Gå til innhold

Tips til "nytt" bad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger inspirasjon til hva vi midlertidig kan gjøre med et baderom. Planene var egentlig å renovere det helt, men av ulike grunner har det blitt utsatt noen år. Planen er derfor å gjøre det beste ut av det vi har så lenge.

Hadde vi renovert hadde vi lager oss et skikkelig lekkert spa-rom, men det utgår som sagt. Det vi har å forholde oss til er derfor sort flisgulv(matt) og to vegger med store hvite fliser. Øvrige vegger er panel, hvitt foreløpig, men trenger maling. Vi skal kjøpe ny innredning, dusjkabinett og toalett. Rommet er ca 9 kvm, med et lite østvendt  vindu.

Jeg veksler mellom å lage et helt klassisk bad, med klassiske farger og materialer, og å forsøke å finne på noe litt mer spennende siden det tross alt er midlertidig.

Noen som har tanker eller tips til noe som kan fungere enten jeg går for klassisk eller ikke. Trenger spesielt tips om farger og materialer som kan sprite opp det svarte og hvite litt.

Skrevet

Hvorfor kaste bort penger på ny innredning om dere skal totalrenovere om noen år?🤔

Når det kommer til hva du skal velge mener jeg det avhenger av hvor lenge du har tenkt til å bo i boligen. Er det i 10+ år synes jeg du skal gå for noe spennende. Skal du flytte om noen år ville jeg tatt noe klassisk.

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, NBA skrev:

Hvorfor kaste bort penger på ny innredning om dere skal totalrenovere om noen år?🤔

Når det kommer til hva du skal velge mener jeg det avhenger av hvor lenge du har tenkt til å bo i boligen. Er det i 10+ år synes jeg du skal gå for noe spennende. Skal du flytte om noen år ville jeg tatt noe klassisk.

Vi må kjøpe innredning fordi badet ikke har innredning i det hele tatt i dag.

Boligen er permanent, ingen planer om flytting.

Skrevet

Jeg ville kjørt på med spennende, slik at jeg forhåpentligvis var lei og ønsket klassisk innen vi totalrenoverte! :fnise:

Skrevet
23 minutter siden, Tonio skrev:

Jeg ville kjørt på med spennende, slik at jeg forhåpentligvis var lei og ønsket klassisk innen vi totalrenoverte! :fnise:

Det er et veldig godt poeng!

Som en liten digresjon: Det badet vi allerede har renovert, hadde forrige eier (som bygget huset) valgt at skulle være solgult og gressgrønt. Det har aldri vært, og kommer aldri til å være særlig klassisk, så litt sprelskhet i forkant av husbyggingen hadde nok vært å foretrekke. :P

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er da panelet som skal males og et eventuelt møblement som kan være sprekt? Skal møblementet brukes senere?

(Jeg kan forøvrig si at jeg hadde orange gulv der jeg bodde før ... prøv å finne kontrastfarger til det lissom ... grått).

Hva med Jotun grå harmoni på panelet og hvite baderomsmøbler med høyglans fronter. Og så trår dere til med fargesterke håndklær - f.eks. grønne, korall eller turkise.

Eller Jotun Deco Pink på panelet og da kan du jo f.eks. ha grå og beige håndklær til.

Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Det er da panelet som skal males og et eventuelt møblement som kan være sprekt? Skal møblementet brukes senere?

(Jeg kan forøvrig si at jeg hadde orange gulv der jeg bodde før ... prøv å finne kontrastfarger til det lissom ... grått).

Hva med Jotun grå harmoni på panelet og hvite baderomsmøbler med høyglans fronter. Og så trår dere til med fargesterke håndklær - f.eks. grønne, korall eller turkise.

Eller Jotun Deco Pink på panelet og da kan du jo f.eks. ha grå og beige håndklær til.

Det er panelet som skal males, ja. Jeg vet fliser også kan males, men synes ikke jeg har sett det blitt gjort med varig og godt resultat før, så ønsker å unngå det, selv om det er midlertidig. Flisene vi har er pene og hele, om enn gørrkjedelige og ikke dem jeg ville valgt selv.

Møblementet kan være sprekt og behøver ikke brukes igjen.

Grå Harmoni er et godt forslag, som jeg tror ville gi et pent og ganske klassisk resultat, og som nok ville myket opp det harde svart/hvit-inntrykket som er der i dag på en fin måte. Da står jeg også veldig fritt til å være sprelsk med håndklær og pynt i nesten hvilken som helst farge. Jeg ser vel også for meg at det kan bli fint med baderomsmøbel i tre (det er vel sikkert laminat og ikke faktisk treverk) i en litt grålig sjattering.

Også falt jeg bare heeeelt for Deco Pink!:nordvesta:Jeg må bare finne ut hvordan jeg kan overtale ham jeg deler hus og regninger med... "Du kjære? Nå som vi endelig er kvitt den rosa-gule stua, det lilla soverommet og det gul-grønne badet, synes du ikke det hadde vært en idé å male badet rosa?:biggrin:"

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Det er panelet som skal males, ja. Jeg vet fliser også kan males, men synes ikke jeg har sett det blitt gjort med varig og godt resultat før, så ønsker å unngå det, selv om det er midlertidig. Flisene vi har er pene og hele, om enn gørrkjedelige og ikke dem jeg ville valgt selv.

Møblementet kan være sprekt og behøver ikke brukes igjen.

Grå Harmoni er et godt forslag, som jeg tror ville gi et pent og ganske klassisk resultat, og som nok ville myket opp det harde svart/hvit-inntrykket som er der i dag på en fin måte. Da står jeg også veldig fritt til å være sprelsk med håndklær og pynt i nesten hvilken som helst farge. Jeg ser vel også for meg at det kan bli fint med baderomsmøbel i tre (det er vel sikkert laminat og ikke faktisk treverk) i en litt grålig sjattering.

Også falt jeg bare heeeelt for Deco Pink!:nordvesta:Jeg må bare finne ut hvordan jeg kan overtale ham jeg deler hus og regninger med... "Du kjære? Nå som vi endelig er kvitt den rosa-gule stua, det lilla soverommet og det gul-grønne badet, synes du ikke det hadde vært en idé å male badet rosa?:biggrin:"

Hahaha!

Høres ut som lineupen i en stripe fra pondus 👍🏻🤣

Anonymkode: 7dfa8...ffd

Skrevet

På et bad vi totalrenoverte i forrige bolig hadde vi 120x60 fliser på gulv og en kortvegg, slik at det så ut som at gulvet fortsatte oppover den veggen, i en litt matt grå utførelse som så og føltes naturlig ut. På de tre resterende veggene hadde vi mikrosement i lys blå utførelse. Innredningen var en slags dyp kongeblå med hvit servant og kraner og håndtak i polert messing. Glassdusj med polert messing i fester, håndtak og dusjarmatur. Kroker, dorullholder, knapp til vegghengdt toalett og elektrisk håndkletørker i polert messing. Hvitt tak med spotter. Speil med innebygd lys på sidene.

Det var jævlig kult, men vi følte behov for å flytter mer sentralt etterhvert.

Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, Eliza Doalot skrev:

Det er forskjell på:

* Knall farger og duse farger

* Hele rom og en til to vegger

Forøvrig finnes også Jotun Duft - også rosa, men blekere.

Det skal også sies at jeg hater hvite vegger - jeg synes farge må til. Akkurat på bad der ting er nok så permanente er jeg glad for hvite fliser på vegg, men hadde det vært malt hadde det vært i en farge. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Ellers er Jotun Alladin også veldig fin, hvis det nå ikke er mulig å overtale den andre halvdel til rosatoner.

Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det er forskjell på:

* Knall farger og duse farger

* Hele rom og en til to vegger

Forøvrig finnes også Jotun Duft - også rosa, men blekere.

Det skal også sies at jeg hater hvite vegger - jeg synes farge må til. Akkurat på bad der ting er nok så permanente er jeg glad for hvite fliser på vegg, men hadde det vært malt hadde det vært i en farge. 

JEG er helt enig med deg i dette. Noe mer usikker på mannen, viss forhold til farger er at blått er blått, gult er gult og fersken er en frukt, og som dessuten har hatt hovedjobben med å fjerne galskapen fra tidligere eier.

Jeg er også enig med deg hva gjelder hvitt. Vi har ingen hvite/eggeskall/bomull/ vegger i huset, utover hvite fliser på badene. Hadde jeg valgt selv i dag, hadde jeg nok valgt noe litt lunere men likevel tidløst, men hvitt på bad er helt greit. Problemet her er nok kombinasjonen med de svarte flisene på gulvet, som gjør inntrykket veldig kaldt og billig. At flisene ser billige ut og er dårlig lagt, bidrar selvfølgelig heller ikke til et godt inntrykk, men det får jeg akseptere for denne gang.

Alladin er en nydelig farge, som vi allerede har på et rom.

Gjest Blondie65
Skrevet
3 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

JEG er helt enig med deg i dette. Noe mer usikker på mannen, viss forhold til farger er at blått er blått, gult er gult og fersken er en frukt, og som dessuten har hatt hovedjobben med å fjerne galskapen fra tidligere eier.

Jeg er også enig med deg hva gjelder hvitt. Vi har ingen hvite/eggeskall/bomull/ vegger i huset, utover hvite fliser på badene. Hadde jeg valgt selv i dag, hadde jeg nok valgt noe litt lunere men likevel tidløst, men hvitt på bad er helt greit. Problemet her er nok kombinasjonen med de svarte flisene på gulvet, som gjør inntrykket veldig kaldt og billig. At flisene ser billige ut og er dårlig lagt, bidrar selvfølgelig heller ikke til et godt inntrykk, men det får jeg akseptere for denne gang.

Alladin er en nydelig farge, som vi allerede har på et rom.

Men har du kommet så langt at dere er enig om at farger er greien? Da ville jeg hentet inn noen litt større vareprøver og bedt han velge ut de han liker - ut fra ditt utvalg :P 

En annen farge som er utrolig fin er Butinox Balsam - den minner litt om Jotun Balanse

AnonymBruker
Skrevet

Bilderesultat for rød baderomsinnredning

Anonymkode: 83d7b...ef6

Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Men har du kommet så langt at dere er enig om at farger er greien? Da ville jeg hentet inn noen litt større vareprøver og bedt han velge ut de han liker - ut fra ditt utvalg :P 

En annen farge som er utrolig fin er Butinox Balsam - den minner litt om Jotun Balanse

Jada, farge er absolutt innafor. Han har kommet en lang vei der. Vi har flere farger hjemme enn noen andre jeg kjenner, og han er veldig fornøyd med resultatet! Innledende reaksjon er derimot gjerne negativ/skeptisk, og akkurat rosa tror jeg vil kreve relativt mye overtalelse og kvinnelist. For ordens skyld, før ett eller annet KG-politi tar meg: Vi har en ganske grei arbeidsfordeling når det kommer til oppussing. Jeg står for det estetiske, han for det tekniske - med hverandres godkjenning. Han bruker omtrent samme taktikk på meg, som jeg bruker på ham, for å få sin vilje i hva vi bare ha av tekniske duppeditter. Det er altså ingen overkjørt stakkar, uten rett til egne meninger vi snakker om her.

Artig med Balsam/Balanse: Vi har flere av de fargene som nevnes som passende til den.

Tusen takk for mange gode tips, forresten!

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne er rimelig sprek, og faktisk ganske lekker også.

manae-lys-lilla-hojglans.jpg

Her er lenken jeg fant den på: https://www.nansetkjokkensenter.no/bad-og-vaskerom/mobalpa-bad/

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilderesultat for rød baderomsinnredning

Det er rimelig sprekt, ja!

Ingen av de er nok helt min smak, og jeg tror uansett at forutsetningen for at det skal fungere, er helheten. Den klarer jeg ikke å få til med det utgangspunktet jeg har.

Men takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Det er rimelig sprekt, ja!

Ingen av de er nok helt min smak, og jeg tror uansett at forutsetningen for at det skal fungere, er helheten. Den klarer jeg ikke å få til med det utgangspunktet jeg har.

Men takk for tips :)

Min fornøyelse :)

Noe av hensikten var å få frem at det finnes fremdeles noen butikker som tenker litt kreativt og altså fører f.eks. baderomsinnredninger med andre farger enn hvitt.

Lykke til med både midlertidig og senere permanent baderomsløsning :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min fornøyelse :)

Noe av hensikten var å få frem at det finnes fremdeles noen butikker som tenker litt kreativt og altså fører f.eks. baderomsinnredninger med andre farger enn hvitt.

Lykke til med både midlertidig og senere permanent baderomsløsning :)

Det har du helt rett i! Gikk inn på linken din nå, og ser at de absolutt kan ha varianter som kan være aktuelle.

Takk for tips og lykkeønskning:)

AnonymBruker
Skrevet

Har du sett på, søkt rundt mikrosement? Det blir som å male / sparkle over flisene men du kan få utseende og farge som du vil, med varig resultat. Om badet er nytt og tett, er mikrosement bra alternarnative og mye billigere enn bygge nytt bad med nye fliser. 

https://www.viivilla.no/mikrosement/ 

Anonymkode: 6f1e5...3a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...