AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #101 Del Skrevet 8. august 2019 Selve spørsmålet er nesten som å spørre om du vil ha en rød eller en blå bil, uten å se på selve bilen. Samtidig så er det jo en enkel måte å dra i gang en diskusjon - det er mange som vil mene noe om akkurat IQ. 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Har alle på kg over 130 i IQ eller er det bare tilfeldig at alle med 130 i IQ kom til denne tråden for å fortelle om det? Anonymkode: e8e3b...b27 Mulig jeg har lest feil, men jeg så i farten 3 innlegg før dette hvor noen hadde skrevet at de hadde IQ på 130 og over. For meg så ser det like ofte ut som om mange på KG iler til med slike kommentarer med en gang noen skriver noe som kan oppfattes som skryt. Jeg ser IQ som en liten del av et menneske, det er så mange andre biter et menneske med høy IQ trenger å ha på plass for at et det skal fungere godt i verden. Det er en del som faller utenfor, og det er større sjanse for å slite med psykisk helse om man har høy IQ. Selv opplever jeg ikke det å kommentere et tall mer eller mindre anonym i en tråd som skryting, jeg har derimot opplevd flere som i sosiale sammenheng har et behov for å fortelle omverden hvor smarte de er. Noen ganger virker det som om de overvurderer egen forståelse, andre ganger virker det som om de har dårlig selvtillitt og aldri har følt seg anerkjent. Da kan det være naturlig å ha et behov for å fortelle omverdenen at "dette er en del av meg". Jeg regner meg ikke som smart, jeg har mange felt jeg ikke er god på. Jeg er hverken pen eller tjener godt. Mange vil nok si jeg er en av samfunnets tapere. De siste 20 årene har jeg hatt problemer med konsentrasjon, og jeg sliter med å ta inn ny kunnskap ved å lese. Jeg har møtt en del mennesker som tydelig har følt seg overlegne meg (og de fleste andre) intellektuelt og som har blitt overrasket etterhvert som de har blitt bedre kjent med meg. Ikke alle har taklet det like godt. Selv har jeg lett for å tro på hva andre forteller meg om seg selv, så jeg har blitt overrasket over at en del ikke ser ting/mønstre som jeg tror "alle" ser/forstår. Jeg gjør det greit på oppgaver som de i hjemmetesten til Mensa, men ikke så bra på IQ-tester med mere fokus på allmennkunnskaper. Jeg blir tiltrukket til diskusjonstråder om IQ fordi det ofte postes informasjon som jeg synes er interessant å lese litt mer om. En del av den informasjonen har gjort at jeg kanskje forstår meg selv litt bedre - og det føles nyttig for meg. Siden jeg nok heller mot de som har dårlig selvtillitt på mange områder, så legger jeg ved hjemmetesten jeg tok i dag morges. Jeg har aldri målt IQ offisielt, og ser heller ikke noen grunn til det - men det hjalp litt å ta den siden jeg ofte føler meg ganske teit - og jeg av en eller annen grunn føler meg latterliggjort av kommentarer som at "de som sier at de har 130 ligger trolig på 70" 😳 Anonymkode: ecbce...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #102 Del Skrevet 8. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk du score med en gang? Jeg måtte be om det og de var ikke særlig ivrige etter å gi ut tallene. I utgangspunktet fikk jeg bare en ubrukelig sak som viste om jeg var under 30%, mellom 30 og 70%, eller over 70%. Ikke mye vits når "alt" var 70%+. For øvrig er grensen for mensa 132, og den testen (WAIS) er godkjent om den har med "de riktige delene" (hele testsettet for IQ) Bare å melde seg inn, om du har de to poengene.... Og ja, WAIS er langt mer omfattende enn matriser, mange flere oppgavetyper. Jeg skulle gjerne tatt en på nytt, men det koster nok grisemye å betale for privat... Anonymkode: 78300...5ca Ja, det fikk jeg. Dvs, ikke nøyaktig score tallfestet, men resultatet fra de ulike deltestene plottet inn på tallinje, samt gjennomsnittscoren plottet inn på tallinje. Tallinjen hadde kun tiere, og gjennomsnittscoren var plottet inn litt over 130. Jeg ble helt ærlig overrasket over å score såpass høyt. Jeg har alltid vært klar over at jeg er lettlært og har god hukommelse, men jeg har også en hel del svake sider. IQ'en min er bare en svært liten del av meg, og det er ikke noe jeg går rundt og forteller folk. Totalsummen av hvem jeg er, er langt mer interessant enn IQ alene. Artig å ha det tallfestet, men som med alle andre områder i livet føler jeg ikke behov for å søke til mennesker på bakgrunn av ett fellestrekk - uavhengig av om fellestrekket er IQ, fødselsmåned på barn (barselgruppe), arbeidsplass, yrke eller diagnose. Anonymkode: bf504...6a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #103 Del Skrevet 8. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis.. introverte er ofte smartere men har en tendens til å mangle et sosialt liv der de er på farta hele tiden. Etter årene jeg har vært inn å ut etter å ha lest så er det mange som er reflekterte her inne og gir inntrykk av at de har en fungerende masse i toppen. Og 130 er ikke så høyt.. Anonymkode: e60da...cec Det er skattestatistikk umulig at alle på KG har over 130 i IQ. Anonymkode: f4fea...d15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #104 Del Skrevet 8. august 2019 Det kan vel også tenke seg at de som har over 130 fatter litt mer interesse for tråden enn de under... Jeg er sammen med en som scorer over 130 i IQ (målt i offisiell mensa-test) - klarer ikke helt skjønne at det anses som en ulempe? Han er ganske normal, kanskje en smule nerdete men ellers ganske vanlig fyr. Anonymkode: acc9d...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 8. august 2019 #105 Del Skrevet 8. august 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var en interessant oversikt. Det jeg biter meg merke i, er at den også gjenspeiler fokuset på akademiske resultater og kvaliteten på skolesystemet i de gjeldende områdene. Store deler av Afrika har lavt gjennomsnitt, mens land som Japan og Hong Kong har høyt. Det viser gjerne at IQ er et mål på evne til logisk akademisk analyse, hvilket til en viss grad kan læres inn og utvikles. I land med stort fokus på prestasjoner og høy utdannelse vil da naturlig nok denne evnen oftere være godt utviklet enn i land med stort fokus på ren overlevelse. Fattigdom gjør at utdannelse nedprioriteres til fordel for inntekt og ren overlevelse. Det vil si at om du gir et afrikansk barn japansk utdannelse og levekår, vil det afrikanske barnet høyst sannsynlig prestere like godt som et gjennomsnittlig japansk barn. Anonymkode: bf504...6a8 Jeg så en dokumentar om adopterte barn, der kom det fram at barna arvet intelligensen fra sine biologiske foreldre og at det spilte mindre rolle hvor smarte adoptivforeldrene var eller hva slags skole de gikk på, miljø osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Familytree Skrevet 8. august 2019 #106 Del Skrevet 8. august 2019 Jeg ville valgt personen som var mest vennlig, velger jeg en partner å bo eller for et vitenskapelig prosjekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 8. august 2019 #107 Del Skrevet 8. august 2019 22 hours ago, AnonymBruker said: Å bli sammen med noen som har IQ under 70, burde man ikke ha betenkeligheter rundt det? Denne personen kan være omtrent som et barn og jeg lurer liksom på hvem som synes det er greit. Jeg ville nok valgt den på over 130 om det var valgmulighetene mine. Selv ligger jeg nok på normalen, men vil heller ha noen som er smartere enn meg enn noen jeg potensielt blir som en mamma for. Anonymkode: 2926f...ac7 Det denne personen sa. Jeg liker uansett å omgås med folk jeg syns er smarte og som imponerer meg. Syns kjæresten min er smartere enn meg og det liker jeg godt med han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #108 Del Skrevet 9. august 2019 70 er gjennomsnitt IQ i Afrika. Så da per definisjon er en god del av befolking der utviklingshemmet. Anonymkode: 307e4...d5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #109 Del Skrevet 9. august 2019 På 7.8.2019 den 15.59, AnonymBruker skrev: Du har 142 og jobber som støttekontakt? Taper:) Anonymkode: c59b1...7b0 Støttekontakt?? Du vet det er flere stilinger knyttet til slike boliger? Jeg har en jobb jeg trives i, det er det viktigste for meg i jobbsammenheng. Anonymkode: 620f5...520 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lienna Skrevet 10. august 2019 #110 Del Skrevet 10. august 2019 (endret) På 7.8.2019 den 15.48, Ullvott skrev: Hva legger du egentlig i begrepet normalt og unormalt? Gjennomsnittet ligger på ca 100. Fåtallet av befolkningen ligger på 120 og høyere i prosent. Ligger info om dette på internet Endret 16. august 2019 av Lienna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå