Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, da fikk jeg plutselig etter 17 dager beskjed om at jeg skal konisere den 12 september. 

Har googlet litt,  men er det noen her som har gjort dette før? Har dog ikke fått selve brevet i posten. Fikk melding via helsenett ang time, så jeg ringte for å spørre hvorfor jeg skulle inn til time på sykehuset. Tipper innkallelsen er i postkassen ila uken med.litt mer utfyllende svar.

Jeg har hpv 18, og de koniserer ved middels og alvorlig grad. Jeg er så redd de ikke får tatt alt? For nå har jeg et barn og jeg er fornøyd med ett barn..for meg kunne de rivd ut hele røklet. Kjenner jeg blir veldig redd. Men, damen svarte meg over telefon om hva jeg skulle, og alvorlige beskjeder gies ikke per telefon eller via brev. Så konisering er liksom for å fjerne celler som kan utvikle seg til livmorhalskreft?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter 17 dager *(tok biopsi for 17 dager siden)!

AnonymBruker
Skrevet

Søk opp denne gruppa på face

CF84E709-8F97-4522-A254-19CFB18E6987.jpeg

Anonymkode: 7757c...767

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Emma89 skrev:

Så konisering er liksom for å fjerne celler som kan utvikle seg til livmorhalskreft?

Ja, helt riktig. 

Prøv å ikke være redd, det er en enkel prosedyre, mange må koniseres i året. Jeg ble konisert i 1995, har ikke hatt noen problemer etterpå ❤️

Anonymkode: 7b8cc...135

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble konisert i 2007, det var en enkel og grei prosedyre. De setter en sprøyte med bedøvelse i livmorhalsen (dette var det eneste ved inngrepet som var bittelitt ubehagelig- det er jo ubehagelig å bli stukket- men det gikk veldig fort over!), og så fjernes vevet hvor du har celleforandringer med laser. Hun som koniserte meg satt stadig og kikket inn på livmorhalsen i et mikroskop (?er det det de bruker? :)), for å være sikker på at hun hadde fått med seg alt. Du skal ikke bekymre deg for at de ikke får tatt alt, for dette sjekkes grundig underveis. Jeg har ikke hatt celleforandringer etter dette. 

Det er en liten risiko for prematur fødsel etterpå, siden det gjør noe med lengden på livmorhalsen - men denne er liten. Mitt barn ble født 6 uker prematurt etterpå, det var slik jeg fant ut dette. Men alt gikk helt fint, og hvis du er sikker på at ikke skal ha flere barn så er det i alle fall ingenting å tenke mer på.

Anonymkode: fac46...ae0

• Liker 1
Gjest Brunette89
Skrevet

Hei du !;) forstår at det er skummelt . Å dette er jo veldig viktig å ta seriøst å følge opp med konisering og senere ved kontroller nettopp fordi dette er forstadier til kreft . Jeg hadde i 2012 grove celleforandringer ( grad 3 mener jeg de kalte det ) tok konisering å de kunne se på den biten de da fjernet at de fikk med absolutt alt.  For meg var det absolutt ingen smerter ved inngrepet , Noen minutter å svisj ferdig ! 

Følg opp med kontroll / celleprøve minst hvert 2 år fikk jeg beskjed om , har fortsatt ikke fått mer celleforandringer ❤️

Gjest Krampus
Skrevet
1 minutt siden, Brunette89 skrev:

Hei du !;) forstår at det er skummelt . Å dette er jo veldig viktig å ta seriøst å følge opp med konisering og senere ved kontroller nettopp fordi dette er forstadier til kreft . Jeg hadde i 2012 grove celleforandringer ( grad 3 mener jeg de kalte det ) tok konisering å de kunne se på den biten de da fjernet at de fikk med absolutt alt.  For meg var det absolutt ingen smerter ved inngrepet , Noen minutter å svisj ferdig ! 

Følg opp med kontroll / celleprøve minst hvert 2 år fikk jeg beskjed om , har fortsatt ikke fått mer celleforandringer ❤️

Jeg fikk beskjed om å ta en ny celleprøve etter seks måneder, og så etter et år, og etter det hvert tredje år som vanlig. 

Ble konisert for tre år siden. Det gikk helt fint. Det eneste som var ekkelt var at underlivet luktet kulegrill en stund frem til skorpen falt av. 

Skrevet

Så godt å høre at flere her har gjort dette inngrepet og at det har gått fint :) Legen sa også at det er en mulighet for at kroppen ordner opp i dette selv, men kanskje de ikke tar noen sjanser da jeg har hpv 18? 
Tusen takk for svar!!! ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

De undersøker den biten de tar ut at vevet langs kantene ikke har celleforandringer. På den måten er de sikre på at de tar alt. Du får et brev i posten noen uker med resultatet av hva de fant ut. Man skal også ta en ny prøve hos gynekolog 6md etter konisering for å se at alt er ok. 

Da jeg tok det var det innmari vondt fordi bedøvelsen ikke virket, men dette er veldig uvanlig. Mange tusen kvinner gjør det hvert år, det er et veldig lite inngrep. Jeg hadde ingen bivirkninger og kunne gå rett på jobb etterpå. 

Har også 3 venninner som har vært gjennom det, de sa også at det var helt udramatisk. 

Anonymkode: d89b1...019

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det nå i april hos gynekologen min (han har jobbet på sykehus og gjort koniseringer, har nå eget utstyr på klinikken sin). Jeg freaket ut og bare «nope», men han er såpass dyktig at han snakket meg bort i mens han satte bedøvelsen. Kjente stikket, og selvfølgelig.. Koniseringen er ikke behagelig, men man kjenner ingenting. Etterpå så blødde jeg bittelitt samme dagen, men var helt fin etter det - tror han gjorde en god jobb med å stoppe eventuelle blødninger. Føles ut som man har lette mensenkramper og samme dagen, så man har lov til å føle veldig synd på seg selv 😅 Jeg fikk lov å ha med meg noen (ble mamma), men kjæresten tok godt vare på meg resten av dagen 😊

Lykke til! ❤️

Anonymkode: c7519...a16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde dette i narkose i november. Hadde ikke frie kanter så måtte på kontroll etter 6 måneder, da fant de ingenting. Må nå ta celleprøve (hos fastlegen) etter 6 måneder igjen. Aner egentlig ikke hvorfor jeg fikk narkose, har en venninne som har gjort det hos samme kirurgen, men da med lokalbedøvelse.. 

Anonymkode: e5f54...56a

Skrevet
På 8.8.2019 den 22.48, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde dette i narkose i november. Hadde ikke frie kanter så måtte på kontroll etter 6 måneder, da fant de ingenting. Må nå ta celleprøve (hos fastlegen) etter 6 måneder igjen. Aner egentlig ikke hvorfor jeg fikk narkose, har en venninne som har gjort det hos samme kirurgen, men da med lokalbedøvelse.. 

Anonymkode: e5f54...56a

HVa mener du med frie kanter? :)

Skrevet
På 8.8.2019 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det nå i april hos gynekologen min (han har jobbet på sykehus og gjort koniseringer, har nå eget utstyr på klinikken sin). Jeg freaket ut og bare «nope», men han er såpass dyktig at han snakket meg bort i mens han satte bedøvelsen. Kjente stikket, og selvfølgelig.. Koniseringen er ikke behagelig, men man kjenner ingenting. Etterpå så blødde jeg bittelitt samme dagen, men var helt fin etter det - tror han gjorde en god jobb med å stoppe eventuelle blødninger. Føles ut som man har lette mensenkramper og samme dagen, så man har lov til å føle veldig synd på seg selv 😅 Jeg fikk lov å ha med meg noen (ble mamma), men kjæresten tok godt vare på meg resten av dagen 😊

Lykke til! ❤️

Anonymkode: c7519...a16

❤️❤️ 
Gjett om jeg skal synes synd på meg etterpå :P Samboeren skal ta seg fri denne dagen har han sagt ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...