AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #1 Skrevet 4. august 2019 Jeg er veldig var for lyder. Spesielt etter en lang dag, på jobb eller bare hjemme en hel dag. Når ettermiddagen kommer, sånn i 16-tiden begynner jeg å bli mentalt sliten og blir ekstremt var for lyder. Hvis samboer feks dekker på bordet og det klirrer i bestikk og glass, så gjør det vondt i ørene mine, jeg blir irritert og noen ganger nesten sint. Får lyst til å be han slutte med det han måtte gjøre som lager lyd. Dette er bare et eksempel, og gjelder ikke bare han eller her hjemme. Hvis jeg skal noe etter jobb, så er det likedan om det er på butikken eller bussen, etc. Som jeg kan huske, har jeg hatt det slik siden 2014. Det var ihvertfall da jeg begynte å legge merke til at jeg ble ekstremt mentalt sliten i hode på ettermiddagen. Men, det er først nå i seinere tid jeg har sett et mønster og har skjønt at det handler om lyd. Jeg sjekket ører og hørsel i år, og det er ingenting i veien med de. Begynte derfor å tenke på lydskyhet og lurer på om noen kan relatere seg eller har erfaring med det? Anonymkode: 6cebc...1b6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #2 Skrevet 4. august 2019 Jeg har det, og knytter det til hypotyreose for min del (som jeg vet at jeg har, og symptomene kom med det). Men jeg har mange andre symptomer også altså, ikke bare lydsensitivitet. Nå som jeg har jernmangel har jeg fått det sterkere. Dette kan være vanlig med flere type diagnoser, og om du ikke føler det sterkt nedsatt i helsen ellers så er det nok mer knyttet til at du kanskje har større behov for hvile? Anonymkode: 7b855...23e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #3 Skrevet 4. august 2019 Vet mange med ut utmattelsestilstander er lydskye, kroppen tåler lyder mindre rett og slett når den er sliten. Da blir ørepropper anbefalt om man ønsker beskytte seg mot støyen. Anonymkode: e2bc1...9a8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #4 Skrevet 4. august 2019 Ja, har ME (etter kreft) og er veldig var for lyder. Elsker å høre på musikk men volumet må være på 1 når jeg bruker hodetelefoner, ellers blir det for høyt! Når glass klirrer og bestikk brukes så kjenner jeg det i marg og bein. Det gjør fysisk vondt. Bruker ørepropper og støydempende hodetelefoner. Anonymkode: f112c...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #5 Skrevet 4. august 2019 Er veldig lydsky. Sambuaren, dottera og vener klagar over at dei ikkje høyre tvn, medan eg held på å gå i flint av det høge volumet. Verst når eg er sliten. Då er det nok at sambuaren blinkar for at eg vert lei. Anonymkode: da0ec...702
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #6 Skrevet 4. august 2019 Jeg er lydsky, men så er jeg også autistisk. Jeg trodde alle hadde det slik, før. Søsteren min sitt barn er veldig lydsky, blant andre ting, men de nekter å innse at det er autisme i slekta og påstår hardnakket at han bare er "høysensitiv". Så nå er det mer sosialt akseptert i være "høysensitiv" enn å ha autisme. Så du kan jo forestille deg at du er høysensitiv, eller noe sånt? Anonymkode: 143cb...960
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #7 Skrevet 4. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det, og knytter det til hypotyreose for min del (som jeg vet at jeg har, og symptomene kom med det). Men jeg har mange andre symptomer også altså, ikke bare lydsensitivitet. Nå som jeg har jernmangel har jeg fått det sterkere. Dette kan være vanlig med flere type diagnoser, og om du ikke føler det sterkt nedsatt i helsen ellers så er det nok mer knyttet til at du kanskje har større behov for hvile? Anonymkode: 7b855...23e Det tror jeg du gjør med rette. Jeg har også lavt stoffskifte og var svært lydømfintlig før. Selv fuglesang var skikkelig plagsomt. Jeg ble mye bedre etter at de fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg måtte begynne på medisiner. Anonymkode: 2ce33...47c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #8 Skrevet 4. august 2019 45 minutter siden, AnonymBruker said: Det tror jeg du gjør med rette. Jeg har også lavt stoffskifte og var svært lydømfintlig før. Selv fuglesang var skikkelig plagsomt. Jeg ble mye bedre etter at de fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg måtte begynne på medisiner. Anonymkode: 2ce33...47c Hvordan hjelper tyoroksintilskudd på lydsensitivitet? Anonymkode: 143cb...960
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #9 Skrevet 5. august 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hjelper tyoroksintilskudd på lydsensitivitet? Anonymkode: 143cb...960 Det hjelper bare om du faktisk har hypotyreose. Har du ikke det får du bare alt for høyt stoffskifte. Glemte å legge til at jeg bruker ørepropper og støykansellerende hodetelefoner Soesielt i sentrum, på kollektiv osv. Jeg er nøye på å forebygge fremfor å reparere, sistnevnte gir mer utmattelsessymptomer. Nå har jeg jernmangel, og da er det blitt verre igjen. Anonymkode: 7b855...23e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #10 Skrevet 5. august 2019 Anbefaler deg på det sterkeste å beskytte deg ved hjelp av filterpropper. Bruk dem på bussen, i butikken, når du tømmer oppvaskmaskinen og i alle andre situasjoner der du får vondt i ørene av støynivået. Anonymkode: 806d6...d9a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå