Gå til innhold

Folk er så sure i telefonen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg visste ikke hvor å plassere dette, men jeg håper å få et litt nyansert blikk på denne problemstillingen:)

Jeg legger merke til at når jeg må ringe noe offentlig f. Eks. legen, helsesteder, offentlige kontorer, butikker.. Så høres de som tar telefonen utrolig frekke ut. Nesten sur for at jeg ringer. Pga det, kvier jeg meg for å ringe, er evig glad for at man kan bestille legetime på nett (selvom de på legekontoret mitt er koselige, men jeg blir nervøs). 

"hei, jeg ville bare bestille en time hos dere!" sier jeg.

"eeh ok? Hvorfor det?" 

Eller så høres de brautende ut i stemmen. 

Jeg blir så utrolig nervøs av det, og jeg er jo utrolig hyggelig og munter i telefonen. Har fått høre jeg er litt lavmælt, og har en lys stemme, så høres sikkert ut som en unge, men jeg snakker jo høyt og tydelig, siden jeg aldri har fått klager på at de ikke hører noe. 

Disse kvinnene har jo veldig autoritære stemmer og fremstår litt spydige og kverulerende. Er det bare jeg som legger merke til slikt? 

Nå ringer ikke jeg ofte, men noen ganger må jeg. Og ringer jo ikke akkurat i lunsjen heller, så veit ikke hva de blir så sure for. 

Anonymkode: 98973...301

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer ikke så ofte men husk at noen av folkene ikke gjør annet enn å svare på telefoner nesten, du blir nok litt lei av å gjøre det samme hver dag du også. Folk i butikker er gjerne litt bitre kjerringer.

Jeg legger merke til det jeg også men jeg har blitt for gammel til å bry meg tror jeg. 😅

Anonymkode: ca919...14c

Skrevet

Synes jevnt over at folk er kjempehyggelig i telefonen. Men det kan skyldes at vi har forskjellig tilnærming og tanker rundt telefonsamtaler. 

• Liker 2
Skrevet

Har ikke samme opplevelsen som du har, synes folk jevnt over er hyggelige i telefonen. Men de har jo en jobb å gjøre, og sikkert mange som venter. Hvis du er veldig uklar når du legger fram hvorfor du ringer, er det mulig du oppfatter dem som sure fordi de er effektive og prøver å komme til saken og finne ut av hva du vil? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever ikke dette i det hele tatt. Synes alle jeg ringer er direkte, høflige, og gjør jobben sin. 

Jeg forventer selvfølgelig ikke at de prater i vei, smiler gjennom samtalen, og alt "ekstra". 

Dette er mennesker som gjør det samme hele dagen. Tenk selv om du skulle vært munter, smilende, kjempehyggelig og pratsom 8 timer hver eneste dag. Det går bare ikke. 

(og legekontorer, tannleger, optikere, frisører og så videre må jo selvfølgelig spørre hvorfor du trenger time - ellers kan de jo ikke forberede timen) 

Anonymkode: dcd8a...020

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror noen av disse som svarer på telefonen forsøker å beskytte seg selv mot den som ringer. Da er det lett at man høres litt bisk ut. Det er ikke alle som ringer, som er hyggelige. Andre kan slite med litt sjenanse og kan derfor høres litt mutte ut når de svarer.

Jeg har vært der selv når jeg har tatt telefonen og ikke vet hvem som er i andre enden. Nå har jeg, etter litt trening, lært meg en slags "telefonstemme", der jeg alltid høres veldig hyggelig ut. Det blir bedre for den som ringer også.

Skrevet

Helt enig med Ts,ofte opplever jeg at sekretærer både i tlf/bak disk er brå og sure i tonen.Innimellom møter jeg folk som er hyggelige og da blir jeg så glad😊Av og til når jeg møter ei sur kjerring på tlf skrur jeg på mitt høfligste og hyggeligste jeg,og tenker da at det er da vanskelig for de å være likegyldig og bisk.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fler innspill, det kan jo være, at jeg er litt ømtålig. Jeg har selv jobbet med kunder, og har jo selvsagt blitt lei noen ganger etter samme spm dag ut og dag inn, men har aldri latt noen se at jeg er lei 😂 jeg er selv veldig saklig, forventer ikke noe "ekstra", men kverulering når jeg ber om en time, blir litt ubehagelig. Det er nok personligheten min, jeg er som sagt veldig nervøs og sensitiv. 

Jeg tenker når man bruker telefon som eneste kommunikasjonsmiddel, så burde man ha en evne til å høres hyggelig ut, samme hvor lei man er. 

Direktehet, saklighet, ikke noe rundt grøten, det er flott, men "du skjønner vel at det er mye å gjøre.. /eeh ok, men.. /" til helt enkle tjenester (som det ikke skal være noe i veien med selvfølgelig) jeg synes det blir så unødvendig. 

"du skjønner vel at det er sommerferie, og det tar lengre tid å få time nå..?" 

"ja? Men er det ikke mulig å få bestilt for det?" 

"jo, men..." 

"nei for det står ingenting om det på nettsiden deres"

"med mindre det er veldig viktig, så tar det litt tid " 

"det er ikke legevaktviktig, men viktig nok til å bestille time, om jeg må vente går der fint".. 

"ok da." 

Også er det helt normal ventetid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg visste ikke hvor å plassere dette, men jeg håper å få et litt nyansert blikk på denne problemstillingen:)

Jeg legger merke til at når jeg må ringe noe offentlig f. Eks. legen, helsesteder, offentlige kontorer, butikker.. Så høres de som tar telefonen utrolig frekke ut. Nesten sur for at jeg ringer. Pga det, kvier jeg meg for å ringe, er evig glad for at man kan bestille legetime på nett (selvom de på legekontoret mitt er koselige, men jeg blir nervøs). 

"hei, jeg ville bare bestille en time hos dere!" sier jeg.

"eeh ok? Hvorfor det?" 

Eller så høres de brautende ut i stemmen. 

Jeg blir så utrolig nervøs av det, og jeg er jo utrolig hyggelig og munter i telefonen. Har fått høre jeg er litt lavmælt, og har en lys stemme, så høres sikkert ut som en unge, men jeg snakker jo høyt og tydelig, siden jeg aldri har fått klager på at de ikke hører noe. 

Disse kvinnene har jo veldig autoritære stemmer og fremstår litt spydige og kverulerende. Er det bare jeg som legger merke til slikt? 

Nå ringer ikke jeg ofte, men noen ganger må jeg. Og ringer jo ikke akkurat i lunsjen heller, så veit ikke hva de blir så sure for. 

Kanskje du heller enn å klage over andre mennesker skal få jobbet med din egen psyke? 

Anonymkode: 0f9d6...365

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for fler innspill, det kan jo være, at jeg er litt ømtålig. Jeg har selv jobbet med kunder, og har jo selvsagt blitt lei noen ganger etter samme spm dag ut og dag inn, men har aldri latt noen se at jeg er lei 😂 jeg er selv veldig saklig, forventer ikke noe "ekstra", men kverulering når jeg ber om en time, blir litt ubehagelig. Det er nok personligheten min, jeg er som sagt veldig nervøs og sensitiv. 

Jeg tenker når man bruker telefon som eneste kommunikasjonsmiddel, så burde man ha en evne til å høres hyggelig ut, samme hvor lei man er. 

Direktehet, saklighet, ikke noe rundt grøten, det er flott, men "du skjønner vel at det er mye å gjøre.. /eeh ok, men.. /" til helt enkle tjenester (som det ikke skal være noe i veien med selvfølgelig) jeg synes det blir så unødvendig. 

"du skjønner vel at det er sommerferie, og det tar lengre tid å få time nå..?" 

"ja? Men er det ikke mulig å få bestilt for det?" 

"jo, men..." 

"nei for det står ingenting om det på nettsiden deres"

"med mindre det er veldig viktig, så tar det litt tid " 

"det er ikke legevaktviktig, men viktig nok til å bestille time, om jeg må vente går der fint".. 

"ok da." 

Også er det helt normal ventetid. 

Hva med bare å gå rett på: "Hei, det er Blablabla som ringer. Jeg skulle gjerne hatt time hos dere og lurer på når det er mulig å få til?" 

Kan tenke meg at de har fullt opp av folk som IKKE tar hensyn til at det er ferie og færre folk på jobb, og som krever å få time på dagen for alle mulige bagateller. Når de har hatt x antall sånne på rad, er det sikkert lett å tro at den neste som ringer også er kjempeslitsom og kjefter og klager og forventer noe som ikke er mulig … 

Ikke at det er din feil at andre kunder er slitsomme, men de som sitter i andre enden er jo tross alt også bare mennesker.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si meg enig i det. Men nå pleier jeg å presentere meg først, så sier jeg hvorfor jeg ringer. Så tar jeg det derfra, har de ikke time med det første så har de vel ikke noen time da.

Folk som skal utbrodere og komme med masse snikksnakk og ikke komme til poenget er jo slitsomt for den som er i andre enden. 

Anonymkode: a5af2...c8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...