AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #1 Skrevet 7. august 2019 Har kjøpt deo til jenten min.Da hun nærmer seg tenåring. Og om jeg lukter godt etter kjenner en svak lukt. Tenker det er greit å begynne med det litt før så hun er vant til det før det lukter skikkelig tenåringsvette? Selv om jeg helst vil vente lengst mulig med sånt. Har kjøpt uten parfyme og andre stoffer i. Hun sier det er mange i klassen som har og bruker.Men syns det er tidlig å begynne i 4.klasse da..men 12år no så tenker det er ok? Når.begynte deres? Anonymkode: 131bb...93f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #2 Skrevet 7. august 2019 Mine begynte ved ca 11-12 år. De luktet ikke vondt før det, men kom med spørsmål om jeg kunne kjøpe det (jenter) Anonymkode: 3b868...b10
Silva Pluvialis Skrevet 7. august 2019 #3 Skrevet 7. august 2019 (endret) Det er normalt å starte fra 12 års alder. Endret 5. august 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #4 Skrevet 8. august 2019 Barnet begynner med deo når de begynner å lukte vondt. Her i huset var eldste 8 år da hun begynte å lukte vondt, minste var 12 år. Minste lånte selvfølgelig litt av storesøster innimellom, men brukte det ikke fast før hun var 12 år. Kjøper allergivennlig deodoranter til dem. Anonymkode: 410b8...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #5 Skrevet 8. august 2019 Hun begynte da hun var 8. Hun glemmer det oftere enn hun husker å ta på deoen, så blir oftere dusjer. Husker ikke når jeg selv begynte med det. Anonymkode: 47827...468
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #6 Skrevet 8. august 2019 Tror jeg begynte da jeg var 11-12. Begynte med bh også da jeg var 12. Og fikk mensen da også. Og håret var sjukt fett og begynte å få kviser. Æsj, savner ikke den tiden. Hormonbombe og kåt og sint hele tiden og ja... 😬😂 begynte å barbere meg under armene og leggene når jeg ble 13. Og nedentil når jeg var 14. Bare hærk med mensenblod og hår nedentil fant jeg ut av. Så ble jeg 15 og begynte å ha sex (med en kjæreste) og kunne deretter begynne med ob (grønn + bind) fordi det var blodbad hver gang jeg hadde mensen, alt roet seg da jeg begynte på piller som 16 åring👍 Sånn da fikk du hele storien om du skulle lure på noe mer om hva som er normalt ved puberteten 😂 Anonymkode: ec590...3d0
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #7 Skrevet 8. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror jeg begynte da jeg var 11-12. Begynte med bh også da jeg var 12. Og fikk mensen da også. Og håret var sjukt fett og begynte å få kviser. Æsj, savner ikke den tiden. Hormonbombe og kåt og sint hele tiden og ja... 😬😂 begynte å barbere meg under armene og leggene når jeg ble 13. Og nedentil når jeg var 14. Bare hærk med mensenblod og hår nedentil fant jeg ut av. Så ble jeg 15 og begynte å ha sex (med en kjæreste) og kunne deretter begynne med ob (grønn + bind) fordi det var blodbad hver gang jeg hadde mensen, alt roet seg da jeg begynte på piller som 16 åring👍 Sånn da fikk du hele storien om du skulle lure på noe mer om hva som er normalt ved puberteten 😂 Anonymkode: ec590...3d0 Takk for langt svar.Hehe. Ja hun har en del kviser og fett hår.Vokst en del siste året.Og humørsvinginger mer enn før. Så da er det vel dette som er på vei da! Men da tenker jeg det er greit med deo da Takk for svar alle TS Anonymkode: 131bb...93f 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #8 Skrevet 8. august 2019 Min eldste begynte nå nylig, 8,5 år gammel, fordi hun lukter litt stramt når hun har blitt varm og svett. Dusjer daglig også. Anonymkode: 50f52...785
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #9 Skrevet 8. august 2019 Hvis hun begynner i 4. klasse er hun 8-9 år. Begynner hun i femte er hun 9-10 år nå (bare en kommentar til "nærmer seg tenåring"). Er hun 12 nå, begynner hun vel i 7. eller 8. i høst, og de som brukte deo i 4. er vel ikke relevant? Bare gi henne en, så kan hun så smått begynne, så kan du minne henne på regelmessig bruk det når det begynner å være nødvendig, det er nok snart. Jeg syns det er lurt å være litt i forkant med dette, da det virker så brutalt at småjentene(barna) våre plutselig skal måtte dusje hver dag, bruke deo, får mensen, kviser, trenger bh osv, det blir mye på en gang hvis man må ta den ene store praten, innføre alle nye rutiner og ta en stor handletur der det blir kjøpt inn bh, bind, deodorant samtidig. Greit hvis man blir vant til at en del sånt ligger naturlig på badet og er hennes. Anonymkode: 634a3...8dd 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #10 Skrevet 8. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun begynner i 4. klasse er hun 8-9 år. Begynner hun i femte er hun 9-10 år nå (bare en kommentar til "nærmer seg tenåring"). Er hun 12 nå, begynner hun vel i 7. eller 8. i høst, og de som brukte deo i 4. er vel ikke relevant? Bare gi henne en, så kan hun så smått begynne, så kan du minne henne på regelmessig bruk det når det begynner å være nødvendig, det er nok snart. Jeg syns det er lurt å være litt i forkant med dette, da det virker så brutalt at småjentene(barna) våre plutselig skal måtte dusje hver dag, bruke deo, får mensen, kviser, trenger bh osv, det blir mye på en gang hvis man må ta den ene store praten, innføre alle nye rutiner og ta en stor handletur der det blir kjøpt inn bh, bind, deodorant samtidig. Greit hvis man blir vant til at en del sånt ligger naturlig på badet og er hennes. Anonymkode: 634a3...8dd Hun er 12.Begynner i 7.klasse. ingen svettelukt eller noe.Men det meste av andre ting er komt. Tenkte det var greit å begynne litt før.Siden jeg leste og vet at andre sliter med å få barna til å bruke det. det med 4.klasse skrev jeg ikke tydlig nok ser jeg.Er noen i klassen som begynte allerede når de begynte i 4.klasse. . Altså på gøy. Ville bare høre når deres begynner/begynte.At det ikke er for tidlig.Men da er det greit.Takk for hjelp alle Anonymkode: 131bb...93f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #11 Skrevet 8. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun er 12.Begynner i 7.klasse. ingen svettelukt eller noe.Men det meste av andre ting er komt. Tenkte det var greit å begynne litt før.Siden jeg leste og vet at andre sliter med å få barna til å bruke det. det med 4.klasse skrev jeg ikke tydlig nok ser jeg.Er noen i klassen som begynte allerede når de begynte i 4.klasse. . Altså på gøy. Ville bare høre når deres begynner/begynte.At det ikke er for tidlig.Men da er det greit.Takk for hjelp alle Anonymkode: 131bb...93f Har kjøpt topper og bher ute innlegg og spiler.Sånne til barn.Helt enkle. Og prøver å få hub til å bruke det da det trengs.Tok litt tid å begynne fast.Men no går det fint. Når begynner folk å kjøpe vanlig bh?Ser en del ungdommer bruker push up bh allerede på barneskolen 😕 Vanlig eller ikke? Tenker deræt er ok på ungdomskolen.Men ikke enda?Eller helst vidergående da.Hehe. Anonymkode: 131bb...93f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #12 Skrevet 8. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har kjøpt topper og bher ute innlegg og spiler.Sånne til barn.Helt enkle. Og prøver å få hub til å bruke det da det trengs.Tok litt tid å begynne fast.Men no går det fint. Når begynner folk å kjøpe vanlig bh?Ser en del ungdommer bruker push up bh allerede på barneskolen 😕 Vanlig eller ikke? Tenker deræt er ok på ungdomskolen.Men ikke enda?Eller helst vidergående da.Hehe. Anonymkode: 131bb...93f Ikke mas og press henne til å bruke hverken BH eller deodorant. La henne få bestemme sånt helt selv. Hvis hun ikke vil bruke BH, så har hun nok ikke det behovet. Hvis hun ikke vil bruke deo, får hun vaske seg med vaskeklut. Ikke noe problem. Anonymkode: 5d8c7...851 1
Antoinette Skrevet 8. august 2019 #13 Skrevet 8. august 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv om jeg helst vil vente lengst mulig med sånt. Anonymkode: 131bb...93f Du vet at barn som lukter svette lett blir mobbet ikke sant? Du har ansvaret for at barnet har god hygiene. Når de begynner å lukte må det vaskes daglig og deo må på med en gang etter vask. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #14 Skrevet 9. august 2019 På 8.8.2019 den 14.49, Antoinette skrev: Du vet at barn som lukter svette lett blir mobbet ikke sant? Du har ansvaret for at barnet har god hygiene. Når de begynner å lukte må det vaskes daglig og deo må på med en gang etter vask. Det lukter ikke no.. Tenker i forhold til hormoner og ting som er i deo og andre ting.Og ventr lengst mulig pga det.. Har selvfølgelig kjøpt utrn parabener,parfyme osv osv..Men ville høre hva som var vanlig.. Deo er kjøpt og hun har fått den. Ikke behov enda.Men greit å ha klart.Og begynne litt og litt før svetten kommer. Barnet har veldig god hygiene ser ikke noe som sier at jeg skrev at hun ikke hadde det?Men at jeg kjenner flere andre som slitee med å få barna sine til å bruke sånt.Og stinker svette... Altså det oser bakover når du går bak på tur feks.Ikke min datter men andre! Hadde ikke gode forbilder der jeg vokste opp.Så derfor spør jeg her.Hva som er vanlig! Spør på en fin måte.Du trenger ikke være frekk! Anonymkode: 131bb...93f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #15 Skrevet 9. august 2019 På 8.8.2019 den 14.44, AnonymBruker skrev: Ikke mas og press henne til å bruke hverken BH eller deodorant. La henne få bestemme sånt helt selv. Hvis hun ikke vil bruke BH, så har hun nok ikke det behovet. Hvis hun ikke vil bruke deo, får hun vaske seg med vaskeklut. Ikke noe problem. Anonymkode: 5d8c7...851 Maser ikke.Har snakket med hun noen ganger.Hun har behov for de er allerede store.. Og mange klær er tynne..Ihvertfall no når det er sommer. Ingen svette enda.. Bare lurer når deres begynte Hygien er god. Vasker seg som hun skal. Anonymkode: 131bb...93f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #16 Skrevet 9. august 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Maser ikke.Har snakket med hun noen ganger.Hun har behov for de er allerede store.. Og mange klær er tynne..Ihvertfall no når det er sommer. Ingen svette enda.. Bare lurer når deres begynte Hygien er god. Vasker seg som hun skal. Anonymkode: 131bb...93f Men hvis hun synes det går greit å trene eller løpe ned en trapp uten å bruke BH, så har hun ikke behov for å bruke BH. La henne få bestemme slikt selv. Anonymkode: 5d8c7...851 1
Ulrikke Skrevet 9. august 2019 #17 Skrevet 9. august 2019 Når de begynner med bh kommer vel an på når puppene kommer. Her brukte jentungen sånne "topper" fra 5.klasse ca, kanskje? Var ikke nødvendig da, men "alle" gjorde det, og akkurat det der gadd jeg ikke lage noen fight om! Bh uten spiler men med litt innlegg (de har fine på Lindex, hadde ihvertfall) er myke og gode som førstegangs-bh. Kjøpte dem vel mot slutten av 6.klasse, hun brukte dem sjelden da, men sommeren før 7.klasse la vi bort toppene og hun brukte bare disse bhene. Deo kjøpte jeg vel kanskje omtrent samtidig, hun hadde venninner som luktet kraftig svette fra 4.-5.-klasse, men hun lukter egentlig sjelden svette fortsatt (vet hun glemmer deo innimellom, men jeg merker ingenting, annet enn hvis hun har vært på trening, da kan jeg såvidt kjenne det). Dette er veldig individuelt! Det er ihvertfall absolutt ikke for tidlig å begynne med deodorant når man er 12! Jentungen her blir straks 14 og begynner i 9.klasse nå.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #18 Skrevet 9. august 2019 Som lærer i 7. Klasse merker jeg at mange har behovet for både deo og bh men at foreldrene ofte ikke vil se at barnet har blitt stort. Ikke kult som lærer å observere medelever som trekker seg bort fra den som lukter stramt av svette. Og ikke gøy å ta telefonen hjem... men de fleste her begynner med deo når de begynner å dusje etter gym i 5. Klasse Anonymkode: d0091...343
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #19 Skrevet 9. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som lærer i 7. Klasse merker jeg at mange har behovet for både deo og bh men at foreldrene ofte ikke vil se at barnet har blitt stort. Ikke kult som lærer å observere medelever som trekker seg bort fra den som lukter stramt av svette. Og ikke gøy å ta telefonen hjem... men de fleste her begynner med deo når de begynner å dusje etter gym i 5. Klasse Anonymkode: d0091...343 Ok. Tusen takk for svar Føler at når brystene er blitt såpass store at hun kan bruke en topp i det minste.Siden hun selv liker å gjemme de.Men ikke alltid de tenker på at de litt kortere t skjortene ser man rett oppi når du klatrer osv. Hjelper på at hun ser andre bruke det. Og har no begynt med det no i sommer etter at jeg har prøvd forsiktig å si det noen ganger. Anonymkode: 131bb...93f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #20 Skrevet 9. august 2019 Samboer sin på 6 år burde nesten ha brukt fordi han startet før sommeren og svette skikkelig og lukte. Kan ikke lenger bruke overdel to dager på rad, ytterjakke vaskes pga svettelukt og ikke fordi den er skitten utpå. Vi har også en på 9 og 10 i hus. De har ikke behov enda og 9 åringen spiller fotball så og si hele dagene. Anonymkode: a8205...d01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå