Gå til innhold

For gammel til å si ifra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 26 år som er vokst opp med alkoholiserte foreldre. Jeg og samboer skal på sydentur og i den anledning skal mine foreldre være med. Jeg prøvde først prate med min mor om at dette ikke skulle bli en «fulletur» og fikk som respons at på tross av flyskrekken måtte jeg regne med hun var full første turen (forstår jeg). Virket til å ikke forstå at jeg heller ikke ønsket noe fulletur resten da jeg som barn har traumer fra dette sammen med dem/ første gang vi reiser som voksne. Ringte så min far og sa nøyaktig dette: «dere hev dere på vår tur, forventer derfor at den uken dere er til stede det ikke blir fulletur hele uken». Han svarte meg med at de ønsket å avbestille da jeg allerede kom med «regler» dem ikke fant seg i. Jeg blir så lei meg, brøt sammen i gråt etter samtalen da jeg skjønte at alkoholen enda stiller like sterkt.. har jeg lov til det? Eller bær jeg bare la dem drikke seg dritings som barndommen og ikke være så «nærtagende» som mamma sier....

Anonymkode: 00ec6...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså du burde ikke reise på ferie med de. De kommer garantert til å skuffe deg. Be de avlyse turen. Vær streng med de nå! Hadde du vært min samboer hadde jeg gledelig satt de på plass for deg. Kanskje din samboer kan støtte deg når du tar en prat med de? Skal ikke kimse av litt backup i ryggen. 

Anonymkode: a1b14...61c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke nærtagende i det hele tatt og hvis du nå allerede på forhånd vet at dette blir en reprise på barndommens vonde opplevelser så lar du/dere være å reise sammen med dine foreldre. Synd at det er slik selvfølgelig, men det er ingen grunn til å la dem fortsette med din "velsignelse" og tilstedeværelse! 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er bekymret, TS.  

Men skjønner ikke hvorfor dere har planlagt ferie sammen med alkoholiserte foreldre? 

Anonymkode: 0e8fe...d96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke reis på ferie sammen med dem!

Anonymkode: bf054...df9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er TJUESEKS, ikke seks. Du må ikke dra på ferie med foreldrene dine lenger.

Endret av Perle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heller gammel nok til å si fra og sette grenser for hva du vil ha i livet ditt.

Dritings foreldre er ikke oppskriften på en god ferie, hverken for deg med traumer eller for samboeren din.

Hold samvær korte og ordnet så dere ikke blir så eksponerte for deres drikkevaner, og ikke ferier med dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en gutt på 26 år som er vokst opp med alkoholiserte foreldre. Jeg og samboer skal på sydentur og i den anledning skal mine foreldre være med. Jeg prøvde først prate med min mor om at dette ikke skulle bli en «fulletur» og fikk som respons at på tross av flyskrekken måtte jeg regne med hun var full første turen (forstår jeg). Virket til å ikke forstå at jeg heller ikke ønsket noe fulletur resten da jeg som barn har traumer fra dette sammen med dem/ første gang vi reiser som voksne. Ringte så min far og sa nøyaktig dette: «dere hev dere på vår tur, forventer derfor at den uken dere er til stede det ikke blir fulletur hele uken». Han svarte meg med at de ønsket å avbestille da jeg allerede kom med «regler» dem ikke fant seg i. Jeg blir så lei meg, brøt sammen i gråt etter samtalen da jeg skjønte at alkoholen enda stiller like sterkt.. har jeg lov til det? Eller bær jeg bare la dem drikke seg dritings som barndommen og ikke være så «nærtagende» som mamma sier....

Anonymkode: 00ec6...f77

Så flott at du sa i fra og satte grenser!! Så god du var!! stå på. Du har din fulle rett til å si ifra.

Anonymkode: c8eb0...71a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til å si ifra,og rett til å ikke dra med dem på tur 

Anonymkode: d1571...8d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Du burde ikke ha noe med dem å gjøre inntil de blir tørrlagt. Og iallefall ikke om du får egne barn en dag.

Alkoholisme er en sykdom og om de ikke ønsker å ta tak i det, selv om det koster dem sitt eget barn, da har de tatt sitt valg. Det er ikke noe du kan gjøre med det. Men du kan få et lykkelig liv uten å beskytte deg for at de skal rive opp i gamle sår fordi de ikke ønsker å endre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal dere feeiere sammen? Alkoholisme er en sykdom Ts, og å brått be de ikke drukke på ferie er som å be en som har brukket benet om å gå uten krykker.

Fins det ikke pårørendegeupper for alkoholikere/rusmisbrukere? Kanskje du hadde hatt nytte av å få snakket med andre i din situasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var fint at du sa i fra, og mener du kunne sagt enda tydeligere ifra at det ikke er aktuelt med fyllatur. At du hadde foretrukket så nært som null alkohol eller faktisk ingen drikking i det ele tatt. Formoder de ikke kan styre inntaket når de først tar ett glass?

Hvis de ikke liker alkoholfri ferie, så kan de reise for seg selv uten dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du er heldigvis gammel nok til å si ifra, voksen nok til å sette ned foten. Ikke reis sammen med dem. Nekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar at du egentlig er 6 siden du omtaler deg som gutt.

Anonymkode: 1e938...3b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er enkel: ikke dra på ferie med dem. 

Besøkene bør være korte og helst tidlig på dagen (lunch). 

Ikke utsett deg og kjæresten for unødig stress og tankekjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

Du har rett. Stå på ditt. Lykke til! 

Det er forresten heller ikke "OK" å drikke seg full på flyet fordi man har flyskrekk. Din mor kan oppsøke hjelp for flyskrekken. Det burde hun vel for alkoholismen også, men det er jo en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det var bra du sa ifra. Som tenåring nektet jeg å dra på ferie, båttur, restaurant osv. med faren min dersom han drakk alkohol (han klarte aldri begrense seg). Det ble aldri flere ferier, båtturer o.l. fordi han alltid valgte alkoholen. Utrolig trist, og jeg er nå i tredveårene og ikke nær faren min selv om han drikker mye mindre enn før. Klarer ikke å tilgi helt.

Anonymkode: d4ee7...47f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det som forbauser meg er at etablerte alkoholikere har så liten forståelse for at de nærmeste, og omgivelsene, syns det er vanskelig og forholde seg til dem når de drikker, eller er dritings. Jeg har også hatt en nær relasjon til en alkoholiker som tilsynelatende var av den oppfatning at h*n var i stand til å delta i dagliglivet i samhandling med andre med høy promille. Hvilket jo selvsagt ikke stemte. Jeg skjønner heller ikke hvorfor disse på død og liv skal ut å reise når fokuset er å drikke seg (helst) dritings med nedsatt bevissthet som følge, og dermed ikke ha samme utbytte av en slik tur på samme måte som de som drikker i et sunnere mønster. Argh...

Nei, reis uten dem! De kommer garantert til å sabotere hele ferien med drikkinga si. Og jeg syns de burte tåle og høre det.

Og jeg ville også tatt praten med dem angående fremtidige barnebarn. Jeg kjenner et alkoholikerpar som våknet når de fikk valget mellom omgang med barnebarn og alkohol. Men ikke ta det som en selvfølge at de da vil få sitt aha-øyeblikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg ville i alle fall ikke orket å reise på ferie sammen med slike mennesker...   

Anonymkode: 46fb5...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...