Doris Becker Skrevet 8 timer siden #46601 Del Skrevet 8 timer siden (endret) Bellabellee skrev (2 timer siden): Det var dessverre det man tjente penger på da på blogging, kropp og skandaler. Eller det å være alenemor i ung alder (Anna Rasmussen og Rannveig) jeg var selv en blogger da, men tjente aldri penger på det! Veldig usikker på meg selv og misfornøyd med min egen kropp, og drømmen var å ta silikon og se ut som Helene Rask! Hadde jeg ikke hatt en oppegående samboer hadde jeg vel blitt en av Helenes jenter! Og det er det de tjener penger på nå. Ustabil psyke, sex og flashing med penger selger som hakka møkk ennå. Kokainbruk , spiseforstyrrelser og plastisk kirurgi øker. Ikke bare blandt de yngre, men også 35+. Litt som i gangster-miljøet. Unge mennesker ser ikke død og fordervelse. De ser penger, designer klær og makt. Godt du ikke ble en av dem ❤️ Endret 5 timer siden av Doris Becker 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivEinar Skrevet 7 timer siden #46602 Del Skrevet 7 timer siden (endret) Diskusjonen rundt serien blir tosidig, den er godt laget, men blir samtidig en del av den skremmende idylliseringa av blogger- og influenser-rolla. SSI kan være strålende fornøyd, hun har behendig tatt et eierforhold til både Selina og Celina: «Det er meg.» Hun er igjen det uskyldige, stakkars offeret, nå sendt ut til norske hjem i beste sendetid på NRK. Fordi hovedrollemodellen er fysisk modellert etter henne, identifiseres hun med Sofie Sten Isachsen alias Sophie Elise. Alt dette er svært uheldig, når man ser hvordan SSI utøver rolla si i dag, hun er en versting på barne-eksponering, og hun fronter og bagatelliserer et sykelig fokus på kropp og operasjoner. Hun har fått et medialøft nå, men det vil etter hvert dempe seg når folk har sett serien og tida går. SSI er en kynisk og dyktig manipulator, dette kommer særlig godt fram i bøkene hennes. Hun lyver hvis det gagner henne, og har kun ett fokus - se meg meg meg… Endret 6 timer siden av LivEinar 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 6 timer siden #46603 Del Skrevet 6 timer siden Smos1 skrev (5 timer siden): Jeg trener på samme sted som Sophie og hun ser helt «vanlig» ut når man ser henne. Syns det er synd at fremmede skal lire av seg så mye hets om utseende hennes. Bilder kan ha forskjellige vinkler men hun er seg selv irl. Det eneste jeg var litt overrasket første gangen jeg så henne er at hun er lavere enn det jeg trodde, ellers er hun helt lik som jeg trodde hun skulle være ut ifra snap/insta. Hun ser langt fra vanlig ut og hun ønsker selv heller ikke på noen måte å se vanlig ut. Ingen tar 30 operasjoner og ser vanlige ut! 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 6 timer siden #46604 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Doris Becker skrev (4 timer siden): Jeg synes i det hele tatt at NRK er en versting når det gjelder dårlig vurderinger og kommersialisering av mennesker som burde beskyttes, både mot seg selv og andre. Listen er lang nå. Podcasten med SE, Bamsegutt, Team Gjertsen, Jeg mot meg. Og mer vil komme. Folk i mental ubalanse lager god tv, men det er ødeleggende. Enig, NRK har blitt mer uetisk og kommers enn hva retningslinjene deres tilsier. Det er som om faglighet og moral bare er noe boomer-mas man ikke behøver bry seg om. Kanskje de har blitt smittet av angsten for å være woke … Serien om rosabloggeren er slapp og ukritisk og for det utrente øye/sinn kan det til og med se tøft ut å være en narsissistisk og oppmerksomhetssjuk person. Jeg skulle ønske NRK kunne vise litt ryggrad og heller kjøpe inn serier og programmer som viser en kritisk og analytisk vinkling av samfunnsfenomener som influenserbransjen. At SE blir så begeistret og filmer seg selv når hun gråter over hvor fin serien er, eller besvimer under visningen fordi skuespilleren er så lik henne selv, burde få noen digre varsellamper til å lyse i kontorene i NRK. Det betyr egentlig at NRK aldri aldri aldri burde løfte opp og «godkjenne» influenserbransjen, men heller plukke den fra hverandre på skikkelig og saklig vis - slik at det synker inn hos ALLE foreldre og tenåringer. Endret 5 timer siden av Pust 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 6 timer siden #46605 Del Skrevet 6 timer siden Sarah93 skrev (3 timer siden): Serie med Voe som utdanner seg til ernæringsfysiolog hadde vært kjempekjedelig. Dette er faktisk en bra serie, selv om man ikke nødvendigvis er fan av Sophie Elise. Og jeg er ikke enig i at den ikke er kritisk til f eks plastisk kirurgi - episode 2 var helt grusom og lignet på en medisinsk overgrep. Voe var bare et eksempel, tror du misforsto hvis du trodde jeg mente at serien heller burde handle om Emilie Nereng sin Instagramkonto sånn som den er nå.. Poenget er at det var flere enn SE som delte på å være på toppen, tjente seg rike i ung alder på spons, som opererte inn silikon, som spilte på kropp og sex. De fleste som var på topplisten over rosabloggere har i dag lagt opp, tatt en u-sving og lever et annet liv i dag. Det at jeg nevnte Voe er pga hennes forklaring på at hun la ned bloggen var nettopp pga hun likte ikke den personen hun var i ferd med å bli. Der Voe tok til fornuft så ga SE heller full gass videre. Hva om serien heller hadde sluttet med at Celine Isabell nådde bunnen med et brak, og heller viste at hun la den tiden bak seg for å heller leve et vanlig liv som mamma utenfor sosiale medier? I stedet for at den ble avsluttet med et nærbilde der man ser at både øyne og smil endrer seg fra et oppriktig smil over å være hjemme igjen i trygge omgivelser, med et barn i magen til å bli et mere «djevelsk» smil/uttrykk som viser at Celine Isabell har slett ikke tenkt å endre på noe; hun går nå over fra rosablogging, ville fester, alkohol og kokain; hun har kjørt karrieren sin sånn som den var helt i grøfta…Men nå som hun midlertidig har trukket seg tilbake og venter barn så har det åpnet seg ei ny mulighet for re-branding og inntektskilde. Celine Isabel som mamma, med eksponering av barnet, nye clickbaits, nye sponsorer osv. Slutten på serien viser alt av kynisme som bor i Celine Isabell, hvor kalkulert hun er og hvor langt hun er villig til å gå og hvem hun ofrer på veien. Siden serien har mye av samme innhold som SE og hun har selv vært med å bistå i manuset, skuespilleren både snakker likt som SE og de ser etterhvert like ut så vil nok mange tro at det er en serie om SE. Og pga all mobbingen, utestengelsen, alenemor som var mye fraværende pga hun gikk doble skift og Celine fikk ikke den trygge oppfølgingen hjemmefra så vil nok mange dra paralleller til Sofie Elise og tenke; «stakkars jente, ikke rart at der gikk sånn som det gikk med henne» selv om seriens Celine sin oppvekst og mobbingen hun ble utsatt for ikke stemmer med Sofie Elise sin oppvekst. Derfor mener jeg de burde brukt en annen som var rosablogger på den tiden til hjelp med manus og dermed fått en mere nøytral og nyansert serie om fenomenet rosablogging. Ikke en serie som får det til å se ut som den handler om Sofie Elise. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 6 timer siden #46606 Del Skrevet 6 timer siden skruf skrev (8 minutter siden): Voe var bare et eksempel, tror du misforsto hvis du trodde jeg mente at serien heller burde handle om Emilie Nereng sin Instagramkonto sånn som den er nå.. Poenget er at det var flere enn SE som delte på å være på toppen, tjente seg rike i ung alder på spons, som opererte inn silikon, som spilte på kropp og sex. De fleste som var på topplisten over rosabloggere har i dag lagt opp, tatt en u-sving og lever et annet liv i dag. Det at jeg nevnte Voe er pga hennes forklaring på at hun la ned bloggen var nettopp pga hun likte ikke den personen hun var i ferd med å bli. Der Voe tok til fornuft så ga SE heller full gass videre. Hva om serien heller hadde sluttet med at Celine Isabell nådde bunnen med et brak, og heller viste at hun la den tiden bak seg for å heller leve et vanlig liv som mamma utenfor sosiale medier? I stedet for at den ble avsluttet med et nærbilde der man ser at både øyne og smil endrer seg fra et oppriktig smil over å være hjemme igjen i trygge omgivelser, med et barn i magen til å bli et mere «djevelsk» smil/uttrykk som viser at Celine Isabell har slett ikke tenkt å endre på noe; hun går nå over fra rosablogging, ville fester, alkohol og kokain; hun har kjørt karrieren sin sånn som den var helt i grøfta…Men nå som hun midlertidig har trukket seg tilbake og venter barn så har det åpnet seg ei ny mulighet for re-branding og inntektskilde. Celine Isabel som mamma, med eksponering av barnet, nye clickbaits, nye sponsorer osv. Slutten på serien viser alt av kynisme som bor i Celine Isabell, hvor kalkulert hun er og hvor langt hun er villig til å gå og hvem hun ofrer på veien. Siden serien har mye av samme innhold som SE og hun har selv vært med å bistå i manuset, skuespilleren både snakker likt som SE og de ser etterhvert like ut så vil nok mange tro at det er en serie om SE. Og pga all mobbingen, utestengelsen, alenemor som var mye fraværende pga hun gikk doble skift og Celine fikk ikke den trygge oppfølgingen hjemmefra så vil nok mange dra paralleller til Sofie Elise og tenke; «stakkars jente, ikke rart at der gikk sånn som det gikk med henne» selv om seriens Celine sin oppvekst og mobbingen hun ble utsatt for ikke stemmer med Sofie Elise sin oppvekst. Derfor mener jeg de burde brukt en annen som var rosablogger på den tiden til hjelp med manus og dermed fått en mere nøytral og nyansert serie om fenomenet rosablogging. Ikke en serie som får det til å se ut som den handler om Sofie Elise. Hvis det stemmer at den slutter med å vise hvor kynisk og ondt hovedpersonen har tenkt å kaste ungen sin til ulvene for å tjene mer penger til seg selv, så er vel det er bedre avslutning enn en løgnaktig happy ending som ville indikert at selv om man gjør alle disse feilene kan man bare ombestemme seg, så blir alt bra? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Red Skrevet 6 timer siden #46607 Del Skrevet 6 timer siden Jeg opplever ikke serien som at den gjør henne til et offer. Det jeg likte med serien er at den får fem kynismen, higen etter å bli noe stort samme hva og slutten med boka hvor hun fortsatt kikker kynisk inn i kamera til siste slutt. Jeg syntes den var veldig ærlig på det kyniske aspektet og hvor langt hun var villig til å gå for å bli noe. I forholdet med forfatteren fremstår hun ikke vare som ett offer heller, hun fremstår som ustabil og selvskadende, på en ærlig måte. Jeg syntes ikke synd på henne i den delen av serien heller. Ærlighet om hvordan hun brukte selvmordet var også ganske usympatisk fremstilt. Veldig positivt overrasket over serien. Fantastisk skuespill. 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smos1 Skrevet 4 timer siden #46608 Del Skrevet 4 timer siden Djungelvrål skrev (2 timer siden): Hun ser langt fra vanlig ut og hun ønsker selv heller ikke på noen måte å se vanlig ut. Ingen tar 30 operasjoner og ser vanlige ut! Jo det gjør hun. Hva er greia med å kommentere utseende til folk bare fordi de er er kjendiser ? Ja hun har tatt operasjoner og ja hun bruker sminke, men å hele tiden være ute etter å «ta» noen pga utseende sier mer om deg enn henne. Å lete opp bilder i media for å finne bilder hvor hun ikke likner på seg selv er en manisk/sykelig opptatthet av henne og det skremmer hvertfall meg ! 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 4 timer siden #46609 Del Skrevet 4 timer siden Smos1 skrev (6 minutter siden): Jo det gjør hun. Hva er greia med å kommentere utseende til folk bare fordi de er er kjendiser ? Ja hun har tatt operasjoner og ja hun bruker sminke, men å hele tiden være ute etter å «ta» noen pga utseende sier mer om deg enn henne. Å lete opp bilder i media for å finne bilder hvor hun ikke likner på seg selv er en manisk/sykelig opptatthet av henne og det skremmer hvertfall meg ! Jeg oppfattet det ikke som at utseendet til SE ble kommentert fordi hun er kjendis? Men fordi hun har utsatt kroppen sin for massiv kirurgi, faktisk helt over i rekonstruksjon vil jeg si. Hun har fjernet sine naturlige trekk i fjeset (øyne, nese, hake) og hun har laget en kropp som er langt fra den hun har fra naturens side. At det ikke er vanlig skal og må snakkes om, så det ikke forblir et ideal for andre unge. Ingen er manisk opptatt av HENNE, men mange begynner å bli veldig opptatt av å stoppe denne galskapen påvirkere lever av, og påvirker til. 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 4 timer siden #46610 Del Skrevet 4 timer siden Smos1 skrev (18 minutter siden): Jo det gjør hun. Hva er greia med å kommentere utseende til folk bare fordi de er er kjendiser ? Ja hun har tatt operasjoner og ja hun bruker sminke, men å hele tiden være ute etter å «ta» noen pga utseende sier mer om deg enn henne. Å lete opp bilder i media for å finne bilder hvor hun ikke likner på seg selv er en manisk/sykelig opptatthet av henne og det skremmer hvertfall meg ! Du mener hun ser normal ut? Oki, lurer på i hvilken verden du lever i. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 3 timer siden #46611 Del Skrevet 3 timer siden Red skrev (2 timer siden): Jeg opplever ikke serien som at den gjør henne til et offer. Det jeg likte med serien er at den får fem kynismen, higen etter å bli noe stort samme hva og slutten med boka hvor hun fortsatt kikker kynisk inn i kamera til siste slutt. Jeg syntes den var veldig ærlig på det kyniske aspektet og hvor langt hun var villig til å gå for å bli noe. I forholdet med forfatteren fremstår hun ikke vare som ett offer heller, hun fremstår som ustabil og selvskadende, på en ærlig måte. Jeg syntes ikke synd på henne i den delen av serien heller. Ærlighet om hvordan hun brukte selvmordet var også ganske usympatisk fremstilt. Veldig positivt overrasket over serien. Fantastisk skuespill. Jeg håper flere oppfatter serien slik som du gjorde. Da er det ikke så "offervinklet" som jeg satt igjen med inntrykk av. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivEinar Skrevet 3 timer siden #46612 Del Skrevet 3 timer siden Meget aktuell og leseverdig artikkel i VG i dag. Utdrag: «Mediemonopolet falt. Vi fikk folk som gjorde karriere på å være hyperpersonlige og dele intime detaljer om kjærlighetssorg, operasjoner og mental helse. Vi står midt i den revolusjonen fortsatt. Det går en linje fra bloggingen på pikerom i Harstad til Donald Trump. Det de forsto, før alle andre, var at det ikke handler så mye om hva du sier, men at du blir snakket om. Kontroverser selger. Oppmerksomhet er den viktigste valutaen. Det er både irriterende og urovekkende. Men Sophie Elise-metoden står seg. Makten ligger hos dem som fanger oppmerksomheten. Og Sophie Elise har på ingen måte mistet den evnen.» https://www.vg.no/nyheter/i/lwkmyo/sophie-elise-og-selina-hva-er-sant 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 3 timer siden #46613 Del Skrevet 3 timer siden Syns det var merkelig at hun i serien la inn så små silikonimplantater, de var jo dobbelt så store i virkeligheten. Finner ikke bilde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 3 timer siden #46614 Del Skrevet 3 timer siden LivEinar skrev (13 minutter siden): Meget aktuell og leseverdig artikkel i VG i dag. Utdrag: «Mediemonopolet falt. Vi fikk folk som gjorde karriere på å være hyperpersonlige og dele intime detaljer om kjærlighetssorg, operasjoner og mental helse. Vi står midt i den revolusjonen fortsatt. Det går en linje fra bloggingen på pikerom i Harstad til Donald Trump. Det de forsto, før alle andre, var at det ikke handler så mye om hva du sier, men at du blir snakket om. Kontroverser selger. Oppmerksomhet er den viktigste valutaen. Det er både irriterende og urovekkende. Men Sophie Elise-metoden står seg. Makten ligger hos dem som fanger oppmerksomheten. Og Sophie Elise har på ingen måte mistet den evnen.» https://www.vg.no/nyheter/i/lwkmyo/sophie-elise-og-selina-hva-er-sant Takk for link! Likte også denne betraktningen, fra Morten Ståle Nilsen: "Isachsen er oppført som manuskonsulent. Produsentene tenker nok at det borger for autentisitet og troverdighet. Jeg er ikke så sikker. Ved å legge serien så tett opp til ett menneskes historie, og la vedkommende få siste stikk i ett og alt, løper «Rekviem for Selina» en risiko for å bli nok en reklamefilm for et varemerke." https://www.vg.no/rampelys/i/25lVzr/anmeldelse-rekviem-for-selina 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 3 timer siden #46615 Del Skrevet 3 timer siden Djungelvrål skrev (6 minutter siden): Syns det var merkelig at hun i serien la inn så små silikonimplantater, de var jo dobbelt så store i virkeligheten. Finner ikke bilde Sikkert ikke så enkelt å lime på store bryster og få det til å se naturlig ut, når skuespilleren skal filmes naken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smos1 Skrevet 3 timer siden #46616 Del Skrevet 3 timer siden Isild skrev (47 minutter siden): Jeg oppfattet det ikke som at utseendet til SE ble kommentert fordi hun er kjendis? Men fordi hun har utsatt kroppen sin for massiv kirurgi, faktisk helt over i rekonstruksjon vil jeg si. Hun har fjernet sine naturlige trekk i fjeset (øyne, nese, hake) og hun har laget en kropp som er langt fra den hun har fra naturens side. At det ikke er vanlig skal og må snakkes om, så det ikke forblir et ideal for andre unge. Ingen er manisk opptatt av HENNE, men mange begynner å bli veldig opptatt av å stoppe denne galskapen påvirkere lever av, og påvirker til. Når det blir postet bilder fra media med meldinger som «se her er hun uten filter» oppfatter jeg det som at man er manisk opptatt av å ta henne på utseende. Da går man langt i å antyde at hun ser helt annerledes ut enn hun utgir seg for å være, noe jeg som har sett henne kan avkrefte bestemt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 2 timer siden #46617 Del Skrevet 2 timer siden velociraptor skrev (2 timer siden): Hvis det stemmer at den slutter med å vise hvor kynisk og ondt hovedpersonen har tenkt å kaste ungen sin til ulvene for å tjene mer penger til seg selv, så er vel det er bedre avslutning enn en løgnaktig happy ending som ville indikert at selv om man gjør alle disse feilene kan man bare ombestemme seg, så blir alt bra? Det ville jo ikke vært løgnaktig hvis Seline faktisk hadde tatt en u-sving etter å ha kræsjet helt; vokst på det å bli mor og lagt denne typen provokasjon for oppmerksomhet bak seg og enten kommet tilbake i ny format; Selina 2.0 der hun feks hadde hatt en nisje-kanal uten eksponering av barn for å vise at et menneske kan endre seg, eller rett og slett lagt blogging/sosiale medier på hylla Dette er en serie om rosabloggere som var på topplisten da de var typ 14 år, og serien kunne hatt en hovedperson med et manus som ikke ble lagt så tett opp mot SE at mange kommer til å tro at den er om SE. I stedet for at det er mange hendelser som er direkte fra SE sitt liv der skuespilleren er klin lik så burde de heller valgt en nøytral person som ingen drar direkte paralleller til. De er inne på mye bra, feks da Seline skal gi ut bok og blir ikke godkjent av den litterære eliten, samtidig som de behøver henne pga de vet hun vil dra inn penger Henrik Thodesen var et sårt kapittel i Sofie Elise sitt liv; hun ble skikkelig forelsket, og de drev på lenge, men hun var ikke bra nok for han til at han hadde guts til å gå ut offentlig om at de var kjærester; men hun var bra nok til å ha sex med. De var på en måte kjærester, men i det skjulte. Dette ble også tatt med i serien, selv om serien egentlig skal være fiksjon. Alle som har fulgt SE forstår at forfatteren er Henrik Ikke misforstå, jeg likte mye av serien, bortsett fra at det som skulle være en serie om rosabloggere endte med å i hovedsak få folk til å tro at den er om SE. Da hun var med i Skal vi danse stemmer også på en prikk med den dansekonkurransen i serien: hun brukte barndomsvenninnen sitt selvmord som tema for en dans, og trakk seg rett etter Nå når vi ser intervjuer etter serien ble sluppet så er SE med i så og si alt. I et intervju jeg hørte i dag så refererte hun til «meg» ang serien. Men den skulle jo ikke være om henne… Se bort i fra SE så synes jeg de får frem kynismen og hvor langt man er villig til å gå, at feks «eliten» ser ned på rosabloggere samtidig som de bruker de nettopp pga den makten og det store nedslagsfeltet de har. Syntes også det var fint at de ved noen anledninger fikk frem usikkerhet og sårbarhet; feks det forholdet med forfatteren som Seline var forelsket i og som hun som vanlig forventet å få viljen sin med ang å bli offentlig sammen med. Da mtp replikken om at han hadde ei bortskjemt stedatter, som enda ikke visste at livet hennes skulle endres totalt når Seline kom inn i bildet…..men så endte det med at de hadde et skjult forhold i ett år, uten at hun fikk møte datteren hans (samtidig som noen uker etter at de tok en pause og han sluttet helt å svare, hun dro ruset hjem til han der hun gjennom vinduet kunne se forfatteren, datteren + hun som jobbet på forlaget (som var Selines tidligere mobber) sitte sammenkrøllet i sofaen……det nye damen var classy og endel av «eliten» og var godkjent til å møte datteren etter kort tid. Seline derimot ble nærmest pælmet ut før datteren kom hjem i nesten et helt år Likeså den scenen da forfatteren mente at Seline kunne bade naken da Seline ikke hadde med badetøy, noe Seline vegrer seg mot. Han kunne ikke se problemet da Seline var vant med å vise kropp, og forsto ikke sårbarheten til Seline i en sånn setting der hun selv ikke hadde regien, hun var uten kroppssminke og fremsto sjenert og flau over å hive av seg klærne Kunne ønske de hadde vist frem mere av den sårbare siden til Seline etter at hun ble kjent, ikke i hovedsak hennes kalkulerte handlinger og kynisme. De få gangene sårbarheten kom frem så var det veldig bra. Jeg føler kanskje at serien ble litt lettbeint og at de kunne gått dypere. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå