Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Korpsnerden skrev (8 minutter siden):

Mulig dette er skrevet før meg, jeg orket ikke lese alle innleggene, men kringkastingssjefen gjentok til det kjedsommelige at det var "frivillig å følge" og "bare å la være å høre". Da vet man lite om hvordan det er å være tenåring... Om "alle andre" følger så vil man ikke være den som ikke vet hva det snakkes om i gjengen.

Helt enig! 

• Liker 5
Skrevet
Korpsnerden skrev (19 minutter siden):

Mulig dette er skrevet før meg, jeg orket ikke lese alle innleggene, men kringkastingssjefen gjentok til det kjedsommelige at det var "frivillig å følge" og "bare å la være å høre". Da vet man lite om hvordan det er å være tenåring... Om "alle andre" følger så vil man ikke være den som ikke vet hva det snakkes om i gjengen.

Skremmende hvordan det er blitt og ikke minst trist. Er så gla det ikke var slik da jeg var tenåring. Vi hadde jo våres problemer da også men ikke nærheten slik som det er i dag! Helsesøstrene Rennes ned daglig av jenter med masse problemer på skolen:( 

alle vil jo følge etter de andre , hvis ikke er de ikke kule osv… Off hvordan skal dette ende! 

• Liker 8
Skrevet
IreneV skrev (6 timer siden):

Her har du et veldig godt poeng! Svaret jeg fikk fra NRK var nemlig at  SE har verdier som er svært positive og bærekraftige. At hun er en miljøaktivist og svært opptatt av dyrevelferd og selv veganer. Videre mente de at dette er holdninger mange i målgruppa setter stor pris på og som speiler tiden vi lever i på en god måte.
Hvor er dette å høre i podcasten?  Ingen steder. Null, niks og nada.

Bare piss hele greia! Legg ned hele podcasten! 

• Liker 14
Skrevet
Kollontaj skrev (6 timer siden):

Helt uenig. Derimot viktig at Nrk ettersees i kortene og at de heretter ikke lager kontrakter med hyper-kommersielle influencere som verken representerer «nye stemmer», vanlige jenter mellom 15-30 eller kan speile samfunnet. 

Veldig enig med deg.

Den samfunnsoppgaven Nrk forvalter - når den forvaltes slik den er ment å gjøre og etter reglene Nrk er underlagt og forpliktet å følge - er svært viktig for demokratiet.

Skal Nrks samfunnsansvar kunne forvaltes på en forsvarlig måte, da kan de ikke ha slike kommersielle bindinger som de har inngått med Sophie Elise AS. Podkasten er en eneste lang reklamespot for Sophie Elise AS (og litt for Fetisha). Dette er reklame som er verdt mange ganger mer enn hva Sophie Elise AS ellers har av inntekt på et år. Det ville vært helt umulig for Sophie Elise AS og Fetisha å kjøpe seg reklame av samme verdi som det Nrk gir dem. Ikke bare gir Nrk disse influencerne gratisreklame, men de betaler influencerne for det!

Nettopp det at lederansvaret i denne saken med Nrk og Sophie Elise AS har vært så elendig forvaltet er årsaken til at jeg engasjerer meg i denne saken. Dette kan ikke få fortsette. Lind som går ut og stadig forsvarer bedriftseier Isachsen etter uakseptable handlinger og overtråkk av Nrks reglement. Resar som virker å være blendet av narrativet Sophie Elise AS har solgt inn, at dette er "to jenter, to unge jenter" som uskyldig sitter på jenterommet og prater sammen om miljøvern, dyrevelferd, rasisme. Og Kringkastingssjefen som fremdeles i går, i Debatten, ikke virket å ha forstått hva saken egentlig dreier seg om, og som ikke ville diskutere hverken innholdet i podkasten eller egne redaktørers håndtering av saken.

Disse tre lederne følger ikke de forpliktelsene de har som ansatte i statskanalen. Redaktører som er uenig i eiers krav skal iflg. redaktørplakaten avslutte ansettelsen. Og en kringkastingssjef som ikke gjør jobben sin - vel, det er åpenbart hva som bør gjøres.

Inn bør det komme en ordentlig oppvask, hvilken vei skal Nrk gå videre. Dette er et av Nrks viktigste verdivalg på mange år, det er ikke noe de kan forsøke å komme unna. Og inn bør nye ledere komme, ledere som følger VVP, Nrk-plakaten, redaktørplakaten, Nrks etikkhåndbok, Kringkastingsloven m.m.

Nrk må, om de skal oppfylle det samfunnsansvaret de er satt til å forvalte, skifte kurs ift. hva de har hatt siden i fjor.

Norge trenger Nrk. Men da et Nrk som forvalter sitt samfunnsansvar på en forsvarlig måte!

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
Skrottefar skrev (4 timer siden):

Jeg leser at Charlo Halvorsen, fungerende direktør i Marienlyst-divisjonen, sier til VG her at:

Meeeeeen, trenger de flere uker på det da? Tror det beste er å bli ferdig med det en gang for alle og rett og slett bare bli kvitt det problemet de selv har skapt.

Møtet i Kringkastingsrådet er den 9. mars, det er "et par uker" til, så jeg tror Nrk avventer for å se hva KKR kommer med.

Det valget Nrk kan ta her og nå, det er å avslutte samarbeidet. Det er tydeligvis noe de helst ikke ønsker å gjøre, så jeg tror de velger å la saken henge et par uker, se an KKRs meninger om saken, i håp om at de kan finne en åpning for å fortsette samarbeidet med Sophie Elise AS.

• Liker 6
Skrevet
lotti__s skrev (27 minutter siden):

SE har verdier som er svært positive og bærekraftige. At hun er en miljøaktivist og svært opptatt av dyrevelferd og selv veganer. Videre mente de at dette er holdninger mange i målgruppa setter stor pris på og som speiler tiden vi lever i på en god måte

SE lever av å promotere en livsstil som bidrar til masseproduksjon, overforbruk og dyretesting.
Hva slags bærekraftige verdier er det egentlig de sikter til?

Hvis dette er holdninger som speiler tiden vi lever i, er det ikke "på en god måte"

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ardwinna skrev (2 timer siden):

Jeg tviler ikke på at hun angrer og er lei seg, men jeg klarer ikke helt å tro på at hun er lei seg av riktige grunner. Akkurat nå fremstår hun mest som en fornærmet fjortis som har blitt tatt på fersken i å gjøre noe galt, og som ber om unnskyldning for å få slutt på kjeftinga, og ikke fordi hun angrer eller innser at hun har gjort noe galt. Som hun sier selv, så blir jo livet mye bedre av å gi faen. Hvorfor bry seg liksom? Hun får jo alltids nye følgere og samarbeidspartnere, og pengene renner inn. All PR er faktisk god PR når man er influenser og tjener penger på oppmerksomhet. Det verste som kan skje er at man blir ignorert. Da faller hele inntektsgrunnlaget bort.

Jeg håper virkelig at når støvet legger seg etter denne saken, så kan vi slutte å gi henne oppmerksomhet. På tide at vi heller støtter opp om at denne velvoksne dama tar en pause fra alt fjaset for å finne seg selv og en sunnere og bedre hylle i livet. Hva med å finne noe annet å tjene penger på enn sin egen ferd utfor stupet?

Enig!

Sofie "gidder ikke" og "vil ikke" uttale seg om saken, fortalte hun i podkasten, godkjent av redaktør Resar.

Sofie ville heller ikke snakke med Nrks nyhetsavdeling om saken, og ikke ville hun stille opp i saken.

Men bedriftseier Isachsen, hun gadd å avtale intervju med Jan Thomas, for han ville jo så gjerne bare gi henne en klem og la henne via Se og Hør få fremstille Sophie Elise AS ensidig, slik at hun selv har kontroll på narrativet.

Jeg lurer på hva Nrk mener om at hun velger å gå til en konkurrerende mediebedrift for å snakke om saken første gang (etter det intetsigende, ensidede pjattet i siste podkastepisode)?

• Liker 32
  • Nyttig 3
Skrevet
Amanda28 skrev (1 time siden):

Og antall følgere bare vokser og vokser i rasende fart... SLUTT å følge henne! Det er sikkert mange her inne også som følger henne kun av nysgjerrighet. 

Jeg liker Jan Thomas, men at han nå legger ut instastory med de to (siden han har intervjuet henne), og skriver "love you" forteller bare at han gir henne støtte. Det er så unødvendig. Han kunne gjort det privat hvis han synes hun fortjener det, men utad burde Jan Thomas ta avstand fra dette, og ikke vise at han gir henne støtte da det kan tolkes feil av spesielt unge mennesker. Han er et stort forbilde for mange, også unge som påvirkes av dette. For noe dritt!! 

Har ikke hørt intervjuet, kan jo være han er kritisk der.....

Private vennskap gir for lite penger i kassa for dem begge.

De to er hver sin side av samme mynt, har jeg inntrykk av.

• Liker 7
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 time siden):

Slike viktige ting kan ikke tas opp for ofte.

Det kringkastingssjefen gjorde der var å legge ansvaret hun selv ikke greier å forvalte over på sårbare barn og unge, som hun mener må ha mer vett enn hun selv.

Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen får 3,4 millioner i årsinntekt fra Nrk. Men hun mener barn og unge og sårbare grupper må ta ansvar for at hun velger å utsette disse gruppene for skadelig innhold som hennes redaktører målrettet velger å rette mot disse gruppene.

Noe er råttent i det Nrk'ske riket...

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å bruke natten på denne, men for de som er interessert:

https://info.nrk.no/wp-content/uploads/2022/06/nrk_2021_allmennkringkasterregnskap-1.pdf

Dette er 306 sider med oversikt over hvilke 52 paragrafer Nrk skal følge, refleksjoner over Nrks arbeid og gode eksempler på mye av det utrolig bra arbeidet som gjøres av Nrks dyktige journalister og andre fagfolk.

Dette er en gjennomgang av 2021, og viser bredden i Nrks arbeid, og etter min mening, hvorfor det er så viktig å beholde Nrk som en statskanal.

Leser man det ser man enda tydeligere også hvor totalt i utakt med eget reglement kringkastingssjefen, Lind og Resar faktisk er.

Kapittel 11, side 95, tar f.eks. for seg paragrafene som styrer at Nrk skal være redaksjonelt uavhengig og reklamefri, blant andre: (understrekninger har jeg gjort)

"§ 29 NRK skal verne om sin integritet og sin troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig overfor personer eller grupper som av politiske, ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innholdet. Virksomheten skal preges av høy etisk standard. Saklighet, analytisk tilnærming og nøytralitet skal etterstrebes, jf. bl.a. prinsippene i Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten.

§ 45 NRKs redaksjonelle avgjørelser skal ikke være styrt av kommersielle hensyn.

§ 46 NRK skal utvise særlig varsomhet med å tilby innhold som utsetter publikum for kommersielt press. Dette gjelder særlig for programmer rettet mot barn og unge."

Ang. § 29 - Mener Resar, som har det redaksjonelle ansvaret for innholdet i podkasten at den preges av høy etisk standard? *lyden av slapp pikk, kondom er fette nørd, gidder ikke*

Ang. § 45 - Kanskje Resar og Lind og sjefen på toppen tror de slipper unna denne paragrafen fordi de til nå tydeligvis har droppet redaksjonelle avgjørelser (i hvert fall de av høy etisk standard) og overlatt avgjørelsene til Sophie Elise AS / Sofie Steen Isachsen? Kan i hvert fall virke slik...

Ang. § 46 - Hverken Resar, Lind, kringkastingssjefen eller andre som har vært delaktige i å tilknytte seg (Nrk) Sophie Elise AS synes å noen gang ha hørt om denne paragrafen. Med podkasten Sophie og Fetisha har de ikke utvist noen som helst varsomhet med å tilby innhold som utsetter publikum for kommersielt press. Og i hvert fall ikke tenkt på at de har plikt til å være særskilt varsom i programmer rettet mot barn og unge.

Eller, ang. § 46 - kanskje det var fordi hun visste om dette at Resar til KKR 2. november valgte å si at målgruppen for podkasten var 18-30 år (ikke 15-30 år, som den faktisk er), fordi 18-30 høres litt bedre ut enn realiteten. For realiteten er at Nrk har valgt å fronte en risikosex til unge under seksuell lavalder og også stort forbruk av alkohol, dop, og kirurgiske operasjoner/selvskading til umyndige.

Det står også at folkets tillit i befolkningen var rekordhøy i 2021. Nå viser en nærmest dagsfersk undersøkelse at fire av ti har fått svekket tillit til Nrk etter saken om hyringen av Sophie Elise AS - podkasten - bildet med det som må antas å være kokain.

Lurer på hva kringkastingssjefen, Resar og Lind og ev. andre som har trukket i tråder for å få kontrakt med SE AS mener om dette. Mener de det var verdt det? Tillit opparbeidet over tiår kastes bort til en kommersiell aktør som nærmest forfører og overkjører Nrks redaktører.

Og jeg lurer også på om kringkastingssjefen, Resar og Lind mener podkasten og samarbeidet med Sophie Elise AS er verdt prisen alle barn og faktisk unge jenter og sårbare grupper må betale, de som skades av Nrks innhold?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 24
Skrevet
Frisk Frosk skrev (4 timer siden):

Enig!

Sofie "gidder ikke" og "vil ikke" uttale seg om saken, fortalte hun i podkasten, godkjent av redaktør Resar.

Sofie ville heller ikke snakke med Nrks nyhetsavdeling om saken, og ikke ville hun stille opp i saken.

Men bedriftseier Isachsen, hun gadd å avtale intervju med Jan Thomas, for han ville jo så gjerne bare gi henne en klem og la henne via Se og Hør få fremstille Sophie Elise AS ensidig, slik at hun selv har kontroll på narrativet.

Jeg lurer på hva Nrk mener om at hun velger å gå til en konkurrerende mediebedrift for å snakke om saken første gang (etter det intetsigende, ensidede pjattet i siste podkastepisode)?

Nettopp!! Ahh hun avslører seg jo til de grader! 

• Liker 17
Skrevet (endret)

Jeg så gammel at jeg har realistiske forventninger til mennesker: Stort sett. Jeg tror dette er det SE får til med PR-hjelp. Uten er det: rart vi kke snakket om krig, som podcasten vanligvis handler om.

Jeg kan ikke forvente at jeg skal digge NRK sitt innhold beregnet på unge mellom 15 og 30, men jeg har rett til å ha spørsmål, og rette kritikk mot NRK sin bruk av mine og andres skattepenger. Jeg tror ikke det kommer en "bedre" forklaring fra SE og hadde ikke itroen vært: Jeg er for sliten til å svare, og hovorfor bryr alle seg så mye om meg? Er den god. Denne skulle kommet umiddelbart. Hva NRK gjør, handler om deres verdier og deres forvaltning av våre lisenspenger. En løsning er at alt er komersielt, som jeg heier på om de ikke skal ha innhold som handler om kvalitet og nye talenter.

Endret av Helene1982
  • Liker 5
Skrevet

Jeg tror ikke det nytter å klage. NRK kommer uansett til å fortsette med podcasten. Kringkastningssjefen var helt håpløs da hun ble grillet av Fredrik Solvang, men jeg tror de som bestemmer er mer opptatte av lyttertall.

Nå er det jeg som er sliten og lei.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg tror at NRK kan/tør si opp podcastavtalen. Men jeg tror Sophie Elise selv kommer til å legge den død om en liten stund - og skylde på cancel culture og at hun blir sensurert. 

Men det jeg også tror er at Sophie Elise og det hun faktisk sier og det hun faktisk står for har blitt synlig for veldig mange fler enn tidligere. Hennes "liten jente"-image har blitt knust, og offerrollene fungerer ikke lenger - hun blir sett som manipulerende, feig og ute etter sympati. 

Jeg tror ikke et øyeblikk på at hun er lei seg av de rette årsakene som flere her også har nevnt. Jeg tror hun er lei seg fordi hun har fått "kjeft". Det hun egentlig mener er budskapet hun kom med som tekst til bildet: "livet blir en milliard ganger mer gøy hvis man bare gir faen". 

Nei, det viste seg heldigvis å ikke stemme.

NRK har dummet seg fullstendig ut, for nei! Vi "trenger" ikke en podcast som snakker om rundpuling, slappe pikker, fyllesex og at kondom er fette nørd. Vi trenger ikke en millioninfluencer inn på lønningslista til NRK. 

• Liker 29
  • Nyttig 2
Skrevet
6 hours ago, Frisk Frosk said:

Inn bør det komme en ordentlig oppvask, hvilken vei skal Nrk gå videre. Dette er et av Nrks viktigste verdivalg på mange år, det er ikke noe de kan forsøke å komme unna. Og inn bør nye ledere komme, ledere som følger VVP, Nrk-plakaten, redaktørplakaten, Nrks etikkhåndbok, Kringkastingsloven m.m.

Nrk må, om de skal oppfylle det samfunnsansvaret de er satt til å forvalte, skifte kurs ift. hva de har hatt siden i fjor.

Norge trenger Nrk. Men da et Nrk som forvalter sitt samfunnsansvar på en forsvarlig måte!

Fullstendig enig; omdømmet til NRK har svekket seg markant som følge av dette, og ledelsen i den tidligere solide institusjonen minner mer om flokk hodeløse høns etter en hjemme-alene-fest i den lokale grisebingen enn om en ansvarlig ledelse i et milliardforetak.

Men jeg har også tenkt på en annen side av saken, og det er pengene det er snakk i forbindelse med podcasten; hvorfor i all verden skal dette være så hemmelig når det til syvende og sist er folks skattepenger det er snakk om, og saken i aller høyeste grad burde være av offentlig interesse etter mediedekningen dette har fått ...?

NRK er da en instituasjon finansiert av landets befolkning, ikke den anonyme, enøyde tannlegen til en mafiaboss, og med mindre denne pengesummen er urimelig stor og man har dummet seg totalt ut, burde det ikke være noen grunn til å holde kortene så tett inntil brystet.

Mitt forsiktige forslag er at folk sender inn en ny klage til Kringkastingsrådet før møtet i mars - ikke på selve podkasten, men på NRK-s hemmelighetshold i denne saken.

10 hours ago, IreneV said:

Kan SE ha fått en kontrakt som det blir veldig vanskelig å bryte tro? Da bør noen måtte gå. Nå må de bare få henne vekk fra NRK, koste hva det koste vil av penger. Penger er papir. Vi kan ikke utsette unge kvinner og menn for dette via statskanalen.

Beklager, men på dette punktet er jeg uenig; det vanlige i et ansettelsesforhold er at når man gjør en dårlig jobb, får man sparken, ikke belønning i form av summer vanlige folk kan drømme om i en vanskelig økonomisk hverdag.

Penger vokser ikke på trær; de seks milliardene NRK får, kommer gjennom en obligatorisk skatt det er umulig å nekte å betale, og det er ingen grunn til at man skal sløse bort enda mer som følge av en inkompetent ledelse som inngår useriøse avtaler.

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det noen jurister her som kan svare på om man kan søke innsikt i NRKs kontrakter? Det virker merkelig at de bare kan velge å holde det hemmelig når Fredrik Solvang forteller at hans lønn må være offentlig. 

Jeg tror samarbeidet mellom NRK og SE snart tar slutt. Og så tror jeg SE kommer til å si noe om dyrene og miljøet og feminisme og krig og fred og sånt snart, så hun kan bevise at det var en viktig stemme NRK mistet. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Alin skrev (4 minutter siden):

Er det noen jurister her som kan svare på om man kan søke innsikt i NRKs kontrakter? Det virker merkelig at de bare kan velge å holde det hemmelig når Fredrik Solvang forteller at hans lønn må være offentlig. 

Jeg tror samarbeidet mellom NRK og SE snart tar slutt. Og så tror jeg SE kommer til å si noe om dyrene og miljøet og feminisme og krig og fred og sånt snart, så hun kan bevise at det var en viktig stemme NRK mistet. 

Kan hun være frilanser og ikke ansatt som arbeidstaker?

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Jif said:

Kan hun være frilanser og ikke ansatt som arbeidstaker?

Det er hun nok. Altså en slags frilanser. Men hvorfor er lønnen hemmelig? Det er jo fortsatt skattepenger som betaler 🤨

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...