Wilmus Skrevet 8. august 2019 #1 Skrevet 8. august 2019 Jeg har kattunge på 15 uker i hus, og ønsker å prøve å holde ham inne noen mnd til. Han er veldig glad i å klatre potteplanter, noe som ikke er helt ønskelig. Men han trenger jo klart noe han får lov til å klatre på. Jeg har sett det ligger en del kattemøbler på nett, men kvier meg litt da de er både kostbare og.... ja, ikke spesielt stilige for å si det sånn. Melvin skal jo få klatre ute masse når han blir litt større, og jeg er redd det bare blir brukt en kort periode og så hivd i garasjen. Hva er deres erfaring? Bruker katten dette også når den får være ute? Finnes det noen lure DIY-alternativer? Hvilken stl bør man evt kjøpe? anbefallinger? På forhånd takk:)
_popcorn_ Skrevet 8. august 2019 #2 Skrevet 8. august 2019 Jeg har flere klatrestativer (og flere katter). Noen stativer brukes flittig og andre brukes ikke så mye. Pusene har brukt stativene akkurat like mye når de kun var inne, og nå når de er ute. Eneste jeg merker forskjell i bruk, er plassering. Setter jeg stativ enkelte steder i stuen brukes det ikke, men flytter jeg stativet brukes det hele tiden. Har en pus som liker klatre og leke i høyden, og elsker de høye stativene hvor hun kan herje mye, og spesielt hengekøyen i ene stativet brukes flittig som soveplass. En pus elsker de små stativene fra Rusta med en ball på toppen, og bryr seg ikke om andre stativer. Siste hater klatre, så han bruker kun nederste 20-30 cm av stativene for å klore på. DIY finnes det mye av! søk på "climbing tree cat diy" på pintrest, så får du tusenvis av forslag. Både store og små prosjekter i alle vanskelighetsgrader. 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #3 Skrevet 8. august 2019 Jeg har et som er rundt 120cm høyt fra trixie som kosta rundt 700 på lokale dyrebutikken. Europris, Biltema ol har en del til grei pris, også kan man jo kjøpe brukt. Vårt klatremøbel blir nok mest brukt som klorestativ, og det må man jo uansett ha, så greit å kombinere det. Han klatrer mest på andre møbler og planter og hviler litt her og der, men så har han ihvertfall et møbel som er hans eget. Vår er på 5 mnd og han skal være inne til han er 10-12 mnd, som er anbefalt. Vi har tatt nett over balkongen, så får han ihvertfall vært ute der. Husk at katter ikke utvikler stedsans før de er rundt 10-12 , så de bør ikke slippes ut alene tidligere. Vær ut med katten eller bruk bånd i mellomtiden om dere vil ha ham ute. Anonymkode: 7c920...aa7 1
Sinsiew Skrevet 8. august 2019 #4 Skrevet 8. august 2019 Vi har tre klatrestativ og tre katter. Alle tre brukes like mye 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #5 Skrevet 8. august 2019 Ja men etter 4 uker vil hun heller leke med esken. Anonymkode: 1198b...478
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #6 Skrevet 11. august 2019 Vi har en katt på 4 mnd og hun elsker å ligge i toppen av klatrestativet, - finner henne alltid der om morgenen. Plassering har mye å si. Jeg ser at hun klatrer mer i det når vi er i nærheten/sitter i sofaen som står nærmest klatrestativet. Jeg vet også at de fleste katter bruker klatrestativ etter at de har blitt voksne, så det er ikke bare for kattunger. Om hun ikke vil bruke det lenger, så går det fint an å selge det. Vårt er forøvrig kjøpt brukt på Finn. Anonymkode: 190b3...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #7 Skrevet 12. august 2019 Vi har bare veggmonterte klorebrett, de er montert på steder i huset med mye "trafikk" da brukes de mye. Ved ytterdøra, trappen, kjøkkendøra. Har fem klorebrett totalt. Anonymkode: 0e76e...be7
Minya Skrevet 12. august 2019 #8 Skrevet 12. august 2019 (endret) Vi har to klatrestativ med kloresisaler, tre klorepinner og to klorebrett. Det er obligatorisk å ha steder hvor katten trygt kan ligge litt i høyden, og ikke minst ha muligheten til å leke og klore. Katter trives best når de har full oversikt over hjemmet. Jeg anbefaler et klorestativ som er minst tre høyder, og kan plasseres et sted hvor pus har god oversikt over stua. Vi har to stk Filippo, men tidligere hadde jeg et stort stativ som kunne settes opp med mot-feste i taket slik at stativet ikke kunne veltes. Noe ala dette, bare spesifikt for hjørner. Er det vanskelig å finne plass til slikt, kan du finne gode løsninger for hyller som katten kan klatre opp til, som festes rett i vegg, på vindu eller i taket. Husk klorebrett til vegger og hjørner, eller frittstående sisalkloremøbler som katten også kan ligge i. Edit; Toppen på Filippo-stativene våre er flittig brukt og en veldig ettertraktet plass å sove. I tillegg har vi mange brede vinduskarmer som også er ettertraktede liggeplasser, hvor kattene ser ut. Vi har da ikke noe liggende i disse vinduskarmene. Endret 12. august 2019 av Minya
Wilmus Skrevet 13. august 2019 Forfatter #9 Skrevet 13. august 2019 Takk for svar:) Jeg etterlyste klatrestativ på facebook og fikk et gratis, så det var jo ikke noe stress! Det er foreløpig en stor hit, han bruker det veldig mye😺
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå