Gå til innhold

Hvis man glemmer reiseforsikring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man glemmer reiseforsikring for en reise til Thailand og noe skjer med familien. F.eks hvis barna blir skadd i en trafikkulykke, og trenger ambulansefly hjem til Norge. Stiller norske myndigheter med fly for barna da?

Anonymkode: f8289...381

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: fc13b...417

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Barnet blir vel heller behandlet i Thailand og så må du betale for behandlingen der. 

Anonymkode: 6ba57...c71

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke glemme en reiseforsikring. Man velger det bevist bort. Dette er faktisk noe man bør ha. Ikke er det dyrt heller.

Anonymkode: 67aff...f79

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Nei, da har dere ansvaret. Dere må betale for behandling på utenlandsk sykehus, og hjemreise hvis normal flygning ikke går. Det er en norsk lege som tar på seg oppdrag å følge pasienter hjem fra utlandet og tar det medisinske ansvaret under reisen med rutefly. Det kostet rundt 200 000 såvidt jeg husker i artikkelen.

Om dere har skyld i trafikkulykken uten ansvarsforsikring, så kan dere bli nødt til å betale millioner til andre skadde.

Kjøp reiseforsikring som varer hele året, det er billig. Betal reise med mastercard så er forsikring inkludert. Kjøp medlemsskap i norsk luftambulanse så får dere hjelp med hjemreise for pasient. Alle disse er billige mot alternativet.

Anonymkode: 761a3...492

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man glemmer reiseforsikring for en reise til Thailand og noe skjer med familien. F.eks hvis barna blir skadd i en trafikkulykke, og trenger ambulansefly hjem til Norge. Stiller norske myndigheter med fly for barna da?

Anonymkode: f8289...381

Hadde du fulgt med i media, så gadde du sett at flere nordmenn hvert år blir liggende hjelpeløse i utlandet på utenlamdske sykehus fordi de ikke har forsikring. Men regningen til sykehuset vokser så blir de "gissel" på sykehuset inntil regningen blir betalt. 

Uten reiseforsikring utenfor EU/EØS så er du 100 % overlatt til deg selv uansett hva som skjer. 

Man glemmer ikke bare en reiseforsikring,før man reiser på ferie. Norske myndigheter har ingen forpliktelser overfor tankeløse normenn i utlandet. 

Anonymkode: 5fd13...664

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke reiseforsikring om du har skaffet deg Helfo reisetrygdkort. Bare vis frem kortet så må sykehuset behandle deg. Husk at barna også må ha reisetrygdkort.  

Anonymkode: 7320c...6c0

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke reiseforsikring om du har skaffet deg Helfo reisetrygdkort. Bare vis frem kortet så må sykehuset behandle deg. Husk at barna også må ha reisetrygdkort.  

Helfo gjelder kun i EU/EØS, ikke i resten av verden... 

Europeisk helsetrygdkort dokumenterer at du har rett til dekning av nødvendig helsehjelp i et annet EØS-land på samme vilkår som oppholdslandets egne statsborgere. Kortet bør du ha med deg dersom du skal oppholde deg midlertidig i et annet EØS-land eller i Sveits.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare i EU. Ikke i Thailand.

Anonymkode: 80913...d3f

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer kun for EU og EØS.

reiser man utenfor EU og EØS har man null hjelp i dette. Ikke spre feilinfo som kan bli ekstremt dyrt

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, C-girl skrev:

Helfo gjelder kun i EU/EØS, ikke i resten av verden... 

Europeisk helsetrygdkort dokumenterer at du har rett til dekning av nødvendig helsehjelp i et annet EØS-land på samme vilkår som oppholdslandets egne statsborgere. Kortet bør du ha med deg dersom du skal oppholde deg midlertidig i et annet EØS-land eller i Sveits.

Merkelig. Jeg har reist i både USA og Australia med Helfo helsetrygdkort. Kjøpte ikke noen ekstra forsikring da jeg ikke er redd for tyveri og slikt. Da jeg ikke tar med meg noe dyre verdisaker. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig. Jeg har reist i både USA og Australia med Helfo helsetrygdkort. Kjøpte ikke noen ekstra forsikring da jeg ikke er redd for tyveri og slikt. Da jeg ikke tar med meg noe dyre verdisaker. 

Da hadde du hatt et stort problem og en dyr regning hvis noe hadde skjedd. 

Anonymkode: fc13b...417

• Liker 23
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble du innlagt på sykehus da? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei og nei. Prøver du å feilinformere med vilje? Det kortet gjelder kun innen EU/EØS og gir KUN offentlig helsehjelp. Man får ikke ambulansefly hjem heller. Jeg må minne om at offentlig helsehjelp andre land i EU ikke nødvendigvis er som i Norge. Noen steder snakker de ikke engang engelsk. Når man skal på ferie er reiseforsikring en liten sum å betale i forhold til den hjelpen man får når man blir syk. Og det går ikke an å tenke at det blir man ikke, for det vet man aldri. Da jeg ble syk over natta i utlandet hadde jeg heldigvis Europeiske reiseforsikring som fakset all forsikringsinfo direkte til det private sykehuset og jeg trengte ikke engang tenke på de tusenlappene det ville kostet meg å få den helsehjelpen jeg fikk. 

Anonymkode: 0bc17...c8f

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke merkelig. Vent til du faller og brekker ryggen eller noe i et av disse landene. Da skylder du plutselig sykehuset opp mot flere millioner. 

Anonymkode: 0bc17...c8f

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Sykdom/skade som krever innleggelse på sykehus i utlandet kan koste 100.000kr for èn natt. Ambulansefly koster mer. 

Jeg jobber med reiseforsikring og utbetaler millioner av kroner i mnd pga slike ting. 

Vær så snill, ALDRI reis uten forsikring om du ikke ønsker gjeld resten av livet. 

Anonymkode: 5dedf...273

• Liker 14
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær jævli forsiktig med å spre slikt tull som du ikke har peiling på. Dette er rett og slett veldig feil. 

Nei, ingen hjelper deg hvis du ikke har reiseforsikring, TS. Ikke barna heller. Mange sykehus kan også nekte deg behandling i utlandet uten forsikringsbevis fordi de er redde for at du ikke kan betale for deg. 

• Liker 24
Skrevet

Ville absolutt ikke basert med på helfos helsetrygedkort. Som sagt over her,  har man da kun krav på offentlig helsehjelp,  og sykehus i andre land har ikke nødvendigvis samme standard som her hjemme.  

Jeg har tilbragt en natt på offentlig sykehus i Tyrkia, og ble tilbudt en blodig seng,  fordi jeg blødde selv!! Heldigvis kjente jeg folk som kunne komme med rent sengetøy til meg.  

Dette er noen år siden nå,  så mulig at det er bedre standard nå,  men jeg har alltid reiseforsikring!! 

Vet forresten at i Vietnam,  risikerer man å dele seng med andre pasienter på sykehus! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reise kan du da, men da risikerer du subpar behandling og gjeld resten av livet dersom du skader deg selv eller andre, eller forårsaker materiell skade på andres eiendom. 

Anonymkode: 18930...07d

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...