Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg var liten så ble jeg klart og tydelig forklart at jeg kun skulle bruke øredobber av sølv eller gull (antar det er grunnet nikkel). 

I dag derimot ser jeg jo st det er så mye fint og billig som det står nikkelfritt på. 

Er det noen grunn til å ikke kjøpe dette eller er det trygt og like bra? Spør for både meg og ett barn, hvis noen mener man skal være mer forsiktige med barn. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å prøve, så ser du om du tåler det. Jeg får kløe på øreflippene etter noen timers bruk, men ikke alle får det.

Anonymkode: 596d4...be0

Skrevet

Jeg har nikkelallergi, men etter mange år uten å bruke noe i ørene, kan jeg nå ha på nikkelholdige eller bijouteri (ikke ekte varer altså) uten at det er noe plagsomt. En svak kløe etter en hel kveld, liksom.

Før tålte jeg ikke knappene mot magen i Levis 501 buksene mine en gang. Måtte ha t-skjorte stoff i mellom så ikke knappene kom i direkte kontakt med huden.

Var jeg deg, ville jeg kun gitt ekte varer til barnet, og så testet ut bijouteri på meg selv. Det kan oppstå kløe og evt verk, men det er bare å ta ut ørepynten igjen om du merker noe sånt. Kanskje merker du ingenting, og alt går greit. Det er jo tusenvis av kvinner som bruker slikt uten å reagere på det.

Skrevet

Datteren min (10 år) har atopisk eksem, og reagerer på veldig mye. Hun har reagert på øredobber i gull, men da tror jeg det var fordi det ble for tett mot huden. Derimot tåler hun mye av juggelet fra Glitter, men vi er nøye på at hun tar av seg øredobbene før hun skal sove.

Selv får jeg væskende sår om jeg bruker øredobber som inneholder nikkel, men mye av det som selges i Norge, er uansett nikkelfritt.

Skrevet

Er bare prøve å se hva man reagerer på. 

Jeg har tre hull i hvert øre, nederste hullene er vel 25 år gamle, og der kan jeg bruke hva som helst uten reaksjoner. Om jeg bruker lange øredobber kan jeg noen ganger få svakt utslett på halsen under ørene. 
De andre hullene er 15 år gamle, der reagerer jeg fort dersom jeg ikke bruker gull/sølv/kirurgisk stål. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Roseus skrev:

Når jeg var liten så ble jeg klart og tydelig forklart at jeg kun skulle bruke øredobber av sølv eller gull (antar det er grunnet nikkel). 

I dag derimot ser jeg jo st det er så mye fint og billig som det står nikkelfritt på. 

Er det noen grunn til å ikke kjøpe dette eller er det trygt og like bra? Spør for både meg og ett barn, hvis noen mener man skal være mer forsiktige med barn. 

Sølv inneholder nikker. Gull kan inneholde metaller man blir allergisk mot. 

Nikkelfrie ting kan inneholde ting du blir allergisk mot. Livet er et risikoprosjekt. Hva en tåler trenger ikke en annen tåle, og omvendt. 

Det eneste jeg kan si deg er at nikkelallergi ikke er å anbefale å skaffe seg. Det har jeg sett i praksis, og medfører problemer med alt fra klær, penger til alt annet dagligdags vi tar i uten å tenke over at det kan gi plager for en nokkelallergiker. 

Anonymkode: 6471b...7da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...