Gå til innhold

Hvordan være en stemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 26 år gammel og møtt en fyr med barn.. vi er bare i datingstadiet enda, så ikke sikkert det blir noe, men tenker jo over hvordan ting ville blitt siden han har et barn. Barnet er 4 år gammelt. Og selvsagt ikke møtt barnet. 

Jeg har nesten ingen erfaring med barn bare for å nevne det først. Så lurer jeg på hvordan man skal være som en stemor? Skal man oppføre seg som en vanlig mor når barnet er hos "oss"? Vil ikke ekte mor kunne bli sjalu om barnet får et veldig godt forhold til stemor ? 

Altså jaa... fortell meg gjerne alt om deres erfaringer med å være stemor.

Hvis jeg skal ha en kjæreste med barn, så vil jeg i hvertfall være involvert, ikke en som står på siden og bare er der. Ønsket mitt var jo å finne noen uten barn sånn egentlig, men skal det først være, så skal det være. Hvis det bare er trøblete å være stemor så orker jeg ikke. 

Anonymkode: 21d61...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løp mens du kan! Skulle ønske noen sa det til meg før jeg ble sammen med en mann med to ungen på slep. Droppet oppdragelse den dagen han og mora flyttet fra hverandre og nå må jeg lide for det. Annenhver uke er det som å leve i en svinesti, med mindre jeg går etter å maser eller vasker og rydder selv. To barn på ungdomsskolen som ikke greier å knytte skolissene selv en gang. Do-børste har de aldri brukt, kopptua er bare til pynt, mat står ute på benken i timesvis og de dusjer sjeldent.... Meg hører de ikke på, far er nesten aldri hjemme. 

Hadde det ikke vært for at jeg ble uplanlag gravid hadde jeg reist for lenge siden

Anonymkode: ffc66...9ef

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være stemor er litt som å være tante. Det er ikke du som bestemmer om barnet skal klippe håret, få hull i ørene eller legge seg klokka 8 eller kl 7. Men du er en voksen omsorgsperson og må kunne gi beskjeder, hjelpe barnet, inkludere i måltider og samtaler.. Og det er litt lettere med barn som er små (men da kan det være tøffere med eksen) og kan ta lengre tid å føle et naturlig forhold til eldre barn (men da gjerne med lettere samarbeid med eksen). 

Alle barn og alle foreldre er i tillegg ulike. Om barnet er et ungt skolebarn og dere blir samboere, så er det din samboer som bestemmer for eksempel at barnet ikke skal få se tv eller bruke nettbrett før lekser er gjort. Da kan du være med på å si fra at reglene overholdes. Du kan hjelpe barnet litt med lekser, du blir en del av husholdningen så det ville være naturlig at du dekket på til barnet og tok med barnets tøy om du vasker en passende last klær. 

Og hvor involvert du skal være, det må du og kjæresten din bestemme. 

Anonymkode: 06aa2...d45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mor til et barn hvor jeg og far har nye samboere. Stemoren kom inn i bildet når han var 1 år og er nå 9. Jeg synes det er helt fantastisk at han er så heldig å ha enda en omsorgsperson i livet som han kan støtte seg på og som er ubetinget glad i han. Hun er helt fantastisk og omsorgsfull. Det samme gjelder familien hennes - de har tatt han imot som et 100% fullverdig barnebarn. Bare for å understreke at ikke alle mødre blir sjalu på stemor selv om de har et fint forhold. 

 

Min samboer har også tatt alt på strak arm. De er ikke spesielt fysiske, typ klemmer osv, men de gjør en del kompisgreier sammen. Skiturer, skytebane, bygge gapahuk. Er kompiser rett og slett. Det er en tilnærming som har fungert veldig bra for alle. Ingen prøver å ta noens plass, jeg fører an oppdragelsesmessig og vi voksne snakker sammen om ting slik at vi er samkjørte.

 

Det er nok ikke bare fryd å gammen å være steforelder heller da. Begge har fått beskjed om at JEG TRENGER IKKE HØRE PÅ DEG FOR DU ER IKKE MAMMAN ELLER PAPPAN MIN, men det har løst seg på et vis det og. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk at du skal være en vanlig mor. Tenk at du skal være en helt vanlig deg. Du skal ikke erstatte mor eller far, men du bør være en trygg, snill og klok voksen som kan si fra om barnet gjør noe galt, hjelpe med påkledning, minne barnet på matpakken... Men om barnet har mareritt og roper etter mamma, så er det nok trolig naturlige at pappaen trøster - i alle fall i starten. Dere kan få et ganske godt forhold etterhvert. 

La barnet kalle deg ved fornavn, spill spill sammen, lek sammen.. Hvorvidt du skal bade barnet, bestemme klær eller smøre matpakke kommer an på hvordan du og far fordeler arbeidsoppgavene i deres hjem. :)

Anonymkode: 06aa2...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over at du tar på deg en svært viktig rolle i et barns liv. Hvis du flytter sammen og får barn med faren deres blir du en del av deres familie. Alle voksenpersoner i barns liv har ansvar for dem på et eller annet nivå, uavhengig av om de er foreldrene eller ikke. Tenk nøye over om det er et ansvar du er klar for å ta og ønsker det. 

Jeg mener du må se på mannens barn som en del av din familie,. Hvis du ikke ønsker det bør du heller ikke flytte sammen med faren eller få barn med han.

Anonymkode: 3f072...e83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal behandle barnet som ditt eget.  Her bestemmer jeg like mye over mine to bonusjenter som faren deres bestemmer over min sønn. 

Vi har like regler og grenser. Vi samkjører ting med våres ekser igjen så vi alle fire veit at våres barn får en trygg og god oppvekst.

De får like mye kjærlighet som gutten min og oppmerksomhet. 

Er dette ikke fasit hos alle siden mange her inne på kvinneguiden ser på oss stemødre som ikke har noe bestemmelserett ovenfor bonusbarna. 

Anonymkode: fad84...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løøøøøøøp før du får følelser!! Skulle ønske jeg gjor det, men kjærligheten kom før jeg forstod hva jeg bega meg ut på. Nå kan jeg ikke gi slipp på mannen selv om jeg haaater å vær stemor. Tenker jeg må akseptere situasjonen noen år til, så forlater barnet endelig redet (jeg og barnet har ett godt forhold selv om jeg misliker rollen)

Finn en barnløs og sikt deg inn på kjernefamilien heller. Sparer deg for så mye surt! 

Anonymkode: 06a4c...b5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 26 år gammel og møtt en fyr med barn.. vi er bare i datingstadiet enda, så ikke sikkert det blir noe, men tenker jo over hvordan ting ville blitt siden han har et barn. Barnet er 4 år gammelt. Og selvsagt ikke møtt barnet. 

Jeg har nesten ingen erfaring med barn bare for å nevne det først. Så lurer jeg på hvordan man skal være som en stemor? Skal man oppføre seg som en vanlig mor når barnet er hos "oss"? Vil ikke ekte mor kunne bli sjalu om barnet får et veldig godt forhold til stemor ? 

Altså jaa... fortell meg gjerne alt om deres erfaringer med å være stemor.

Hvis jeg skal ha en kjæreste med barn, så vil jeg i hvertfall være involvert, ikke en som står på siden og bare er der. Ønsket mitt var jo å finne noen uten barn sånn egentlig, men skal det først være, så skal det være. Hvis det bare er trøblete å være stemor så orker jeg ikke. 

Anonymkode: 21d61...05d

har du høyere utdannelse?

uansett for at du skal bli tatt alvorlig så bør iallfall han fri til deg ved et tidspunkt, hvis ikke da blir det kjedelig tilværelse du ender oppe i. Uten innhold vil jeg si. 

Anonymkode: 1c914...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg vekk. Å være stemor er bare for de som er villige til å ofre sitt eget liv for noen andres barn. Du må gi mye mer enn du får... Høres forferdig negativt ut men det er sannheten. Du vil alltid være nr 3, etter hans barn og etter hans eks. Skulle ønske noen hadde advart meg før jeg gikk inn i noe sånt... Aldri mer. Hilsen tidligere stemor til en treåring. 

Anonymkode: a2144...d88

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier flere her løp så fort man kan. Skal ingen foreldre få lov til å oppleve kjærlighet igjen ? Jeg har vært i et stygt forhold med en mann som var en slem psykopat, og jeg holdt ut med det. Jeg tror at et barn er en bagatell i forhold. Også har mor foreløpig 100% og han skal få 30% snart, og øke til kanskje 40-50% når barnet blir litt eldre. Og i den aldern jeg er i nå, så skal det godt gjøres å finne en mann uten barn. Det blir vanskligere å vanskligere om ikke jeg vil ha en mann som er yngere enn meg.. og jeg møter jo ikke på så mange som er yngere. 

Anonymkode: 21d61...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom deg vekk. Å være stemor er bare for de som er villige til å ofre sitt eget liv for noen andres barn. Du må gi mye mer enn du får... Høres forferdig negativt ut men det er sannheten. Du vil alltid være nr 3, etter hans barn og etter hans eks. Skulle ønske noen hadde advart meg før jeg gikk inn i noe sånt... Aldri mer. Hilsen tidligere stemor til en treåring. 

Anonymkode: a2144...d88

Han og mor har ikke kontakt, og kommer ikke til å ha noe kontakt heller annet enn å kommunisere på meldinger om de viktigste tingene. Men å møtes kommer de ikke til. Overlevering kommer til å skje via barnehage. Så eksen kommer ihvertfall ikke på noe plass. Som sagt så har han ikke samvær med barnet i det heletatt nå, fordi mor er bitter og vil straffe han. Men hun kommer seg ikke vidre med det så mye lenger, så han får selvfølgelig ansvar om ikke så lenge, men mor kommer til å ha mest. 

Anonymkode: 21d61...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hva hold deg langt unna deres konflikt, og ikke prøv å tenk du skal bli erstatter av god mor etc. Jeg tror du allerede for tidlig involverer deg til noe du ikke egentlig skal tenke på. 

Anonymkode: 1c914...a2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

uansett hva hold deg langt unna deres konflikt, og ikke prøv å tenk du skal bli erstatter av god mor etc. Jeg tror du allerede for tidlig involverer deg til noe du ikke egentlig skal tenke på. 

Anonymkode: 1c914...a2d

Nei jeg skal ikke erstatte noen! Herregud. Men jeg kan ikke være en dame som bare er der som en skygge heller?! om vi skulle blitt sammen. For tidlig involverer meg??! Jeg vil vite hva jeg går til, om jeg skal fortsette! 

Anonymkode: 21d61...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei jeg skal ikke erstatte noen! Herregud. Men jeg kan ikke være en dame som bare er der som en skygge heller?! om vi skulle blitt sammen. For tidlig involverer meg??! Jeg vil vite hva jeg går til, om jeg skal fortsette! 

Anonymkode: 21d61...05d

Forstår. Drømmer du selv å bli mor? tidligere erfaringer med kjærester? 

Dessuten det er en uting når mannen du dater har et sånt forhold til tidligere kjæreste, hva utartet det liksom, kan du komme i samme situasjon? vil du ha en mann som du vil bo lenge med?

Anonymkode: 1c914...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår. Drømmer du selv å bli mor? tidligere erfaringer med kjærester? 

Dessuten det er en uting når mannen du dater har et sånt forhold til tidligere kjæreste, hva utartet det liksom, kan du komme i samme situasjon? vil du ha en mann som du vil bo lenge med?

Anonymkode: 1c914...a2d

Nei jeg vet hele situasjonen. Han ville ut av forholdet pga masse greier, også ble hun gravid, så bestemte han seg for å prøve litt til pga ungen, men følelsene kom aldri tilbake. 

Jeg drømmer ikke om å bli mor, men jeg vil bli det om jeg finner riktig mann å få barn med, men er ikke noe krise. 

Ja jeg har erfaring med forhold så det holder. Bare les det jeg skrev i et annet svar. Har vært i 2 seriøse forhold. Ene, han som er psykopat bodde jeg med i 4 år. Han ødla meg med sine sinnsyke påfunn, så et barn tror jeg ikke ville vært noe hinder egentlig. Ikke iforhold til hva jeg har holdt ut med før. 

Anonymkode: 21d61...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg vet hele situasjonen. Han ville ut av forholdet pga masse greier, også ble hun gravid, så bestemte han seg for å prøve litt til pga ungen, men følelsene kom aldri tilbake. 

Jeg drømmer ikke om å bli mor, men jeg vil bli det om jeg finner riktig mann å få barn med, men er ikke noe krise. 

Ja jeg har erfaring med forhold så det holder. Bare les det jeg skrev i et annet svar. Har vært i 2 seriøse forhold. Ene, han som er psykopat bodde jeg med i 4 år. Han ødla meg med sine sinnsyke påfunn, så et barn tror jeg ikke ville vært noe hinder egentlig. Ikke iforhold til hva jeg har holdt ut med før. 

Anonymkode: 21d61...05d

Med hva du har holdt ut med før? Du vil vel mer enn å holde ut. Bare vær obs på at bagasjen din kan føre til at du kan være lett å utnytte. Her er det jeg som fikk barn tidlig og møtte en annen mann etterhvert. Jeg mener at den som er uten barn og går inn i ett forhold trekker det dårligste loddet. Du er ung og kan finne en barnløs mann. Sparer deg for mye styr. 

Anonymkode: abc2b...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med hva du har holdt ut med før? Du vil vel mer enn å holde ut. Bare vær obs på at bagasjen din kan føre til at du kan være lett å utnytte. Her er det jeg som fikk barn tidlig og møtte en annen mann etterhvert. Jeg mener at den som er uten barn og går inn i ett forhold trekker det dårligste loddet. Du er ung og kan finne en barnløs mann. Sparer deg for mye styr. 

Anonymkode: abc2b...ec1

Jeg er ikke lett å utnytte nei, det skal bare sies. Jeg kan vel det, men jeg faller sjeldent for folk. Sist jeg fikk følelser for noen er 8 år siden, var i eksen. Vært singel i noen år nå, og ikke møtt noen tross jeg er ute på mye rart. Dvs har hatt mange tilbud, men ingen har falt i smak hos meg. Så dropper jeg han, så kan jeg godt risikere å være singel i 4-5 år til. Da er jeg ikke så ung lenger ;)

Anonymkode: 21d61...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør hit og dit, lag miiddag of snacks, selv om det ikke blir rørt. ALDRI still krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis123

Jeg var stemor en periode! Syns bonusbarnet var en berikelse. Det som er vondt, er at når det ble slutt mellom meg og min eks, så mistet jeg også lille bonusen min❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...