Pust Skrevet 16. februar 2021 #22141 Skrevet 16. februar 2021 En person/et forbilde som ikke fantes da hun var ung? Joda, de var der, det er SoMe som er nytt, men de opererte, oppmerksomhetssyke og ekshibisjonistiske kvinnene var der også da Sofie var tenåring, de var bare ikke så allestedsnærværende. Slike mennesker har alltid eksistert, de som er villige til det meste for å få oppmerksomhet. Jeg tenker som @deedee_ at hun allerede er i ferd med å bli utdatert, gammel. Det er uinteressant med mennesker som ikke har noe annet å komme med enn å flashe kroppsdeler, som aldri kan formidle annet enn hva som handler om personen selv. 25
MaleficentAurora Skrevet 16. februar 2021 #22142 Skrevet 16. februar 2021 Det er rett å slett trist og se at SE ikke takler sannheten når Joakim sier til henne at hun er dobbeltmoralsk når hun sier det ene men gjør noe annet. Han er den fornuftige stemmen som hun absolutt trenger, men avviser. Dette kommer fram i første sesongen av hennes serie. Man ser at hun har ikke ett behov for ha dem, men de skal ha ett behov for ha henne slik at hun kan være aktuelt. Det er litt ubehagelig å se på serien hennes. Man får se så klart å tydelige hvor manipulerende og kalkulert hun er mot de som er rundt henne. 27
Hellow Skrevet 16. februar 2021 #22143 Skrevet 16. februar 2021 Vi hadde farlige forbilder for 15-20 år siden også, i form av for eksempel Paris Hilton. Da var vi mer distanserte fra disse - kanskje vi leste om de i et blad som kom ut en gang i måneden eller av og til i nyhetsoppslag på nett. Jeg tror det er litt vanskeligere å la seg påvirke av noen man leser om innimellom, og ikke minst siden de ikke påvirket oss gjennom egne kanaler. I egne kanaler kan man selv velge fokus/tema og hva man svarer på, noe som fører til en ensidig positiv fremstilling av personen. Det var ikke en konstant, daglig og massiv strøm av påvirkning fra datidens it-jenter/kjendiser på den måten vi ser i dag. Man kunne også rette mer eller mindre rettmessig kritikk mot det de sa og gjorde uten at de kunne gjemme seg bak stengte some-profiler. Noen prøvde riktignok hardt å være akkurat som disse kjendisene da også, men jeg kan ikke huske at det var på samme måte som nå. 17
miaw Skrevet 16. februar 2021 #22144 Skrevet 16. februar 2021 (endret) Finlay skrev (9 timer siden): Altså, det var en SPØK!😂 Synes bare det var litt artig at SE som vil at alt fra bøker til vegetarmat skal være sexy, ikke klarte å sitte med beina rett ned som de to andre, men måtte posere ørlite. Til og med i rullestol.😅 Greit nok at det var en spøk, men svarene til kommentaren viser at flere ikke tolket det sånn. Og da ser det mest ut som lattergjøring selv om intensjonen ikke var det. Det er helt unødvendig og pirke, tolke og kommentere alt hun gjør i verste mening. Da fremstår denne tråden her mer som en mobb. Når det er en 1108 lang siders tråd om en bedrift, men også en privatperson må man tenke litt over hva man skriver, selv om det var ment som en spøk. Dette er ikke en slarvete samtale med veninner, dette er en offentlig tråd som alle kan lese og gjøre seg opp en formening om. Endret 16. februar 2021 av miaw 5
Amanda28 Skrevet 16. februar 2021 #22145 Skrevet 16. februar 2021 deedee_ skrev (5 timer siden): Man kan vel trøste seg med at det ikke er mange årene igjen før hun er irrelevant, ihvertfall blant unge. Hvem gidder å følge en snart trettiåring. Hun kommer til å bli som CBE, som bare voksne folk følger med på fordi det er som et flykræsj - og ingen unge egentlig vet hvem hun er eller bryr seg. Når den tid kommer har hun vært med på å skape mange nye influensere av samme slag. 4
Amanda28 Skrevet 16. februar 2021 #22146 Skrevet 16. februar 2021 miaw skrev (57 minutter siden): Greit nok at det var en spøk, men svarene til kommentaren viser at flere ikke tolket det sånn. Og da ser det mest ut som lattergjøring selv om intensjonen ikke var det. Det er helt unødvendig og pirke, tolke og kommentere alt hun gjør i verste mening. Da fremstår denne tråden her mer som en mobb. Når det er en 1108 lang siders tråd om en bedrift, men også en privatperson må man tenke litt over hva man skriver, selv om det var ment som en spøk. Dette er ikke en slarvete samtale med veninner, dette er en offentlig tråd som alle kan lese og gjøre seg opp en formening om. Enig i at denne tråden/og kritikere virker mindre seriøse hvis man skal pirke i slike småting. 4
Gjest shalott Skrevet 16. februar 2021 #22147 Skrevet 16. februar 2021 borifrankrike skrev (På 14.2.2021 den 21.16): Om hun mener Sophie Elise AS ikke er en bedrift og hun dermed ikke kan ta imot årets Gullbarbie, bør hun også levere tilbake "årets business"-prisen som hun vant på Vixen. For hun er jo ikke en bedrift, som hun selv sier 🙄 Eller er det slik at hun er en business når ting går i hennes favør, og når de ikke gjør det er hun bare ei liten jente som prøver å finne sin vei i livet? Det er dette jeg finner nesten aller mest provoserende hos Sophie og andre influencere. En 21-åring kan kjøre tungtransport eller buss med mange passasjerer på smale, svingete, glatte veier i mørket. En 22-åring kan være helsefagarbeider inne hos et dønn ensomt menneske i livets siste timer. En 26-åring kan være barnevernspedagog og måtte ta avgjørelser som kan forandre livene til både barn og voksne. Disse menneskene kan ikke bare gjemme seg bak at de er små jenter og gutter som bare ønsker og finne ut av livet hvis noe går galt (samtidig som de tjener mye, mye mindre enn Sophie Elise og hennes likesinnede).
Hjarte Skrevet 16. februar 2021 #22148 Skrevet 16. februar 2021 shalott skrev (8 minutter siden): Det er dette jeg finner nesten aller mest provoserende hos Sophie og andre influencere. En 21-åring kan kjøre tungtransport eller buss med mange passasjerer på smale, svingete, glatte veier i mørket. En 22-åring kan være helsefagarbeider inne hos et dønn ensomt menneske i livets siste timer. En 26-åring kan være barnevernspedagog og måtte ta avgjørelser som kan forandre livene til både barn og voksne. Disse menneskene kan ikke bare gjemme seg bak at de er små jenter og gutter som bare ønsker og finne ut av livet hvis noe går galt (samtidig som de tjener mye, mye mindre enn Sophie Elise og hennes likesinnede). Jeg skulle ønske jeg kunne gitt dette innlegget flere likerklikk. Dama er jo nærmere trettiårene enn hun er tenårene, og bør lære seg å ta ansvar for sine egne handlinger. 35
Isild Skrevet 16. februar 2021 #22149 Skrevet 16. februar 2021 (endret) shalott skrev (44 minutter siden): Det er dette jeg finner nesten aller mest provoserende hos Sophie og andre influencere. En 21-åring kan kjøre tungtransport eller buss med mange passasjerer på smale, svingete, glatte veier i mørket. En 22-åring kan være helsefagarbeider inne hos et dønn ensomt menneske i livets siste timer. En 26-åring kan være barnevernspedagog og måtte ta avgjørelser som kan forandre livene til både barn og voksne. Disse menneskene kan ikke bare gjemme seg bak at de er små jenter og gutter som bare ønsker og finne ut av livet hvis noe går galt (samtidig som de tjener mye, mye mindre enn Sophie Elise og hennes likesinnede). Spot on! Det å ta og ha ansvar er en del av det å jobbe ! I dag fikk bedriften jeg jobber i en klage. Syns jeg ser sjefen min ringe og si at "Jeg er bare en middelaldrende mann som forsøker å finne min vei livet, klagen er helt på bærtur. Gapestokk og personangrep er det". Så lenge jeg kan huske har influencere stått på for at folk skal forstå at det de gjør er en jobb, og at blogging var en bransje. Mtp hvor stort maskineri det er rundt det hele etterhvert, så er Influencere big business - og absolutt et yrke. SE likte veldig godt å bli kalt årets business. Hun får nesten bestemme seg - vil hun kalles businesswoman? - eller vil hun omtales som en liten jente på leting etter sin vei i livet , med et "såkalt AS" litt sånn ubetydelig på slep. Endret 16. februar 2021 av Isild 32
AntiBullshit Skrevet 16. februar 2021 #22150 Skrevet 16. februar 2021 (endret) Kan virke som SE er mer vernet enn norske lærlinger, til tross for at hun har 10 års ansiennitet https://www.nettavisen.no/nyheter/kvinne-21-domt-for-uaktsomt-drap-etter-dodsulykke-i-tromso/s/12-95-3423417178 Endret 16. februar 2021 av AntiBullshit 12
Gjest Finlay Skrevet 16. februar 2021 #22151 Skrevet 16. februar 2021 Følger det en prisutdeling med denne Gullbarbie seieren? Er det en fysisk "premie", eller bare oppmerksomhet?
Populært innlegg Hedy Lamarr Skrevet 16. februar 2021 Populært innlegg #22152 Skrevet 16. februar 2021 Måtte bare dele denne fra Jodel, Oslo (kan ikke lenkes til). 65
Gjest Lin11 Skrevet 16. februar 2021 #22153 Skrevet 16. februar 2021 Hedy Lamarr skrev (1 time siden): Måtte bare dele denne fra Jodel, Oslo (kan ikke lenkes til). Disse var helt fantastiske 😂😂
Hedy Lamarr Skrevet 16. februar 2021 #22154 Skrevet 16. februar 2021 Lin11 skrev (6 minutter siden): Disse var helt fantastiske 😂😂 Ja, jeg humrer fremdeles godt 😂 11
Isild Skrevet 17. februar 2021 #22155 Skrevet 17. februar 2021 Jeg liker ikke helt hvor det "drar avgårde" når det gjelder kjølvannet av Gullbarbie. Min tolkning er at Hegseth på vegne av influencere og med et litt subtilt "tupp" til alle kritikere - presenterer en tanke om at "what if??" (i forhold til selvmord) Jeg ser og forstår at influencere møter mye kritikk. De har veldig mange fans, men de har også veldig mange som latterliggjør, overser, henger seg opp i detaljer og blir overopptatt av alle feil de gjør - mye unødvendig harselering. Men, min mening er at det faktisk er mye å kritisere når det gjelder hva influencere håver inn penger på! Unødvendig seksualisering i reklame er virkelig ikke greit. Hva med ungdom som tar selvmord pga dårlig selvbilde? Selvbilde som blir påvirket av den massive pågangen av sex og seksualisering i alt de ser - og alt de blir utsatt for på telefonen sin? WHAT IF med de? Jeg mener det helt klart bør innføres strengere regler og konsekvenser for hvilke markedsføringsmetoder influencerne bruker. Hva de gjør ellers kan ingen kontrollere, men at man skal få i fleisen at det er "cancel culture" å si nei til seksualisering i reklame (rettet mot barn og unge) fra dem - det kommer jeg ikke til å godta. 33
Inocybe Skrevet 17. februar 2021 #22156 Skrevet 17. februar 2021 Isild skrev (1 time siden): Jeg liker ikke helt hvor det "drar avgårde" når det gjelder kjølvannet av Gullbarbie. Min tolkning er at Hegseth på vegne av influencere og med et litt subtilt "tupp" til alle kritikere - presenterer en tanke om at "what if??" (i forhold til selvmord) Jeg ser og forstår at influencere møter mye kritikk. De har veldig mange fans, men de har også veldig mange som latterliggjør, overser, henger seg opp i detaljer og blir overopptatt av alle feil de gjør - mye unødvendig harselering. Men, min mening er at det faktisk er mye å kritisere når det gjelder hva influencere håver inn penger på! Unødvendig seksualisering i reklame er virkelig ikke greit. Hva med ungdom som tar selvmord pga dårlig selvbilde? Selvbilde som blir påvirket av den massive pågangen av sex og seksualisering i alt de ser - og alt de blir utsatt for på telefonen sin? WHAT IF med de? Jeg mener det helt klart bør innføres strengere regler og konsekvenser for hvilke markedsføringsmetoder influencerne bruker. Hva de gjør ellers kan ingen kontrollere, men at man skal få i fleisen at det er "cancel culture" å si nei til seksualisering i reklame (rettet mot barn og unge) fra dem - det kommer jeg ikke til å godta. Helt enig. Jeg fatter ikke at voksne mennesker får seg til å forsvare seksualisert reklame og annet innhold med kroppspress rettet mot barn og unge! Dette kan ikke samfunnet tolerere. Barn og unges psykiske helse trumfer faktisk en voksen kvinnes ønske om å tjene penger på bilder av kroppen sin. Denne voksne kvinnen har mange andre arenaer hun kan få utfolde seg på uten det skaper kroppspress og idealiserer gammeldagse kjønnsstereotypier over for de mest sårbare vi har. Men det er selvfølgelig der de største pengene er 🤮. Husker ikke om denne har vært linket til før https://www.dagbladet.no/meninger/gullbarbie-avler-negativitet/73410532 Her underskrives det med medmenneske og mor. Nettopp som medmenneske og mor burde debattartikkel-forfatter Helle Luxe stille de voksne influencerne som grovt utnytter rolleforvirring mellom profesjonell påvirker x privatperson til ansvar i stedet for å forsvare. Æsj for en verden vi lever i hvor unges helse skal ofres fordi voksne ikke gidder etikk og samfunnsansvar og sånn. 30
Isild Skrevet 17. februar 2021 #22157 Skrevet 17. februar 2021 Jeg lurer på hvor Helle Luxe mener Press har "hengt ut" Sophie Elise AS. At det denne gangen har vært mer mediaomtale ifm Gullbarbie enn det har vært foregående år - nettopp fordi Sophie Elise AS var nominert er nok riktig. Men at Press har hengt ut noen er en veldig merkelig oppfattelse av det hele (og den oppfattelsen er nok desverre gjennomgående hos flere, - igjen - nettopp fordi det ER Sophie Elise AS. SE AS er tross alt fredet. Fredet har bedriften blitt ved å kalle all kritikk for hat og mobbing og ikke møte noen motstemmer på det) Press har vært svært tydelige på at det er millionbedriften SE AS sin seksualiserte reklame rettet mot barn og unge dette gjelder. Ingenting annet. De har svart ordentlig og profesjonellt på alt og håndtert dette godt. De har også presisert at SE AS gjør mye bra, og at denne nominasjonen ikke har noe som helst med privatpersonen å gjøre. Det er trist hvordan influencere og altfor mange rundt de bruker nettopp "hat, hets, mobbing og misunnelse" for å manipulere - for det er slik jeg opplever det. Slutt med seksualisert reklame mot barn og unge. Og slutt å lyve om operasjoner og behandlinger. Det er alt jeg krever iallefall. HVORFOR er det så vanskelig? Jeg savner argumenter på hvorfor SE AS og deres støtteapparat ønsker å fortsette å vise rumpe og underliv i sokkereklamer. Thats it. Bare svar på det. Press inviterte til dialog, og avisene får ingen kommentar. Bare masse bortforklaringer om "uthenging" og selvmordsfare. 32
Pust Skrevet 17. februar 2021 #22158 Skrevet 17. februar 2021 (endret) Enig med @Isild. Det er ubeskrivelig frekt og til tider infantilt hvordan påvirkerbransjen og dens klakører responderer på kritikk. Hegseth avslører seg (igjen) som lite reflektert og Sofie Steen Isachsen selv viser total mangel på etisk tenkning. Det er i tillegg så ubeskrivelig frekt av henne å vinkle saken slik hun gjør. Man leser mellom linjene at det er så farlig å kritisere bruk av seksualisert reklame (rettet mot barn og unge) at påvirkerne kan komme til å begå selvmord, Sofie inkludert. Det er en umoden og barnlig reaksjon som man ikke skulle tro ble lagt ut på SoMe av en voksen kvinne. Full ansvarsfraskrivelse! At hun ikke - med en liten setning en gang - kan beklage at hun kanskje har medvirket til at andre får et dårlig selvbilde og negativt kvinnesyn, er trist og bør føre til tap av annonsører. Hun livnærer seg som påvirker og har et påvirker-AS som når ut til svært mange unge mennesker. Hva dette innebærer bør hun snart forstå konsekvensen av. Alt annet er flaut. Det flaueste er at hun ikke vil godta at Instagram er en privateid bedrift (akkurat som hennes egen) som har sine regler for å beskytte barn og unge mot seksualisert innhold. Igjen og igjen avslører påvirkerne hvor egosentrerte og lite reflekterte de er. De klarer altså ikke å ta inn over seg at følgerne er enkeltindivider som de selv, og som i tillegg er unge og usikre jenter og gutter som lar seg influere av hva de ser. Følgerne er bare kulisser i boblen de lever i, en boble hvor egoet har så stor plass at virkeligheten ikke slipper inn. Endret 17. februar 2021 av Pust Rettet feil 32
Gasellen Skrevet 17. februar 2021 #22159 Skrevet 17. februar 2021 Lurer så jævelig på hva som er greia med at SE, CBE og flere av de største påvirkerne har brutt med United Influencers etter å ha sammarbeidet med dem i en årrekke. Hadde håpet en av dem ville fortelle hvorfor 🙈 Jeg har alltid hatt en ekkel følelse rundt UI. 13
Gjest Lin11 Skrevet 17. februar 2021 #22160 Skrevet 17. februar 2021 Gasellen skrev (19 minutter siden): Lurer så jævelig på hva som er greia med at SE, CBE og flere av de største påvirkerne har brutt med United Influencers etter å ha sammarbeidet med dem i en årrekke. Hadde håpet en av dem ville fortelle hvorfor 🙈 Jeg har alltid hatt en ekkel følelse rundt UI. Jeg opplever at bedriftene hadde mindre fokus på sex og kropp når de samarbeidet med UI?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå