AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #1 Skrevet 4. august 2019 Etter over to år som prøvere satt den endelig, testen viser 3+ og i følge kalkulator er jeg syv uker på vei 😱 overlykkelig, men livredd! Jeg har også noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med 😅 1. Hva gjorde dere rett etter dere fant ut at dere var gravide? 2. Kontaktet dere legen eller ventet dere? 3. Jeg er ekstremt bekymret for SA. Hva fikk dere til å roe dere ned? Jeg har PCO så er egentlig ganske sikker på at jeg uansett kommer til å miste, men er vel lov med et lite håp? 4. Når fortalte dere det til venner/familie? Anonymkode: aa8d4...e42
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #2 Skrevet 4. august 2019 1. Ringte barnefar og min beste venninne. 2. Ventet med å kontakte lege. 12 uker er vel første kontroll. Mm noe skjer. 3. Du må bare slappe helt av, og ikke stresse. Gjør ting som gjør deg glad, og som du kan nyte før magen kommer i veien. 4. Rundt 12 uker. Barnefar ville at vi skulle vente med å fortelle, så derfor respekterte jeg det. Lykke til 🙂 Anonymkode: 6229b...0e4 2
Gjest BethD Skrevet 4. august 2019 #3 Skrevet 4. august 2019 1. Fortalte mannen 2. Tok kontakt meg lege med engang,hadde hatt to SA før og ble lovet god oppfølging og tidlig UL så den tok jeg i uke 7 3. Fikk som sagt UL for å se liv. Fikk en UL til pga bekymringene som ikke gav seg og pga en liten blødning noken uker senere. Kjøpte også en sånn doppler for å høre hjerteslagene men dette er veldig omdiskutert. 4. Fortalte familie med engang venner også. Syns det er godt å ha støtteapparat uansett hvilken vei det skulle gått gratulerer så mye
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #4 Skrevet 4. august 2019 1 time siden, BethD skrev: 1. Fortalte mannen 2. Tok kontakt meg lege med engang,hadde hatt to SA før og ble lovet god oppfølging og tidlig UL så den tok jeg i uke 7 3. Fikk som sagt UL for å se liv. Fikk en UL til pga bekymringene som ikke gav seg og pga en liten blødning noken uker senere. Kjøpte også en sånn doppler for å høre hjerteslagene men dette er veldig omdiskutert. 4. Fortalte familie med engang venner også. Syns det er godt å ha støtteapparat uansett hvilken vei det skulle gått gratulerer så mye En doppler? Vet du når man tidligst kan prøve en slik? 😊 Anonymkode: aa8d4...e42
Gjest BethD Skrevet 4. august 2019 #5 Skrevet 4. august 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: En doppler? Vet du når man tidligst kan prøve en slik? 😊 Anonymkode: aa8d4...e42 Jeg kunne høre i uke 12-13,men jeg var 2gangsfødende og livmoren min var en god del over skambenet allerede da. Det blir ikke anbefalt å bruke slike pga det kan skape unødvendig uro om man ikke finner lyden,og man skal ikke bruke de ofte. For min del var det vel verdt å kjøpe en,å ha når angsten tok overhånd. Men gikk att og fram med meg selv om jeg kunne ha en i hus. Lovde meg selv at jeg ikke skulle bruke den mye og om jeg ikke fant hjertelyden måtte jeg ikke få panikk.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #6 Skrevet 4. august 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: 1. Ringte barnefar og min beste venninne. 2. Ventet med å kontakte lege. 12 uker er vel første kontroll. Mm noe skjer. 3. Du må bare slappe helt av, og ikke stresse. Gjør ting som gjør deg glad, og som du kan nyte før magen kommer i veien. 4. Rundt 12 uker. Barnefar ville at vi skulle vente med å fortelle, så derfor respekterte jeg det. Lykke til 🙂 Anonymkode: 6229b...0e4 Det er anbefalt å ha første kontroll tidligere enn det var før. Første kontroll anbefales mellom uke 6 og uke 12. "Ta en telefon til lege eller jordmor for å avtale første svangerskapskonsultasjon så tidlig som mulig. Du bør få timeavtale innen en uke." https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller Anonymkode: 15f4b...013 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #7 Skrevet 4. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er anbefalt å ha første kontroll tidligere enn det var før. Første kontroll anbefales mellom uke 6 og uke 12. "Ta en telefon til lege eller jordmor for å avtale første svangerskapskonsultasjon så tidlig som mulig. Du bør få timeavtale innen en uke." https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller Anonymkode: 15f4b...013 Tusen takk for svar ♥️ Anonymkode: aa8d4...e42
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #8 Skrevet 4. august 2019 Gratulerer, jeg er så glad på dine vegne. Anonymkode: b0e9c...d56 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #9 Skrevet 4. august 2019 Gratulerer! Hvor gammel er du? Anonymkode: abcfc...86b 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #10 Skrevet 4. august 2019 Gratulere så mye! Så utrolig gøy😁 Hva er PCO? • Første gangen testen viste positivt så fikk jeg litt panikk. Svetten rant og jeg var vettskremt, selv om det var planlagt. Ble liksom bare så «ekte». Lykken var kortvarig da jeg begynte å blø dagen etter og mistet😞 • Ble gravid igjen rett etterpå. Denne gangen var jeg kjempe glad og mer rolig. Jeg fikk også 3+ på testen. Var til tidlig ul pga sa gangen før og det viste seg der at det ikke var liv. Håper ikke jeg skremmer deg. Etter snart 6 mnd har jeg fått det litt på avstand og begynner å bli for å prøve igjen, men er også veldig redd😔 Krysser fingrene for at alt går bra for deg🤞🏻 Anonymkode: 732df...73e 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #11 Skrevet 4. august 2019 1. Hva gjorde dere rett etter dere fant ut at dere var gravide? Sendte bilde av testen til mannen, han var på jobb i utlandet. 2. Kontaktet dere legen eller ventet dere? Jeg hadde urinveisinfeksjon, så jeg hadde en legetime samme dag av den grunn. Jeg bestilte ikke noen svangerskapskontroll da, og hadde det først i uke 13, men ser jo av de nye retningslinjene at det er anbefalt å ha litt før nå 😊 3. Jeg er ekstremt bekymret for SA. Hva fikk dere til å roe dere ned? Jeg har PCO så er egentlig ganske sikker på at jeg uansett kommer til å miste, men er vel lov med et lite håp? Jeg prøvde å tenke at jeg er gravid akkurat nå, samme hva som skjer. Helt i starten er sjansen for SA ganske stor, men den synker for hver dag. Og allerede fra positiv test er sjansen større for at det går bra enn at det går galt, ved PCO også. Vi visste ikke hvor langt jeg var på vei pga. ustabil syklus, og lang tid siden forrige mens, så vi bestilte en ultralyd privat i det som viste seg å være uke 8. Det var betryggende. Doppler virker ikke så betryggende for meg. Jeg har fått låne en, men bruker den ikke, da jeg blir mer stresset av å ikke finne lyden enn beroliget av å finne den. 4. Når fortalte dere det til venner/familie? Vi skulle vente til uke 12-14, men jeg ble veldig kvalm og kastet opp hele tiden fra uke 6, så vi måtte si det til noen alt da. Gratulerer! Håper du får til å kjenne på den gode følelsen av at du faktisk har blitt gravid Vi var også langtidsprøvere. Anonymkode: 3a709...580 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #12 Skrevet 4. august 2019 1. Hva gjorde dere rett etter dere fant ut at dere var gravide? ——- sa det til mannen! 2. Kontaktet dere legen eller ventet dere? ——- ventet noen uker, men dro på tiiiidlig ultralyd i uke 7 3. Jeg er ekstremt bekymret for SA. Hva fikk dere til å roe dere ned? —— tidlig ultralyd! Har mistet to ganger og hatt to suksessfulle svangerskap. Hatt tidlig ultralyd i uke 7 på alle og har derfor fått vite det tidlig når det ikke har gått veien. Kroppen min har ikke ordnet opp selv og måtte få hjelp på sykehuset 4. Når fortalte dere det til venner/familie? —— uke 12 rett etter ny ultralyd Anonymkode: 870af...49f 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #13 Skrevet 4. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer, jeg er så glad på dine vegne. Anonymkode: b0e9c...d56 Tusen takk ♥️ Jeg er utrolig lykkelig for at det endelig var min tur, men også kjempe redd for at noe skal gå galt .. Anonymkode: aa8d4...e42
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #14 Skrevet 4. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer! Hvor gammel er du? Anonymkode: abcfc...86b Tusen takk ♥️ 25 😊 Anonymkode: aa8d4...e42
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #15 Skrevet 4. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Gratulere så mye! Så utrolig gøy😁 Hva er PCO? • Første gangen testen viste positivt så fikk jeg litt panikk. Svetten rant og jeg var vettskremt, selv om det var planlagt. Ble liksom bare så «ekte». Lykken var kortvarig da jeg begynte å blø dagen etter og mistet😞 • Ble gravid igjen rett etterpå. Denne gangen var jeg kjempe glad og mer rolig. Jeg fikk også 3+ på testen. Var til tidlig ul pga sa gangen før og det viste seg der at det ikke var liv. Håper ikke jeg skremmer deg. Etter snart 6 mnd har jeg fått det litt på avstand og begynner å bli for å prøve igjen, men er også veldig redd😔 Krysser fingrene for at alt går bra for deg🤞🏻 Anonymkode: 732df...73e Tusen takk ♥️ https://nhi.no/sykdommer/kvinne/svulster-og-cyster/polycystisk-ovariesyndrom/ Dette var ikke noe koselig å høre, håper virkelig det er din tur og at du snart har en liten en i armene dine! Anonymkode: aa8d4...e42
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #16 Skrevet 4. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Hva gjorde dere rett etter dere fant ut at dere var gravide? Sendte bilde av testen til mannen, han var på jobb i utlandet. 2. Kontaktet dere legen eller ventet dere? Jeg hadde urinveisinfeksjon, så jeg hadde en legetime samme dag av den grunn. Jeg bestilte ikke noen svangerskapskontroll da, og hadde det først i uke 13, men ser jo av de nye retningslinjene at det er anbefalt å ha litt før nå 😊 3. Jeg er ekstremt bekymret for SA. Hva fikk dere til å roe dere ned? Jeg har PCO så er egentlig ganske sikker på at jeg uansett kommer til å miste, men er vel lov med et lite håp? Jeg prøvde å tenke at jeg er gravid akkurat nå, samme hva som skjer. Helt i starten er sjansen for SA ganske stor, men den synker for hver dag. Og allerede fra positiv test er sjansen større for at det går bra enn at det går galt, ved PCO også. Vi visste ikke hvor langt jeg var på vei pga. ustabil syklus, og lang tid siden forrige mens, så vi bestilte en ultralyd privat i det som viste seg å være uke 8. Det var betryggende. Doppler virker ikke så betryggende for meg. Jeg har fått låne en, men bruker den ikke, da jeg blir mer stresset av å ikke finne lyden enn beroliget av å finne den. 4. Når fortalte dere det til venner/familie? Vi skulle vente til uke 12-14, men jeg ble veldig kvalm og kastet opp hele tiden fra uke 6, så vi måtte si det til noen alt da. Gratulerer! Håper du får til å kjenne på den gode følelsen av at du faktisk har blitt gravid Vi var også langtidsprøvere. Anonymkode: 3a709...580 Tusen takk for svar ♥️ Har også veldig ustabil syklus men hvis jeg regner fra siste mens er jeg syv uker på vei å bare det syns jeg er helt fantastisk! Anonymkode: aa8d4...e42
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #17 Skrevet 4. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Hva gjorde dere rett etter dere fant ut at dere var gravide? ——- sa det til mannen! 2. Kontaktet dere legen eller ventet dere? ——- ventet noen uker, men dro på tiiiidlig ultralyd i uke 7 3. Jeg er ekstremt bekymret for SA. Hva fikk dere til å roe dere ned? —— tidlig ultralyd! Har mistet to ganger og hatt to suksessfulle svangerskap. Hatt tidlig ultralyd i uke 7 på alle og har derfor fått vite det tidlig når det ikke har gått veien. Kroppen min har ikke ordnet opp selv og måtte få hjelp på sykehuset 4. Når fortalte dere det til venner/familie? —— uke 12 rett etter ny ultralyd Anonymkode: 870af...49f Tusen takk for svar ♥️ Anonymkode: aa8d4...e42
tussi84 Skrevet 5. august 2019 #18 Skrevet 5. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter over to år som prøvere satt den endelig, testen viser 3+ og i følge kalkulator er jeg syv uker på vei 😱 overlykkelig, men livredd! Jeg har også noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med 😅 1. Hva gjorde dere rett etter dere fant ut at dere var gravide? 2. Kontaktet dere legen eller ventet dere? 3. Jeg er ekstremt bekymret for SA. Hva fikk dere til å roe dere ned? Jeg har PCO så er egentlig ganske sikker på at jeg uansett kommer til å miste, men er vel lov med et lite håp? 4. Når fortalte dere det til venner/familie? Anonymkode: aa8d4...e42 Hei, og gratulerer med graviditeten. Jeg har også pcos, og er gravid nå i uke 8. Har to spontanaborter bak meg, så spent på hvordan det går denne gang. Foreløbig ser det bra ut. Men over til spørsmålene dine. 1. Jeg tok en ny test med engang, fordi jeg trodde ikke det jeg så. Deretter fortalte jeg det til mannen så fort han kom hjem. 2. Kontaktet legen noen dager etter jeg fant ut siden jeg har både diabetes og pcos. Begge deler er såkalt risiko svangerskap som krever henvisning til sykehus for ekstra oppfølging i svangerskapet. I ditt tilfelle burde du derfor ta kontakt med fastlegen snarest. 3. Jeg har allerede mistet to ganger, om det skyldes feil på fosteret eller om det var pga pco, eller diabetes vet jeg ikke. I flest tilfeller er det derimot fosteret det er noe galt med, og ikke forhold hos moren som gjør at enn mister. Tenk på hvor mange mødre som feks drikker og røyker mange uker ut i svangerskapet Fordi dem feks ikke vet... stort sett går det bra også. Nå denne gangen tenker jeg at det får gå som det går. Jeg kommer til å bli lei meg ja, men jeg får ikke gjort så mye med det. Så lenge jeg ikke får en kraftig blødning med smerter så tenker jeg at alt er bra der inne. Har planer om å bestille privat ultralyd allerde neste uke for å se om alt er som det skal. 4. Vår nærmeste familie vet allerede. Foreldre og besteforeldre. Noen få av mine venninner vet det. Resten forteller vi det til etter uke 12. De som vet allerede vet at det er en risiko for at det kan gå dårlig. ....... Men noen tips til deg ts ,Tar du folsyre? Hvis ikke er dette noe du må få tak i på apoteket snarest. Den skal helst brukes før svangerskapet, men i alle fall så fort du vet at du er gravid. Når det gjelder kosthold, søk opp kostholdsråd for gravide. Det er en rekke matvarer du bør unngå nå som du er gravid. Det gjelder blandt annet rått kjøtt, spekemat, gravlaks osv. I tillegg bør du som har pcos unngå søtsaker mest mulig, da vi med pcos ofte har insulin resistens. Spis sunt og variert. Rusmidler av både alkohol, tobakk og snus bør du holde deg unna så klart. Om det er vanskelig å slutte med tobakk eller snus er redusering bedre enn ingenting. Hovedsaken er at målet skal være å slutte innen rimelig tid. Ellers. Har du katt så må du unngå å rense kattedoen. Du kan kose med katt, men vask deg på hendene etterpå. Ellers kan du gjøre det meste som før. Du kan bade i både klor, fersk og saltvann. Boblebad derimot anbefales ikke eller badstu. Du kan gå til tannlegen, du kan gå turer og du kan trene, du kan ha sex osv. Ta en dag av gangen. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #19 Skrevet 5. august 2019 12 timer siden, tussi84 skrev: Hei, og gratulerer med graviditeten. Jeg har også pcos, og er gravid nå i uke 8. Har to spontanaborter bak meg, så spent på hvordan det går denne gang. Foreløbig ser det bra ut. Men over til spørsmålene dine. 1. Jeg tok en ny test med engang, fordi jeg trodde ikke det jeg så. Deretter fortalte jeg det til mannen så fort han kom hjem. 2. Kontaktet legen noen dager etter jeg fant ut siden jeg har både diabetes og pcos. Begge deler er såkalt risiko svangerskap som krever henvisning til sykehus for ekstra oppfølging i svangerskapet. I ditt tilfelle burde du derfor ta kontakt med fastlegen snarest. 3. Jeg har allerede mistet to ganger, om det skyldes feil på fosteret eller om det var pga pco, eller diabetes vet jeg ikke. I flest tilfeller er det derimot fosteret det er noe galt med, og ikke forhold hos moren som gjør at enn mister. Tenk på hvor mange mødre som feks drikker og røyker mange uker ut i svangerskapet Fordi dem feks ikke vet... stort sett går det bra også. Nå denne gangen tenker jeg at det får gå som det går. Jeg kommer til å bli lei meg ja, men jeg får ikke gjort så mye med det. Så lenge jeg ikke får en kraftig blødning med smerter så tenker jeg at alt er bra der inne. Har planer om å bestille privat ultralyd allerde neste uke for å se om alt er som det skal. 4. Vår nærmeste familie vet allerede. Foreldre og besteforeldre. Noen få av mine venninner vet det. Resten forteller vi det til etter uke 12. De som vet allerede vet at det er en risiko for at det kan gå dårlig. ....... Men noen tips til deg ts ,Tar du folsyre? Hvis ikke er dette noe du må få tak i på apoteket snarest. Den skal helst brukes før svangerskapet, men i alle fall så fort du vet at du er gravid. Når det gjelder kosthold, søk opp kostholdsråd for gravide. Det er en rekke matvarer du bør unngå nå som du er gravid. Det gjelder blandt annet rått kjøtt, spekemat, gravlaks osv. I tillegg bør du som har pcos unngå søtsaker mest mulig, da vi med pcos ofte har insulin resistens. Spis sunt og variert. Rusmidler av både alkohol, tobakk og snus bør du holde deg unna så klart. Om det er vanskelig å slutte med tobakk eller snus er redusering bedre enn ingenting. Hovedsaken er at målet skal være å slutte innen rimelig tid. Ellers. Har du katt så må du unngå å rense kattedoen. Du kan kose med katt, men vask deg på hendene etterpå. Ellers kan du gjøre det meste som før. Du kan bade i både klor, fersk og saltvann. Boblebad derimot anbefales ikke eller badstu. Du kan gå til tannlegen, du kan gå turer og du kan trene, du kan ha sex osv. Ta en dag av gangen. Det er det beste rådet jeg kan gi deg. PCO regnes ikke som risikosvangerskap! Anonymkode: 56ec0...22d
tussi84 Skrevet 5. august 2019 #20 Skrevet 5. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: PCO regnes ikke som risikosvangerskap! Anonymkode: 56ec0...22d Det sa legen min til meg, første gang jeg var gravid. Da hadde jeg ikke diabetes. Men siden mange med pcos er insulin resistente, så er det større sjans for feks svangerskap diabetes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå