Gå til innhold

Hvorfor vil egentlig de flinkeste elevene studere medisin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har stusset litt på dette. Medisinstudiene får i snitt de flinkeste skoleelevene, og slik har det vært i mange år nå. Ser du på topp 10 listene fra de siste 20 åra, så går medisin igjen. 

Men det finnes yrker som betaler bedre, som gir deg større ansvar (sett fra organisasjonen sin side), der du kan hjelpe mennesker på andre måter, som er mer intellektuelt stimulerende, og som har bedre jobbutsikter. 

Sier ikke at legeyrket har blitt mindre "prestisjefylt", men klarer ikke helt å se hvorfor det blir sett på som toppen av kransekaka. 

Anonymkode: 089fd...b20

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste som velger jobber, baserer det på økonomi. Så de har nok fått en god del åpenbaring igjennom hvor viktig det er med god økonomi i sin hverdag. 

Anonymkode: 57816...316

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mer at de jobber beinhardt for å få karakterer til å komme inn. Mange vet hva de skal bli å jobber kun mot det målet.

Anonymkode: 4ce15...1b4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok blandet:

- status 

- nettopp det at det er vanskelig å komme inn - man kan liksom «bruke» karakterene når de nå engang er gode nok. Det forventes av endel folk rundt også... at hvis en vgs-elev har gode karakterer, er hen veldig smart og må bli lege eller noe annet «høystatus». Punktet henger sammen med punkt 1. 

- «hjelpe mennesker» 

- har ikke innsett hva turnus, overtid, mangel på turnusplasser og andre praktiske ting ved yrket egentlig innebærer, særlig hvis du får barn 

- tror yrket er bedre betalt enn det egentlig er (sett i forhold til arbeidstider) 

Anonymkode: db1e5...a09

• Liker 15
Skrevet

...Og jeg skjønner ikke hvorfor så mange KG brukere på død og liv vil bli sykepleiere og vernepleiere, men det er ikke noe jeg bruker masse energi på å gruble på...

Hver sin smak!

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ble alltid fortalt at jeg burde "bruke karakterene". 

Valgte noe helt annet enn medisin. Som jeg trives mye bedre med, som har gitt meg mye høyere lønn, sikker jobb overalt, og fleksible arbeidstider. 

Måtte nærmest kjempe mot veileder, lærere og andre. Men selv som 18 åring forstod jeg hva turnusjobb var, hvor krevende det var å jobbe med mennesker, hvor monotone mange av stillingene som lege var, at turnustjenesten kunne sende deg "hvor som helst" i to år, og at du på ingen måte var garantert en jobb der du ville bo etter det heller. 

Anonymkode: d992a...2f4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Prestisje 

utfordringer intellektuelt

en forventning om at man skal når man har gode nok karakter. 

Anonymkode: e8c7c...a49

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble alltid fortalt at jeg burde "bruke karakterene". 

Valgte noe helt annet enn medisin. Som jeg trives mye bedre med, som har gitt meg mye høyere lønn, sikker jobb overalt, og fleksible arbeidstider. 

Måtte nærmest kjempe mot veileder, lærere og andre. Men selv som 18 åring forstod jeg hva turnusjobb var, hvor krevende det var å jobbe med mennesker, hvor monotone mange av stillingene som lege var, at turnustjenesten kunne sende deg "hvor som helst" i to år, og at du på ingen måte var garantert en jobb der du ville bo etter det heller. 

Kan jeg spørre om hva du har studert?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Isitfair skrev:

Kan jeg spørre om hva du har studert?

Siviløkonom/MBA. 

Det høres traust ut for mange. Men faktum er at dette åpner et hav av muligheter. Du kan kombinere det med juridiske fag, med strategi, med markedsføring, med kommunikasjon. Du kan velge en 8-16 jobb, eller sikte mot de tyngste lederstillingene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Psykopati. Forskning har vist at det er mange psykopater som jobber innenfor det yrket der. Fordi de styrer liv og død. 

Anonymkode: 4e293...d38

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror det handler om mulighet for å få seg dame. De er veldig populære blant damer. Leger er sikret rikt tilfang av villige damer resten av livet.

Anonymkode: 68e72...7fc

AnonymBruker
Skrevet

Er lege og helt enig med deg. Tror man velger det litt fordi det er så vanskelig å komme inn på og kanskje med en idé om å skulle hjelpe folk. Tror mange, meg selv inkludert, ikke aner hva man går til. Hadde ingen anelse om hvor hardt det er. Jeg er glad i yrket, men er ikke sikker på at jeg hadde valgt det samme om igjen. 

Anonymkode: 945a3...8df

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror det handler om mulighet for å få seg dame. De er veldig populære blant damer. Leger er sikret rikt tilfang av villige damer resten av livet.

Anonymkode: 68e72...7fc

Nå er 70-80% av medisinstudenter jenter. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som velger jobber, baserer det på økonomi. Så de har nok fått en god del åpenbaring igjennom hvor viktig det er med god økonomi i sin hverdag. 

Anonymkode: 57816...316

Man tjener ikke godt som lege sammenlignet med antall år på skole, studielån, antall arbeidstimer og ansvaret man har. Man blir ikke lege for å «tjene godt» Skal man bli lege er dette av helt andre legitime grunner og interesserer for mennesker, ønsker kanskje litt status, eller tror man kommer til å tjene godt. 

Skal du tjene godt som lege bør du være spesialist som feks 9 års etterutdanning som feks nevrolog!!! Men da må du hå skole til du er 100 år så lykke til.. Eller så kan du åpne privat klinikk men det er veldig vanskelig. 

Skal du tjene penger, å ha god økonomi da velger du et annet utdanningsvalg enn å jobbe i helsevesenet! Feks kan man ved interesse for god økonomi velge å bli pilot, ingeniør, selvstendig næringsdrivende innen eiendom, økonom, samt jobber innen finans og næring! Som lege jobber du i kommunen, eller det private å man blir dessverre ikke rik! Jeg snakker av erfaring da jeg kjenner mange som er utdannet leger, og som angrer bittert! 

Anonymkode: 7fa3a...0a2

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykopati. Forskning har vist at det er mange psykopater som jobber innenfor det yrket der. Fordi de styrer liv og død. 

Anonymkode: 4e293...d38

Må du roe deg. Det er nok kirurger du tenker på. Det er færrest psykopater innen helse og omsirgsyrker faktisk.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Må du roe deg. Det er nok kirurger du tenker på. Det er færrest psykopater innen helse og omsirgsyrker faktisk.

Feil! Veldig mange sykepleiere og leger er psykopater! 

• Liker 4
Skrevet

Skjønte ikke noe av HI. En velger vel enkelt og greit det yrket en ønsker?  Mens andre tenker penger først og fremst, og i det store og hele  

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min kunne kommet inn på medisin, men valgte noe annet. Han får stadig høre at han kaster bort de gode karakterene. Så det ligger nok en forventning hos mange at svært flinke studenter velger medisin.

Anonymkode: 93bbe...a48

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Knirke skrev:

...Og jeg skjønner ikke hvorfor så mange KG brukere på død og liv vil bli sykepleiere og vernepleiere, men det er ikke noe jeg bruker masse energi på å gruble på...

Hver sin smak!

Kanskje fordi man er 100% sikret jobb resten av livet, og fordi man har gode pensjon og forsikringsordninger samt en grei lønn!  Ja, man må jobbe turnus men jeg elsker å sove lenge om morgenen så passer meg perfekt! 

Er utdannet vernepleier å jeg angrer ikke, men jeg kommer ikke til å jobbe som dette resten av livet da jeg har mer interesse for interiør og boligutvikling! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, SnartMammaLykke said:

Feil! Veldig mange sykepleiere og leger er psykopater! 

Huff skjerp deg da. Lyser ikke akkurat empati av deg heller snartmammalykke... 

Anonymkode: 05d25...102

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...