Gå til innhold

[Elbil] Hurtigladekostnad = bensinkostnad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag brukte jeg for første gang hurtiglader på elbilen vår. Det kostet 2,50 kr/min og vi brukte denne i litt over en halv time, endte på ca 80 kr og 10 kWh. Dette er nok strøm til å kjøre ca 70 km. Med det blir kilometerprisen på "drivstoff" rett over 1 kr, og dermed nøyaktig det samme som på våre to bensinbiler som bruker 0,75 l/mil i bensin. Er ikke dét pussig? Har prisen på hurtiglading blitt valgt ut ifra dette? Jeg innser også at mange nyere biler lader vesentlig fortere på den samme tiden enn vår snart antikke Chademo-Leaf, men jeg synes dette var en artig observasjon.

Anonymkode: 14669...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

I dag brukte jeg for første gang hurtiglader på elbilen vår. Det kostet 2,50 kr/min og vi brukte denne i litt over en halv time, endte på ca 80 kr og 10 kWh. Dette er nok strøm til å kjøre ca 70 km. Med det blir kilometerprisen på "drivstoff" rett over 1 kr, og dermed nøyaktig det samme som på våre to bensinbiler som bruker 0,75 l/mil i bensin. Er ikke dét pussig? Har prisen på hurtiglading blitt valgt ut ifra dette? Jeg innser også at mange nyere biler lader vesentlig fortere på den samme tiden enn vår snart antikke Chademo-Leaf, men jeg synes dette var en artig observasjon.

Anonymkode: 14669...695

Et nok tilfeldig 

Anonymkode: 1c51c...869

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dag brukte jeg for første gang hurtiglader på elbilen vår. Det kostet 2,50 kr/min og vi brukte denne i litt over en halv time, endte på ca 80 kr og 10 kWh. Dette er nok strøm til å kjøre ca 70 km. Med det blir kilometerprisen på "drivstoff" rett over 1 kr, og dermed nøyaktig det samme som på våre to bensinbiler som bruker 0,75 l/mil i bensin. Er ikke dét pussig? Har prisen på hurtiglading blitt valgt ut ifra dette? Jeg innser også at mange nyere biler lader vesentlig fortere på den samme tiden enn vår snart antikke Chademo-Leaf, men jeg synes dette var en artig observasjon.

Anonymkode: 14669...695

Du må huske på at det er ikke gratis, å sette opp og drifte en ladestasjon. Den koster flere tusen selv om den ikke blir brukt, og pengene må inn igjen på en eller annen måte. Du har jo nettleie til egen bolig, den har også en pris om du ikke skulle bruke strøm en hel mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en person som har avslørt elbil-scammen. 

Noe annet å tenke på. La oss si du kjøper en ny Tesla til 500.000. Den taper seg 20% det første året som alle andre biler.

Det er 100.000 NOK

Hadde du kjøpe en 10 år gammel bil så kunne du altså brukt 100.000 på rep og diesel, for den samme prisen.

Man kjøper altså ikke elbil for å spare penger, men man kjøper elbil for å vise at man har penger, (selv om man nødvendigvis ikke har det. De fleste finansierer jo uansett)

 

 

Anonymkode: d44cf...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og verre vil det bli. Det staten taper på av elbiler skal inn igjen på en eller annen måte. Å lade bil enten hjemme eller "kjøpestrøm" vil koste mer. De klarer sikkert å finne noen "smarte" løsninger slik at staten får igjen pengene sine.

Anonymkode: 0e2dd...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den taper seg 20% det første året som alle andre biler.

Anonymkode: d44cf...c80

Den gjør ikke det skjønner du. Selve grunnlaget for regnestykket ditt er helt feil. 

Anonymkode: 3cfe0...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nok en person som har avslørt elbil-scammen. 

Noe annet å tenke på. La oss si du kjøper en ny Tesla til 500.000. Den taper seg 20% det første året som alle andre biler.

Det er 100.000 NOK

Hadde du kjøpe en 10 år gammel bil så kunne du altså brukt 100.000 på rep og diesel, for den samme prisen.

Man kjøper altså ikke elbil for å spare penger, men man kjøper elbil for å vise at man har penger, (selv om man nødvendigvis ikke har det. De fleste finansierer jo uansett)

 

 

Anonymkode: d44cf...c80

Høh? Jeg har ikke "avslørt" noe som helst. Bilen ble ladet på hurtiglading for første gang, men vi har ladet den bortimot gratis et hundretalls ganger hjemme. Jeg synes bare det var pussig hvor like hurtiglading og drivstoffkostnader var i akkurat dette tilfellet. En Tesla 3 lader 50 ganger raskere, og er dermed også 50 ganger billigere (man betaler for minuttene, ikke strømmen).

Du kan ikke sammenlikne en ny el-/fossilbil med en gammel el-/fossilbil for å dra ut et eller annet søkt poeng. Vi kjøpte denne brukt for 70.000kr, mesteparten av verditapet er unnagjort. Og jeg har aldri hatt billån, alle bilene mine har kostet 2-4kr/km og har vært bruktkjøp. Med elbil sparer vi ca 17-20000 kr med drivstoff i år, og har mindre service- og bomutgifter.

Anonymkode: 14669...695

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nok en person som har avslørt elbil-scammen. 

Noe annet å tenke på. La oss si du kjøper en ny Tesla til 500.000. Den taper seg 20% det første året som alle andre biler.

Det er 100.000 NOK

Hadde du kjøpe en 10 år gammel bil så kunne du altså brukt 100.000 på rep og diesel, for den samme prisen.

Man kjøper altså ikke elbil for å spare penger, men man kjøper elbil for å vise at man har penger, (selv om man nødvendigvis ikke har det. De fleste finansierer jo uansett)

 

 

Anonymkode: d44cf...c80

La oss si at du kjøper en nyere brukt elbil med en god del av garantitiden igjen. Hva blir fasiten da?

Kjøper man fortsatt elbil for å "vise at man har penger"?

Anonymkode: 73974...6fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og verre vil det bli. Det staten taper på av elbiler skal inn igjen på en eller annen måte. Å lade bil enten hjemme eller "kjøpestrøm" vil koste mer. De klarer sikkert å finne noen "smarte" løsninger slik at staten får igjen pengene sine.

Anonymkode: 0e2dd...b8d

Fortell gjerne mer om de løsningene staten skal bruke for å ta mer betalt for lading av elbil hjemme.

Anonymkode: 73974...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...