Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

SoftKitty skrev (2 timer siden):

Jeg er litt uenig, å være borte 4 eller 7 dager fra en baby under ett år kan være skadelig også om det bare skjer 1 gang. Men det er såklart verre når det er et mønster og skjer ofte.

Synes forøvrig ikke man skal se til kongelige for hvordan man skal være forelder. De er ikke nødvendigvis så gode forbilder der.

Hvordan er da med med barn født i land hvor mor og far er tilbake på jobb etter kort tid? Går det ille med alle disse barna? Norge er jo i en særstilling når det gjelder permisjon og tid med babyen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chicchi
Mrshopalot skrev (På 26.10.2024 den 23.16):

Kan hende det er kommentert her tidligere, men jeg gjorde meg et par refleksjoner etter å ha sett nyeste episode av Girls og Oslo. Den starter med et klipp av at babyen ligger og hyler i vogna si- med andre ord bare bullshit det hun sa om at han aldri skrek. Ikke at det er så overraskende akkurat.

En annen ting jeg så, var fra en samtale mellom hun og assistenten sin. Assistenten sier «Du er så god mamma, du har trent, du tar med **** overalt….» og Sophie sitter der og ser så stolt ut! Det er ikke rart hun fortsetter i samme sporet, når folk rundt henne også mener god mor=får trent. Det har jo overhodet ingen sammenheng. Både hun og hennes omgangskrets er virkelig så blåst at det er skremmende.
Jeg mener helt oppriktig at hun og kjæresten overhodet ikke er skikket til å ha barn..  og nå er de på ferie borte fra babyen igjen. Det er så tragisk og kvalmt! 

Trodde aldri jeg skulle forsvare Sophie Elise på nettet, men hva skjedde med fornøyd mamma = fornøyd baby? Det er jo kjempebra at hun trener og har stunder for seg selv for å samle krefter. 

Og alle babyer skriker. Det er vel ingen overraskelse. Det er aldri gøy å være moren som triller på en skrikende baby i offentligheten. Hun mener vel at han ikke skriker så mye som hun trodde 🤷‍♀️

Det mest naturlige for mennesker er å leve i en stor "flokk" slik at man er flere om å passe de små. De eldre er ypperlige barnepassere når mor og far trenger å hente seg inn. Denne offermentaliteten som herjer i dag, hvor det er en slags konkurranse i å være mest sliten, er mye mer skremmende enn at en mor lar to trygge erfarne omsorgspersoner ta seg av babyen i noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicchi skrev (8 minutter siden):

Trodde aldri jeg skulle forsvare Sophie Elise på nettet, men hva skjedde med fornøyd mamma = fornøyd baby? Det er jo kjempebra at hun trener og har stunder for seg selv for å samle krefter. 

Og alle babyer skriker. Det er vel ingen overraskelse. Det er aldri gøy å være moren som triller på en skrikende baby i offentligheten. Hun mener vel at han ikke skriker så mye som hun trodde 🤷‍♀️

Det mest naturlige for mennesker er å leve i en stor "flokk" slik at man er flere om å passe de små. De eldre er ypperlige barnepassere når mor og far trenger å hente seg inn. Denne offermentaliteten som herjer i dag, hvor det er en slags konkurranse i å være mest sliten, er mye mer skremmende enn at en mor lar to trygge erfarne omsorgspersoner ta seg av babyen i noen dager.

Jeg er helt enig med deg i tanken om at det trengs en landsby. Men da det ordtaket ble oppfunnet så tror jeg det handlet om storfamilien, de som bodde i landsbyer sammen, de som bodde flere generasjoner på en gård. Der hvor barna alltid visste hvor alle var, ingen var borte. Jeg er vokst opp i en generasjonsbolig min oldefar bygde til seg og sine barn. Så flyttet vi inn da de døde, og på den måten har vi alltid hatt noen voksne hjemme, være seg foreldre eller besteforeldre. 
Mamma var en som trengte tid, være seg selv, dra på fest, jobbe sent osv osv. Jeg ble oppdratt av besteforeldre (pappa var ikke i bilde) og det var jo helt greit det. Jeg hadde det som plomma i egget. Men jeg mangler jo den grunnleggende relasjonen til min egen mor. 
Det å hente seg inn trenger vi alle, og alle som har mulighet gjør sikkert det og. Men vi reiser ikke på ferier idet barnet har kommet ut fordi vi ikke kan "glemme oss selv". Alle som får barn glemmer seg selv i starten, det er helt vanlig. Da er det barnet som er i fokus. Og det er jo sånn det bør være. 

Hun har uttalt at han _aldri_ skriker. Men så sier hun og at han er urolig på natta. Det er jo bare fordi han ikke har døgnrytmen hennes. Hun har sagt at han ikke skriker på natta, han bare åler seg rundt i senga og det er strevsomt for henne. Hun har en annen formening om hva _strevsomt_ er enn mange oss andre. For normalen nå er jo å få barn, ha jobb, ha plikter i hus og hjem, følge opp søsken. Og de fleste av oss klarer det helt alene uten å møte veggen. Hun har en vannvittig lav tålegrense, og det er greit. Men da må man tørre å si det høyt. Ikke pakk det inn i at det å være mamma ikke skal få ødelegge jeg-et hennes.

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (26 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg i tanken om at det trengs en landsby. Men da det ordtaket ble oppfunnet så tror jeg det handlet om storfamilien, de som bodde i landsbyer sammen, de som bodde flere generasjoner på en gård. 

Ordtaket er langt mer moderne enn som så..

"Even though Hillary Clinton brought this quote to the masses, the origins of this proverb originated from the Nigeran Igbo community. The proverb insinuates that it takes a community or a group of people to raise a child.

To raise a child requires more than just a parent. There’s an entire ecosystem of individuals and professionals who help raise a child, including: guardian/s, sibling/s, grandparent/s, aunty/aunties, uncle/s, teacher/s, midwive/s, doctor/s, neighbour/s, friend/s etc."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (14 minutter siden):

Ordtaket er langt mer moderne enn som så..

"Even though Hillary Clinton brought this quote to the masses, the origins of this proverb originated from the Nigeran Igbo community. The proverb insinuates that it takes a community or a group of people to raise a child.

To raise a child requires more than just a parent. There’s an entire ecosystem of individuals and professionals who help raise a child, including: guardian/s, sibling/s, grandparent/s, aunty/aunties, uncle/s, teacher/s, midwive/s, doctor/s, neighbour/s, friend/s etc."

Kult! Aldri for gammel til å lære :) Klarer ikke finne ut når det oppsto, men siden det kommer fra Afrika kan jeg bare anta at det ikke var i den moderne delen, og derfor passer "på landsbyen" helt perfekt inn :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

siesta skrev (12 timer siden):

William og Kate dro fra prins George på 7 mnd i 7 dager. 

Det gikk vistnok fint  

Er vel ikke forskjell på vanlige folk og kongelige mtp tilknytting. 

Selv om noen gjør det, og det går «fint», er det overhodet ikke anbefalt eller til barnets beste. Og å dra inn kongelige i debatten, skyter i grunnen ditt argument i fillebiter. Det er virkelig ikke mange av dem som virker spesielt lykkelige og vel tilpasset i livene sine. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt gjennom SSI sin siste gratispod, der temaet er takknemlighet. Hun forteller bl.a. at hun ofte når hun ikke får sove om natta, «ventilerer» (ordet hun bruker) hodet til sine foreldre - dvs melder/snakker(?) til/med dem «om hva som helst» (sitat). Hun berømmer foreldrene for alltid å ha tid til henne og gi respons.
Dette er altså en kvinne på straks 30 år, som trenger trøst, støtte og nattlig kommunikasjon til/med foreldrene sine når hun ikke får sove… Er hun da moden nok til sjøl å fungere som mor? 

Endret av LivEinar
  • Liker 20
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ungen fortsatt i Harstad? Hun har ikke postet ett bilde av han siden de kom hjem (noe som er uvanlig til å være henne). Og hun var ute på byen i går

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosererrøde skrev (1 time siden):

Hvordan er da med med barn født i land hvor mor og far er tilbake på jobb etter kort tid? Går det ille med alle disse barna? Norge er jo i en særstilling når det gjelder permisjon og tid med babyen. 

Det er ikke så vanlig at både mor og far er tilbake på jobb etter kort tid selv om andre land har dårligere permisjonsordning. Det vanlige er at mor er hjemme med barna, ofte lenger enn her i Norge. Selv i USA tar en stor andel lenger permisjon/fri fra jobb selv om de ikke har betalt permisjon.

Jeg synes forøvrig også det er dårlig for babyene å måtte til barnehage fra de er 3 - 12 mnd gamle. Og vi vet jo heller ikke om det går bra for alle disse barna, feks i USA som kanskje er et av få land jeg vet om der noen går veldig tidlig tilbake på jobb så er det jo mye psykiske problemer, kriminalitet osv. Men kom gjerne med eksempler på land der dette er vanlig og det også går helt supert?

Uannsett er det ikke helt det samme som å dra fra baby flere dager i strekk, eller stadig vekk over natten fra svært ung alder. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicchi skrev (1 time siden):

Når ble dette en vedtatt sannhet? En baby trenger en masse for å være 100% trygg og fornøyd som ikke alltid aligner 100% med en fornøyd mamma/voksen person... Det blir litt for enkelt å si at baby er fornøyd bare mamma er fornøyd altså... Jeg hadde absolutt vært mest fornøyd i babytiden om jeg kunne fått gå ut litt alene, ikke hatt vondt i brystvortene og sovet gjennom hele natten. Men babyen min var kun fornøyd om hun fikk amme ofte inkludert om natten og helst ligge oppå/inntil meg mesteparten av døgnet. Det normale da er jo en periode å sette egne behov til side, det betyr ikke at man mister seg selv. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det baby som må tilpasse seg foreldrene, ikke foreldrene som må tilpasses babyen. Tror de har misforstått det der..

• Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicchi skrev (2 timer siden):

Ikke «fornøyd mamma=fornøyd baby»  
MEN  «fornøyd baby-fornøyd mamma»  

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jadaomatte skrev (8 minutter siden):

Her er det baby som må tilpasse seg foreldrene, ikke foreldrene som må tilpasses babyen. Tror de har misforstått det der..

Blir spennende å se når han kommer i trassalderen 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (7 timer siden):

Hvordan vet du at det (visstnok) gikk fint? Kongehuset ville aldri opplyst at det ikke gikk fint.

Det gjorde nok det. Flere kongehus og andre har også gjort dette. 

Ville ikke bekymret meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siesta skrev (50 minutter siden):

Ville ikke bekymret meg. 

Ren synsing fra din side, altså, ikke noe du kan ha det minste kunnskap om. Som sagt er dette info kongehusene ikke deler - selv om kong Charles har åpnet opp om en ensom barndom som ikke var så grei, nettopp fordi moren var mye borte.

Mens de som faktisk har kunnskap råder foreldre til å ikke være borte flere timer om gangen enn barnets alder i måneder (jfr tidligere i tråden). Jeg velger å tro på ekspertisen. Skal dine kommentarer vektlegges må du jo vise til andre eksperter som er enig med deg, ikke at «du ikke bekymrer deg».

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
siesta skrev (58 minutter siden):

Ville ikke bekymret meg. 

Du har jo en ekstremt likegyldig holdning til tilknytningsproblematikk, til å ha lest så mye om tema som du påstår. Så enten har du ikke lest, eller så har du ikke forstått. Selvfølgelig er det bekymringsfullt at en 6 måneder gammel baby er borte fra foreldrene så mye. 
Du trenger selvfølgelig ikke bekymre deg, men å benekte at det er bekymringsfullt, er ignorant. 

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siesta skrev (2 timer siden):

Ville ikke bekymret meg. 

Det at det gikk "fint" betyr ikke at denne babyen ikke følte på et savn etter mamma og pappa og at det ikke er noe som kan prege han videre. Det vet vi ikke. Og jeg vil tro at disse kongelige skulle noe viktig/jobbrelatert, ikke på ferie fordi de var trøtte. Uten at jeg sier at det gjør det innafor. Og denne babyen hadde nok en nanny å forholde seg til som han var trygg på, ikke ulike nannyer og besteforeldre fra gang til gang. 

Det er ikke sikkert det blir krise for babyen til SE at de har vært en del borte. Men det er ikke anbefalt, fordi det kan skade tilknytningen. Og da skjønner jeg ikke hvorfor de gjør det. Hadde ungen vært 2 år er der noe annet. Hadde det vært 1 natt 1 gang er det også noe annet. Men dette er flere netter flere ganger, og babyen er bare noen måneder gammel. 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (5 timer siden):

Jeg har hørt gjennom SSI sin siste gratispod, der temaet er takknemlighet. Hun forteller bl.a. at hun ofte når hun ikke får sove om natta, «ventilerer» (ordet hun bruker) hodet til sine foreldre - dvs melder/snakker(?) til/med dem «om hva som helst» (sitat). Hun berømmer foreldrene for alltid å ha tid til henne og gi respons.
Dette er altså en kvinne på straks 30 år, som trenger trøst, støtte og nattlig kommunikasjon til/med foreldrene sine når hun ikke får sove… Er hun da moden nok til sjøl å fungere som mor? 

Jeg er på samme alder som SE og misunner henne denne muligheten. Jeg mistet min mor for flere år siden, men har kanskje aldri savnet henne så mye som etter jeg fikk barn. Jeg ble veldig overasket over reaksjonen min, til tross for at jordmor på barsel var svært tydelig på at jeg måtte være forberedt på at jeg kunne få en sorgreaksjon. Det er helt vanlig å få ekstra behov for sin egen mor etter man selv har fått barn, så at SE er avhengig av foreldrene sine sier ikke så mye om hennes modenhet som mor. 

Det er så mye man kan kritisere SE for, men jeg misunner henne denne muligheten. Jeg skulle gjerne kunne ventilert til mamma på tøffe netter og i tøffe perioder. 

• Liker 3
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cambria skrev (15 minutter siden):

Jeg er på samme alder som SE og misunner henne denne muligheten. Jeg mistet min mor for flere år siden, men har kanskje aldri savnet henne så mye som etter jeg fikk barn. Jeg ble veldig overasket over reaksjonen min, til tross for at jordmor på barsel var svært tydelig på at jeg måtte være forberedt på at jeg kunne få en sorgreaksjon. Det er helt vanlig å få ekstra behov for sin egen mor etter man selv har fått barn, så at SE er avhengig av foreldrene sine sier ikke så mye om hennes modenhet som mor. 

Det er så mye man kan kritisere SE for, men jeg misunner henne denne muligheten. Jeg skulle gjerne kunne ventilert til mamma på tøffe netter og i tøffe perioder. 

Jeg stiller spørsmålstegn ved at hun på nesten 30år er så avhengig av sin mamma, samtidig som hun ikke tenker over at hennes nyfødte barn er avhengig av sin mamma. 

kondolerer med moren din forresten ♥️ forstår veldig godt hva du mener med den sorgen etter du fikk barn. Min mor lever, men bryr seg ikke om barn eller barnebarn. Jeg var alene med mitt barn fra fødsel og det var veldig vondt å vite at mamma finnes ikke langt unna, men at hun ikke ville løfte en finger for å hjelpe meg eller bare være der emosjonelt for meg 

• Liker 14
  • Hjerte 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...