Gå til innhold

Blodtyper

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er tre søsken. Jeg og søstra mi har blodtype A rhesus+, mens broren vår har 0+.

Pappa sier han har A, mens mamma sier hun ikke husker.

Kaaaaan det bety at pappa ikke er pappaen til broren min? Er det ikke sånn at begge foreldrene må ha 0 for at barnet får 0? 

Anonymkode: 6df52...04b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, faren din kan fint være far til broren din også. Selv om faren din har blodtype A, kan han ha med seg både A og O fra sine foreldre, altså A fra den ene forelderen sin og O fra den andre. Da får faren din blodtype A, men bærer også med seg arvestoff til blodtype O. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ullvott skrev:

Nei, faren din kan fint være far til broren din også. Selv om faren din har blodtype A, kan han ha med seg både A og O fra sine foreldre, altså A fra den ene forelderen sin og O fra den andre. Da får faren din blodtype A, men bærer også med seg arvestoff til blodtype O. 

Men da avhenger det av at moren har blodtype O, ellers kan vel ikke broren være det?

Anonymkode: 5517b...63b

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men da avhenger det av at moren har blodtype O, ellers kan vel ikke broren være det?

Ja, er det ikke noe sånt da? 

Anonymkode: 6df52...04b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Moren må være bærer av O, ja. Siden moren ikke husker eller vet blodtypen sin, og 40% av Norges befolkning har blodtype O, er det jo slett ikke usannsynlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Moren din har vel 0+ da. Ikke verre enn det.

Anonymkode: 79e0d...4ca

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ullvott skrev:

Moren må være bærer av O, ja. Siden moren ikke husker eller vet blodtypen sin, og 40% av Norges befolkning har blodtype O, er det jo slett ikke usannsynlig. 

Jeg tenkte feil og at hun måtte være O selv, men hun kan være bærer av O, ok,  uten å være O selv, takk.  Sorry for at jeg blander meg inn i Ts tråd.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, for genene for blod består av to deler eller to bokstaver/tall for å si det enkelt, du får en fra hver forelder. 0 blir dominert av A og B, så faren din har da A0, det blir blodtype A, mens moren din kan ha A0, B0, eller 00, som tilsvarer blodtype A, B eller 0. 

Anonymkode: 08651...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...