Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke fatte hvordan romfolket får lov til å holde på med tiggingen sin i Norge. Det står i utlendingsloven § 17 bokstav f at en utlending kan bortvises fra riket «når utlendingen ikke kan sannsynliggjøre å ha eller være sikret tilstrekkelig midler til opphold i riket eller i annet Schengenland og til hjemreise». Dersom du ikke er norsk statsborger, ikke har legitimt arbeid i riket og du er nødt til å ta deg til tigging for å overleve, ja da oppfyller du kravet om tilstrekkelige midler til opphold i riket.

Få dem ut. Hverken tiggingen eller kriminaliteten romfolket tar med seg er noe vi ønsker. I tillegg forsøpler de parkene våre. Vi har nok av sosiale problemer i Norge om vi ikke skal ta oss av romfolk også...

• Liker 29
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, NBA skrev:

Jeg kan ikke fatte hvordan romfolket får lov til å holde på med tiggingen sin i Norge. Det står i utlendingsloven § 17 bokstav f at en utlending kan bortvises fra riket «når utlendingen ikke kan sannsynliggjøre å ha eller være sikret tilstrekkelig midler til opphold i riket eller i annet Schengenland og til hjemreise». Dersom du ikke er norsk statsborger, ikke har legitimt arbeid i riket og du er nødt til å ta deg til tigging for å overleve, ja da oppfyller du kravet om tilstrekkelige midler til opphold i riket.

Få dem ut. Hverken tiggingen eller kriminaliteten romfolket tar med seg er noe vi ønsker. I tillegg forsøpler de parkene våre. Vi har nok av sosiale problemer i Norge om vi ikke skal ta oss av romfolk også...

Helt enig med deg, at de på kynisk metode får holde på slik er en gåte for meg. Men jeg anbefaler alle kjøpmenn å fjerne disse fremfor inngangspartiet, det er rett og slett utrivelig at man ikke kan gå i fred og ro i gatene våres lengre. 

• Liker 10
Skrevet

Problemet er også alle tullingene som gir dem penger. 

• Liker 28
Skrevet
5 timer siden, The Kitten skrev:

Problemet er også alle tullingene som gir dem penger. 

Helt riktig.  De ville snart forsvinne om ingen ga dem penger.

• Liker 16
Skrevet

I utgangspunktet bør det være unødvendig å tigge i Europa i 2019 og løsningen ligger i Romania, der må det settes inn sosiale tiltak som sikrer at alle barn av romfolket faktisk bla. gjennomfører grunnskolen og at det blir slutt på barneekteskap 

• Liker 13
Skrevet
2 timer siden, Apis skrev:

I utgangspunktet bør det være unødvendig å tigge i Europa i 2019 og løsningen ligger i Romania, der må det settes inn sosiale tiltak som sikrer at alle barn av romfolket faktisk bla. gjennomfører grunnskolen og at det blir slutt på barneekteskap 

Romania anser ikke romfolk som rumenere, til tross for sitt statsborgerskap. Helt krise at EU har tillatt et slikt land.

• Liker 3
Skrevet
Just now, NBA said:

Romania anser ikke romfolk som rumenere, til tross for sitt statsborgerskap. Helt krise at EU har tillatt et slikt land.

Etnisitet og statsborgerskap er ikke det samme. Samer bli jo kalt samer, ikke nordmenn osv.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, NBA skrev:

Et land med vett? Haha.

• Liker 2
Skrevet

Det kunne vært dere som satt der. Det kunne vært din mor eller bestefar. Tror dere de hadde valgt å sitte 8 timer utenfor butiklen i surt norsk høstvær om de hadde muligheter til et bedre liv i hjemlandet? Tenk litt lengre.

• Liker 6
Skrevet
15 timer siden, NBA skrev:

Mener du "ikke"?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Grønnfrakk skrev:

Det kunne vært dere som satt der. Det kunne vært din mor eller bestefar. Tror dere de hadde valgt å sitte 8 timer utenfor butiklen i surt norsk høstvær om de hadde muligheter til et bedre liv i hjemlandet? Tenk litt lengre.

Jeg tror du undervurderer at enkelte grupper har en helt annen mentalitet og kultur enn det du er vandt til. 

• Liker 15
Skrevet
6 minutter siden, Grønnfrakk skrev:

Hvis jobben din er tigging og BNP i Norge er atskillelig høyere, ja. Men jeg tror ikke mange av våre besteforeldre var tiggere.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Grønnfrakk skrev:

Problemet er at de blir tvunget til det, også kulturelt, så må de gi fra seg store deler av pengene de har fått via, tigging, prostitusjon og vinningskriminalitet til de som står over de i hierarkiet 

• Liker 8
Skrevet
10 timer siden, Purple Basil skrev:

Dette har jeg sett flere ganger på trikken i Oslo. De blir tatt i billettkontroll, men får gå av trikken uten bot. 

Det har liten hensikt å bøtelegge utenlandske stataborgere uten midler. Man har ingen mulighet til å tvangsinndrive den boten. Interpol kommer ikke akkurat på banen for å oppspore en rumensk statsborger som fikk en bot for sniking på t-bane mens hen oppholdt seg i Norge. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Apis skrev:

Problemet er at de blir tvunget til det, også kulturelt, så må de gi fra seg store deler av pengene de har fått via, tigging, prostitusjon og vinningskriminalitet til de som står over de i hierarkiet 

Eller til dem som lånte dem penger for å reise til Norge og tigge. 

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, NBA skrev:

Så det du sier er at de som kommer til Norge, uavhengig av hvilket land de kommer fra, ikke har lov til å være her fordi de ikke allerede har spart opp nok uten å jobbe ?
Ettersom Romania er en del av EU er det altså et Schengen land. Skal de da ikke få lov å oppholde seg her ?

Skrevet
4 minutter siden, Thyra skrev:

Eller til dem som lånte dem penger for å reise til Norge og tigge. 

Nettopp, de betaler også leie for plassen de står og tigger, til bakmennene som organiserer dette,

Skrevet
Akkurat nå, Far til 2 skrev:

Så det du sier er at de som kommer til Norge, uavhengig av hvilket land de kommer fra, ikke har lov til å være her fordi de ikke allerede har spart opp nok uten å jobbe ?
Ettersom Romania er en del av EU er det altså et Schengen land. Skal de da ikke få lov å oppholde seg her ?

Tigging og holdningene de tar med skaper en svært uorden i samfunnet og gatene. Vi har ikke behov for det mer, nok er nok.

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, Thyra skrev:

Det har liten hensikt å bøtelegge utenlandske stataborgere uten midler. Man har ingen mulighet til å tvangsinndrive den boten. Interpol kommer ikke akkurat på banen for å oppspore en rumensk statsborger som fikk en bot for sniking på t-bane mens hen oppholdt seg i Norge. 

Da bør de tvinges til å gjøre opp for seg der og da, eller sendes ut av landet. Disse folka har penger. Jeg jobbet nylig et sted hvor de kom inn og ville veksle penger hele tiden, og da bladde de lett opp sedler (det var ikke få sedler heller skal jeg si deg). 

• Liker 5
Skrevet

Tja. Egentlig beundrer jeg romfolk. De har jo, på mirakuløst vis, klart å holde på sin særegne kultur i nærmere 1000 år mot alle odds. Mens vi andre i Europa har lagt oss på rygg for markedskreftene, amerikanske fastfood-kjeder og arbeidsgivere, så lever romfolk fremdeles utenfor massekulturen og gjør sin egen greie. Så stjeler og tigger de litt i prosessen, ikke alltid så hyggelig kanskje, men man kan jo ikke nekte for at de er tidenes hustlers. På mange måter lever et ganske spennende liv (slipper å være slave hos en sjef, kan reise rundt i en campingvogn, er gode til å spille musikk osv).

Jeg konkluderer faktisk med at jeg er villig til å tåle en del dritt fra romfolk, rett og slett fordi de er en interessant kulturarv. Vi trenger sånne smågærne innslag i en verden som blir stadig mer monoton og klin lik overalt. 

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...