Gå til innhold

Sophie Elise

Anbefalte innlegg

Skrevet
J.. skrev (14 minutter siden):

Screenshot_20230215_185615_Instagram.jpg

Stakkars Snortfie, som bare ønsket å være ei lita jente - operasjonene hennes har jo ikke hjulpet henne heller 💀

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, ATLAS6 said:

Det er å trø langt over en grense å implisere at SE har noe med disse tragiske dødsfallene. Narkotika finnes over alt, og ungdom prøver narkotika før de prøver alkohol nå til dags.

Jeg er delvis enig. Man kan selvfølgelig ikke si at Sophie Elise har direkte skyld for dødsfallene til disse to jentene, men samtidig så tenker jeg at det er viktig at Sophie Elise på en eller annen måte får det banket inn i hodet sitt at slik hun holder på nå, overhodet ikke er greit. Jeg tror det var Martine Halvorsen som skrev om hvor normalisert det har blitt med bruk av narkotika på byen i Oslo, og da er det et større problem som Sophie Elise som landets største influencer er en del av. 

Det er selvfølgelig ikke Sophie Elise sin skyld direkte at disse to jentene døde, men der Sophie Elise før "bare" var ansvarlig for å normalisere plastisk kirurgi og knuse selvbildene til unge jenter, er hun nå med på å normalisere narkotikabruk - og det er på ingen måte greit i det hele tatt.

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, Polyester said:

Hvorfor bryr folk seg så mye om denne kokainen?? Det er så vanlig og det var ikke hennes cola en gang?

Det finnes mye mer å kritisere SE for, blant annet at hun tydeligvis jugde om den benzodiazepin-bruken sin og hundre andre ting som legitimt fortjener kritikk. Denne kokainen er en ikke-sak.

Heisann. Sophie Elise sin jobb er å påvirke ungdommen. Misset du det, kanskje?

• Liker 21
  • Nyttig 3
Skrevet
Honey Dew skrev (34 minutter siden):

Eller kanskje jeg skal si puppefaktoren...

Øyunn Krogh jubler i bakgrunnen...

• Liker 6
Skrevet

Sånn. Da fikk jeg endelig sendt en klage jeg også. 

Klaget både på samarbeidet NRK har med SE. De latterlige begrunnelsene deres. Det at hun fikk et så kalt "intervju" på Lindmo samtidig som podkast ble lansert og hun fortalte en historie om hvordan hun hadde vært på "re-habilitering" (noen uker på privat klinikk) uten at det ble stilt ett eneste kritisk spørsmål om dette såkalte rusproblemet og hva slags "re-habilitering" man kan få på noen uker. Det høres jo for øvrig helt revolusjonerende ut. Hadde det vært en greie burde jo SE selge dette på sine kanaler. Da hadde vi fått bukt på rusproblematikken i dette landet rimelig kjapt 😛 

Videre klaget jeg på måten NRK omgår egne retningslinjer som etikkhåndboka, vær-varsom plakaten osv. og gjemmer seg bak at hun bare er "engasjert". Ikke fast ansatt. Utrolig uansvarlig og egentlig bare en måte å unngå eget regelverk for å tjene penger/få høye lyttertall. At våre skattepenger finansierer dette latterlige samarbeidet, som man ikke ønsker at noen jenter på 15 år+ skal utsettes for er også en ting. HÅPER virkelig saken får en grundigere vurdering i kringkastingsrådet denne gangen og at man ikke henger seg opp i akkurat det bildet. Bildet ble bare dråpen i et glass som allerede var på vei til å renne over. 

• Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kristin Gjelsvik har postet videoen på Instagram nå, dersom noen er interesserte i det.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
IreneV skrev (4 minutter siden):

Jeg mener at SE AS har et direkte ansvar når det gjelder påvirkning mot unge sårbare følgere. Disse to jentene hadde ikke først og fremst et rusproblem, men en alvorlig spiseforstyrrelse. Det er viktig å få oversikt over hvor mange av SE AS og andre rosabloggere/influencere sine følgere som sliter med psyken, som har utviklet spiseforstyrrelser, som har  et rusproblem osv.Det må en generell undersøkelse på plass. Den bør ta for seg kvinner 15-40. 

Spiseforstyrrelse og rusmisbruk går ofte hånd i hånd. Dette er ikke nytt og jentene er dessverre ikke unike her. Hun har et ansvar for påvirkning, men hittil så har hun ikke påvirket noe da innlegget ikke ble publisert før siste uken. Det nytter ikke å være urimelig i denne diskusjonen. SE hadde ingenting med disse tragiske dødsfallene. 

Vixella skrev (1 minutt siden):

Jeg er delvis enig. Man kan selvfølgelig ikke si at Sophie Elise har direkte skyld for dødsfallene til disse to jentene, men samtidig så tenker jeg at det er viktig at Sophie Elise på en eller annen måte får det banket inn i hodet sitt at slik hun holder på nå, overhodet ikke er greit. Jeg tror det var Martine Halvorsen som skrev om hvor normalisert det har blitt med bruk av narkotika på byen i Oslo, og da er det et større problem som Sophie Elise som landets største influencer er en del av. 

Det er selvfølgelig ikke Sophie Elise sin skyld direkte at disse to jentene døde, men der Sophie Elise før "bare" var ansvarlig for å normalisere plastisk kirurgi og knuse selvbildene til unge jenter, er hun nå med på å normalisere narkotikabruk - og det er på ingen måte greit i det hele tatt.

Normaliseringen av narkotika har vært tilstddet i åresvis. Dette er ikke nytt, og heller ikke SE som står bak. Det er klart uheldig at hun "promoterer" sitt forbruk slik hun nå har gjort, men hun har tross alt ikke gjort dette tidligere og kan heller ikke stå som ansvar for det som har skjedd opptil den dagen instagram innlegget ble publisert. Hun må bort fra ungdomsavdelingen som en profilert forbilde, for det er et begrep man skal bruke med forsiktighet sammen med SE nå. 

Skrevet (endret)

Klart det var dårlig timing med den posen rett etter at tre unge jenter har dødd av angivelige overdoser. Mange reagerer med dette i bakhodet, men det er naturlig, det er skremmende signaler som gis. Dessverre skjønner ikke unge jenter at ruskjøret ikke er så glamorøst som det fremstilles i sosiale medier. At NRK heller ikke later til å forstå, er skikkelig merkelig. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Nrk-fyr blir intervjuet på Dagsrevyen, får spørsmålet: 

Er dette en god sak for Nrk? 
Nei, vi skulle gjerne vært foruten, det er jeg sikker på at SE også ville vært..

SE er nok strålende fornøyd med all denne omtalen og blesten dette gir… at NRK kan være SÅ naive… argghhhhh! 

• Liker 27
Skrevet

Jeg har en liten følelse på at Sophie Elise kastet sin venninne under bussen i denne saken, ut ifra det NRK sier i Dagsrevyen i dag. Hun har nok sagt at det var venninnen sin pose og hun som sniffet. Tviler på at hun innrømmet til NRK at hun bruker kokain, da tror jeg ikke de hadde beholdt henne.

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
ATLAS6 skrev (1 time siden):

Spiseforstyrrelse og rusmisbruk går ofte hånd i hånd. Dette er ikke nytt og jentene er dessverre ikke unike her. Hun har et ansvar for påvirkning, men hittil så har hun ikke påvirket noe da innlegget ikke ble publisert før siste uken. Det nytter ikke å være urimelig i denne diskusjonen. SE hadde ingenting med disse tragiske dødsfallene. 

Normaliseringen av narkotika har vært tilstddet i åresvis. Dette er ikke nytt, og heller ikke SE som står bak. Det er klart uheldig at hun "promoterer" sitt forbruk slik hun nå har gjort, men hun har tross alt ikke gjort dette tidligere og kan heller ikke stå som ansvar for det som har skjedd opptil den dagen instagram innlegget ble publisert. Hun må bort fra ungdomsavdelingen som en profilert forbilde, for det er et begrep man skal bruke med forsiktighet sammen med SE nå. 

Jeg snakker ikke om bildet med kokain. Jeg har diskutert SE AS siden i høst. Og gått gjennom hele den miserable bloggen hennes. Hun har pushet ut med kroppspress fra start! Det er kroppspresset jeg synes er det verste. Hun er livsfarlig!

Endret av IreneV
Skrevet
22 minutter siden, Felis said:

Jeg har de samme anekdotiske bevisene som deg, bare så det er sagt. Jeg kjenner ingen barn og unge som ikke synes hun er ekstremt klein og pinlig. De ungdommene jeg har og deres venner er opptatt av ting som utdanning, karriere, økonomi, miljø osv. Samtidig tror jeg at det er feil å gå ut ifra at alle sitter med vår erfaring, for tallene til Sophie Elise taler sitt tydelige språk. Hun tjener penger som gress, produktene hennes selger som hakka møkk og podcasten har 60 000 lyttere. Kanskje NRK hadde rett og du og jeg tok feil...?

Jeg tror ikke folk dikter opp tenåringsdøtre for å "ta" Sophie Elise

Jeg tror at blant de 60 000 lytterne er det mange 20 + og jeg tror også at det er mange mye mer voksne, som meg, som lytter/har lyttet. Det hadde vært veldig interessant å se demografi på lyttertall, men det blir vel vanskelig. Man kan lytte til podkasten uten å være registrert noe sted. Jeg vet ikke hvordan man registrerer lytterstatistikk på podkaster generelt.

• Liker 3
Skrevet
Polyester skrev (12 minutter siden):

Hvorfor bryr folk seg så mye om denne kokainen?? Det er så vanlig og det var ikke hennes cola en gang?

Det finnes mye mer å kritisere SE for, blant annet at hun tydeligvis jugde om den benzodiazepin-bruken sin og hundre andre ting som legitimt fortjener kritikk. Denne kokainen er en ikke-sak.

Det ble en dråpe da. Den berømte siste dråpen. For mange.

Skrevet (endret)
Carrie_S skrev (3 minutter siden):

Jeg tror at blant de 60 000 lytterne er det mange 20 + og jeg tror også at det er mange mye mer voksne, som meg, som lytter/har lyttet. Det hadde vært veldig interessant å se demografi på lyttertall, men det blir vel vanskelig. Man kan lytte til podkasten uten å være registrert noe sted. Jeg vet ikke hvordan man registrerer lytterstatistikk på podkaster generelt.

Men Kantar (tidligere Norsk Gallup) kjører jo undersøkelser på dette daglig. Mediaundersøkelsen, som de har holdt på med i mer enn 30 år vel... Og der spør de om alder.

Endret av IreneV
Skrevet
5 minutter siden, ATLAS6 said:

Interessant nok så har Sophie Elise hatt lang tid på seg nå til å gå ut med en forklaring på dette bildet. En unnskyldning. En innrømmelse av at hun dreit på draget, og at det ikke skal skje igjen. Det har vært tyst fra den kanten, antakelig fordi hun har en eller annen lansering rett rundt hjørnet. 

Hvis dette hadde vært en feil som hun oppriktig hadde vært lei seg for - dersom hun hadde hatt et snev av dårlig samvittighet for dette, så hadde hun beklaget det for lenge siden. Hun bryr seg tydeligvis ikke om hva hun promoterer, hvem som får det med seg eller de følgene det har, så lenge det gir henne økonomisk gevinst.

Det er rett og slett helt kvalmt.

• Liker 19
Skrevet (endret)
IreneV skrev (7 minutter siden):

Jeg snakker da for fanden ikke om det idiotiske bildet med kokain. Jeg har diskutert SE AS siden i høst. Og gått gjennom hele den miserable bloggen hennes. Hun har pushet ut med kroppspress fra start! Det er kroppspresset jeg synes er det verste. Hun er livsfarlig!

Det er det du kommenterer på. Hvordan skal man tolke at det ikke gjelder bildet?

Er enig i at hun ikke er det beste forbildet og bidrar til enorm kroppspress, men man gir ikke andre skylden for andres dødsfall uansett. Å mene at SE står bak disse dødsfallene er så idiotisk at jeg har ikke ord. 

image.thumb.png.33ffb2c9fdf7b406cf67bd84468addff.png

Endret av ATLAS6
skriveleif
Skrevet

Så bra at Kristin tørr å stå i driten som nå kommer! 📢

(Sjekk video på IG)

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Vixella skrev (2 minutter siden):

Interessant nok så har Sophie Elise hatt lang tid på seg nå til å gå ut med en forklaring på dette bildet. En unnskyldning. En innrømmelse av at hun dreit på draget, og at det ikke skal skje igjen. Det har vært tyst fra den kanten, antakelig fordi hun har en eller annen lansering rett rundt hjørnet. 

Hvis dette hadde vært en feil som hun oppriktig hadde vært lei seg for - dersom hun hadde hatt et snev av dårlig samvittighet for dette, så hadde hun beklaget det for lenge siden. Hun bryr seg tydeligvis ikke om hva hun promoterer, hvem som får det med seg eller de følgene det har, så lenge det gir henne økonomisk gevinst.

Det er rett og slett helt kvalmt.

Jeg er helt enig i at hun burde komme med en beklagelse for at bildet ble publisert og trekke seg fra plattformer hvor hun er profilert som forbilde og profil for ungdom. 

Skrevet
Vixella skrev (2 minutter siden):

Interessant nok så har Sophie Elise hatt lang tid på seg nå til å gå ut med en forklaring på dette bildet.

Etikk-ansvarlig sa på Dax18 at SE ikke ville uttale seg og ikke ville at hennes forklaring skulle gjengis til media,men at den var god nok for NRK.

Altså,lol.

• Liker 27
Skrevet
1 minutt siden, J.. said:

Så bra at Kristin tørr å stå i driten som nå kommer! 📢

(Sjekk video på IG)

Jeg kommer til å følge med på det kommentarfeltet der. Det blir spennende å se hva slags forsvar hardcore fans av Sophie Elise har å komme med. Enkelte ting blir kanskje for vanskelig å skulle forsvare.

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...