Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Hun er fortsatt i permisjon, men reklamerer jo på snap og spiller inn tv serie osv 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Theocean skrev (20 minutter siden):

Hun er fortsatt i permisjon, men reklamerer jo på snap og spiller inn tv serie osv 

Du kan tjene penger under permisjonen, men da må du melde fra til nav. Jeg regner med hun har det under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theocean skrev (30 minutter siden):

Hun er fortsatt i permisjon, men reklamerer jo på snap og spiller inn tv serie osv 

Hun har vel ikke permisjon lenger. Vegard har vel fellesdelen så hun kan jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (2 timer siden):

Reiser avgårde igjen jo :bond:

Helt sykt det der, det er tydeligvis ikke pappa som skal passe nå heller siden han skal til mormor.

Vi skal ha barnevakt for første gang nå snart vi og baby er 6 måneder, og det er for noen få timer. Verken jeg eller mannen klarer å se for oss en natt uten henne på lenge. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenomen skrev (1 time siden):

Hun har vel ikke permisjon lenger. Vegard har vel fellesdelen så hun kan jobbe.

Vegard har ikke permisjon enda nei.

fra SE sin snapstory i går

IMG_8141.png

Endret av Sinccis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at baby ikke gråter, er ikke nødvendigvis et godt signal..

Tilknytningsteorien ble utviklet av John Bowlby (1907-1990). Den er en utviklingspsykologisk teori som forklarer hvordan barnet knytter seg til foreldrene for å overleve og lære om hvordan verden fungerer. Barnets tilknytningsadferd er medfødt, det søker foreldrene gjennom gråt, smil og bevegelser.

Om baby ikke finner en fast tilknytningsperson, så kan det i verste fall ende med problemer i utviklingen. Bare å google reaktive tilknytningsforstyrrelser. Som SE forteller, så trenger hun en pause fra baby. Det kan jeg respektere og forstå. Selv om hun har hørt at mange ikke 'klarer å være borte fra baby'. Fra naturens side er nok dette et poeng.. små babyer er mer sårbare enn en tror. 

Personlig tenker jeg at far og mor kan være like gode omsorgspersoner. Men å bytte ofte: mor, tante, bestemor, farmor, barnevakt 1, far, barnevakt 2 og 3....  litt mer usikker..

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snikksnakker skrev (4 minutter siden):

Det at baby ikke gråter, er ikke nødvendigvis et godt signal..

Tilknytningsteorien ble utviklet av John Bowlby (1907-1990). Den er en utviklingspsykologisk teori som forklarer hvordan barnet knytter seg til foreldrene for å overleve og lære om hvordan verden fungerer. Barnets tilknytningsadferd er medfødt, det søker foreldrene gjennom gråt, smil og bevegelser.

Om baby ikke finner en fast tilknytningsperson, så kan det i verste fall ende med problemer i utviklingen. Bare å google reaktive tilknytningsforstyrrelser. Som SE forteller, så trenger hun en pause fra baby. Det kan jeg respektere og forstå. Selv om hun har hørt at mange ikke 'klarer å være borte fra baby'. Fra naturens side er nok dette et poeng.. små babyer er mer sårbare enn en tror. 

Personlig tenker jeg at far og mor kan være like gode omsorgspersoner. Men å bytte ofte: mor, tante, bestemor, farmor, barnevakt 1, far, barnevakt 2 og 3....  litt mer usikker..

Tydligen grät inte Sophie själv som bebis enligt henne själv.. 🫠

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winterchild skrev (2 minutter siden):

Tydligen grät inte Sophie själv som bebis enligt henne själv.. 🫠

Kan tro på dét altså... har selv mange barn😉 og vet at det er forskjell, noen babyer gråter mer enn andre. Men selv den mest "stille" og lavmælte, gråt innimellom. Og det er ikke negativt! Det er en baby sin måte å kommunisere på. Om dem er sulten, har vi bleie, er trøtt, sliten, eller bare trenger nærhet. Gråt er kommunikasjon for en baby❤️ og det vet alle foreldre. Det blir etterhvert enkelt å forstå; hva gråten betyr.

  • Liker 14
  • Hjerte 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikksnakker skrev (1 minutt siden):

Kan tro på dét altså... har selv mange barn😉 og vet at det er forskjell, noen babyer gråter mer enn andre. Men selv den mest "stille" og lavmælte, gråt innimellom. Og det er ikke negativt! Det er en baby sin måte å kommunisere på. Om dem er sulten, har vi bleie, er trøtt, sliten, eller bare trenger nærhet. Gråt er kommunikasjon for en baby❤️ og det vet alle foreldre. Det blir etterhvert enkelt å forstå; hva gråten betyr.

Håller med 100 procent. Har tvillingar som gråter en hel del, och helt ärligt tycker jag det är lite sött 😅🥰 Hade tyckt det var vanskligare med barn som inte grät, svårt att veta om de behöver något då kan jag tänka mig. 

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første barn gråt heller aldri. Var bare fornøyd og helt frisk. Jeg støkker fortsatt (8 år senere) når jeg hører spedbarnsgråt på butikken f.eks. Jeg kommer ikke på en eneste gang jeg hørte slikt fra mitt barn. 

Bruk tiden på noe annet enn å prøve å skremme SE.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En baby kommuniserer på mange måter før gråt. En baby som blir møtt på signaler behøver ikke gråte. Sophie forteller jo selv at hun våkner av knirkingen til baby så da averger hun feks gråt om natten/morgenen. Hun sier jo også at babyen har grått når de feks ved et uhell tok på kaldt vann i dusjen, så er jo ikke som det er noe galt med babyen i forhold til dette. Høres ut som babyen blir møtt godt på basic behov. Mer unormalt med babyer som griner i tide og utide, da er det ofte foreldrene som er dårlig på og lese signalene til babyen. (Med mindre det er smertetilstander inne i bildet selfølgelig)

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har helt rett. Og babyer er ulike. 

De kommuniserer i stor grad fra dag én, og det er derfor den/de nærmeste omsorgspersoner er så viktige for babyen. Er ikke bekymret for babyen til SE, tenker den blir ivaretatt på en god måte. Vi ser jo bare litt av helheten.

Samtidig er det nå en gang sånn, at hun har vannvittig mange følgere. Noen av dem, svært unge. Og det med å forlate babyen over lengre tid, helt fra den er nyfødt, det ER ikke uproblematisk. Selvfølgelig går det ofte helt fint, men det kan forstyrre en sunn tilknytningsutvikling hos baby. 

Er veldig klar over at vi er i 2024, og at fokus på 'min-tid', selvrealisering, ta vare på egne behov osv, står sterkt. Og det er her det blir en problemstilling når det kommer til å bli forelder. Da bør en sette seg selv i andre rekke over en liten periode av livet sitt... Er veldig klar over at denne overgangen er overveldende for de fleste som opplever å bli forelder. 

Som sagt, det går nok fint med babyen til SE, men det er greit om følgere vet at en liten baby trenger noen få, nære, tilknytningspersoner. Som er tilstede så mye som mulig.

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poly skrev (9 minutter siden):

En baby kommuniserer på mange måter før gråt. En baby som blir møtt på signaler behøver ikke gråte. Sophie forteller jo selv at hun våkner av knirkingen til baby så da averger hun feks gråt om natten/morgenen. Hun sier jo også at babyen har grått når de feks ved et uhell tok på kaldt vann i dusjen, så er jo ikke som det er noe galt med babyen i forhold til dette. Høres ut som babyen blir møtt godt på basic behov. Mer unormalt med babyer som griner i tide og utide, da er det ofte foreldrene som er dårlig på og lese signalene til babyen. (Med mindre det er smertetilstander inne i bildet selfølgelig)

Min førstefødte gråt sjeldent - men han gråt når han var sulten og det gikk for lang tid med maten. Det er ikke alltid like lett å time et barns sult. Det skal lite til før det går litt for lang tid - en baby er veldig utålmodig når han/hun er sulten. Husker naboen sa at hun aldri hørte babyen og spurte om han aldri gråt.

Jeg er mer sjokkert over at man tar kaldt vann ved en feil i dusjen til en baby. Det første jeg lærte var å kjenne på vannet før babyen kom i kontakt med det. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min baby gråter nesten heller ikke. Kun en sjelden gang når han har gått «for lenge» uten å få sine behov dekket. Han sier ifra når han er sulten eller trøtt, men ikke med gråt. 
 

Mødre og babyer er ulike på hvor lenge de takler å være borte fra hverandre. Hva du eller din baby klarte er ikke overførbart til andre. Selv kan jeg være borte fra min baby i mange timer uten av det plager meg, men det betyr ikke at jeg ikke elsker babyen min og gir den masse omsorg og kjærlighet når vi er sammen (som er 90% av tiden…) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnurr skrev (4 timer siden):

Min baby gråter nesten heller ikke. Kun en sjelden gang når han har gått «for lenge» uten å få sine behov dekket. Han sier ifra når han er sulten eller trøtt, men ikke med gråt. 
 

Mødre og babyer er ulike på hvor lenge de takler å være borte fra hverandre. Hva du eller din baby klarte er ikke overførbart til andre. Selv kan jeg være borte fra min baby i mange timer uten av det plager meg, men det betyr ikke at jeg ikke elsker babyen min og gir den masse omsorg og kjærlighet når vi er sammen (som er 90% av tiden…) 

Det kommer jo an på hvor gammel babyen er også. Nå har jo SE dratt fra H litt hver dag siden følelsen. Hotellovernattinger, ut på byen,  osloturer og selvpleie. Hun setter sine behov foran H sine, det er kritikkverdig. Det er absolutt ikke normalt, med mindre man sliter med fødselsdepresjon. 

  • Liker 16
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here we go again, SSI gjeninntrer som en del av «Girls» of Oslo (min anførsel)… Ellers syns jeg å se konturene av en ny bok. Hun har lånt Skomsvolds bok «Barnet» på biblioteket i Harstad. i Ark sin omtale av boka står det: 

«En mor forteller sitt nyfødte barn om de hendelser som har ført fram til dette barnet. Det er historier om lang tids sykdom, ensomhet og sorg. Om redselen for å elske noen, men å våge det likevel.»

https://www.nrk.no/kultur/originalt-portrett-av-kunstnaren-som-mor-1.14109137

IMG_5702.jpeg

IMG_5700.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

J.. skrev (På 5.8.2024 den 12.02):

Det blir for søkt,og absolutt en spekulasjon (regelbrudd).

Tenk,man KAN spise noe kun fordi man liker teksturen/smaken,uavhengig av om det er sunt/usunt.

Men så klart,hvis man vil se spøkelser på høylys dag,så klarer man jo det også.

Nettopp! Hun er jo nå en wannabe fitness-jente. "Alle" spiser riskaker av de som trener og bygger muskler. Problemet med henne er treningen, maten hun spiser er det jo ingenting galt med, og helt normal mat i "treningsverdenen". Riskaker inneholder kalorier og raske karbohydrater og er derfor brukt i forbindelse med trening

Endret av Enkelt&Komplisert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skrev (13 timer siden):

Here we go again, SSI gjeninntrer som en del av «Girls» of Oslo (min anførsel)… Ellers syns jeg å se konturene av en ny bok. Hun har lånt Skomsvolds bok «Barnet» på biblioteket i Harstad. i Ark sin omtale av boka står det: 

«En mor forteller sitt nyfødte barn om de hendelser som har ført fram til dette barnet. Det er historier om lang tids sykdom, ensomhet og sorg. Om redselen for å elske noen, men å våge det likevel.»

https://www.nrk.no/kultur/originalt-portrett-av-kunstnaren-som-mor-1.14109137

IMG_5702.jpeg

IMG_5700.jpeg

Å så? Var dette en stor sak for deg?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaiturid skrev (7 minutter siden):

Å så? Var dette en stor sak for deg?

Hun skal vel hente inspirasjon/ herme, og skrive "samme" bok 👀

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt&Komplisert skrev (39 minutter siden):

Hun skal vel hente inspirasjon/ herme, og skrive "samme" bok 👀

Ja, det har vi vel skjønt lenge. Derfor fødsel historien ikke er blitt publisert. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...