Gå til innhold

Kroatia i oktober


Monarabb

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring og peiling på hvordan vær og temperatur er i Kroatia i starten av oktober? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner meg ikke på de som skal dra til land som er viden kjent for elendig service, meget MEGET dårlig mat som rett og slett er vond, og mye kriminalitet/underslag/svindel/innpåslitne selgere. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Antoinette skrev:

Skjønner meg ikke på de som skal dra til land som er viden kjent for elendig service, meget MEGET dårlig mat som rett og slett er vond, og mye kriminalitet/underslag/svindel/innpåslitne selgere. 

 

 

 

 

Har du vært i Kroatia..? Greit, maten er kanskje ikke den største begivenheten men det andre du nevner har jeg ikke sett noe av, lokalbefolkningen er faktisk ganske fantastiske folk. Og for å ikke snakke om naturen.

I Oktober er det nok mer norsk sommer der.

Anonymkode: d8fed...de7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært i Kroatia..? Greit, maten er kanskje ikke den største begivenheten men det andre du nevner har jeg ikke sett noe av, lokalbefolkningen er faktisk ganske fantastiske folk. Og for å ikke snakke om naturen.

I Oktober er det nok mer norsk sommer der.

Anonymkode: d8fed...de7

Ja, to ganger. Aldri mer. Første gangen var grusom så vi gav det en sjanse til men nei..... like semmert andre gangen. 

Dubrovnik er koselig, men ikke for ferie. 

Endret av Antoinette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Split i oktober for et par år siden. Den uken var det to dager med kraftig regn og litt vind, to dager som var ordentlig varme (over 25 grader) og badevær, og resten av dagene var det 20-25 grader. Altså helt greit. Sesongen er over så det er lite turister, mest lokale folk på stranda og i byen virket det som. 

Anonymkode: 40087...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Antoinette skrev:

Skjønner meg ikke på de som skal dra til land som er viden kjent for elendig service, meget MEGET dårlig mat som rett og slett er vond, og mye kriminalitet/underslag/svindel/innpåslitne selgere. 

 

 

 

 

Har du vært der? Jeg har helt motsatte erfaringer. Regjeringen.no anser også landet som trygt og kriminaliteten lav. Naturen er fantastisk. Ærlige og skikkelige folk. Ikke ubehagelig varmt midt på sommeren. Et fantastisk land. Ulemper er relativt få strender med fin sand. Måten er god. Prisene er behagelige. God trafikk kultur. Været er flott, men kan variere mye. Blir det dårlig vær så går det oftest fort over.

Endret av Mannisinbestealder
.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Mannisinbestealder skrev:

Har du vært der? 

Det har jeg svart på, svaret er ja, to ganger.

Landet er vakkert men de må jobbe med turismen, holdninger og service.

Og lære seg å lage god mat, de kan ikke engang servere en god Cæsar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturmessig er det helt fantastisk der nede i Oktober. Det er omtrent som en gammeldags norsk sommer, med temperaturer sånn midt i tjue-tallet. Sol og fint vær for det meste, noen dager med regn kan forekomme.
Nå er min erfaring ikke fra Kroatia, men fra Montenegro, som ligger rett sør, og da fra en bitteliten badeby som bare er nesten tre timers kjøretur fra Dubrovnik sørover.
Vi unngår å reise dit om sommeren, men foretrekker september/oktober, og febuar/mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Antoinette skrev:

Skjønner meg ikke på de som skal dra til land som er viden kjent for elendig service, meget MEGET dårlig mat som rett og slett er vond, og mye kriminalitet/underslag/svindel/innpåslitne selgere. 

 

 

 

 

Fullstendig uenig! Har vært 2 ganger i Kroatia og sitter igjen med et helt annet inntrykk. Maten er grei, servicen også. De er ikke alltid overstrømmende og kan virke litt likegyldige til turister ( det skjønner jeg). Oppleves ikke som innpåslitne og falske iallefall. Da vi var der sist glemte mannen min lommeboka på ei øy. (Var på båttur). Turistinformasjonen sporet oss opp på hotellet vi lå på og lommeboka ble sendt med båt til fastlandet etter å ha vært innom to steder. Båten gikk ikke til vår by, men en person kjørte den tilslutt dit vi var. De gjorde alt de kunne for at vi skulle få den snarest mulig.❤️ Tror den lommeboka var i hendene på 3-4 personer og ALT innholdet lå i den. (Visakort, kontanter, sertifikat++) Makan!! 🙌 ingen tapping av konti i ettertid heller. Dette var på Makaskarivieraen. 

Anonymkode: e96a1...93b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der i begynnelsen av oktober for noen år siden, nede ved Dubrovnik. Var rundt 20 grader og sol/skyet. Helt ok vær, men ikke varmt nok til å bade

Anonymkode: ace9d...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/5/2019 at 9:44 AM, Antoinette said:

Ja, to ganger. Aldri mer. Første gangen var grusom så vi gav det en sjanse til men nei..... like semmert andre gangen. 

Dubrovnik er koselig, men ikke for ferie. 

Ærlig talt så synes jeg at du er så full av forutinntatte holdninger om alt som ikke er er vestlig, at du vil aldri kose deg i et et land utenfor Vesten, fordi su vil bare se og registrere negative ting og tolke alt i verste mening. 

Anonymkode: a75f3...291

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du vil aldri kose deg i et et land utenfor Vesten 

Anonymkode: a75f3...291

Har vel reist mest i ikke-vestlige land så du tar nok feil der AB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Antoinette said:

Har vel reist mest i ikke-vestlige land så du tar nok feil der AB.

Etter at du sammenlignet ferie i Balkan med ferie i Kabul, synes det er helt normalt at jeg tviler på din kunnskap

PS. Rart at du turte å dra til Kroatia i det hele tatt når du har slikt syn

Anonymkode: a75f3...291

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Etter at du sammenlignet ferie i Balkan med ferie i Kabul, synes det er helt normalt at jeg tviler på din kunnskap

PS. Rart at du turte å dra til Kroatia i det hele tatt når du har slikt syn

Anonymkode: a75f3...291

Ah, ingenting er som en langweekend i Kabul ;-)

Nei endel østeuropeiske land har endel å jobbe med som turistmål, synes ikke det er spes. fordomsfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Kroatia! Vært der 6 ganger tror jeg, prøvd både juni, juli, august og (tidlig) september. Likte september best, mindre turister og varmt i sjøen. Dog var det litt kjølig på kveldstid.

Ville ikke reist i oktober hvis jeg var bare ut etter badeferie og soling, men det kan bli supert hvis du i tillegg vil gjøre andre ting som sightseeing og shopping (ta med bukse og genser/jakke 🙂). Kommer an på hvor i landet du skal, men dagstur til f.eks Bosnia eller Montenegro kan anbefales. Split og Dubrovnik er flotte byer.

Anonymkode: f75a7...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Antoinette said:

Ah, ingenting er som en langweekend i Kabul 😉

Nei endel østeuropeiske land har endel å jobbe med som turistmål, synes ikke det er spes. fordomsfullt.

Men helt seriøst, merkelig at du dro dit i det hele tatt. Var du ikke redd for Taliban? :)

Anonymkode: a75f3...291

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men helt seriøst, merkelig at du dro dit i det hele tatt. Var du ikke redd for Taliban? :)

Anonymkode: a75f3...291

Tenk deg om, jeg dro vel ikke dit på egenhånd? Aldri blitt så godt passet på i hele mitt liv de tre dagene jeg var der. Men redd for Taliban... nei. 

Endret av Antoinette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Antoinette said:

Tenk deg om, jeg dro vel ikke dit på egenhånd? Aldri blitt så godt passet på i hele mitt liv de tre dagene jeg var der. Men redd for Taliban... nei. 

Herregud :fnise:

Anonymkode: a75f3...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...