J.. Skrevet 16. februar 2023 #33121 Skrevet 16. februar 2023 (endret) Mistyen skrev (3 minutter siden): Nå er det jo sånn at SE begynner å bli en voksen jente, men jeg må likevel undre meg over at ikke det er et foreldrepar her som kan ta tak i jenta og gi henne hjelp. Hadde det vært min datter, så hadde jeg hentet henne hjem, fått henne innlagt et eller annet sted og roet ned galskapen. Det er ikke lenger stakkars lille SE, det er en datter som ødelegger seg selv. Ser du selvmotsigelsene dine selv? Du umyndiggjør en voksen kvinne på straks 30 år. Bekymrede foreldre eller ei,så kan de faktisk ikke tvinge eller nekte henne noen verdens ting. Endret 16. februar 2023 av J.. 16 2
Wednesday Addams Skrevet 16. februar 2023 #33122 Skrevet 16. februar 2023 Just now, J.. said: Ser du selvmotsigelsene dine delv? Du umyndiggjør en voksen kvinne på straks 30 år. Bekymrede foreldre eller ei,så kan de faktisk ikke tvinge eller nekte henne noen verdens ting. Det er det jeg også tenker. Synes synd på foreldrene, jeg. Hva skal de liksom gjøre? 2 1
miss spjåk Skrevet 16. februar 2023 #33123 Skrevet 16. februar 2023 Carrie_S skrev (16 minutter siden): Jeg følger godt med i timen, og kjenner folk både her og der, som er årsaken til at jeg skriver det jeg gjør. At veldig mange unge "snakker kun om Sophie Elise" er heller ikke min erfaring. Snarere at de synes hun er en nobody de ikke bryr seg om. Hver 10 nordmann du møter på gaten, ung eller gammel, er følger av SE. Det er naivt å tro at flesteparten av disse følger kun for underholdningens skyld eller fordi de vil se et togkrasj. Hun har garantert mange unge følgere som ser opp til henne dessverre. 2 3
os Maxilla Skrevet 16. februar 2023 #33124 Skrevet 16. februar 2023 Christiane_W skrev (18 minutter siden): Hmm, registerer at NRK fortsatt har temaet for tirsdagens "Debatten" oppe på hjemmesiden, de har ikke oppdatert til hva dagens program skal dreie seg om. Kan vi håpe på et program om SEs siste krumspring? https://www.nrk.no/debatten/ Jeg har sendt Solvang en melding iallefall. Tar de det ikke opp idag blir det for sent, dette er deres eneste sjanse. Det kommer til å se utrolig feigt og dumt ut å la være. Dessuten har dette allerede vært oppe i Dagsrevyen og på radiokanalene til NRK flere ganger nå. Så de snakker jo allerede om det. Gjelsvik er garantert interessert. 16 1
Mistyen Skrevet 16. februar 2023 #33125 Skrevet 16. februar 2023 J.. skrev (2 minutter siden): Ser du selvmotsigelsene dine selv? Du umyndiggjør en voksen kvinne på straks 30 år. Bekymrede foreldre eller ei,så kan de faktisk ikke tvinge eller nekte henne noen verdens ting. Nei, jeg umyndiggjør ingen. Jeg stiller bare spørsmål om hvor foreldrene hennes er oppi dette. Jeg vet med meg selv at min mamma hadde tatt tak i meg om jeg kjørte livet mitt sånn i grøfta, og jeg er eldre enn SE. Og jeg hadde gjort det samme med min datter. Det handler om ansvarsfølelse, og ikke minst kjærlighet til barnet sitt. Det stopper ikke selv om barnet er voksent. 4 1
Wednesday Addams Skrevet 16. februar 2023 #33126 Skrevet 16. februar 2023 Just now, Mistyen said: Nei, jeg umyndiggjør ingen. Jeg stiller bare spørsmål om hvor foreldrene hennes er oppi dette. Jeg vet med meg selv at min mamma hadde tatt tak i meg om jeg kjørte livet mitt sånn i grøfta, og jeg er eldre enn SE. Og jeg hadde gjort det samme med min datter. Det handler om ansvarsfølelse, og ikke minst kjærlighet til barnet sitt. Det stopper ikke selv om barnet er voksent. Selvfølgelig stopper det ikke selv om barnet er voksent, men i det barnet blir myndig, så stiller man som forelder ganske mye svakere. Hva skal de gjøre? Hypotetisk sett. Sett at foreldrene hennes møter opp der hun bor, klar for å ta hun med til et behandlingssted. Sophie Elise sier "Ikke faen" og lukker døra. Hva nå? De får ikke gjort så mye, rett og slett. Jeg tipper at foreldrene hennes har prøvd i flere år allerede, det er jo ikke akkurat nylig at Sophie Elise har fått en skadelig livsstil. 8 1
Mistyen Skrevet 16. februar 2023 #33127 Skrevet 16. februar 2023 Vixella skrev (Akkurat nå): De får ikke gjort så mye, rett og slett. Jeg tipper at foreldrene hennes har prøvd i flere år allerede, det er jo ikke akkurat nylig at Sophie Elise har fått en skadelig livsstil. Nei, det er mulig de har prøvd, hva vet jeg. Men - det er ikke så lenge siden faren forsvarte henne (om enn på en skikkelig dårlig måte) på Debatten. 4 1
J.. Skrevet 16. februar 2023 #33128 Skrevet 16. februar 2023 Mistyen skrev (3 minutter siden): Nei, jeg umyndiggjør ingen. Jeg stiller bare spørsmål om hvor foreldrene hennes er oppi dette. Du kaller henne konsekvent jente (noe en straks 30åring ikke er),og forventer at foreldrene skal umyndiggjøre et voksent menneske fordi hun tar elendige valg. Hva mora di hadde ønsket for deg i lignende situasjon er en ikke-sak,da hun heller ikke hadde hatt myndighet over deg som voksent menneske. 12 2
Gjest ATLAS6 Skrevet 16. februar 2023 #33129 Skrevet 16. februar 2023 Mistyen skrev (1 minutt siden): Nei, det er mulig de har prøvd, hva vet jeg. Men - det er ikke så lenge siden faren forsvarte henne (om enn på en skikkelig dårlig måte) på Debatten. Faren gjør jo alt riktig. Han støtter sin datter i sine valg og står ved hennes side når hun trenger støtte. Ingen i helsevesenet hadde lagt inn SE bare fordi foreldrene ønsker det. Sånn fungerer det ikke.
J.. Skrevet 16. februar 2023 #33130 Skrevet 16. februar 2023 Mistyen skrev (2 minutter siden): Men - det er ikke så lenge siden faren forsvarte henne (om enn på en skikkelig dårlig måte) på Debatten. Fordi han da var ansatt som hennes manager og da var der for henne som talsperson,ergo gjorde jobben sin. At han helt tydelig ikke klarte å skille rollene var også åpenbart,og (enda) et dårlig valg av SE. 3
ToroJegergryte Skrevet 16. februar 2023 #33131 Skrevet 16. februar 2023 IreneV skrev (16 timer siden): Interessant! Det betyr at de har presise tall. Hvor kan man finne tallene? Presise tall på hva? Demografien til lytterne? Det kommer an på hva slags system de bruker for å analysere dataene, men det er informasjon som sendes fra enheten det lyttes på. Det er ikke noe som ligger åpent for andre. Ta instagram som et veldig enkelt eksempel – der kan de med bedriftsprofiler enkelt se hvem som følger dem (demografien deres): 1 1
Gjest Kattedama Skrevet 16. februar 2023 #33132 Skrevet 16. februar 2023 Zenhouse skrev (50 minutter siden): Ingen bombe at han gyver løs på Kristin. Han er tidligere jury-leder i Vixen Influencer Awards og har nok hatt Kristin på ney-listen sin siden hun sto på scenen og tok et oppgjør med bransjen og kroppspress. (Et oppgjør som vel de fleste oppfattet var rettet mot SE). Ja; fyren er like shady som bransjen.
Era Vulgaris Skrevet 16. februar 2023 #33133 Skrevet 16. februar 2023 Vixella skrev (14 minutter siden): Det er det jeg også tenker. Synes synd på foreldrene, jeg. Hva skal de liksom gjøre? Jeg vil tro at foreldrene har en stor del av skylden for hvordan SE har utviklet seg, og stiller spørsmålstegn ved hvorfor de ikke satte foten ned da hun startet opp sin karriere som tenåring. At de lot henne brette ut hele livet sitt for offentligheten som ung og sårbar, og da hun tok sine første kirurgiske inngrep som tenåring. Dette har foreldrene tjent seg rike på, så beklager, jeg synes ikke synd på dem. 32 1 1
Jadaomatte Skrevet 16. februar 2023 #33134 Skrevet 16. februar 2023 Honey Dew skrev (22 timer siden): Det er mannfolkene i nrk som ønsker at hun blir ansatt, skjønner du 😉 Det er vel de hun har noe på🐷 De våger nok ikke annet enn å tviholde på henne, ellers ryker de med i dragsuget. 5 1
ToroJegergryte Skrevet 16. februar 2023 #33135 Skrevet 16. februar 2023 Carrie_S skrev (17 timer siden): Tusen takk for info, det tenkte jeg ikke på 🙂 Så NRK sitter altså med demografien til dem som lytter på podkasten? Helt klart 😊 Dog kan det være noen feilmarginer avhengig av kvaliteten på dataen de får inn (hvor den kommer fra). F. eks hadde vi et system på min gamle jobb hvor vi kjøpe data om kundene våre fra en 3part (helt lovlig), men dette var estimerte verdier avhengig av forskjellige ting som lokasjon, alder etc. Mens noe data kommer direkte fra apper / oppførsel på nett / oppgitt selv, og det er da nesten helt 100% riktig. 1 1
Isild Skrevet 16. februar 2023 #33136 Skrevet 16. februar 2023 Vixella skrev (31 minutter siden): Mulig jeg er for hard når det kommer til slike ting, men jeg tenker at hvis Sophie Elise oppriktig talt hadde slitt med alvorlig depresjon, angst og dårlig selvbilde - hvordan klarer hun da holde på som hun gjør? Jeg ønsker ikke å bagatellisere angst, depresjon eller slike ting i noen som helst grad, og om folk som sliter med disse diagnosene klarer å opprettholde et normalt liv så er jo det bare fantastisk bra. Men, det livet som Sophie Elise lever er på ingen måte normalen. Hun sier at hun sliter med dårlig selvbilde, men å posere tilnærmet naken, det får hun til? Hun sier at hun sliter med angst, men hun klarer å blottlegge livet sitt foran hele Norge? De unnskyldningene der kjøper jeg ikke. Om noe, så synes jeg at det at SE slenger ut disse diagnosene og problemene i hytt og pine, faktisk er å gjøre narr av folk som virkelig sliter med disse diagnosene. Det er ikke fancy, det er ikke "mote" og det er ikke noe Sophie Elise bør bruke som unnskyldninger for å få holde på slik hun gjør. Veldig enig med deg. Sophie Elise har jo fortalt om alle sine psykiske lidelser, og understreker at det er alvorlig grad hun har. Alvorlig depresjon f.eks. En alvorlig deprimert person er svært syk, og har lav funksjonsevne. Lav funksjonsevne er en av symtomene som skiller `alvorlig` fra `moderat depresjon` eller `lett depresjon`. Kan ikke si at det virker som om alle hennes alvorlige psykiske sykdommer virker særlig invalidiserende. Det er det veldig ofte for andre. Men hun som har uttalt at hun er smartere enn psykologer er nok ikke egentlig utredet for noe av det. 22 2
Purple Basil Skrevet 16. februar 2023 #33137 Skrevet 16. februar 2023 Letharia skrev (5 timer siden): Candy girl passet vel rimelig bra som navn. Lurer på om det blir cola godteri? 🤪 Eller sin egen versjon av Hockeypulver. Ser for meg hvitt hockeypulver solgt i gjennomsiktige små poser. 10 1
Populært innlegg Mumblebee Skrevet 16. februar 2023 Populært innlegg #33138 Skrevet 16. februar 2023 Har ikke pluss abonnement, men synes dette var et viktig perspektiv. 50 2 3
Carrie_S Skrevet 16. februar 2023 #33139 Skrevet 16. februar 2023 22 minutter siden, miss spjåk said: Hver 10 nordmann du møter på gaten, ung eller gammel, er følger av SE. Det er naivt å tro at flesteparten av disse følger kun for underholdningens skyld eller fordi de vil se et togkrasj. Hun har garantert mange unge følgere som ser opp til henne dessverre. Hvor har du de tallene fra, at hver 10 nordmann følger Sophie Elise? Det tror jeg ikke noe på! I min nære omgangskrets er jeg feks den eneste som har fulgt henne og lyttet til podden. Jeg kjenner veldig få blant venner som følger influensere generelt. Blant de unge er det annerledes, men de følger verken henne eller de bloggerne som var in for ti år siden. De følger folk på sin egen alder, eller som er nært opp til deres alder blant annet pga det er lettere å identifisere seg med dem. 6 1
miss spjåk Skrevet 16. februar 2023 #33140 Skrevet 16. februar 2023 (endret) Mistyen skrev (23 minutter siden): Nei, jeg umyndiggjør ingen. Jeg stiller bare spørsmål om hvor foreldrene hennes er oppi dette. Jeg vet med meg selv at min mamma hadde tatt tak i meg om jeg kjørte livet mitt sånn i grøfta, og jeg er eldre enn SE. Og jeg hadde gjort det samme med min datter. Det handler om ansvarsfølelse, og ikke minst kjærlighet til barnet sitt. Det stopper ikke selv om barnet er voksent. Jeg tenker de antagelig har prøvd. For hva skal foreldrene gjøre? Hun er over 18år. Tvinge henne til å oppsøke psykolog, ta over instagramkontoen, eller forflytte henne til et nytt miljø uten rus og mye festing? SE er helt tydelig en person som har kjørt sitt eget løp hele veien og hun har vist lite selvinnsikt i årenes løp. Jeg tror ikke de når inn til henne. Jeg synes egentlig ikke vi bør trekke foreldrene inn i diskusjonen, SE må selv stilles til ansvar her. Endret 16. februar 2023 av miss spjåk 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå