Gå til innhold

Lappen og redd for tunneler.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i tjueåere og har enda ikke tatt lappen... mye fordi jeg ikke liker tunneler og synes at veiene er skumle å kjøre mange steder, veldig bratte og skumle veier mange steder i landet særlig på vestlandet.

HVordan skal det gå da? Hvis jeg ikke klarer å kjøre i tunneler, finnes det en måte å unngå det på?

Forresten , hvem har bygget alle tunnelene? de er jo gigantiske og går langt oppi fjellene. Imponerende egentlig.

Anonymkode: 3710e...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det blir vanskelig å unngå tunneler i dette landet. Liker ikke tunneler selv. Hvis min far er passasjer når jeg kjører forteller han alltid hvordan jeg kan "komme foran alle andre" og vll jeg skal kjøre forbi alle andre bilister. Jeg er ikke interessert i det i utgangspunktet. Kan fint kjøre forbi om noen ligger under fartsgrensen, I tunneler derimot kjører jeg konsekvent ikke forbi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få en kjørelærer som er villig til å jobbe med deg og tunnellfrykten. Dere kan legge opp kjøringen slik at dere unngår tunneller først, og så kan dere ta korte tunneller der du kan se andre siden osv.

Anonymkode: de07c...5b2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Be om å få en kjørelærer som er villig til å jobbe med deg og tunnellfrykten. Dere kan legge opp kjøringen slik at dere unngår tunneller først, og så kan dere ta korte tunneller der du kan se andre siden osv.

Anonymkode: de07c...5b2

Kjørelærere er ikke psykologer......

Anonymkode: c096c...87e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjørelærere er ikke psykologer......

Anonymkode: c096c...87e

Ingen har bedt TS om å gå til en kjørelærer for å få behandling for sin angst for tunneler. De har bedt TS om å finne en kjørelærer som har forståelse for at TS har angst for tunneler. En trenger ikke være psykolog for å ha et uns av medmenneskelighet.

Anonymkode: 7a4ae...8aa

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ingen har bedt TS om å gå til en kjørelærer for å få behandling for sin angst for tunneler. De har bedt TS om å finne en kjørelærer som har forståelse for at TS har angst for tunneler. En trenger ikke være psykolog for å ha et uns av medmenneskelighet.

Anonymkode: 7a4ae...8aa

Er du en kverulant?

Anonymkode: c096c...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjørelærere er ikke psykologer......

Anonymkode: c096c...87e

Dårlig ordvalg av meg, jeg mente å jobbe med ts på tross av tunnellfrykten.

Anonymkode: de07c...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

( For noen svar noen av dere gir her, Kg, dere kan bedre enn dette. )

Ts, jeg fikk lappen i sommer og hatet noen tuneller.

Spesielt de ned motgående kjørefelt rett ved siden av seg, som den fra Oslo mot Nittedal. Så jeg øvde en del på den fra Lørenskog til Lillestrøm. Den er rett og har bare to kjørefelt i samme retning.

Så etterhvert slapp frykten litt etter litt. Fikk så klart oppkjøring i Nittedalstunellen. Gikk plettfritt, men var litt skrekkslagen. 

Unngår Oslofjordtunnelen, tar av på Helsfyr eller kjører andre veier til jeg kjenner jeg er klar. Jeg er fersk og synes det skjer alt for mye på et så langt veistykke. Synes det er fornuftig å tenke sånn. 

Bestill kjøretimer å nevn det til kjørelærer. Ta det derfra. Lykke til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lys i enden av tunnelen, så ta det med ro.

Fjell er stødige, og raser ikke med det første. Det er imidlertid vanntett tunnelkledning, og ytre murkledning o.l. som kan rase, men det skjer da ekstremt sjeldent.

Jobbet i den gamle Statens Vegvesen en liten stund, og inspiserte både veier og tunneler, for å sjekke tilstanden iblant. Jeg hadde gjerne bodd i en tunnel, og ser det som relativt trygt. Husk at det skal svære borrmaskiner til, for å frese hull i en fjellvegg og helt igjennom fjellet. Fjell er sterkt som bare det, og jeg ville ikke vært bekymret for at slikt skal rase.

Tunneler som raser, er nok bare slike som gruvearbeidere lager. Da er det ikke gravet i stødige fjell, men i andre typer av mineraler. Gruvetunneler og biltunneler, er to forskjellige kvaliteter av styrke. En ville aldri bygget en tunnel gjennom en kullgruve, til bruk for biltrafikk. Dette er noe entreprenører og geologer gjør tester av først. En bygger ikke biltunneler inn i hva som helst.

Endret av TrekStar
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett ta deg sammen. Tunneler er ikke farlige. Hva gjør du når du sitter på en buss/tog og det er inne i en tunnel?

Kjør Lærdalstunnellen noen ganger, så er du kurert.

Anonymkode: 936b7...568

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir svært vanskelig å unngå tunneler om du skal kjøre bil i Norge. Dersom du er redd for mørket kan det være lurt å ha på solbriller en stund før du kjører inn og ta de av i overgangen så blir det litt "lysere" inne i tunnelen. Jeg har faktisk blitt tilsnakket av en dame som takket meg for at hun fikk følge av meg gjennom 12-13 tunneler så du er ikke alene om denne frykten. Øvelse gjør mester så møt frykten og da overvinner du denne. Spesielt om vinteren er det en fornøyelse å kjøre i tunnel i stedet for i snøføyka utenfor :-). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var livredd for å kjøre bil før jeg begynte ta lappen. Jeg prøvde meg på en kjøretime i 17-års alderen og syntes det var så skummelt at jeg ikke tok neste kjøretime før tre år senere. 
Etter jeg hadde tatt lappen, så var jeg livredd spesielt for bykjøring (kjørte opp på tettsted), og jeg hadde aldri forbikjøring eller flerfeltsvei under kjøreopplæringen, så det var kjempeskummelt. 

Det fine er at kjøreopplæring handler nettopp om det å bli trygg bak rattet. Ofte ligger frykten i nettopp det å ikke ha kunnskapen. Første gang jeg skulle ut på flerfeltsvei var jeg livredd med høy puls, men når jeg først var ute på veien så var det jo ikke noe farlig. Første gang jeg kjørte over fjell så var jeg nervøs i flere dager før turen, men det var jo ikke verre enn å kjøre helt vanlig. 
De første gangene igjennom tunneler var skumle, men etter noen turer så sluttet jeg tenke over det, det gikk helt automatisk. 
 

Anonymkode: 36a8b...325

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg Jeg Jeg har høydeskrekk, og klarte ikke å kjøre over broer pga dette. Det gikk helt fint å ta lappen likevel. Måtte øve på lave broer, men store slapp jeg å kjøre over. 

Vet du konkret hva du er redd for med tunellene? Er det mørket, at det er trangt eller noe annet? Om du finner ut av det, kan det være lettere å bekjempe frykten. 

Hilsen en som ikke tok lappen før jeg måtte (da jeg var 29år og høygravid) 

Anonymkode: f6879...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norske veier er jævlige, men likevel svært trygge. Går det ikke å forholde seg til det som sjåfør, så går det en buss. 🏳

Anonymkode: 0220e...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke være alene om å være redd for tunneler. Opplever jevnlig at folk senker farten i 80-sona ned til 60 når de kommer til tunnelen (motorvei, og ikke smal og mørk vestlandstunnel.) Det er fryktelig irriterende å havne bak folk med tunnelskrekk. Men tenker at eksponeringsterapi kanskje vil være det beste. Smale veier blir du nok fort vant til ettersom du får erfaring. 

Har selv vært med som formann på tunnelprosjekter, og tunnelene er stort sett oversikret, så utrygge skal de ikke være (iallfall nyere tunneler). 

Anonymkode: 50dde...3ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksponering er det eneste som hjelper. Det er mange som er redde for tuneller, du er absolutt ikke alene. Men du må øve og øve. Den feilen flest gjør er å ligge for langt inn mot midten, og da føles det jo bare ekstra trangt. Snakk med kjørelæreren om det, så ordner det seg.

Anonymkode: fc010...c56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 7.8.2019 den 1.35, AnonymBruker skrev:

Jeg er i tjueåere og har enda ikke tatt lappen... mye fordi jeg ikke liker tunneler og synes at veiene er skumle å kjøre mange steder, veldig bratte og skumle veier mange steder i landet særlig på vestlandet.

HVordan skal det gå da? Hvis jeg ikke klarer å kjøre i tunneler, finnes det en måte å unngå det på?

Forresten , hvem har bygget alle tunnelene? de er jo gigantiske og går langt oppi fjellene. Imponerende egentlig.

Anonymkode: 3710e...1cb

Klarer du ikke kjøre på grunn av farlige veier og skumle tunneler, så gjør oss andre og deg selv en tjenest, ta bussen og vær passasjer, ikke sjåfør. 

Anonymkode: d913b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/7/2019 at 1:35 AM, AnonymBruker said:

Jeg er i tjueåere og har enda ikke tatt lappen... mye fordi jeg ikke liker tunneler og synes at veiene er skumle å kjøre mange steder, veldig bratte og skumle veier mange steder i landet særlig på vestlandet.

HVordan skal det gå da? Hvis jeg ikke klarer å kjøre i tunneler, finnes det en måte å unngå det på?

Forresten , hvem har bygget alle tunnelene? de er jo gigantiske og går langt oppi fjellene. Imponerende egentlig.

Anonymkode: 3710e...1cb

Tunnellkjøring ble en del av kjøreopplæringen i 2016, så du får trene på det med kjørelærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2019 den 1.35, AnonymBruker skrev:

Jeg er i tjueåere og har enda ikke tatt lappen... mye fordi jeg ikke liker tunneler og synes at veiene er skumle å kjøre mange steder, veldig bratte og skumle veier mange steder i landet særlig på vestlandet.

HVordan skal det gå da? Hvis jeg ikke klarer å kjøre i tunneler, finnes det en måte å unngå det på?

Forresten , hvem har bygget alle tunnelene? de er jo gigantiske og går langt oppi fjellene. Imponerende egentlig.

Anonymkode: 3710e...1cb

Fulle spanjoler bygger tunnellene.

Bare kjør opp i alta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...