AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #81 Del Skrevet 7. august 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig klokt sagt! IQ-tester måler et begrenset felt av alt som er mulig å kunne. Jeg skulle gjerne sett IQ-tester der folk fikk en haug med materialer og beskjed om å lage noe. To ord: Kruger Dunning. https://pdfs.semanticscholar.org/e320/9ca64cbed9a441e55568797cbd3683cf7f8c.pdf Anonymkode: c5fbb...fad Figurene i artikkelen du linket til underbygger vel egentlig heller at jeg og resten av kgerene i denne tråden underestimerer vår egen iq Anonymkode: 5d06e...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #82 Del Skrevet 7. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Figurene i artikkelen du linket til underbygger vel egentlig heller at jeg og resten av kgerene i denne tråden underestimerer vår egen iq Anonymkode: 5d06e...d35 😄 Anonymkode: c5fbb...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 7. august 2019 #83 Del Skrevet 7. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig få har tatt en reell iq-test, det er stort sett bare folk som søker seg til mensa som har gjort det. Det folk i denne tråden snakker om er som du sier tulletester på nettet 🙂 Der alle får skyhøy iq. På sesjon i militæret tar man en intelligenstest, men den gir ikke iq. Bare en score fra 1-9 eller noe. Anonymkode: aeca5...b27 Var denne, den er utviklet av Mensa Norge. http://test.mensa.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #84 Del Skrevet 7. august 2019 40 minutter siden, Fiskegrateng skrev: Hvor tok du den testen? Mensatest, betalte for å ta den på høgskolen 😛 Anonymkode: f6e4a...bd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #85 Del Skrevet 7. august 2019 33 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde foretrukket en intelligent partner, men bare hvis h*n også var snill og grei å være sammen med og ellers passet bra med meg. Tipper TS har satt opp 70 og 130 da det er yttergrensene for hva man kan kalle vanlig/normal intelligens; alt over eller under disse yttergrensene blir like uvanlig/unormalt. Svært høy intelligens er ikke nødvendigvis så greit å ha eller leve med som partner. Anonymkode: c5fbb...fad Helt riktig gjettet, og jeg er overrasket over hvor mange som vil ha en smartere partner enn seg selv. Jeg trodde faktisk noen ville foretrukket en som var lettere tilbakestående enn en som var mye smartere enn dem selv. Absolutt interessant å se svarene, spesielt hvor høye tanker mange har om seg selv. Anonymkode: c4944...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariana807 Skrevet 7. august 2019 #86 Del Skrevet 7. august 2019 Jeg har også tatt den der mensa nett-prøven som er gratis. Den skal jo gi en liten pekepinne på hvor du ligger og om det er noe poeng i å betale for selve mensa testen. For å svare på spørsmålet, den med iq på 130 eller høyere. Selv fikk jeg score på 128, og jeg anset ikke meg som noe vidunder. Den mensatesten er jo bare en haug av disse bildene hvor man skal finne den som mangler. Det finnes jo så mangt når det kommer til iq, hoderegning er jeg blant annet elendig i, elendig i norsk rettskriving, men synes disse bildegreiene er litt morsomme å bryne seg på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 7. august 2019 #87 Del Skrevet 7. august 2019 Jeg aner virkelig ikke hvor høy/lav IQ jeg har. De testene jeg har tatt har vel stort sett vært random tester på nettet hvor jeg har scora alt fra 95 til 130+. Har ingen behov for å ta en seriøs test, og har aldri brydd meg stort om hverken min egen IQ eller andres. Men ligger man på rundt 70, da er man helt i grenseland til psykisk utviklingshemming, og det hadde jeg ikke orket i en partner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vaffelfitte Skrevet 7. august 2019 #88 Del Skrevet 7. august 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Om du måtte velge om partner var under 70 eller over 130 IQ. Hva ville du valgt, og hvorfor? Anonymkode: c4944...c4a Forutsatt at IQ er synliggjort: Da ville jeg helt klart valgt en partner som hadde under 70 i IQ. Lykkeforskning av blant andre Ottar Hellevik, viser at man blir syk av misunnelse av å sammenlikne seg selv med folk som man ser på som bedre enn seg selv. Jeg mistenker at jeg er sånn stang-ut mensa, og det å da være sammen med et mensa-medlem ville kunne ødelegge selvtilliten min. Kanskje ville jeg lett etter en måte jeg kunne knekke henne på over tid for å føle meg bedre. Dersom IQ ikke var målt så hverken hun eller jeg visste det, og hun bare hadde over 130 i IQ, men ikke mye over 130 i IQ, så ville jeg så absolutt vært sammen med denne damen framfor noen med 70 i IQ, ja også framfor noen med 110 i IQ. Dette fordi sannsynligheten for at denne damen ville vært en god støtte som kunne hjulpet meg til å dyrke fram de beste bitene av personen min, ville vært høy. Jeg har alllerede hatt liknende dillemmaer i jobben min, hvor jeg pga et ekstremt godt utseende, høyde og atletisk kropp har hatt sjans på nerdete kollegaer med det jeg vil anta ganske tydelig var høyere intelligens. Det var da litt for tydelig for meg, så jeg hoppet fra muligheten. Jeg har ikke angret. Jeg er heller alene enn å bli bitter og misunnelig i et parforhold. Man kan ikke bli kvitt slike narsissistiske trekk fra personligheten, så det må man finne andre måter å håndtere. Samtidig, så er det i overkant kjipt og ensomt å være sammen med dumme mennesker. Det høres ut som et luksusproblem, men man blir faktisk mer alene sammen med mindre intelligente mennesker enn man blir av å bare være alene. Og til alle som ikke er så supersmarte, så kan man se evolusjonært hvilken fordel det er å ikke være det. Er man mer gjennomsnittlig, har man flere folk å finne lykke sammen med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #89 Del Skrevet 7. august 2019 1 time siden, SupaWoman skrev: Var denne, den er utviklet av Mensa Norge. http://test.mensa.no/ Det er ikke ment som annet en en pekepinn, dessuten er den ganske kort (og lett) Etter å ha tatt den to ganger føler jeg meg også rimelig sikker på at maks-score er 145 (+3 SD). Litt flaks på gjetting og man har plutselig hoppet opp ti poeng. Den er nok temmelig unøyaktig i øvre sjikt (130+). Anonymkode: 78300...5ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 8. august 2019 #90 Del Skrevet 8. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme fenomen som at 90% av alle nordmenn mener de er en over gjennomsnittlig god sjåfør. Våre tanker om oss selv er virkelighetsfjern. Meg selv inkludert, selvsagt. Anonymkode: dd9c0...171 Da tilhører jeg de 10% som ikke overvurderer min evne som sjåfør iallefall. Jeg kjøper aldri ny bil, for å si det slik. For å svare på spørsmål i HI ville jeg selvfølgelig ha valgt over 130 heller enn under 70, men foretrekker noe mellom. Jeg har vært sammen med svært intelligente, og synes det ble mest en konkurranse om å være smartest. Min skyld også selvfølgelig, for jeg hater å tape, og når noen veldig ofte skal belære og skinne i lyset av alt de mestrer og kan blir det fristende å slå tilbake der man kan hevde seg. Så vi trigget hverandre nærmest til å være smartass, ikke smartest. Nå er det mange år siden jeg testet meg, og husker ikke resultatet, men da viste resultatet at jeg kunne melde meg inn i Mensa. Jeg er imidlertid ganske sikker på at jeg blir dummere og dummere med årene når det gjelder evner til tenke på den måten slike tester er bygget opp på. Nå hadde jeg sikkert strøket glatt på Mensa - testen. Tror det var mest måten jeg da var vant til bruke hodet på som gjorde testene overkommelige da jeg var yngre. Nå er jeg ikke lenger vant til tenke på den måten, og kan enten stirre meg blind på slike oppgaver, de gangene jeg kommer over det, eller kanskje litt tilfeldig se løsningen straks. Ser jeg ikke løsningen straks gidder jeg ikke engang forsøke. For å si det slik stiller jeg meg litt tvilende til at slike tester sier alt om intelligens. Jeg tror man kan øve seg opp til å tenke på akkurat den måten testene krever, eller at man som jeg VAR er vant til å bruke hodet på riktig måte i forhold til hvordan testene er bygget opp. Enten det, eller så er jeg rett og slett blitt dummere. Meget mulig det også. Som jeg sier til mine nære og kjære når jeg glemmer ting "Beklager, det er fullt i hodet, så noe må nødvendigvis falle ut." Min partner er akkurat passe smart til å holde styringen når jeg vimser, og har såpass andre kvaliteter enn meg at jeg kan lære av ham og han av meg, uten at vi blir konkurrenter. På en Mensa - test hadde jeg nok slått ham glatt, for han hadde kikket på en eneste oppgave, og sagt "Dette gidder jeg ikke!" Så vi hadde vel fått resultatene dum og dummere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #91 Del Skrevet 8. august 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle på KG skriver at de har IQ langt over gjennomsnittet. statistikken sier at de fleste av dere lyver. Anonymkode: f4fea...d15 Ikke nødvendigvis.. introverte er ofte smartere men har en tendens til å mangle et sosialt liv der de er på farta hele tiden. Etter årene jeg har vært inn å ut etter å ha lest så er det mange som er reflekterte her inne og gir inntrykk av at de har en fungerende masse i toppen. Og 130 er ikke så høyt.. Anonymkode: e60da...cec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #92 Del Skrevet 8. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis.. introverte er ofte smartere men har en tendens til å mangle et sosialt liv der de er på farta hele tiden. Etter årene jeg har vært inn å ut etter å ha lest så er det mange som er reflekterte her inne og gir inntrykk av at de har en fungerende masse i toppen. Og 130 er ikke så høyt.. Anonymkode: e60da...cec Meh, 130 er ikke "så høyt" men likevel... rundt 132 snakker vi 1/50 av befolkningen, og ~138 er det 1/200. Jeg tror ikke dette forumet skiller seg SÅ mye fra samfunnet ellers i positiv retning der. Alle i en tråd er mensa-materiale? Jeg tror ikke det, jeg tror heller folk tar internett-tester for seriøst. Anonymkode: 78300...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #93 Del Skrevet 8. august 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange land som har under 70 som gjennomsnitt, er dem da psykisk utviklingshemmet.? https://brainstats.com/average-iq-by-country.html Anonymkode: 328c7...177 Det var en interessant oversikt. Det jeg biter meg merke i, er at den også gjenspeiler fokuset på akademiske resultater og kvaliteten på skolesystemet i de gjeldende områdene. Store deler av Afrika har lavt gjennomsnitt, mens land som Japan og Hong Kong har høyt. Det viser gjerne at IQ er et mål på evne til logisk akademisk analyse, hvilket til en viss grad kan læres inn og utvikles. I land med stort fokus på prestasjoner og høy utdannelse vil da naturlig nok denne evnen oftere være godt utviklet enn i land med stort fokus på ren overlevelse. Fattigdom gjør at utdannelse nedprioriteres til fordel for inntekt og ren overlevelse. Det vil si at om du gir et afrikansk barn japansk utdannelse og levekår, vil det afrikanske barnet høyst sannsynlig prestere like godt som et gjennomsnittlig japansk barn. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere andre 130+ her, hvordan vet dere det? Jeg vet av erfaring at de ikke er så ivrige på å gi ut tall dersom man tar WISC/WAIS, og i utgangspunktet får man bare vite om man er i normalområdet (70% cutoff). Mensa gir score, men hvor mange er det som tar de testene? Jeg har aldri betalt for å ta en... Anonymkode: 78300...5ca Jeg tok WAIS nå i vår, og resultatet ble 130+ med visning av sterke og svake områder. Det interessante med WAIS er at den ikke kun tar hensyn til logisk refleksjon, men også hukommelse, begrepsforståelse etc. Den gir et mer helhetlig bilde over akademiske evner enn mensa-testen. Konklusjonen ble da at jeg er relativt intelligent og har en særs god hukommelse. Noe Mensa-materiale tviler jeg på at jeg er, men det har jeg heller aldri hatt behov for å være. Anonymkode: bf504...6a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #94 Del Skrevet 8. august 2019 Hvordan orker folk å ta slike tester? Jeg begynte på den mensa-testen som ligger på nettet og syns det var så ur-kjedelig at jeg ga opp midt i. Anonymkode: d2609...e40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #95 Del Skrevet 8. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan orker folk å ta slike tester? Jeg begynte på den mensa-testen som ligger på nettet og syns det var så ur-kjedelig at jeg ga opp midt i. Anonymkode: d2609...e40 Mest sannsynlig fordi du ikke er intelligent nok. Anonymkode: c4944...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #96 Del Skrevet 8. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Mest sannsynlig fordi du ikke er intelligent nok. Anonymkode: c4944...c4a Hvor smart må man være for å gidde? Anonymkode: d2609...e40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #97 Del Skrevet 8. august 2019 Just now, AnonymBruker said: Hvor smart må man være for å gidde? Anonymkode: d2609...e40 Dersom du ikke er spesielt intelligent blir det veldig kjedelig for da ender du opp med å bruke lang tid og til slutt gjette. Var ikke dette en intelligent gjennomskuelse? Anonymkode: c4944...c4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #98 Del Skrevet 8. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok WAIS nå i vår, og resultatet ble 130+ med visning av sterke og svake områder. Det interessante med WAIS er at den ikke kun tar hensyn til logisk refleksjon, men også hukommelse, begrepsforståelse etc. Den gir et mer helhetlig bilde over akademiske evner enn mensa-testen. Konklusjonen ble da at jeg er relativt intelligent og har en særs god hukommelse. Noe Mensa-materiale tviler jeg på at jeg er, men det har jeg heller aldri hatt behov for å være. Anonymkode: bf504...6a8 Fikk du score med en gang? Jeg måtte be om det og de var ikke særlig ivrige etter å gi ut tallene. I utgangspunktet fikk jeg bare en ubrukelig sak som viste om jeg var under 30%, mellom 30 og 70%, eller over 70%. Ikke mye vits når "alt" var 70%+. For øvrig er grensen for mensa 132, og den testen (WAIS) er godkjent om den har med "de riktige delene" (hele testsettet for IQ) Bare å melde seg inn, om du har de to poengene.... Og ja, WAIS er langt mer omfattende enn matriser, mange flere oppgavetyper. Jeg skulle gjerne tatt en på nytt, men det koster nok grisemye å betale for privat... Anonymkode: 78300...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #99 Del Skrevet 8. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det vil si at om du gir et afrikansk barn japansk utdannelse og levekår, vil det afrikanske barnet høyst sannsynlig prestere like godt som et gjennomsnittlig japansk barn. Nei, de har gjort studier på dette, f.eks. I USA med adopsjon, der svarte barn blir adoptert av hvite foreldre og omvendt. De hvite barna scorer fortsatt høyere. Det har en viss påvirkning på IQ, men det meste kommer fra gener. Effekten er størst når de er barn, og avtar med alderen. Når de er voksne er det omtrent ikke forskjell på dem som vokste opp med hvite foreldre, og de andre. De har også gjort tvillingstudier med samme utfall. Anonymkode: 78300...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #100 Del Skrevet 8. august 2019 1 av 10 har 83 i IQ eller under. Tenk det. Har du en gjennomsnittlig vanskelig utdannelse og fikk gjennomsnittlig karakterer, så arbeider du i en verden hvor du i stor grad er "forskånet" (mener det ikke så stygt) for det å omgås med folk som er på et totalt annet nivå enn deg selv. Det er noe i det som er sagt. Tenk på en helt gjennomsnittlig person du kjenner og innse at halvparten av befolkningen er dummere. Anonymkode: a94b1...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå