Gå til innhold

Mammaer som har noen kilo ekstra..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av disse mammaene som har noen ekstra kilo, magefett og «lovehandles». Klarer aldri å slanke meg. Jeg kjenner på at jeg blir misunnelig på andre mødre som ser superbra ut, de har flate mager, lav fettprosent og ser smashing ut. Er det andre som har følt på dette? Ikke sånn ekstrem misunnelse, men en følelse av at disse mødrene er «bedre» enn meg pga. fin kropp. 

Anonymkode: 500b8...614

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av disse slanke mødrene. Jeg er slank fordi jeg er opptatt av kosthold, og jeg har sikkert mer selvdisiplin når det gjelder karbohydrater og sukker enn de som har noen kilo ekstra. Allikevel gjør ikke dette meg automatisk til en bedre mor enn deg. Jeg ser på meg selv som en god mor, men det har ingenting med kroppen min å gjøre, men med kjærligheten og omsorgen jeg gir barna mine. 

Anonymkode: a04c1...4c8

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte, men jeg ser ikke andre som mødre/ikke mødre. Ser bare hvem jeg beindrer ift. trening, kosthold, og kropp. Prøver å la det gi meg inspirasjon og motivasjon, fremfor misunnelse. Det hjelper, skal på fjelltur i dag!:)

Anonymkode: 0a474...946

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fettprosenten sier jo ingenting om hvor god mor du er? 

Anonymkode: e08c9...c94

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi går mye i fjellet og er aktiv nesten hver dag. Det er sånn jeg vokste opp så det er en inngrodd vane. Tar den minste i bæremeis på ryggen og mini i trekkvogn og trasker avgårde. Sånn holder jeg meg slank ihvertfall, selv om det aldri har vært målet, bare en bivirkning. Men selv om magen et flat så har kroppen fortsatt forandret seg. Har fått mye lengre pupper enn det de pleide å være 😅

Anonymkode: 957ea...703

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også en sånn slank mamma. Jeg er slank blant annet fordi jeg trives med aktive leker, løping med barn i joggevogn, løping ved siden av barn på sykkel, padle kano eller være på lekeplassen. Jeg syns det å leke med lego på rommet, eller å sitte med bordet og tegne, er ubeskrivelig kjedelig. Barna liker alle disse aktivitetene, og det er normalt at foreldre har ulike interesser.

En annen faktor jeg tror påvirker er at vi er litt strenge og begrenser søtsaker og boller til en dag i helgen, eller spesielle anledninger som lange bilturer. Er strengere med mitt eget kosthold enn barnas. Jeg liker å være slank og vil ofre mye for å forbli slank. 

Min slankhet har ingen sammenheng med hvor mye jeg lykkes som mor. 

Anonymkode: 27646...58d

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg er også en slank mamma. Men kroppen min definerer meg ikke som mor.

Så lenge du gir barna et normalt, sunt og variert kosthold og er aktive med dem så har ikke kroppsfasongen din noe å si. Høres heller ut som om du burde komme deg i form for din egen skyld og ditt eget selvbilde. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange spiser rett og slett for mye., De spiser ofte et helt måltid mer om dagen enn det som er nødvendig. 

Overvektig person: frokost med brødskiver og egg, pålegg, juice eller melk

Kaffepause med sjokolade og kaffe, evt bolle eller lignende.

Lunsjpause flere skiver eller en større posjon mat

Middag. Stor porsjon mat. Noen ganger fetende middagsmat 

Kvelds: Skiver med pålegg eller et måltid like stor som lunsjen

Slank person som ikke trener: Lunsj: en porsjon mat

middag: en porsjon mat

kvelds: kanskje en neve nøtter, frukt eller en skive, om sulten i det hele tatt

Anonymkode: 62615...dff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange spiser rett og slett for mye., De spiser ofte et helt måltid mer om dagen enn det som er nødvendig. 

Dette er jo bullshit. Jeg er en av de slanke mammaene, med en kronisk sykdom som gjør meg veldig passiv (skulle gjerne byttet mot noen Love handles for å si det sånn). 

Jeg er slank fordi jeg passer på HVA jeg spiser, ikke hvor mye. Eksempel på min dag (med ca 6000 skritt om dagen):

Frokost: 150g bacon fra frilandsgris, 3 egg fra utegående høner, 250g div grønnsaker, inkl poteter. 

Lunsj: 1 plate Berit Nordstrand 50% kokossjokolade, et glass appelsinjuice, en håndfull Mårpølse. 

Middag, entrecôte av gressfôra storfe, med kraftbasert rødvinssaus og ovnsbakte rotgrønnsaker. Spiser så masse at jeg knapt kan gå, minst to store porsjoner. 

Kvelds spiser jeg ikke da, med mindre jeg ikke fullførte sjokoladeplata fra lunsjen. 

TS, jeg behandler kroppen min som et tempel, vi spiser kun økologisk/selvdyrka/frilandsdyr/vilt, og jeg spiser alltid til jeg er skikkelig mett. Kvaliteten på maten har ALT å si, ikke antall kcal. 

Og så bør man finne løsninger på stress og søvnmangel, her har samsoving og brystsoving til 2-års alder vært gull. ❤️ amming til ca 4 år på har forøvrig hjulpet, jeg raste ned i vekt etter fødsel og var tilbake til normalvekt etter 6 uker begge gangene. 👍

Anonymkode: 8e6f6...fd2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nja, tenker vel ikke så mye over det, skiller iallfall ikke på mødre og andre. Men jeg er blitt for stor etter siste svangerskap, har sikkert 20 kg for mye ++, og har nå vært uten godteri i litt over en uke 😛 orker ikke mer av å være stor. Hadde en runde før sommeren hvor jeg gjorde det samme og gikk ned i vekt, men sprakk helt i sommerferien 😶 turer med vogna er i fokus framover, men det begrenser seg litt med et bekken som ikke spiller helt på lag. Er vanligvis glad i å gå i fjellet, men det tør jeg ikke enda. 

På en dårlig dag kan jeg finne på å sammenlikne meg selv med andre, men det er mange andre store mødre rundt omkring, så føler meg ikke helt alene heller 😛 

Anonymkode: 2a870...917

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på kanten til tynn, hadde synlige ribben noen timer etter fødselen.

Hadde ufattelig høyt stressnivå og hadde for høyt stoffskifte. 

Når stressnivået sabiliserte seg mer og stoffskiftet ble mer normalt la jeg på meg 10 kilo. Det er ikke alltid et sunnhetstegn at man er veldig slank, og enkelte av svarene her i tråden beskriver jo heller ikke normal sunnhet tenker jeg.

Noen er naturlig ganske smale, andre er ikke. Noen spiser mindre enn de bør, andre mer. 

Anonymkode: 0f8e9...6c9

• Liker 1
Skrevet

Hei. Er også slank, mor. For meg har nok dette med gener å gjøre. Gikk ned i vekt etter fødsel pga amming og trilleturer. Har ikke trent aktivt etter fødsel. Holder kroppen noenlunde i sjakk med et travelt yrke og ved å løpe etter barna, liker å gå små turer i hverdagen, men spiser hva jeg vil. Så har ikke gjort noe aktivt for å få denne kroppen, og bli «bedre» enn andre. Vi mødre har nok dårlig samvittighet fra før av( inkludert meg selv), vekten din har ingenting med hvordan du er som mor å gjøre. Du har sikkert kvaliteter som andre mødre misunner igjen misunner deg for!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også en sånn slank mamma. Jeg er slank blant annet fordi jeg trives med aktive leker, løping med barn i joggevogn, løping ved siden av barn på sykkel, padle kano eller være på lekeplassen. Jeg syns det å leke med lego på rommet, eller å sitte med bordet og tegne, er ubeskrivelig kjedelig. Barna liker alle disse aktivitetene, og det er normalt at foreldre har ulike interesser.

En annen faktor jeg tror påvirker er at vi er litt strenge og begrenser søtsaker og boller til en dag i helgen, eller spesielle anledninger som lange bilturer. Er strengere med mitt eget kosthold enn barnas. Jeg liker å være slank og vil ofre mye for å forbli slank. 

Min slankhet har ingen sammenheng med hvor mye jeg lykkes som mor. 

Satt ved siden av en sånn familie på stranda. Jeg og mitt barn koste oss med hveteboller. Familien ved siden av, typ solbrun far med hårfett og solbriller  og perleøredobbe-mor pluss to unger.

jeg og mitt normalvektige barn med tenner uten hull koste oss og lo mens vi spiste. Family perfect ved siden av brukte tiden på å diskutere hvor mange runder rundt badevannet man måtte løpe for å ta igjen en bolle (de så ikke at vi spiste det). Mor og far snakket om dette lenge, mens barna satt stille å hørte på. DET er usunt det, og mye usunnere enn den hveteboller vi spiste.

vi er normalt strenge foreldre, lørdag er godtedag, men boller, saft etc kan godtas innimellom. Vi jogger ikke med barna, fordi vi mener at det gir barna et unødvendig stort fokus på å holde seg i form som det eneste viktige. 

Da er det MYE viktigere å la bilen stå til SFO, sykle til butikken etc.

jeg blir like forbauset hver gang jeg ser alle sportsfantomene av foreldre som henter barna på skole. De kjører fra dør til dør, og maser på poden om å forte seg, fordi de skal på trening  og det skal poden og. 

Slapp av! La vogna stå i permisjonstiden, nyt øyeblikket isteden. Ikke kan det være særlig behagelig for babyen å bli spurtet bortover. Bare fordi mor må holde seg slank. 

Anonymkode: de86a...f90

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en slank mamma og spiser det du mener en overvektig spiser 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 8404e...209

• Liker 3
Skrevet

Jeg er slank mamma, men egentlig kun fordi jeg ble syk etter fødselen, og ikke forstod at det var sykdom og ikke kun ammingen som gjorde at jeg ble slankere før jeg plutselig var blitt alt for tynn. Har ingenting å gjøre med at jeg er vellykket. Nå har jeg omsider gått opp i vekt og blitt «passelig» igjen, men det krevde arbeid det og gitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært en slank mamma, nå er jeg en overvektig mamma etter siste svangerskap. Alderen spiller nok inn, forbrenningen synker. Jeg er sliten (jobber 100 %, alenemor/enke) på kvelden når barna er lagt, lekser gjort, barnas aktiviteter fulgt opp. Finner ikke tid, krefter eller motivasjon til å trene. Kan heller ikke dra ut. Spiser nok for mye og for usunt. Skulle gjerne vært slank, beundrer dem som klarer det.

Anonymkode: d54cf...c37

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Satt ved siden av en sånn familie på stranda. Jeg og mitt barn koste oss med hveteboller. Familien ved siden av, typ solbrun far med hårfett og solbriller  og perleøredobbe-mor pluss to unger.

jeg og mitt normalvektige barn med tenner uten hull koste oss og lo mens vi spiste. Family perfect ved siden av brukte tiden på å diskutere hvor mange runder rundt badevannet man måtte løpe for å ta igjen en bolle (de så ikke at vi spiste det). Mor og far snakket om dette lenge, mens barna satt stille å hørte på. DET er usunt det, og mye usunnere enn den hveteboller vi spiste.

vi er normalt strenge foreldre, lørdag er godtedag, men boller, saft etc kan godtas innimellom. Vi jogger ikke med barna, fordi vi mener at det gir barna et unødvendig stort fokus på å holde seg i form som det eneste viktige. 

Da er det MYE viktigere å la bilen stå til SFO, sykle til butikken etc.

jeg blir like forbauset hver gang jeg ser alle sportsfantomene av foreldre som henter barna på skole. De kjører fra dør til dør, og maser på poden om å forte seg, fordi de skal på trening  og det skal poden og. 

Slapp av! La vogna stå i permisjonstiden, nyt øyeblikket isteden. Ikke kan det være særlig behagelig for babyen å bli spurtet bortover. Bare fordi mor må holde seg slank. 

Anonymkode: de86a...f90

En tur på stranda er en typisk spesiell anledning hvor også vi spiser boller, helt uten å snakke om hvor langt man må løpe for å forbrenne dem. Barna leker i vannkanten, de sitter ikke stille og hører på oss. Bruker forøvrig verken hårfett eller perleøredobber. 

Vi (og helsedirektoratet https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/bekymret-over-lite-fysisk-aktivitet-blant-barn-og-unge) mener at det er sunt for barn å være aktive, lære om viktigheten av fysisk aktivitet, og se foreldrene sine trene og holde seg i form. Vi bruker blant annet turen til og fra barnehage/skole til å løpe/sykle med barna. De syns det er gøy å være aktive med oss, og at mor eller far løper ved siden av når de sykler.

Permisjonstiden er over for lenge siden, og ingen babyer har blitt spurtet bortover. Man har ikke liten baby veldig lenge, og joggevogn kan man bruke i mange år som alternativt transportmiddel til bil. 

Slappe av gjør vi alle de andre timene i døgnet, selv om vi får til en time eller to med fysisk aktivitet hver dag. 

Det er ikke tvil om at myndighetene er enig med måten vi velger å leve på: https://helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/rad-om-fysisk-aktivitet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg er en av de slanke mammaene. Eller, jeg har flat mage, thigh gap og spiser ganske sunt. Jeg burde trene litt for det hadde strammet opp litt. Jeg er redd jeg skal legge på meg, og blir misunnelig når jeg ser andre mødre ha stålkontroll på maten og de får lagt inn trening. Til gjengjeld har jeg en ubeskrivelig dårlig apetitt helt frem til rundt 14-15 på dagen, og da orker jeg bare frisk mat som salater, og helst så spicy at jeg begynner å grine (selvom det svir i ballongknuta dagen etter, for jeg tåler tydeligvis ikke å spise det lenger). Jeg har en forkjærlighet for cola, så dropper jeg den, forsvinner nok en god del kg. 

Anonymkode: 88634...e1a

AnonymBruker
Skrevet

Kalorier inn, kalorier ut. Så sant man ikke sliter med lavt stoffskifte eller annen lignende sykdom. 

Om man alltid tar et ekstra kakestykke, spiser 3 skiver istedenfor 2, har dobbelt så mye majones på brødskivene, spiser mye saus og poteter og lite grønnsaker til middag og spiser middag til både middagstid og deretter kjøper takeaway til kveldsmat er det ikke rart at det blir for mye kalorier totalt iløpet av en dag, uke eller måned, sammenlignet med mødre som holder seg slanke. Dette er iallefall eksempler jeg ser rundt meg, blant de mødrene som har noen kg ekstra og sier at de er misfornøyd med det. Reduserer man antall kalorier hver dag og går en rask tur på en halvtime hver dag istedenfor å sette seg i sofaen, så er nok mye gjort (kalorier inn, kalorier ut). Men man må fortsette med det, ikke bare gjøre det en uke eller to og gi opp. Skeier man ut en dag så er det lett å bare gi opp videre også, før det har gått noen måneder, man har gått ennå mer opp og prøver igjen, og det samme skjer ennå en gang. 

Anonymkode: 1905a...441

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...