Gå til innhold

Sophie Elise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi fikk vår første baby for snart ett år siden lærte vi på sykehuset om krybbedød og hvordan man best mulig kunne unngå dette. Vi lærte om trygg samsoving og bruk av babynest. Da vi kom hjem og hadde besøk av helsesykepleier var dette også et tema hun snakket om. Jeg trodde dette var vanlig prosedyre? 

Jeg kan kjenne meg litt igjen  i SE. Da jeg var gravid var det en så fjern tanke at babyen skulle komme at jeg ikke brukte noe tid på å lese om babyer og nyfødte. Jeg hadde mer en nok med å komme meg gjennom svangerskapet og forberede det praktiske. Dette endret seg så fort babyen kom. Vi leste masse og fikk masse info fra sykehuset. Flere andre jeg kjenner har hatt det sånn som gravide også, så jeg velger hvertfal selv å tenke at dette sikkert er noe som endrer seg. Jeg har inntrykk av at SE ønsker barnet sitt det beste og at det allerede er et høyt elsket barn, og det er et godt utgangspunkt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Cambria skrev (1 time siden):

Da vi fikk vår første baby for snart ett år siden lærte vi på sykehuset om krybbedød og hvordan man best mulig kunne unngå dette. Vi lærte om trygg samsoving og bruk av babynest. Da vi kom hjem og hadde besøk av helsesykepleier var dette også et tema hun snakket om. Jeg trodde dette var vanlig prosedyre? 

Nei.

Etter LUB mistet midler til og fortsette å dele ut "Denne siden opp!" bodyer til sykehus i 2011,stoppet også det meste av denne type info.

Men er fint å se du fikk den type info.

Syns det er trist produkter fortsatt er i salg mot eksperter og forskeres mening.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
J.. skrev (2 timer siden):

Nei.

Etter LUB mistet midler til og fortsette å dele ut "Denne siden opp!" bodyer til sykehus i 2011,stoppet også det meste av denne type info.

Men er fint å se du fikk den type info.

Syns det er trist produkter fortsatt er i salg mot eksperter og forskeres mening.

Nå er det lenge siden jeg fikk barn, men i følge lub deles brosjyrer ut på sykehuset fortsatt. 

https://lub.no/vart-tilbud/materiell/informasjonshefter/trygt-sovemiljo-for-spedbarnet/

Screenshot_20240126_113648_Chrome.jpg

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Vipser skrev (Akkurat nå):

Nå er det lenge siden jeg fikk barn, men i følge lub deles brosjyrer ut på sykehuset fortsatt. 

https://lub.no/vart-tilbud/materiell/informasjonshefter/trygt-sovemiljo-for-spedbarnet/

Screenshot_20240126_113648_Chrome.jpg

Brosjyrene deres ligger enda ute på hyllene i avdelingen,info SKAL være tilgjengelig.

Men til og med 2011 så delte jordmødrene ut en liten "pakke" med "Denne siden opp!" bodyen som ble utviklet for å få fokus på krybbedød etter "epidemien" i 89.

Idag må man selv hente seg disse brosjyrene,hvis man ønsker.

I samne hylle ligger også brosjyrer som handler om annen form for spedbarnsdød og tiden etterpå,noe de aller fleste er heldige nok til å ikke måtte tenke på,og derfor oppsøker ikke info om det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er litt dumt at hun gjentatte ganger sier at hun ikke liker det offentlige tilbudet hun får som gravid, at det føles upersonlig. Usikker på om hun også har sagt hun følger seg utrygg da. Hun er derfor veldig glad for at hun har mulighet til å gå privat. Da tenker jeg man skal veie sin ord litt som en offentlig påvirker. Det finnes så mange flotte jordmødre i det offentlige, at jeg håper ikke det er noen unge vordende mødre der ute som nå føler at det er best å gå privat, spes ikke om de ikke egentlig har økonomi til det. 
Lurer på hvordan SE tenker det blir å møte virkeligheten om det blir en naturlig fødsel og alt som skjer deretter egentlig er utenfor hennes «kontroll». Skal se det er den jordmoren «hun ikke likte» som er på vakt da. Men det er vel derfor hun stiller med doula’en sin der da. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
Zenhouse skrev (4 timer siden):

Synes det er litt dumt at hun gjentatte ganger sier at hun ikke liker det offentlige tilbudet hun får som gravid, at det føles upersonlig. Usikker på om hun også har sagt hun følger seg utrygg da. Hun er derfor veldig glad for at hun har mulighet til å gå privat. Da tenker jeg man skal veie sin ord litt som en offentlig påvirker. Det finnes så mange flotte jordmødre i det offentlige, at jeg håper ikke det er noen unge vordende mødre der ute som nå føler at det er best å gå privat, spes ikke om de ikke egentlig har økonomi til det. 
Lurer på hvordan SE tenker det blir å møte virkeligheten om det blir en naturlig fødsel og alt som skjer deretter egentlig er utenfor hennes «kontroll». Skal se det er den jordmoren «hun ikke likte» som er på vakt da. Men det er vel derfor hun stiller med doula’en sin der da. 

Enig i dette.

Heldigvis får alle som av ulike grunner trenger det,tett oppfølgning av offentlig helsetjeneste under graviditeten.

De har ikke tid eller kapasitet til å sitte og holde alle i hånden i 9 mnd,MEN de er der alltid hvis man trenger ekstra oppfølging.

Har man er normalt svangerskap med normale bekymringer kan man ikke forvente samme tilbud,rett og slett pga kapasitet,ikke at de ikke bryr seg.

• Liker 13
Skrevet
Finnwife skrev (På 23.1.2024 den 12.00):

Ler meg ihjel, Senneset sier det best:

Å spise morkake er ikke stort bedre enn å drikke mensblod eller spise utflod 

💀🤣

Ja, folk må selvsagt få lov til å spise hva de ønsker, men å spise morkaken har jo ingenting for seg. Det er vel kun fordi noen i Kardashian-klanen har spist sine, at SE vil spise sin. Håper at andre folk leser seg litt opp på dette med å spise morkaker, før de slenger seg på SE her. Morkaken fungerer tross alt som en del indre organer for barnet, som nyrer. Og nyrenes oppgaver er blant annet å blokkere ut avfallsstoffer, så om noe kan morkaken inneholde giftstoffer. Og jern da, men personlig ville jeg heller gått for jerntabletter istedenfor morkake. Men for all del, vil man spise morkaker, så kjør på😅

Mulig SE tror at det å spise morkake kan styrke samspillet mellom henne og barnet, slik det kan gjøre hos dyr. Men da er det jo greit å ha med seg at mennesker har et mye mer komplekst følelsesliv og forståelse enn dyr, så det er egentlig ikke sammenlignbart. Men det er helt supert om SE har bestilt seg terapi til etter fødsel, det er mye viktigere enn morkakespising om hun frykter at samspillet med barnet blir dårlig. Og en fødselsdepresjon kan skje alle. 

Også må vi huske på at SE er førstegangsmamma, med all den usikkerheten på om man gjør rett det medfører. Det er helt naturlig at hun er utrygg, og dermed også kanskje tar valg som virker merkelig på oss som har vært foreldre en stund. Tryggheten kommer med tiden. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kinder skrev (1 time siden):

...

Også må vi huske på at SE er førstegangsmamma, med all den usikkerheten på om man gjør rett det medfører. Det er helt naturlig at hun er utrygg, og dermed også kanskje tar valg som virker merkelig på oss som har vært foreldre en stund. Tryggheten kommer med tiden. 

Nå er jeg ikke mor selv, men noe av det jeg har stusset på med henne er at hun virker så bastant og "verdensmester" til at hun er gravid for første gang... Føler liksom ikke hun har noe ydmykhet... Håper jeg tar feil da!

Endret av dårligbrukernavn
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
dårligbrukernavn skrev (12 minutter siden):

Nå er jeg ikke mor selv, men noe av det jeg har stusset på med henne er at hun virker så bastant og "verdensmester" til at hun er gravid for første gang... Føler liksom ikke hun har noe ydmykhet... Håper jeg tar feil da!

Ja, det er mulig. Nå følger jeg ikke SE på sosiale medier, så jeg aner ikke hvordan hun fremstår der. Men jeg har lagt merke til at det å være bastant og lite ydmyk et ganske normalt personlighetstrekk hos influensere generelt😅 Men det betyr ikke at hun ikke er usikker og sårbar rundt det å skulle bli mamma, for det tipper jeg at hun er. 

• Liker 2
Skrevet
Zenhouse skrev (6 timer siden):

Jeg er enig med deg. Synd at hun stempler det offentlige utifra kun egenerfaring, det er jo ulikheter ved sted, sykehus og individ. Håper ikke dette påvirker folk fra å benytte det offentlige tilbudet over det private.

Samtidig så har jeg venninner som har vært veldig misfornøyd med hvordan de har blitt møtt i det offentlige (uten å gå noe privat til sammenligning). Noen steder er de nok travlere enn andre og noen jordmødre er sikkert ikke like ok. Jeg har vært heldig med mitt møte i det offentlige, men det er ingen selvfølge. Jeg har hørt fra venner som ikke har blitt tatt seriøst, som har mottat dårlige nyheter på en ufølsom måte og som rett og slett har følt seg som en byrde når de ringer føden. Har også blitt fortalt om jordmødre som skremmer vettet av de, og andre som ikke tar bekymringer seriøst. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
dårligbrukernavn skrev (47 minutter siden):

Slik er de fleste førstegangsgravide..

• Liker 4
Skrevet
*blueberry* skrev (15 minutter siden):

Jeg er enig med deg. Synd at hun stempler det offentlige utifra kun egenerfaring, det er jo ulikheter ved sted, sykehus og individ. Håper ikke dette påvirker folk fra å benytte det offentlige tilbudet over det private.

Samtidig så har jeg venninner som har vært veldig misfornøyd med hvordan de har blitt møtt i det offentlige (uten å gå noe privat til sammenligning). Noen steder er de nok travlere enn andre og noen jordmødre er sikkert ikke like ok. Jeg har vært heldig med mitt møte i det offentlige, men det er ingen selvfølge. Jeg har hørt fra venner som ikke har blitt tatt seriøst, som har mottat dårlige nyheter på en ufølsom måte og som rett og slett har følt seg som en byrde når de ringer føden. Har også blitt fortalt om jordmødre som skremmer vettet av de, og andre som ikke tar bekymringer seriøst. 

Det kan vel være både positivt og negativt å omtale det offentlige slik. Det positive er jo hvis det kunne bidratt til positiv endring, for det er jo helt klart mange som har dårlige erfaringer. Det negative er jo at det selvfølgelig ikke gjelder alle bare fordi hun opplever det, og det er urettferdig for de i det offentlige som gjør en super jobb - sjelden nyttig å dra alle over en kam. Men, det offentlige slipper jo ellers ganske "billig" unna sånn sett, men usikker på om en enkelt influenser til eller fra har så mye å si for den biten da.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
J.. skrev (1 minutt siden):

Okei?
Jeg har helt motsatt erfaring - altså når det gjelder familie, venner og bekjente har de gjerne vært helt motsatt:
Åpne for tips, ikke uttalt seg bastant om noe, de har vært ydmyke, snakket om at de er usikre, diskutert forskjellige ting, de har ønsket råd, støtte, veiledning, spurt masse om ting, åpenbart grublet og tenkt mye, ikke kommet med noen skråsikre uttalelser osv. Men, det varierer vel helt sikkert, bare uvant for meg som er vant med helt motsatt av hvordan SE er på det. Kanskje litt ekstra uvant at hun er så skråsikker med den følgerskaren, at hun er offentlig, gravid for første gang osv, men for å være tydelig på det bare: Det trenger jo ikke bety noe fra eller til for hvordan hun blir som mor eller noe sånt selvfølgelig, det gjenstår å se. 

• Liker 5
Skrevet
dårligbrukernavn skrev (14 minutter siden):

Det kan vel være både positivt og negativt å omtale det offentlige slik. Det positive er jo hvis det kunne bidratt til positiv endring, for det er jo helt klart mange som har dårlige erfaringer. Det negative er jo at det selvfølgelig ikke gjelder alle bare fordi hun opplever det, og det er urettferdig for de i det offentlige som gjør en super jobb - sjelden nyttig å dra alle over en kam. Men, det offentlige slipper jo ellers ganske "billig" unna sånn sett, men usikker på om en enkelt influenser til eller fra har så mye å si for den biten da.

Ja, er for så vidt enig med deg i det. Tror ikke Sofie sin påvirkning vil ha så mye å si her, verken på den ene eller den andre måten. Men, det er definitivt forbedringspotensiale innen dette området. 

J.. skrev (17 minutter siden):

Mange i alle fall 😅

Gjest Luksusbia
Skrevet

Hun er smart forretningskvinne, men er desverre ikke ett godt forbilde for andre jenter( spesielt ikke de mellom 12 og 18), men kan ikke alene for skylden for kroppspress. Det har alltid vært til stedet i samfunnet og ulike kulturer i flere tusen år. Å spise livmoren sin er hennes valg. Jeg synes det er ekkelt, men det er jo ingen tvunget til å se på. Hva hun investerer formuen sin til ellers er hennes valg.

Annonse
Skrevet
Luksusbia skrev (6 minutter siden):

Hun er smart forretningskvinne, men er desverre ikke ett godt forbilde for andre jenter( spesielt ikke de mellom 12 og 18), men kan ikke alene for skylden for kroppspress. Det har alltid vært til stedet i samfunnet og ulike kulturer i flere tusen år. Å spise livmoren sin er hennes valg. Jeg synes det er ekkelt, men det er jo ingen tvunget til å se på. Hva hun investerer formuen sin til ellers er hennes valg.

Håper ikke hun spiser livmoren sin 🫣😅😂

• Liker 14
  • Nyttig 4
Gjest Luksusbia
Skrevet
Missy1 skrev (6 minutter siden):

Håper ikke hun spiser livmoren sin 🫣😅😂

Hun skal tørke den å putte i kapslet🤣

Skrevet
1 minutt siden, Luksusbia said:

Hun skal tørke den å putte i kapslet🤣

Du mener nok morkaka.

• Liker 4
Gjest Luksusbia
Skrevet
Citha skrev (1 minutt siden):

Du mener nok morkaka.

Ja! Sorry, så ikke du skrev livmor😅

Skrevet
dårligbrukernavn skrev (1 time siden):

Okei?
Jeg har helt motsatt erfaring - altså når det gjelder familie, venner og bekjente har de gjerne vært helt motsatt:
Åpne for tips, ikke uttalt seg bastant om noe, de har vært ydmyke, snakket om at de er usikre, diskutert forskjellige ting, de har ønsket råd, støtte, veiledning, spurt masse om ting, åpenbart grublet og tenkt mye, ikke kommet med noen skråsikre uttalelser osv. Men, det varierer vel helt sikkert, bare uvant for meg som er vant med helt motsatt av hvordan SE er på det. Kanskje litt ekstra uvant at hun er så skråsikker med den følgerskaren, at hun er offentlig, gravid for første gang osv, men for å være tydelig på det bare: Det trenger jo ikke bety noe fra eller til for hvordan hun blir som mor eller noe sånt selvfølgelig, det gjenstår å se. 

Og jeg har motsatt erfaring.

Ingen av delene er feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...