer jevnlig hjelp og støtte, både på dagtid og ellers. Hun har i alle år fokusert ekstremt kun på seg selv, sine behov og sitt utseende, samt søkt og vært helt avhengig av svært mye egenoppmerksomhet - positiv eller negativ. Nå sier hun, og skjønner rasjonelt, at det er et annet viktig lite menneske i livet hennes, men emosjonelt og i hverdagslivet er det en utfordrende livsendring. Det resulterer i f.eks. mange barnevakter, «me-time», hotellovernattinger med kjæresten, utallige kafébesøk, treninger og alenetid i bilen…

Ja er helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (6 timer siden):

Hadde hun «trent hardt hele livet» så hadde fysikken hennes reflektert det. SE har aldri hatt definerte muskler i hverken armer eller bein, og det til tross for at hun er slank/ikke har spesielt høy fettprosent. Hun er bare tynn med implantater foran og bak. I tillegg har hun gjennomført fettsuging ifbm BBL/rumpeoperasjonen(e), noe som bidrar til å forsterke inntrykket av at hun har lavere fettprosent enn hva hun ville hatt utenom. Helt utrolig hvis hun nå prøver å skape et narrativ hvor hun liksom alltid har vært en godt trent friskus

 

Tears in heaven skrev (5 timer siden):

Hun vil bare være alene virker det som.Hun må slite med et eller annet,for er ikke normal oppførsel å prioritere seg selv,så mye i den småbarnsfasen.Sier ikke at main aldri skal ha fri,men hvordan skal Helmer knytte seg til mor,når det virker som bare vil ha egentid? Og i tillegg,skulle ikke hun skjerme han fra some?

Har hun ikke fødselsdepresjon da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest epleberte
GuuriMalla skrev (52 minutter siden):

Du er nok sikkert inne på noe, men er det ikke litt forskjell på intrusive thoughts/påtrengende tanker og tvangstanker og tvangshandlinger? Har hørt det er ganske mange som kan få påtrengende tanker en ikke vil ha, når man er nybakt mor i den sammenheng at en ser for seg det verst tenkelige som kan skje babyen. Redd for å miste babyen i trappa osv. Jeg var livredd for å for eksempel sovne mens jeg ammet og hva som kunne skjedd da. Og alt slags rare scenarioer og utfall. Det kunne være skikkelig plagsomt. Og var verst de første månedene babyen var født, men det ble bedre etter hvert. Det var nok styrt av frykt og kansje instinkt. Hjalp å snakke med helsesøster om det, var vist veldig mange som hadde det sånn fant jeg ut da. Så lenge det ikke ble veldig belastende og så lenge man ikke vil skade ungen sin selvfølgelig så var der vist helt normalt å ha sånne worst case scenario tanker. 

Hvis man har psykiske plager spesielt over lengre tid som en coach ikke kan fikse men heller en psykolog eller lignende skulle ha assistert med så hjelper det jo uansett lite å gå til coach. Ser for meg at å gå til en coach kan dekke over problemet en kort stund istedenfor å faktisk ta tak i og løse opp i det. Mtp hvis det er sånn at en coach bare sier det kunden vil høre og heller kun bruker motivasjon/hyping istedenfor å analysere hvorfor ting er som de er og finne løsningen. Blir liksom som å legge nytt gulv over en fuktskade med sopp. 

Jeg vet ikke hvordan en healer fungerer akkurat så kan ikke si noe på det. Bortsett fra at det høres bare rart ut 😆

En liten oppklaring fordi det er mye forvirring rundt OCD/tvangslidelse; Intrusive thoughts er definitivt en del av OCD, intrusive thought» er bokstavelig talt det en tvangstanke kalles på engelsk. Man kan også ha intrusive thoughts uten å ha OCD. Verken OCD eller uønskede, fryktelige tanker er uvanlig post partum. Om SE har det ene eller det andre skal verken jeg eller andre spekulere i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

epleberte skrev (5 timer siden):

En liten oppklaring fordi det er mye forvirring rundt OCD/tvangslidelse; Intrusive thoughts er definitivt en del av OCD, intrusive thought» er bokstavelig talt det en tvangstanke kalles på engelsk. Man kan også ha intrusive thoughts uten å ha OCD. Verken OCD eller uønskede, fryktelige tanker er uvanlig post partum. Om SE har det ene eller det andre skal verken jeg eller andre spekulere i.

Aha, takk for oppklaringen. 😊

Ja, okei, godt poeng. Det er ikke meningen å spekulere. Det skal lite til før noe blir spekulasjon her, kansje litt lett og bli revet med og. Men det blir vanskelig å diskutere det Sophie deler uten at det svinger inn mot spekulasjon når hun snakker om psykiske ting med jevne mellomrom uten å kunne si selv hva det akkurat er, spesielt når det minner om det ene eller andre og noen kansje kjenner seg igjen eller har noe kunnskap om ett visst tema. I tilleg er jo psykisk helse et sensitivt tema. Men diagnosering bør vi holde oss for god for, helt sant.

Endret av GuuriMalla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av nysgjerrighet 🙈😅 Noen som har oversikt hvor mange ganger hun har hatt barnevakt og hvor mange netter borte hun har hatt? 🤔

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke Sofie, leser bare om henne her. Men stemmer det jeg har fått inntrykk av, at hun er i Harstad med babyen, mens Vegar jobber i Trondheim? Det er jo ikke bra for tilknytningen mellom far og barn! Det er tross alt mye viktigere at det er god tilknytning mellom far og barn enn mellom besteforeldre og barn.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (5 timer siden):

Jeg følger ikke Sofie, leser bare om henne her. Men stemmer det jeg har fått inntrykk av, at hun er i Harstad med babyen, mens Vegar jobber i Trondheim? Det er jo ikke bra for tilknytningen mellom far og barn! Det er tross alt mye viktigere at det er god tilknytning mellom far og barn enn mellom besteforeldre og barn.

Siste som er lagt ut på snap (søndag) er fra Harstad. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (9 timer siden):

Jeg følger ikke Sofie, leser bare om henne her. Men stemmer det jeg har fått inntrykk av, at hun er i Harstad med babyen, mens Vegar jobber i Trondheim? Det er jo ikke bra for tilknytningen mellom far og barn! Det er tross alt mye viktigere at det er god tilknytning mellom far og barn enn mellom besteforeldre og barn.

Men herregud, barn vokser opp med fedre som jobber i Nordsjøen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (7 minutter siden):

Men herregud, barn vokser opp med fedre som jobber i Nordsjøen. 

Nordsjøen er vell stort sett 2/4turnus. Vi er en sjøfartsnasjon og der er turnusen 4/4…

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og persondebatt.

Måne, admin.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran09 skrev (På 11.8.2024 den 20.56):

De første 2 mnd bruke jeg bare elektrisk pumpe fra sykehuset. Etter det måtte den leveres inn, så jeg kjøpte egne "hands free" elektriske som man legger i BH. Jeg brukte også en håndpumpe for å få ut "siste rest" siden de elektriske ikke tømte godt nok. Men hadde ikke orket å bare ha det ene eller andre alternativet, for min del ble det riktig med begge. 

Ok, takk. Så man kan få låne på sykehuset? De er jo veldig dyre så dette skal jeg forhøre meg om.:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barbiebabe skrev (På 11.8.2024 den 15.38):

Nei, det er bare positivt med trening, det er så mange som ikke orker der, trening kan forhindre livmorfremfall blant annet ! 

Ja, trening er bare bra.:) Helsepersonell  oppfordrer til å trene som gravid. Jeg prøver selv så lenge jeg orker. Gravid-yoga er minst krevende. MEN etter graviditeten kommer jeg ikke til å få barnepass for å trene bortsett fra av og til av far.  Jeg skal ta med babyen på strong-mama gruppetimer. Hvorfor gjør hun ikke det. Finnes baby+ mor yoga og andre type trening med babyen. Kanskje ikke like effektivt å ta bilder på disse stedene og Vegard er kanskje fotografen som må være med på treningen. Kanskje hun bør ta permisjon🤔

Endret av millak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (23 timer siden):

Men herregud, barn vokser opp med fedre som jobber i Nordsjøen. 

Han skal jo ha permisjon snart og så spesielt heldig er det ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lajlaj skrev (23 timer siden):

Men herregud, barn vokser opp med fedre som jobber i Nordsjøen. 

Ja, men de barna har primærpersonen (moren) hos seg. Hos Sofie så er hun så mye borte at mange mener at det er Vegar som er primærpersonen til babyen. Men nå får ikke babyen et stabilt forhold til ham heller. Det er viktig for babyer å knytte seg til en stabil primærperson. Om det er far eller mor er ikke viktig.

Endret av Hulderen
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har antyder det tidligere - SSI synes (iallfall i denne tråden) å være mindre interessant. Det er lite innlegg og engasjement. Det er veldig bra. 👍🏻 Jeg håper periodene hennes med stillhet stadig blir lengre og interessen for henne dabber av. Og, ikke respons på dette innlegget, det er absolutt IKKE meningen å starte en diskusjon. 😉 

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv den mest ekstreme influenser må bli voksen en dag og innse at de ikke kan leve av noen snapchat-stories resten av livet ☺️

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (På 13.8.2024 den 11.27):

Jeg følger ikke Sofie, leser bare om henne her. Men stemmer det jeg har fått inntrykk av, at hun er i Harstad med babyen, mens Vegar jobber i Trondheim? Det er jo ikke bra for tilknytningen mellom far og barn! Det er tross alt mye viktigere at det er god tilknytning mellom far og barn enn mellom besteforeldre og 

Fedrene kan jo ikke slutte å jobbe, selv om det har kommet et barn til verden. Det er så mye annet man kan "ta" denne Sophie Elise på. Dette er rett og slett en ikke-sak. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...