AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #1 Skrevet 4. august 2019 Jeg. Jeg er en jente i midten av 20-årene som kommer fra Tåsen i Oslo. Om ca. en måned flytter jeg til Tønsberg i Vestfold for å studere. Jeg kjenner at jeg gleder jeg sykt, men så er det ett problem: jeg har både hørt og lest at tønsbergenserne kan snakke ganske brei dialekt. De sier setninger som "Je tælær itte mer", "Åffer mårr'u værra så vranten", "Åffer drunntær'u" osv., også har de så mange rare ord og uttrykk som "mævvle", "pælær", "brølløp", "fævvel", "tæle", "stimme", "plætte" osv. (hva pokker betyr disse ordene for noe?!) Jeg er rett og slett redd for at jeg ikke skjønner hva de sier når jeg kommer til denne flotte byen. Jeg har lest litt om denne tønsbergdialekten, og det står at de har mye Æ og A i seg som i ordene "bilær" og "bilane", guttær" og "guttane", "pengær" og "pengane" osv. Det står også at noen tønsbergensere snakker breiere enn andre og at dialekten muligens er noe breiere i de indre delene av kommunen. Det jeg er mest bekymret for nå er om han/hun jeg får som lærer vil være av de typene som snakker altfor brei tønsbergdialekt. Jeg er redd for at jeg ikke kommer til å skjønne hva han/hun sier, og at jeg vil få dårlige karakterer pga. dette. Jeg er egentlig en veldig smart jente, og vil helst gjøre det bra på skolen. Jeg vil ikke at en vanskelig dialekt skal ødelegge for meg. Så tror dere at jeg vil klare å skjønne hva de sier? Og alle dere tønsbergensere her på KG, snakker dere på brei dialekt? Er tønsbergdialekt forståelig for oslofolk og folk fra andre steder av landet uansett hvor breit den snakkes? Anonymkode: d13e3...04c
Ms. Steele Skrevet 4. august 2019 #2 Skrevet 4. august 2019 Nok en tulletråd eller er du seriøs nå?? Siden du allerede har hørt om disse ordene og setningene så tyder det jo på at du har en del kunnskap her allikevel 😂 27
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #3 Skrevet 4. august 2019 Er du virkelig seriøs? Dersom du skulle studere i Lom eller noe sånt kunne jeg kanskje skjønt problemet, men Tønsberg? Anonymkode: f75dd...2ed 13
isbjørnungen Skrevet 4. august 2019 #4 Skrevet 4. august 2019 Håper dette er en tulletråd (isåfall egentlig litt morsom), for hvis ikke blir jeg flau på TS sine vegne 😂 12
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #5 Skrevet 4. august 2019 2 minutter siden, Ms. Steele skrev: Nok en tulletråd eller er du seriøs nå?? Siden du allerede har hørt om disse ordene og setningene så tyder det jo på at du har en del kunnskap her allikevel 😂 Dette er ikke en tulletråd. Grunnen til at jeg har hørt disse ordene og setningene er fordi jeg har lest dem da jeg skulle prøve å finne ut litt mer om denne tønsbergdialekten. Ts Anonymkode: d13e3...04c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #6 Skrevet 4. august 2019 Det verste av dialekt du kommer borti i Tønsbærr er vel nettopp at man sier Tønsbærr og ikke "berg"...... Anonymkode: 691f9...b22 7
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #7 Skrevet 4. august 2019 Just now, AnonymBruker said: Dette er ikke en tulletråd. Grunnen til at jeg har hørt disse ordene og setningene er fordi jeg har lest dem da jeg skulle prøve å finne ut litt mer om denne tønsbergdialekten. Ts Anonymkode: d13e3...04c Og du er selv fra Oslo.... Hvordan hadde du klart deg i resten av landet? Anonymkode: 691f9...b22 7
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #8 Skrevet 4. august 2019 Er dette en tulletråd hvor du prøver å henge ut Tåsen? 😛 Anonymkode: 07a3e...60d 16
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #9 Skrevet 4. august 2019 Seriøst, skjerp deg! Tønsbergdialekta er IKKE vanskelig å forstå i det hele tatt! Jeg er selv fra Tønsberg, og ja, jeg kan være enig med deg at vi tønsbergensere snakker litt breiere enn oslofolk, men dialekta vår er da langt i fra vanskelig å forstå! Vi sier kanskje -ær istedenfor -er i flertallsord, men alle veit da hva pokker det betyr! Jeg føler at du driter ut oss tønsbergensere med denne tråden her! Jeg er fra Tønsberg, og er stolt av dialekta mi. Denne tråden her er bare pinlig. Anonymkode: 0a19a...f15 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #10 Skrevet 4. august 2019 Jeg bor i Østfold, her snakkes det ganske så likt som i Tønsberg. Da jeg flyttet hit var det ikke vanskelig å forstå noen egentlig. Om det var noen ord jeg ikke skjønte så spurte jeg bare. Du lærer fort de ordene som er annerledes. Anonymkode: f6bd4...f31 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #11 Skrevet 4. august 2019 29 minutter siden, Ms. Steele skrev: Nok en tulletråd eller er du seriøs nå?? Siden du allerede har hørt om disse ordene og setningene så tyder det jo på at du har en del kunnskap her allikevel 😂 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du virkelig seriøs? Dersom du skulle studere i Lom eller noe sånt kunne jeg kanskje skjønt problemet, men Tønsberg? Anonymkode: f75dd...2ed 28 minutter siden, isbjørnungen skrev: Håper dette er en tulletråd (isåfall egentlig litt morsom), for hvis ikke blir jeg flau på TS sine vegne 😂 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette en tulletråd hvor du prøver å henge ut Tåsen? 😛 Anonymkode: 07a3e...60d Seriøst, hvorfor skal absolutt alle bli beskyldt for å tulle og trolle her på KG når de ikke gjør det?! Jeg er 100 % seriøs! Jeg er virkelig bekymret for at jeg kanskje ikke skjønner hva de sier. Husker da jeg var mindre at Tønsberg-rapperen Ravi var populær her i Norge, og han rappa på så brei tønsbergdialekt at jeg ikke skjønte en dritt av hva han rappet om. Ts Anonymkode: d13e3...04c 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #12 Skrevet 4. august 2019 Det er bra du bekrefter fordommene til resten av oss i Norge om at Oslo-folk ikke forstår noen utenfor Ring 3. 🤣 Anonymkode: 9f0dc...59e 22
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #13 Skrevet 4. august 2019 Hahahahaha dævver 😂😂😂😂 Er fra Skien selv, takk for dagens latter 😂 Anonymkode: 168d2...d80 7
Anim92 Skrevet 4. august 2019 #15 Skrevet 4. august 2019 Dette var dagens😂😅 De eksemplene som er tattfram var for det første ekstreme til å være tønsbergsdialekt og brukes sjeldent, og fir det andre langt mindre vanskelig å forstå enn mange andre dialekter. Det kommer til å gå helt fint med deg, dette er nok bare en av de ofte unødvendige bekymringene som kommer av å skulle flytte et nytt sted osv. 2
Chizue Skrevet 4. august 2019 #16 Skrevet 4. august 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst, skjerp deg! Tønsbergdialekta er IKKE vanskelig å forstå i det hele tatt! Jeg er selv fra Tønsberg, og ja, jeg kan være enig med deg at vi tønsbergensere snakker litt breiere enn oslofolk, men dialekta vår er da langt i fra vanskelig å forstå! Vi sier kanskje -ær istedenfor -er i flertallsord, men alle veit da hva pokker det betyr! Jeg føler at du driter ut oss tønsbergensere med denne tråden her! Jeg er fra Tønsberg, og er stolt av dialekta mi. Denne tråden her er bare pinlig. Anonymkode: 0a19a...f15 Skjønner jo problemet til TS og tror ikke det har no med å drite ut tønsbergere 😛 Jeg har bodd mange steder i Norge og den plassen og dialekten jeg slet mest med var Berrrrrrrgnn... Hadde med meg ei venninne fra sør på ferie opp til ei bygd oppe i nord, hun forstod ikke ett kvekk og hennes mest brukte ord var: Hæææ??? TS: Slapp av, det går seg til Etter en stund skjønner du alt, ja det kan hende du blir servert ord du ikke forstår, men det er ikke verre enn at du sier "unnskyld, men skjønte ikke helt hva du mente...?" Plutselig en dag, så har du plukket opp en og annen dialektord til din dialekt Jeg begynte selv å plukke opp diverse ord fra de plassene jeg har bodd: Grimt, krekslig, boss...Hann/Honn (han/hun) Og når du da sier honn der hvor jeg er ifra så betyr det fort hund.. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #17 Skrevet 4. august 2019 LOL, altså du møter nok vanskeligere dialekter på universitet og høyskoler i Oslo pga alle inflytterne. Anonymkode: 2c364...e30 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #18 Skrevet 4. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke en tulletråd. Grunnen til at jeg har hørt disse ordene og setningene er fordi jeg har lest dem da jeg skulle prøve å finne ut litt mer om denne tønsbergdialekten. Ts Anonymkode: d13e3...04c Ok, skjønner hva du mener. Jeg er selv fra Larvik, og mente at de i Oslo snakket litt annerledes. Men nå som jeg har bodd i Oslo i 10 år, har jeg gradvis adoptert dialekten (ikke med vilje). Man hører forskjell, men tviler sterkt på at det skal oppstå språkproblemer. Nå er jeg av den yngre generasjonen (30 år), og snakker ikke så breit som moren min og de over 50.. ("ta på dæ pælane så ruslævvi te skævven"). Altså det ser jo helt uforståelig ut, men det er ikke så ille å forstå Anonymkode: 0e9d7...55e 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #19 Skrevet 4. august 2019 Oslofolk... 😂😂😂😂😂 Anonymkode: 3d4c6...264 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #20 Skrevet 5. august 2019 Syns det er rart at du sier du er veldig smart, men samtidig så er du ikke ferdig med skolen i 20-årene? Regner med det er grunnskole eller vgs. når du snakker om skole og lærere... På universitet og høyskoler er det jo uansett så mye blanding av dialekter at du kan risikere å treffe på dialekter til og med i Oslo... Anonymkode: 2d421...4a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå