AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #1 Skrevet 7. august 2019 Jeg har en merkelig form for tvang (eller hva vet jeg, kjenner i alle fall ikke noen som har det sånn). Jeg sliter mye med tanker om perfeksjonisme og de blir trigget av ting som skole og prestasjoner. Nå har jeg ikke gått noe skole på 8 år. Og da jeg gikk ferdig vgs stod jeg så vidt i fagene da jeg ikke mestret situasjonen. Men jeg har fått mye hjelp siden da. MEN tvangstankene mine handler mye om ting som å forstå det jeg leser perfekt eller formulere meg perfekt. Dette hindrer meg rett og slett i å få gjort så mye ofte. I livet ellers legger jeg bare ting bort. Det er få ting jeg må forstå der og da. Men i studiene er jo nettopp dette poenget. Jeg forstår egentlig godt tekst og liker å lese. Men i det jeg MÅ forstå noe kommer tvangstankene. F.eks at jeg ikke har forstått det jeg leste at det egentlig stod noe helt annet. Så leser jeg på ny. Og ting blir mer og mer gresk. Jeg kan også skrive riktig svar på noe eller et korrekt utsagn så får jeg en tanke om at jeg har skrevet det motsatte av det som er sant. Og så blir jeg forvirret og leser det opp igjen og opp igjen uten å klare å "vite" hva jeg leser. Men er det en skjønnlitterær bok legger jeg det bare bort. Unngår det. Nå kan jeg ikke det. La oss si det står (banalt eksempel): "Ballen er gul" da vil jeg få en tanke om at jeg ikke vet hvilken farge det var ballen var. Så leser jeg på ny og så vet jeg plutselig ikke om det er gul som er gul eller om det egentlig står blå. Jeg er kunnskapsrik og i andre situasjoner kan jeg dele av denne kunnskapen som jeg da klarer å ha, fordi da er den på en måte ikke i fokus. Men når jeg skal gjøre det aktivt så blir det bare tvang. Dette tar mye tid og jeg har derfor mye bare unngått disse situasjonene. Er det noen som har lignende erfaringer og løsninger? Hva kan jeg gjøre for å likevel mestre studiesituasjonen nå? Er dette noe man kan be om tilrettelegging for, i form av f.eks lengre tid på eksamen? Anonymkode: e7e8c...82a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå