AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #1 Del Skrevet 6. august 2019 Hei! Jeg vurderer å kjøpe en bil til bare for å ha når samboer skal bort på fjellet eller til sine foreldre som bor 8 timer unna med bil. Det går ikke busser der jeg jobber, og heller ikke dit foreldrene hans bor. Har sett på Finn at disse Think City bilene ofte er forholdsvis billige, men så leste jeg et sted at batteriet må tømmes helt og fylles helt i løpet av en uke. Med en kapasitet på 160-180 km og 18 km en vei til eller fra jobb så er det ikke sikkert jeg får tømt det, når jeg bare jobber 2 ganger i uka (mulig det blir mere etterhvert). Leste det tar 8 timer å lade opp, men det er ikke noe problem. Det er bare å sette på ladning på natta i såfall. Men stemmer det at det må tømmes helt såpass ofte? Gjelder det også andre el-biler? Kan den stå ubrukt noen måneder om gangen. Er Think City en grei nok bil til mitt behov? Bør jeg heller se på andre el-biler? Anonymkode: 7699a...dcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #2 Del Skrevet 6. august 2019 Think er jo et konkursmerke som ikke har levert nye biler på mange år. Det du bør se etter istdf er lettvinte, moderne elbiler. En Mitsubishi iMiEV får du får 40.000kr i god stand. En Nissan Leaf med type 100km reell rekkevidde får du for rundt 60.000kr. Det er gode bruktbilkjøp nå. Anonymkode: 10b17...aee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #3 Del Skrevet 6. august 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Think er jo et konkursmerke som ikke har levert nye biler på mange år. Det du bør se etter istdf er lettvinte, moderne elbiler. En Mitsubishi iMiEV får du får 40.000kr i god stand. En Nissan Leaf med type 100km reell rekkevidde får du for rundt 60.000kr. Det er gode bruktbilkjøp nå. Anonymkode: 10b17...aee Joo, snakker så klart om brukte biler. iMiEV bilen kan sikkert også gå. Har sett Think ned til 20.000 som virket veldig greit for meg. Hva mener du med reell rekkevidde? Har egentlig veldig lite greie på biler. Anonymkode: 7699a...dcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #4 Del Skrevet 6. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med reell rekkevidde? Anonymkode: 7699a...dcc Det er mange måter å oppgi rekkevidde på: Den distansen som var målt da bilen ble solgt ny - som regel noe optimistisk. Så er det tallet bilen oppgir selv i display eller app - på de gamle bilene som du ser på, garantert for optimistisk. Den reelle rekkevidden er da det tallet kilometer som du tør å kjøre basert på dine erfaringer. Alt etter værforhold vil min fullada Leaf påstå at det er mellom 110-135 km med rekkevidde. Men i praksis er det aldri mer enn 90 km jeg ville ha prøvd å kjøre i et jafs. Dessuten skal man ikke lade mer enn 80% til vanlig, så jeg drar neppe lengre enn 70 km hjemmefra uten lading. Litt mange ord, men dette er helt vesentlig å forstå når du skal ha elbil. Anonymkode: 10b17...aee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #5 Del Skrevet 6. august 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg vurderer å kjøpe en bil til bare for å ha når samboer skal bort på fjellet eller til sine foreldre som bor 8 timer unna med bil. Det går ikke busser der jeg jobber, og heller ikke dit foreldrene hans bor. Har sett på Finn at disse Think City bilene ofte er forholdsvis billige, men så leste jeg et sted at batteriet må tømmes helt og fylles helt i løpet av en uke. Med en kapasitet på 160-180 km og 18 km en vei til eller fra jobb så er det ikke sikkert jeg får tømt det, når jeg bare jobber 2 ganger i uka (mulig det blir mere etterhvert). Leste det tar 8 timer å lade opp, men det er ikke noe problem. Det er bare å sette på ladning på natta i såfall. Men stemmer det at det må tømmes helt såpass ofte? Gjelder det også andre el-biler? Kan den stå ubrukt noen måneder om gangen. Er Think City en grei nok bil til mitt behov? Bør jeg heller se på andre el-biler? Anonymkode: 7699a...dcc IKKE kjøp en Think. Dette er å regne som veteranbiler nå takket være den rivende utviklingen på elbiler, og som nevnt er firmaet bak konk og ute av drift for lenge siden. Går noe galt med en slik, må du satse på hjelp fra andre entusiaster, eller fikse ting alene. En Think er noe du kjøper som et hobbyprosjekt, ikke som pendlebil. Og definitivt ikke som nybegynnerbil. Som andre er inne på, gå heller for en trilling (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero), eller en eldre Leaf. Det er greie og pålitelige elbiler som begynner å bli veldig gode kjøp nå. Anonymkode: ac776...cd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #6 Del Skrevet 7. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mange måter å oppgi rekkevidde på: Den distansen som var målt da bilen ble solgt ny - som regel noe optimistisk. Så er det tallet bilen oppgir selv i display eller app - på de gamle bilene som du ser på, garantert for optimistisk. Den reelle rekkevidden er da det tallet kilometer som du tør å kjøre basert på dine erfaringer. Alt etter værforhold vil min fullada Leaf påstå at det er mellom 110-135 km med rekkevidde. Men i praksis er det aldri mer enn 90 km jeg ville ha prøvd å kjøre i et jafs. Dessuten skal man ikke lade mer enn 80% til vanlig, så jeg drar neppe lengre enn 70 km hjemmefra uten lading. Litt mange ord, men dette er helt vesentlig å forstå når du skal ha elbil. Anonymkode: 10b17...aee Oj, dette baserer man kun på erfaring? Hva gjør man hvis man går tom midt uti hutiheita? 7 timer siden, AnonymBruker skrev: IKKE kjøp en Think. Dette er å regne som veteranbiler nå takket være den rivende utviklingen på elbiler, og som nevnt er firmaet bak konk og ute av drift for lenge siden. Går noe galt med en slik, må du satse på hjelp fra andre entusiaster, eller fikse ting alene. En Think er noe du kjøper som et hobbyprosjekt, ikke som pendlebil. Og definitivt ikke som nybegynnerbil. Som andre er inne på, gå heller for en trilling (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero), eller en eldre Leaf. Det er greie og pålitelige elbiler som begynner å bli veldig gode kjøp nå. Anonymkode: ac776...cd5 Ok, det gir mening. Da går den i alle fall ut, haha 😝 Anonymkode: 7699a...dcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #7 Del Skrevet 7. august 2019 20 minutter siden, AnonymBruker said: Oj, dette baserer man kun på erfaring? Hva gjør man hvis man går tom midt uti hutiheita? Anonymkode: 7699a...dcc En think! kan ikke brukes ut til hutiheita, den har gamle batterier som krever mye omsorg og kunnskap for å holde de i god stand. Det tar ikke lang tid med kjøring med elbil før en får en god magefølelse på hvor langt bilen går ettersom temperatur og føre endrer seg. På samme måte som man vet hvor ca hvor ofte fossilbilen må fylles med bensin under vanlig bruk. Nyere elbiler som i-miev er mye enklere å leve med til daglig, batterikjemien er helt anneledes og batteripakkene har avansert styring som tar av seg omsorgen for batterihelsen. De fleste nyere elbiler har også varme og kjøling av batteripakken for å sørge for at batteriene har det så godt som mulig. På eldre elbiler er det fullt mulig å ødelegge batteripakken ved feilaktig bruk, som å overbelaste batteriene under feil temperaturfohold- altså gi bånn gass når det er veldig varmt eller kaldt. Anonymkode: 432e3...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #8 Del Skrevet 7. august 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er mange måter å oppgi rekkevidde på: Den distansen som var målt da bilen ble solgt ny - som regel noe optimistisk. Så er det tallet bilen oppgir selv i display eller app - på de gamle bilene som du ser på, garantert for optimistisk. Den reelle rekkevidden er da det tallet kilometer som du tør å kjøre basert på dine erfaringer. Alt etter værforhold vil min fullada Leaf påstå at det er mellom 110-135 km med rekkevidde. Men i praksis er det aldri mer enn 90 km jeg ville ha prøvd å kjøre i et jafs. Dessuten skal man ikke lade mer enn 80% til vanlig, så jeg drar neppe lengre enn 70 km hjemmefra uten lading. Litt mange ord, men dette er helt vesentlig å forstå når du skal ha elbil. Anonymkode: 10b17...aee For noe tull at man ikke skal lade mer enn 80 %. Hvor har du det fra? Det eneste med 80 er at man helst ikke skal lade fordi 80% i hurtiglader forsinket tar så lang tid. Anonymkode: 35702...e42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #9 Del Skrevet 7. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: For noe tull at man ikke skal lade mer enn 80 %. Hvor har du det fra? Det eneste med 80 er at man helst ikke skal lade fordi 80% i hurtiglader forsinket tar så lang tid. Anonymkode: 35702...e42 Det er produsentens anbefalinger, står bl.a. i manualen. Det gjelder alle lithiumbatterier, også mobilen og bærbare datamaskiner, om ideen er å bevare batteriet. Selvsagt kan man lade til 100% også. Men kjemien i batteriet er slik at den forvitrer mye fortere hvis den f.eks. er helt fullada, og så blir stående en uke, enn om bilen er ladet et sted mellom 20-80%. Det er et ganske godt kjent fenomen. Anonymkode: 10b17...aee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #10 Del Skrevet 7. august 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: For noe tull at man ikke skal lade mer enn 80 %. Hvor har du det fra? Det eneste med 80 er at man helst ikke skal lade fordi 80% i hurtiglader forsinket tar så lang tid. Anonymkode: 35702...e42 Som nevnt i innlegget over; bruk over 80% og under 20% er ikke ideelt og sliter ekstra mye på lithiumbatterier. Dette er håndtert litt forskjellig mellom elbilprodusenter, BMWs i3 viser 100% ladning når batteriet egentlig bare er på 85%, så du kan lade det opp til "100%" hver dag uten problemer eller undøvendig stor slitasje, bakdelen er at det er 15% du aldri får brukt. I Tesla kan du velge selv hvor mye som skal brukes, og der står det i klartekst på ladeskjermen at det er kun unnentaksvis batteriet skal lades til 100%, som ved langtur. Anonymkode: 432e3...59f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå