Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Gjest Emmy_H
5 minutter siden, Brighton skrev:

Hvordan vet vi at kart og terreng ikke stemmer?

Vi får bare se små fragmenter av et helt liv.

Jeg skulle vært enig med deg hvis det var noen andre, men fragmenter av et liv er det vel strengt tatt ikke? Her snakker vi blogg, IG, Podcast og eget TV program. Litt vanskelig å få det til å gå opp når det er såpass mismatch i de ulike kanalene. Jeg tviler ikke på at det feiler henne noe, men redsel for papir diagnosen tviler jeg på.

Endret av Emmy_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Emmy_H skrev:

Jeg skulle vært enig med deg hvis det var noen andre, men fragmenter av et liv er det vel strengt tatt ikke? Her snakker vi blogg, IG, Podcast og eget TV program. Litt vanskelig å få det til å gå opp når det er såpass mismatch i de ulike kanalene. Jeg tviler ikke på at det feiler henne noe, men redsel for papir diagnosen tviler jeg på.

Her er jeg faktisk enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gul_gul
22 minutter siden, Brighton said:

Men som jeg sa; at hun holder en pocketbok er ikke en indikasjon på at fobien hennes ikke er reell. At hun lyver blir ren spekulasjon fra din side.

Eksponeringsterapi kan ha en umiddelbar effekt, men det kan også være en pågående prosess der hun må utsettes for eksponering over tid. At hun en dag klarer å holde en pocketbok, betyr ikke at alle symptomene på fobien er borte dagen etter. Behandling av psykiske lidelser er komplekst, krevende og ofte en langvarig prosess. Det er nok litt mer nyansert enn et bilde av Sophie som holder en pocketbok gir uttrykk for.

Det hun har uttalt om omfanget av papirfobien kan - prima facie - dårlig forenes med bl.a. videoer der hun sitter og blar igjennom pocketbøker uten å vise noen tegn på angst eller ubehag. (Pocketbøker som hun i tillegg påstår å ha lest). Det henger bare ikke på greip. :vetikke:

'En ting som derimot har holdt fast i meg siden jeg var veldig ung, er min intense og nesten altoppslukende fobi mot ark.'

'(...) jeg tror ikke folk forstår hvor ille det faktisk er (...)'

'Jeg kan ikke lese pocketbøker for det er skummelt, men jeg kan lese bøker i hard cover OM jeg er veldig forsiktig når jeg blar i boken.'

'Jeg kan begynne å hyperventilere, jeg blir nervøs og redd om noen holder i ark eller papir nærme meg, (...)'

'Om noen slår en bunke ark mot hverandre for å samle dem sammen hyler jeg, og må holde meg for ørene.'

'(...) jeg får panikk.'

Sitater fra 'MIN VERSTE FOBI SOM FAKTISK ER ALVORLIG' - 21.05.2017 kl. 18:30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke hun som først sa hun fjernet silikonen fordi den var for hard eller noe? Men at hun ELSKET størrelsen, så det var ikke derfor? SÅ pusset hun på grunnen og sa noe med at hun fjernet det for å være et bedre forbilde? Ingenting av det der er jo sant, nå som hun fyller opp igjen med en annen størrelse.. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Gul_gul skrev:

Det hun har uttalt om omfanget av papirfobien kan - prima facie - dårlig forenes med bl.a. videoer der hun sitter og blar igjennom pocketbøker uten å vise noen tegn på angst eller ubehag. (Pocketbøker som hun i tillegg påstår å ha lest). Det henger bare ikke på greip. :vetikke:

1 time siden, Emmy_H skrev:

Men det er ikke så enkelt. Du kan ikke nødvendigvis se på noen hvilke symptomer eller diagnoser de har. Det er nettopp det jeg mener med fragmenter av ett helt liv; tenk så mange øyeblikk man ikke ser!

En tv-serie med tolv episoder på 40 min, filmet over et halvt år. En podcast-episode på 40 min i uka. Noen minutter på insta-story hver dag. Det er bare fragmenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmy_H
1 minutt siden, Brighton skrev:

Men det er ikke så enkelt. Du kan ikke nødvendigvis se på noen hvilke symptomer eller diagnoser de har. Det er nettopp det jeg mener med fragmenter av ett helt liv; tenk så mange øyeblikk man ikke ser!

En tv-serie med tolv episoder på 40 min, filmet over et halvt år. En podcast-episode på 40 min i uka. Noen minutter på insta-story hver dag. Det er bare fragmenter.

Jeg skjønne ikke helt hva du mener,  mener du at hun kan ha hatt det en gang i løpet av sitt liv? Og nå er frisk foreksempel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Emmy_H skrev:

Jeg skjønne ikke helt hva du mener,  mener du at hun kan ha hatt det en gang i løpet av sitt liv? Og nå er frisk foreksempel?  

Ja, nettopp. Det er mulig å bli frisk. Det er også mulig å ha symptomer som kommer og går eller perioder som er bedre enn andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmy_H
9 minutter siden, Brighton skrev:

Ja, nettopp. Det er mulig å bli frisk. Det er også mulig å ha symptomer som kommer og går eller perioder som er bedre enn andre.

Jeg er så absolutt enig med deg i det, men når denne diagnosen presenteres samtidig med at hun skriver på en bok, så tenker jeg at dette er nok en del av dette Psykiske problemer narrativet som bloggeren vet selger og sanker sympati. Og det er faktisk forkastelig også med tanke på at det kommer fra en «dobbeltmoral er bedre enn ingen moral» blogger. 

Endret av Emmy_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emmy_H skrev:

Jeg er så absolutt enig med deg i det, men når denne diagnosen presenteres samtidig med at hun skriver på en bok, så tenker jeg at dette er nok en del av dette Psykiske problemer narrativet som bloggeren vet selger og sanker sympati. Og det er faktisk forkastelig. 

Å skrive bok i den teknologiske tidsalderen gjøres nok for det meste i et skriveprogram på dataen.

Dersom Sophie Elise diagnostiserer seg selv er det veldig problematisk. Det er ikke greit å bagatellisere alvorlige diagnoser, og det må vi ta på alvor. At psykiske lidelser brukes som en del av markedsføringen for kommersiell lønnsomhet og profitt er ikke greit, og det må vi kunne kritisere. Men å kalle henne en løgner over en diagnose hun kanskje har, er heller ikke greit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmy_H
10 minutter siden, Brighton skrev:

Å skrive bok i den teknologiske tidsalderen gjøres nok for det meste i et skriveprogram på dataen.

Dersom Sophie Elise diagnostiserer seg selv er det veldig problematisk. Det er ikke greit å bagatellisere alvorlige diagnoser, og det må vi ta på alvor. At psykiske lidelser brukes som en del av markedsføringen for kommersiell lønnsomhet og profitt er ikke greit, og det må vi kunne kritisere. Men å kalle henne en løgner over en diagnose hun kanskje har, er heller ikke greit.

Eller ikke har? Hadde hun fortalt at hun har Dysformi  foreksempel kunne vi vel alle vært enig om at det ikke var en løgn. Selv om du prinsipielt har rett, så gir konteksten rundt denne diagnosen lite samsvar. Når det er sagt så skal det sies at vi vet ikke hvem eller hva SE bak bloggeren SE er, så hva som blir presentert på bloggen vil ikke være en sannhetsgestalt da det er en reklamekanal hvor det som skal selges inn er reklame for egen og andres produkter. Tekster og bilder lages for og med bakgrunn i dette. 

Endret av Emmy_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Brighton skrev:

Hun har neppe totalkontroll på hva TV2 velger å vise og ikke vise, men hun har 100 % kontroll på Instagram, Snapchat, bloggen og podkasten. At hun velger å fremstille seg selv som hun gjør må hun nesten stå for også. 

Forøvrig er hun gjentatte ganger avbildet med pocketbøker, og papirfobien er omtalt flere ganger også etter disse bildene. Tipper hun har hatt regningsskrekk en gang i løpet av livet (I can relate), men så var ikke det spesielt nok, så da måtte hun legge på litt ekstra. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gul_gul
3 minutter siden, Brighton said:

Du er klar over hun selv har skrevet nedenstående? Høres det for deg ut som om hun beskriver en liten, ubetydelig av-og-på ting? Har hun bare glemt en setning om at hun forresten bare sliter med alt dette hver annen uke? 

1 hour ago, Gul_gul said:

'En ting som derimot har holdt fast i meg siden jeg var veldig ung, er min intense og nesten altoppslukende fobi mot ark.'

'(...) jeg tror ikke folk forstår hvor ille det faktisk er (...)'

'Jeg kan ikke lese pocketbøker for det er skummelt, men jeg kan lese bøker i hard cover OM jeg er veldig forsiktig når jeg blar i boken.'

'Jeg kan begynne å hyperventilere, jeg blir nervøs og redd om noen holder i ark eller papir nærme meg, (...)'

'Om noen slår en bunke ark mot hverandre for å samle dem sammen hyler jeg, og må holde meg for ørene.'

'(...) jeg får panikk.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Emmy_H skrev:

Eller ikke har? Hadde hun fortalt at hun har Dysformi  foreksempel kunne vi vel alle vært enig om at det ikke var en løgn. Selv om du prinsipielt har rett, så gir konteksten rundt denne diagnosen lite samsvar. Når det er sagt så skal det sies at vi vet ikke hvem eller hva SE bak bloggeren SE er, så hva som blir presentert på bloggen vil ikke være en sannhetsgestalt da det er en reklamekanal hvor det som skal selges inn er reklame for egen og andres produkter. Tekster og bilder lages for og med bakgrunn i dette. 

Ja, hele poenget er vel at vi ikke vet hva hun har eller ikke har av diagnoser.

Og jeg er helt enig i at vi ikke vet spesielt mye om henne bortsett fra det hun velger å eksponere, og du har nok også rett i at eksponeringen er et ledd i en bevisst markedsføringsstrategi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Gul_gul skrev:

Du er klar over hun selv har skrevet nedenstående? Høres det for deg ut som om hun beskriver en liten, ubetydelig av-og-på ting? Har hun bare glemt en setning om at hun forresten bare sliter med alt dette hver annen uke?

Ja, selvfølgelig. Men som jeg har sagt om og om igjen, man kan bli frisk av fobier. Og man kan oppleve at symptomer kommer og går, at man har gode og dårlige perioder.

NHI forklarer prognosene for spesifikk fobisk angst veldig godt her. Legg spesielt merke til dette avsnittet:

"Eksponeringterapi fungerer godt, og gir gode langtidsresultater, særlig med god oppfølging. Har man gjennomgått vellykket behandling bør man utfordre seg selv regelmessig mot det som framkalte den uforholdsmessige angsten, om ikke risikerer man at fobien kommer tilbake. Utvikler man fobier på nytt er det likevel alltid mulig å eksponere den bort, slik som før."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmy_H
7 minutter siden, Brighton skrev:

Ja, selvfølgelig. Men som jeg har sagt om og om igjen, man kan bli frisk av fobier. Og man kan oppleve at symptomer kommer og går, at man har gode og dårlige perioder.

NHI forklarer prognosene for spesifikk fobisk angst veldig godt her. Legg spesielt merke til dette avsnittet:

"Eksponeringterapi fungerer godt, og gir gode langtidsresultater, særlig med god oppfølging. Har man gjennomgått vellykket behandling bør man utfordre seg selv regelmessig mot det som framkalte den uforholdsmessige angsten, om ikke risikerer man at fobien kommer tilbake. Utvikler man fobier på nytt er det likevel alltid mulig å eksponere den bort, slik som før."

Det der er en gavepakke til bloggere som kan bruke psykiske problemer som en del av sin kommersielle virksomhet, uavhengig av om det er en reell situasjon eller ikke. 

Endret av Emmy_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sandin skrev:

Hun har neppe totalkontroll på hva TV2 velger å vise og ikke vise, men hun har 100 % kontroll på Instagram, Snapchat, bloggen og podkasten. At hun velger å fremstille seg selv som hun gjør må hun nesten stå for også. 

Forøvrig er hun gjentatte ganger avbildet med pocketbøker, og papirfobien er omtalt flere ganger også etter disse bildene. Tipper hun har hatt regningsskrekk en gang i løpet av livet (I can relate), men så var ikke det spesielt nok, så da måtte hun legge på litt ekstra. 

Nei, men hun har kontroll på hvordan hun opptrer når hun filmes.

Jeg har også sagt at vi ikke har grunnlag til å fastslå om papirforbien er reell eller ikke basert på at hun tar i pocketbøker. Det kan være hele fobien er en løgn, men det kan også være at den er høyst reell, at hun prøver eksponeringsterapi, at hun har gode perioder og så dårlige perioder. Vi vet ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Emmy_H skrev:

Det der er en gavepakke til bloggere som kan bruke psykiske problemer som en del av sin kommersielle virksomhet.  

Det er også en gavepakke til mennesker som har alvorlige fobier og som føler at alt håp er ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmy_H
Akkurat nå, Brighton skrev:

Det er også en gavepakke til mennesker som har alvorlige fobier og som føler at alt håp er ute.

Jeg håper at folk med fobier får god og profesjonell hjelp istedenfor å legge det ut på nett, slik nevnte blogger gjør. Det er bra at det finnes hjelp for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
3 timer siden, Brighton skrev:

Det er mulig å behandle fobi. Eksponeringsterapi og kognitiv terapi gir ofte gode resultater. At hun holder en pocketbok er ikke en indikasjon på at fobien hennes ikke er reell.

Du kaller henne en løgner basert på hva?

Jeg er helt enig i at vi må kunne ha en kritisk debatt rundt hennes normalisering og bagatellisering av psykiske lidelser og alvorlige diagnoser. Noe er feil når helt vanlige, normale følelser som frykt, tristhet og sinne blir sykeliggjort.

Ditt første argument er at hun kan ha blitt kurert og at man dermed ikke kan ta henne i løgn. 

Nja, hun skriver altså i 2017 at hun har forsøkt terapi og at det overhodet ikke fungerte. 

https://sophieelise.blogg.no/1495391423_min_verste_fobi_som_faktisk_er_alvorlig.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på det siste innlegget på Instagram der Sophie Elise skriver at dette er første gang hun har hatt en ordentlig ferie siden 2011. Nå har hun en hobby hun har tjent penger på, og som noen anser som en jobb. 

Hun har aldri hatt en ordentlig jobb og reiser utenlands flere ganger i året i privat sammenheng for så og blogge om det. Hvordan er det jobb, spør jeg meg. 

At hun hadde bloggingen som hobby fra 2011 er ikke det samme som å ha jobbet fulltid siden 2011, så det at hun påstår dette synes jeg er direkte uhøflig med tanke på de som faktisk jobber og står på. Tanker om dette? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...