Gå til innhold

Sophie Elise

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lagertha skrev (53 minutter siden):

Etter å ha lest en stor del av kommentarene i denne tråden her, så lurer jeg på en ting. Reflekterer dere over hvilke forbilder dere er for egne barn?  Eller barn og unge generelt som leser denne tråden?  Mobbing ligger ikke barn naturlig. Det er ofte tillært. 

Mine barn er kritiske til ting som fremstilles og deles i sosiale medier. Hvordan du får det til å være mobbing at man er kritisk til den ekstremobjektifiseringe SE driver med under dekke av at det er feminisme, må du gjerne forklare.

Mens jeg avventer din forklaring, vil jeg hevde at det  ikke er mobbing å være kritisk til trender i samfunnet vi lever i. Særlig ikke når de frontes av selskaper og mennesker bak disse selskapene som tjener masse penger på å fronte slike trender.

• Liker 35
Skrevet

#hurtigrutensvalbard bør revurdere kjøp av reklameplass på kontoen til SE. Dette er bare ekkelt. Riktignok er ikke disse bildene annonser, men de ligger mellom annonsebildene og det fremkommer helt tydelig at det dreier seg om samme oppdrag. 

Hvilke signaler ønsker #hurtigrutensvalbard å sende? At det er gratis titt på damepupper hvis du kjøper et cruise? 

• Liker 29
Skrevet
Lin11 skrev (11 minutter siden):

Mulig at inntektssikring er agenda? De er begge hos Stordalen og han har ikke gjort det så bra det siste året. 

Du har sikkert rett. Kollegial support. 

Jeg har aldri lest noe av Unni Lindell, heller ikke lest noe OM henne, men det inntrykket jeg har fått gjennom denne støtten hun "skriker" ut er at hun er skremmende elendig på research til seriøs forfatter og frilansjournalist å være. Hun har kalt Gullbarbie mobbepris, etterlyst "Gull-Ken" (det tolket jeg som at hun tror Gullbarbie gis til den jenta som er mest "Barbiete". Tragikomisk hvis hun tror det er en pris til jenter!) Hun har etterlyst at øvrige medier får prisen - noe de har fått. Og værst av alt - hun brukte en avstemming på Jodel som kilde - kranglet med Press, og "ropte" ut at hun satt på tall som viste at det ikke var ungdommer som hadde stemt. 

Må si jeg lurer på om hun alltid har vært "sånn", eller om det har skjedd noe med årene. 

Fint for SE da, Unni Lindell har jo et navn. Men vet ikke om det ga noe særlig tyngde til noe som helst i denne saken. 

• Liker 26
Skrevet
Lagertha skrev (1 time siden):

Etter å ha lest en stor del av kommentarene i denne tråden her, så lurer jeg på en ting. Reflekterer dere over hvilke forbilder dere er for egne barn?  Eller barn og unge generelt som leser denne tråden?  Mobbing ligger ikke barn naturlig. Det er ofte tillært. 

Reflekterer over det i svært høy grad. Begynte å følge med på hva influencere "selger" til barn og unge da min daværende tenåringsdatter hadde en lang periode der hun ønsket å operere seg, Hun fant feil og mangler og følte seg helt jævlig. Disse feilene fant hun gjennom å sammenligne seg med andre. Ikke bare influencere så klart, også venninner og andre - men det var mye blogger osv. Der var også gjennom blogger hun ideer til hva operasjoner kunne "fikse"   Jeg gjorde da som influencere og influencerfans krever at man gjør, tar ansvaret som forelder - som var å snakke henne fra det.  Men jeg så også nærmere på de kanalene hun hadde blitt påvirket av

Jeg ble skremt, og jeg er fortsatt skremt. Heldigvis har jeg nå voksne døtre som valgte utdanning, ingen operasjoner eller "fyll" her og der, og som ser mer rundt seg enn på seg selv i speilet. 

Influencer-bedrifter som tjener penger på å selge skjønnhetsprodukter og uoppnåelige idealer til ungdommer har fått slippe å ta ansvar hele tiden - jeg ønsker at de SKAL ta mer ansvar. 

Jeg ser meg selv som et godt forbilde for mine, både fordi de selv sier at jeg er det, men også fordi jeg ser hvilke  valg de har tatt, hvordan de ser på folk rundt seg - og fordi de er mer samfunnsopptatte enn selvopptatte. 

Har også sett meg lei på at begrepet mobbing blir forsøkt ødelagt av altfor mange. Meningsutveksling/debatt rundt bedrifter er ikke det samme som mobbing. Hvis jeg skriver i et forum at "Kiwi er en skikkelig dårlig butikk fordi..." så er ikke det mobbing. Skriver jeg derimot gjentatte ganger at "Bjarne Bjarnesen som er daglig leder hos Kiwi på Oslosenteret er en utrolig dårlig person fordi... " så kan man begynne å vurdere om det er krenkelse/mobbing. 

Det som er vanskelig her er at `Sophie Elise`og `Sophie Elise AS`brukes om hverandre, men alle som VIL forstå forstår at man mener influenceren (som tjener penger) Jeg selv går i fella hele tiden og omtaler bedriften som "hun".  Det er jo nettopp dette som gjør at de er vernet mot kritikk. Det gjør det hele ennå værre spør man meg -  at influencere og deres støttespillere bruker for alt det er verdt at de mobbes og utsettes for personangrep hver gang noen tar opp hva reklamene de lever av gjør med unges psykiske helse og selvbilde. 

• Liker 43
Skrevet
ARima skrev (3 timer siden):

En ting jeg ikke forstår er, kjæresten hennes som studerer psykologi(?), hvordan kan han ikke reagere på hvordan hun oppfører seg? 

hun får vel snart et eget kapittel i læreboka om hvor skadelig hun er. 

De har et åpent forhold så han kan vel ikke kontrollere henne i særlig stor grad.

• Liker 4
Skrevet
Lagertha skrev (3 timer siden):

Jeg mener at alle må kunne skille mellom mobbing og kritisk tenkning.

Å stille seg kritisk til hvordan bedrifter fremstiller ting og påvirker barn og unge er ekstremt viktig, spesielt for mange av oss som har barn selv. Å stille seg kritisk og følge med på hva som foregår rundt barna er viktig. Jeg mener at det er helt feil å lukke øynene til hva bloggere gjør, bare fordi at de velger å fremme seg selv og har valgt å hviske ut skille mellom bedrift og person. Vi er nødt til å snakke om åpent om hva som påvirker barn og unge. Det er snakk om den psykiske helsen til en kommende generasjon, og spesielt i en så sårbar tid som korona så er det enda viktigere. Folk er enda mer hjemme, tilbringer enda mer tid på sosiale medier og leser blader, magasiner, blogger. 

Er det positivt for barn og unge at det blir det stadige fokuset på plastiske operasjoner? Positivt at man skal konstant lete etter feil ved seg selv og tenke at ja, det kan jo bare opereres bort? Hva slags forbilde ønsker vi for våre barn? 

Kristin Gjelsvik omtalt SE som Norges farligste forbilde, og jeg er helt enig med henne. SE er det. Det er et alt for stort fokus på plastiske operasjoner, på kropp.

• Liker 20
Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Reflekterer over det i svært høy grad. Begynte å følge med på hva influencere "selger" til barn og unge da min daværende tenåringsdatter hadde en lang periode der hun ønsket å operere seg, Hun fant feil og mangler og følte seg helt jævlig. Disse feilene fant hun gjennom å sammenligne seg med andre. Ikke bare influencere så klart, også venninner og andre - men det var mye blogger osv. Der var også gjennom blogger hun ideer til hva operasjoner kunne "fikse"   Jeg gjorde da som influencere og influencerfans krever at man gjør, tar ansvaret som forelder - som var å snakke henne fra det.  Men jeg så også nærmere på de kanalene hun hadde blitt påvirket av

Jeg ble skremt, og jeg er fortsatt skremt. Heldigvis har jeg nå voksne døtre som valgte utdanning, ingen operasjoner eller "fyll" her og der, og som ser mer rundt seg enn på seg selv i speilet. 

Influencer-bedrifter som tjener penger på å selge skjønnhetsprodukter og uoppnåelige idealer til ungdommer har fått slippe å ta ansvar hele tiden - jeg ønsker at de SKAL ta mer ansvar. 

Jeg ser meg selv som et godt forbilde for mine, både fordi de selv sier at jeg er det, men også fordi jeg ser hvilke  valg de har tatt, hvordan de ser på folk rundt seg - og fordi de er mer samfunnsopptatte enn selvopptatte. 

Har også sett meg lei på at begrepet mobbing blir forsøkt ødelagt av altfor mange. Meningsutveksling/debatt rundt bedrifter er ikke det samme som mobbing. Hvis jeg skriver i et forum at "Kiwi er en skikkelig dårlig butikk fordi..." så er ikke det mobbing. Skriver jeg derimot gjentatte ganger at "Bjarne Bjarnesen som er daglig leder hos Kiwi på Oslosenteret er en utrolig dårlig person fordi... " så kan man begynne å vurdere om det er krenkelse/mobbing. 

Det som er vanskelig her er at `Sophie Elise`og `Sophie Elise AS`brukes om hverandre, men alle som VIL forstå forstår at man mener influenceren (som tjener penger) Jeg selv går i fella hele tiden og omtaler bedriften som "hun".  Det er jo nettopp dette som gjør at de er vernet mot kritikk. Det gjør det hele ennå værre spør man meg -  at influencere og deres støttespillere bruker for alt det er verdt at de mobbes og utsettes for personangrep hver gang noen tar opp hva reklamene de lever av gjør med unges psykiske helse og selvbilde. 

Det blir jo sånn fordi at de har valgt å fremme seg selv personlig på den måten, men jeg tenker at man er nødt til å fokusere på hva som er kritikk og hva som er personangrep. 

Hvis jeg setter meg ned og skriver innlegg om at SE er stygg, ekkel og usømmelig så er det ikke greit og er noe som kvalifiserer som krenkende. 

Hvis jeg setter meg ned og skriver innlegg om at jeg er kritisk til en del saker som f.eks hvordan hun omtalte seg selv etter bedriften ble tildelt gullbarbien. Hun sa at hun var en ung jente som ble prøvde å finne sin plass i livet og at det var mobbing. Vel, så må jeg underbygge hvorfor jeg mener at det er en rar ting å si.

1) Det var bedriften som ble tildelt gullbarbien og ikke henne personlig. Det handler ikke om henne som person, men om reklamen som har kommet gjennom bedriften. At det er tilfeldigvis hun som er modellen, vel.. det er jo et valg som er tatt, men det har ingenting med henne personlig. 
2) Hun er ikke ung lengre, men hun er 26 år og har derfor kvalifisert som myndig i 8 år. Mennesker på hennes alder har tatt bachelor, jobbet noen år, og noen har kjøpt seg boliger. 
3) Hvis jeg som sjef, sier til en av mine ansatte at de kommer upassende kledd på jobb, så forventer jeg at de lytter og skifter. 

• Liker 18
Skrevet
Pust skrev (5 timer siden):

#hurtigrutensvalbard bør revurdere kjøp av reklameplass på kontoen til SE. Dette er bare ekkelt. Riktignok er ikke disse bildene annonser, men de ligger mellom annonsebildene og det fremkommer helt tydelig at det dreier seg om samme oppdrag. 

Hvilke signaler ønsker #hurtigrutensvalbard å sende? At det er gratis titt på damepupper hvis du kjøper et cruise? 

Neimen har du sett, Stordalen er også medeier i Hurtigruta. https://e24.no/naeringsliv/i/rgL9pe/stordalen-om-hurtigruten-skandalen-jeg-har-vaert-sint-og-frustrert

Skrevet (endret)
Lin11 skrev (15 minutter siden):

Jepp. Hurtigruten Svalbard AS er skilt ut som eget selskap, det var dette som sponset / betalte for SophieElise AS (m.fl.) sitt opphold. Vel anvendte penger ettersom SE sine følgere nå vil mase om mer lommepenger så de kan fly til Svalbard og ta puppebilder i snøen.

Endret av Pust
  • Liker 17
Skrevet
Peonjenta skrev (5 timer siden):

De har et åpent forhold så han kan vel ikke kontrollere henne i særlig stor grad.

Nei, altså ingen skal jo bli kontrollert. Men jeg undrer meg over at en som har eller burde hvertfall så mye kunnskap om psykologi klarer å ha en kjæreste med så dårlige holdninger. Han virker jo å være helt motsatt. Men nå kjenner jo ikke jeg han så blir jo hva man ser i media. 

• Liker 5
Skrevet
Lagertha skrev (7 timer siden):

Mobbing ? Hvor mener du det er mobbing? Det alrså stor forskjell på mobbing og kritikk. 

Men ja jeg reflekterer over det å være forbilde og derfor viser jeg også barnet mitt at jeg er kritisk til det influencere publiserer.

• Liker 13
Skrevet
Jaymie skrev (28 minutter siden):

Alkoholvarer og enerett på basic bitch? Passer jo godt til hennes målgruppe det 🤦🏼‍♀️. Er vel godt inspirert av Kardashian klanen igjen.  

Siste YT video er en salig blanding av sutring over GullBarbie og (ulovlig) alkoholreklame.

Samme på IG,alkohol sammenblandet med reklameinnlegg..

Til og med på Glöd sin konto gjør hun den tabben.

Proff gitt.

• Liker 20
Annonse
Skrevet
Lin11 skrev (3 timer siden):

Det er i grunn veldig interessant at stordalen og SE ser ut til å være mye mer tettvevd rent business-messig enn hva de selv gir uttrykk for. Det er nesten som de ønsker å legge litt lokk på samarbeidet - hvertfall sammenlignet med samarbeidet mellom SE og Skappel som er veldig promotert og åpenlyst

• Liker 15
Skrevet
Jaymie skrev (1 time siden):

Alkoholvarer og enerett på basic bitch? Passer jo godt til hennes målgruppe det 🤦🏼‍♀️. Er vel godt inspirert av Kardashian klanen igjen.  

Hvor narsissistisk kan man bli? Skulle tro hun hadde fått dosen sin med oppmerksomhet for en stund... Neida, gi folk noe annet helt idiotisk å snakke om. Jeg er så LEI av å se trynet hennes I media. Jeg vil kunne lese nyheter om hva som skjer i landet og verden, og slippe rent piss om en ignorant influencer. 

• Liker 18
Skrevet
DianaV skrev (Akkurat nå):

Hvor narsissistisk kan man bli? Skulle tro hun hadde fått dosen sin med oppmerksomhet for en stund... Neida, gi folk noe annet helt idiotisk å snakke om. Jeg er så LEI av å se trynet hennes I media. Jeg vil kunne lese nyheter om hva som skjer i landet og verden, og slippe rent piss om en ignorant influencer. 

Ja hadde det vært mulig å unngå de største influencerne hadde jeg gjerne gjort det, men avisene og media skal blåse opp alle småting i store medieoppslag over alt for klikk. Det er ikke bare å avfølge lengre som noen alltid sier. Sophie Elise AS dukker opp så fort jeg åpner Facebook, snap, Instagram, VG, Dagbladet, tv2 osv. 

• Liker 12
Skrevet

Jeg håper at Sophie kan finne seg noe annet å gjøre snart og at flotte, sunne forbilder som f.eks. Sandra Lyng, Helsesista og Emilie Nereng kan komme enda mer frem på banen. De har virkelig noe å komme med.

Sandra Lyng klarer til og med å reklamere for undertøy på en smakfull måte. SE sier i videoen sin at hun får kjeft med en gang hun reklamerer for undertøy - i undertøy. Hun skjønner ikke at det er MÅTEN hun gjør det på som er kritikkverdig. 

Og så sammenligner hun seg altså med Britney Spears og kritikken B fikk... altså, jeg blir helt matt. Hun bruker den samme replikken som Britney gjorde for MANGE år siden: "Jeg er ikke her for å være barnevakt for dine barn". Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Britney er kanskje verdens største popyndling. En artist, som for mange år siden fikk kritikk for hennes sexy antrekk og dansestil. Det var ikke helt innafor å være kledd slik i dansevideoer og på scener på den tiden. 

Men Sophie skjønner tydeligvis ikke at hun er noe helt annet enn Britney, hun er ingen artist som kles opp for et show på scenen. Hun fronter en operert kropp i UNATURLIGE situasjoner, reklame for barn og så videre, også videre.... Og nå "viser hun fingen" til gullbarbie-prisen i stedet for å reflektere over og ta på alvor alle de menneskene som er yngre enn henne og som prøver å si i fra. Det hun holder på med er vemmelig. (Og nei, jeg sier ikke at hun er vemmelig, men det hun gjør er vemmelig). 

• Liker 46
Skrevet
Amanda28 skrev (1 minutt siden):

Jeg håper at Sophie kan finne seg noe annet å gjøre snart og at flotte, sunne forbilder som f.eks. Sandra Lyng, Helsesista og Emilie Nereng kan komme enda mer frem på banen. De har virkelig noe å komme med.

Sandra Lyng klarer til og med å reklamere for undertøy på en smakfull måte. SE sier i videoen sin at hun får kjeft med en gang hun reklamerer for undertøy - i undertøy. Hun skjønner ikke at det er MÅTEN hun gjør det på som er kritikkverdig. 

Og så sammenligner hun seg altså med Britney Spears og kritikken B fikk... altså, jeg blir helt matt. Hun bruker den samme replikken som Britney gjorde for MANGE år siden: "Jeg er ikke her for å være barnevakt for dine barn". Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Britney er kanskje verdens største popyndling. En artist, som for mange år siden fikk kritikk for hennes sexy antrekk og dansestil. Det var ikke helt innafor å være kledd slik i dansevideoer og på scener på den tiden. 

Men Sophie skjønner tydeligvis ikke at hun er noe helt annet enn Britney, hun er ingen artist som kles opp for et show på scenen. Hun fronter en operert kropp i UNATURLIGE situasjoner, reklame for barn og så videre, også videre.... Og nå "viser hun fingen" til gullbarbie-prisen i stedet for å reflektere over og ta på alvor alle de menneskene som er yngre enn henne og som prøver å si i fra. Det hun holder på med er vemmelig. (Og nei, jeg sier ikke at hun er vemmelig, men det hun gjør er vemmelig). 

*Ang Britney så er det heller det at hun i starten var ett barn (16 år..) som ble seksualisert for å øke oppmerksomhet rundt seg selv..

SE er en voksen person som selv velger å spille på sex,for så henvise seg til barn med reklamen sin.. 

• Liker 27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...