Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Dropsen skrev (55 minutter siden):

Stakkars lille venn. Han kan snart ikke vite hvem som er omsorgspersonene hans lenger. At begge foreldrene reiser bort i fire dager er helt uforståelig. Hjertet mitt blør for han. 

Og de som tar over omsorgen disse dagene hver gang, de blir "medavhenige" eller medskyldige i at foreldrene kan utsette barnet for det som mye trolig vil resultere i en tilknytningsforstyrrelse.

Men opp gjennom årene har det jo ikke virket som om det har vært særlig grenser for SSI Hver hund og katt som er anskaffet, som hun tjente penger på en liten stund på sosiale medier, SSI gikk lei og nyhetens interesse dabbet av... så var det tilsynelatende lettvint hver gang å bare plassere dyrene hos familie. Det samme skjer nå med dette barnet. Og her virker det som om det er foreldre til både mor og far som stiller opp for at foreldrene skal kose seg i sin egoisme som går utover barnets tilknytning.

En overlevelsesstrategi for noen barn som opplever dette er apati, andre blir "pleasere" som ikke tør vise annet enn blide følelser i frykt for å bli forlatt enda en gang... som de jo blir, forlatt gang på gang på gang, helt alene hos det som for barnet er totalt fremmede eller så godt som fremmede som bare popper opp i barnets liv en sjelden gang.

Det burde blitt totalforbud å bruke umyndige, identifiserbare barn på sosiale medier for å tjene penger! Ved unntak skulle de - som loven faktisk også i dag krever - først måtte søke Arbeidstilsynet om tillatelse til barnearbeid, og kontrakter om arbeidsbetingelser og lønn for slike kortvarige unntaksepisoder burde blitt fulgt opp, samt at barnas lønn burde blitt forvaltet av Overformynderiet. Loven sier i dag at de som skal barn i arbeid er pliktig til å søke om dette i god tid på forhånd, det er klare reguleringer rundt dette, og godkjent søknad skal foreligge før barnearbeidet skal gjennomføres.

• Liker 10
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

minimymlen skrev (24 minutter siden):

"Sosial baby" er vel egentlig negativt med tanke på tilknytning, ved at babyen virker ukritisk i forhold til kontakt med fremmede og hvem som får holde osv. 

La spesielt godt merke til hos min minstemann hvordan han virket "sosialt", da han kunne virke veldig trygg og tillitsfull. Men det var først etter å ha forsikret seg med blikkontant med de nærmeste omsorgspersonene sine at dette var trygt og at vi var der sammen med ham. Det kan selvsagt hende at denne "sosiale babyen" også gjør det, men det fremstår ikke slik og det nærmest virker som om babyen søker fremmede. Og det er absolutt ikke et tegn på trygg tilknytning. 

Nå har ikke SE så mye å sammenligne med, men jeg ser godt forskjellig i personlighet med mine barn og det handler ikke nødvendigvis om hvor trygge de er. Den ene elsker å være sammen med mange , elsker å være midtpunkt og har gjort det fra baby. Den andre har få, men gode venner og er også sosial, men liker seg best med færre om gangen. Den tredje heller litt mer mot introverte typen igjen, men ingen framstår som utrygge. Og dette kunne man se fra de var babyer. 

Endret av Klink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (30 minutter siden):

Nå har ikke SE så mye å sammenligne med, men jeg ser godt forskjellig i personlighet med mine barn og det handler ikke nødvendigvis om hvor trygge de er. Den ene elsker å være sammen med mange , elsker å være midtpunkt og har gjort det fra baby. Den andre har få, men gode venner og er også sosial, men liker seg best med færre om gangen. Den tredje heller litt mer mot introverte typen igjen, men ingen framstår som utrygge. Og dette kunne man se fra de var babyer. 

Forskjellen her er antagelig at dine barn hadde trygge og tilstedeværende foreldre/omsorgspersoner, og at ungene fikk utvikle seg og sin personlighet opp gjennom åra i stabile omgivelser. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sikkert slettet som spekulasjoner,men prøver å dele noen tanker aikevel.l.Magefølelsen min sier at lille H blir plassert hos noen andre(ikke barnevernet)etterhvert og ar SSI blir "besøksmamma",dvs at hun kommer med at dette er det beste for H i og med at hun lever et så hektisk liv og det er på den måten hun kan være den beste mamman for H.V bare dilter med så han har vel ikke noe han skulle sagt.Da kan hun la seg avbilde med sønnen og dyre gaver.Litt(!)utrdisjonellt,men det funker for vår familie ....

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropsen skrev (2 timer siden):

Stakkars lille venn. Han kan snart ikke vite hvem som er omsorgspersonene hans lenger. At begge foreldrene reiser bort i fire dager er helt uforståelig. Hjertet mitt blør for han. 

i tillegg til at de hadde planlagt å dra på halloweenfest i morgen. Men hun sier hun ombestemte seg da og skal ha familietid. Men om det stemmer er en annen sak

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det var underholdende å se/følge med SE før. Nå er det bare trist. 
Og alle de ja-menneskene rundt henne… som virker like forskrudde og selvopptatte som SE selv. Samboer Vegard, wannabe-influenceren som er assistent og de liksomvennene i influensermiljøet. Alle er jo mest opptatt av seg og sitt og hvordan de får utnyttet det til det beste for egen vinning. 

Det SE hadde trengt var ett par ekte venner, som ga henne ærlig og viktig feedback. Men de har vel vært borte siste 10 årene vil jeg tro. 

Stakkars unge sier jeg bare. 

• Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonyma123 skrev (7 minutter siden):

Jeg syntes det var underholdende å se/følge med SE før. Nå er det bare trist. 
Og alle de ja-menneskene rundt henne… som virker like forskrudde og selvopptatte som SE selv. Samboer Vegard, wannabe-influenceren som er assistent og de liksomvennene i influensermiljøet. Alle er jo mest opptatt av seg og sitt og hvordan de får utnyttet det til det beste for egen vinning. 

Det SE hadde trengt var ett par ekte venner, som ga henne ærlig og viktig feedback. Men de har vel vært borte siste 10 årene vil jeg tro. 

Stakkars unge sier jeg bare. 

Jeg vil tro hun pusher de ærlige vennene bort. Hun har jo snakket om ei hun ble uvenn med tidligere… 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig @Sk57, har faktisk tenkt tanken selv, med akkurat samme argument («med min hektiske karriere og min business, er det beste for barnet å bo fast et annet sted»).

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyblade skrev (29 minutter siden):

Enig @Sk57, har faktisk tenkt tanken selv, med akkurat samme argument («med min hektiske karriere og min business, er det beste for barnet å bo fast et annet sted»).

i følge VG sier hun at hun vil prøve å få barn igjen om ett års tid. Hun hadde til og med et guttenavn klart 

Endret av Stoltskeiv
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentid i moderate mengder er bare bra, men her blir det jo altfor mye.. At begge foreldrene reiser fra en baby på 6 mnd er på ingen måte innafor. Den lille babyen skjønner jo ikke når eller om mamma og pappa kommer tilbake. Nei SE, det handler ikke om at besteforeldrene ikke greier å passe babyen. Klart de greier det. Det er ikke det folk kritiserer. Det handler om at han er i en fase hvor han trenger å være med sine primære omsorgspersoner for å knytte sterkest mulig bånd til de. Og at han er så liten at han ikke aner om mamma og pappa bare har blitt borte. Og at han trenger mamma eller pappa om han føler seg utrygg. Om de ikke har et naturlig instinkt, sjekker de ikke hva som er anbefalt før de gjør noe sånt? I så fall så driter de i hva som er anbefalt. At de tør. Selvfølgelig må man kjenne etter hva man selv syns er ok, men det gjelder når barnet er ett eller to, og om man skal være borte en eller to netter f.eks. Ikke når barnet er 6 mnd og man skal være borte mange netter. Begge to! Det gjør man bare ikke. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ingenting… . Snakke om å få ny baby?! SE bør først og fremt sørge for å ta vare på den babyen hun allerede har og spør du meg, briljerer hun ikke akkurat i den rollen så langt…. 

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titori skrev (52 minutter siden):

Egentid i moderate mengder er bare bra, men her blir det jo altfor mye.. At begge foreldrene reiser fra en baby på 6 mnd er på ingen måte innafor. Den lille babyen skjønner jo ikke når eller om mamma og pappa kommer tilbake. Nei SE, det handler ikke om at besteforeldrene ikke greier å passe babyen. Klart de greier det. Det er ikke det folk kritiserer. Det handler om at han er i en fase hvor han trenger å være med sine primære omsorgspersoner for å knytte sterkest mulig bånd til de. Og at han er så liten at han ikke aner om mamma og pappa bare har blitt borte. Og at han trenger mamma eller pappa om han føler seg utrygg. Om de ikke har et naturlig instinkt, sjekker de ikke hva som er anbefalt før de gjør noe sånt? I så fall så driter de i hva som er anbefalt. At de tør. Selvfølgelig må man kjenne etter hva man selv syns er ok, men det gjelder når barnet er ett eller to, og om man skal være borte en eller to netter f.eks. Ikke når barnet er 6 mnd og man skal være borte mange netter. Begge to! Det gjør man bare ikke. 

Jeg tenker på da min sønn var nyfødt, han lå på intensiven og jeg lå på barsel. På natta kom de inn med han til meg så jeg kunne amme og på natt nummer to, ca 30minutter etter de hadde vært inne hos meg og hentet han etter amming, kom de tilbake med han og sa «han vil ikke roe seg, tror han trenger mammaen sin». 
De la han ned i senga mi ved sidenav meg, han grep den lille hånda si rundt lillefingeren min og slappet helt av. 

Det er mammaen barnet kjenner best. Hennes lukt, hennes energi, hennes hjerteslag og hennes varme. Fra et barn blir født er det 100% avhengig av mammaen sin fra naturens side. Pappaen er selvfølgelig også viktig, men i den første fasen er helt klart mor nummer en. 

En liten baby skal ikke sendes rundt på tur til barnevakter så mamma og pappa kan leve sitt eget liv. Deres liv inkluderer et barn nå, de må tilpasse seg det. Når barnet blir større så er det mer naturlig med denne «meg-tiden». 
Om det hadde vært en valp de hadde skaffet seg og sendt rundt på samme måte er jeg sikker på at også ville skapt reaksjoner, for det er også et sårbart uskyldig liv. 
At dette barnet er PLANLAGT er helt hinsides. Isåfall er det som hun skrev i boken, brakt barn til verden i forsøk å redde omdømmet sitt. 
Hun failer som Mamma-Sophie 

Endret av Missy1
  • Liker 20
  • Hjerte 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titori skrev (1 time siden):

Hermines skrev (På 28.10.2024 den 18.33):

Hvordan vet du det?

William og Kate dro fra prins George på 7 mnd i 7 dager. 

Det gikk vistnok fint  

Er vel ikke forskjell på vanlige folk og kongelige mtp tilknytting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titori skrev (1 time siden):

Hermines skrev (På 28.10.2024 den 18.33):

Hvordan vet du det?

Det gikk vistnok fint  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ikke sitere men ble vist det 

Så tar det igjen

Prins William og prinsesse Kate dro 7:dager på tur. 

Pris George på 7 mnd ble hjemme. 

Det gikk fint 

Vil ikke tro det er forskjell på tilknytting om en er kongelig eller vanlig Ola Nordmann.

Eller er det det ?  De forholder seg nok til mange flere personer i oppveksten. 

Og her trenger dere ikke dra inn Marius....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
siesta skrev (7 timer siden):

Så tar det igjen

Det gikk fint 

Vil ikke tro det er forskjell på tilknytting om en er kongelig eller vanlig Ola Nordmann.

Jaja klart det går bra med den ENE turen på 7 dager eller 4 dager 😄 Det er fremdeles MENGDEN hun blir kritisert for. Hadde denne turen vært første og eneste gang hun var borte fra baby, hadde ingen reagert. Hun har jo vært borte jevnlig i tide og utide. 

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat123 skrev (48 minutter siden):

Jaja klart det går bra med den ENE turen på 7 dager eller 4 dager 😄 Det er fremdeles MENGDEN hun blir kritisert for. Hadde denne turen vært første og eneste gang hun var borte fra baby, hadde ingen reagert. Hun har jo vært borte jevnlig i tide og utide. 

Jeg er litt uenig, å være borte 4 eller 7 dager fra en baby under ett år kan være skadelig også om det bare skjer 1 gang. Men det er såklart verre når det er et mønster og skjer ofte.

Synes forøvrig ikke man skal se til kongelige for hvordan man skal være forelder. De er ikke nødvendigvis så gode forbilder der.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siesta skrev (9 timer siden):

Det gikk vistnok fint  

Hvordan vet du at det (visstnok) gikk fint? Kongehuset ville aldri opplyst at det ikke gikk fint.

• Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siesta skrev (8 timer siden):

Så tar det igjen

Det gikk fint 

Hva mener du, gikk fint?

Utad ser det vel alltid ut som det går fint, det er innsiden til barnet som er verre med. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...