Gå til innhold

minihus, husvogn etc


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ønsker en debatt rundt billige boforhold! og det praktiske rundt det. hvorfor er ikke minihus mer vanlig i norge? vi har jo mye billige tomter? er det praktiske ting som hemmer oss? noen her som bor i minihus eller husvogn, og kan belyse oss andre litt😎

Anonymkode: 4d973...df6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bodde i en husvogn i fire måneder for noen år siden mens jeg ventet på å flytte inn i ny leilighet. Det var ikke noe egentlig minihus. Ganske primitivt. Ikke innlagt vann. Det måtte hentes i en brønn. Utedusj var ok siden det var sommer. Oppvarming og koking med gassovn. Utedo, men den var direkte ekkel så jeg gikk heller på do i skogen. Siden det var sommer gikk det også bra. Men jeg tror det var nok med fire måneder for meg.

Anonymkode: 745e6...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at vi har kommet dit at vi seriøst tar opp dette. Ja til ny boligpolitikk så alle kan få eie sin egen helt normale leilighet!!! 

Anonymkode: feae7...005

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger konseptet, men eier både enebolig og stor campingvogn, som har funksjonen hytte på hjul😊

Anonymkode: f74e1...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i båt i 3 år, funket som bare det. Kostet i snitt 3000 kr pr måned inkl alt. Kunne også tenkt meg å prøve å bo i en liten hytte langt inni skogen eller på fjellet.

Minihus ville jeg ikke kjøpt. Enten må du kjøpe tomt for hundretusner, eller så må den stå på hjul og da er den å regne som campingvogn. Skal du stå på campingplass må du betale i dyre dommer for strøm og vann. Står du på en tomt må du koble deg på vann og avløp og betale kommunale avgifter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til husvognparker det faktisk er lov å bo i på heltid :) Eller at man kan kjøpe egen boligtomt å få innvilget å få satt en husvogn der til permanent boende:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minihus er ikke mer populært fordi det er ikke økonomisk i lengden og upraktisk/har lavere levestandard etter hva vi er vant med i norge.

Det er ekstremt lite effektivt å varme opp et mikrohus på hjul, det blir 6 yttervegger som lekker varme og energiforbruket pr kvadratmeter blir skyhøyt. Innemiljøet i mikrohus og campingvogner er ikke bra i norsk klima, luftkvaliteten blir fort dårlig som øker behov for lufting, og i Norge er det kaldt store deler av året som igjen vil øke behovet for fyring. 

De fleste mikrohus er heller ikke koblet til vann eller kloakk. Det er veldig upraktisk, uhygenisk, dyrt og resurskrevende å frakte vann og kloakk i containere fremfor vann og kloakksystemer.

Mikrohus er ikke en løsning for folk flest, og en miljøbombe om mange velger å bo slik, den billigste og mest miljøvennlige boligformen vi har en leilighet i en blokk.

Anonymkode: b74ca...920

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå Hos to live mortgage free på netflix, der folk bor i minihus, hytter, båter osv. https://www.netflix.com/title/80241103

Jeg tenker stadig at dette vil jo ikke gå iNorge. De har som oftest bare en mulighet til oppvarming, med vedovn, om de har noe i det hele tatt. Og husene er ikke isolerte, verken veggene eller vinduer, tak eller gulv. Det må jo bare være veldig kaldt? 

Anonymkode: 0749e...649

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser nå Hos to live mortgage free på netflix, der folk bor i minihus, hytter, båter osv. https://www.netflix.com/title/80241103

Jeg tenker stadig at dette vil jo ikke gå iNorge. De har som oftest bare en mulighet til oppvarming, med vedovn, om de har noe i det hele tatt. Og husene er ikke isolerte, verken veggene eller vinduer, tak eller gulv. Det må jo bare være veldig kaldt? 

Anonymkode: 0749e...649

Flere leverandører av husvogner leverer etter TEK17 byggeloven og har isolerte vegger, gulv og tak. Bare å koble på vann, avløp og strøm fra tomt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/5/2019 at 10:19 PM, AnonymBruker said:

Minihus er ikke mer populært fordi det er ikke økonomisk i lengden og upraktisk/har lavere levestandard etter hva vi er vant med i norge.

Det er ekstremt lite effektivt å varme opp et mikrohus på hjul, det blir 6 yttervegger som lekker varme og energiforbruket pr kvadratmeter blir skyhøyt. Innemiljøet i mikrohus og campingvogner er ikke bra i norsk klima, luftkvaliteten blir fort dårlig som øker behov for lufting, og i Norge er det kaldt store deler av året som igjen vil øke behovet for fyring. 

De fleste mikrohus er heller ikke koblet til vann eller kloakk. Det er veldig upraktisk, uhygenisk, dyrt og resurskrevende å frakte vann og kloakk i containere fremfor vann og kloakksystemer.

Mikrohus er ikke en løsning for folk flest, og en miljøbombe om mange velger å bo slik, den billigste og mest miljøvennlige boligformen vi har en leilighet i en blokk.

Anonymkode: b74ca...920

Tull. Liten plass betyr ikke automatisk dårlig levestandard. Det er over 1000 mennesker i Norge som bor i uisolerte båter. Det er lite volum, ergo er det lett å varme opp, ikke vanskelig. Lufte gjør man som i et vanlig hus, og kondens fjernes med avfukter.

Minihus har forbrenningstoaletter, jeg vil påstå det er minst like hygienisk som vannklosett.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hvis noen vil vite mer om husvogner og standarden de innehar, så kan dere gå inn på hjemmesiden vår www.stebo.no for mer informasjon. :) 

Det er ikke slik lengre at å bo i en husvogn nødvendigvis betyr å gå ned i levestandard som enkelte her hevder. Vi bygger blant annet våre husvogner slik at man trygt kan bruke de hele året og de er beregnet på nordiske forhold. De har som standard også tilkobling til strøm, vann og avløp som i et vanlig hus. :) Så man trenger ikke være redd for verken utedo eller brønnvann med mindre man ønsker det, da kan vi selvfølgelig lage en uten de fasilitetene :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket på å bygge meg et minihus et par ganger. Har erfaring fra trangboddhet da jeg bodde i ei hytte på 20 kvm noen år, denne var imidlertid ikke så praktisk innredet som jeg kunne tenke meg. Jeg tenkerr at plassutnyttelse og smarte, gjennomtenkte løsninger er alfa&omega hvis man ikke skal bli "gal" av å bo sånn.

Jeg ville bygget minihuset mitt på en traktorhenger - en rundballehenger som er flat, som gjerne kan være 10 meter lang og 3 meter bred. Denne tåler oppi 15 tonn vekt og mer, og kan flyttes rundt av traktor. Den er noe høyere enn en vanlig henger, så huset vil kun ha en etasje - men da slipper man upraktiske hemser, som er artig til å begynne med og som etterhvert blir et irritasjonsmoment. Man får isteden lengden, slik at man har plass til et skikkelig soverom med ståhøyde og klesskap.

Jeg ville lagt vannbåren varmesystem i alle gulvene + varmtvannsbereder, og koblet systemet på en vedovn. Gjør meg ingenting å fyre høst/vinter/vår, det gjør jeg idag uansett. Så ville jeg hatt et solcelleanlegg for øvrig strøm, samt til varmtvannsberederen om sommeren, når det likevel er mer sol.

Jeg ville installert en skikkelig biodo med kammere på undersiden av hengeren, det er det plass til på rundballehengeren som er såpass høy. Med avtrekksvifte for lukt, koblet på solcelleanlegget.

Så ville jeg hatt ekstern vanntilkobling, samt separat system for stor vanntank. For muligheter for å være helt "off grid".

Det som har stoppet meg fra å realisere dette prosjektet, er rett og slett mangelen på egnede tomter. Innmari dumt å dra igang et prosjekt som fort koster flere hundre tusen, uten å vite sikkert at man har en plass å sette huset som egner seg, og ikke blir for dyrt etterpå. Da kunne man jo bare kjøpt et vanlig hus, hvis man alikevel ender opp med å betale tusenvis av kroner i måneden i tomteleie.

Men det kan hende jeg gjør alvor av prosjektet en dag likevel - hvem vet.

Anonymkode: 3aa91...9c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns denne løsningen er genial, hvis du har lengden:

 

ST3316Rev-400x208.jpg

Anonymkode: 3aa91...9c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og utvendig ville jeg hatt noe ala dette, bare at hengeren begynner på 1 meter høyde og er flat:

 

cropped-cropped-tiny-houses-on-wheels1.jpg

Anonymkode: 3aa91...9c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir ikke minihusene dyre hvis man også må kjøpe en eiendom den kan stå på? spør sikkert dumt; har ikke greie på dette. men hadde aldri klart å bodd på nåde på andres eindom, tett opp mot vedkommende😬

Anonymkode: 4d973...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan blir prisutviklingen over tid med slike? Store fordelen med hus er at de sitter godt fast i egen tomt, og at eiendomsverdien stiger jevnt og trutt oppover. Slike saker er jo bare glorifiserte campingvogner, og må regnskapsmessig anses som "tapt" etter 15-20 år. Da sitter man uten noen reell verdi, mens alle andre som kjøpte et skikkelig hus/leilighet har fått en passe verdistigning på sin investering...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.8.2019 den 11.23, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde i en husvogn i fire måneder for noen år siden mens jeg ventet på å flytte inn i ny leilighet. Det var ikke noe egentlig minihus. Ganske primitivt. Ikke innlagt vann. Det måtte hentes i en brønn. Utedusj var ok siden det var sommer. Oppvarming og koking med gassovn. Utedo, men den var direkte ekkel så jeg gikk heller på do i skogen. Siden det var sommer gikk det også bra. Men jeg tror det var nok med fire måneder for meg.

Anonymkode: 745e6...6fc

Det er stor forskjell på gamle og nye husvogner. Jeg har kjøpt en 2020 modell på 53 m2. Vannbåren varme, koblet på vann og kloakk. Tykke vegger som passer nordisk klima. Står på helårscampingplass. Varmt og godt og med skikkelig dusj. Vi skal bruke den som hytte året rundt. 

Anonymkode: d9dcc...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, newman01 skrev:

Men hvordan blir prisutviklingen over tid med slike? Store fordelen med hus er at de sitter godt fast i egen tomt, og at eiendomsverdien stiger jevnt og trutt oppover. Slike saker er jo bare glorifiserte campingvogner, og må regnskapsmessig anses som "tapt" etter 15-20 år. Da sitter man uten noen reell verdi, mens alle andre som kjøpte et skikkelig hus/leilighet har fått en passe verdistigning på sin investering...  

I USA er annenhåndsverdien på disse veldig lav. Kan ha sammenheng med at det har blitt bygget veldig mange, og mulig vedlikeholdet er labert. Her i Norge er det veldig vanskelig å si, da det så og si ikke eksisterer brukte minihus på markedet. Jeg ville anta at med et så lite bruktmarked som det eksisterer i dag, ville prisen ligge noe høyere også på brukte minihus. Men det blir bare gjetning. Til syvende og sist er det jo markedet og etterspørselen som bestemmer den faktiske salgssummen, kontra materialer og timespris for arbeidet som setter retningslinjene for ny-prisen.

Nå er det riktignok en trend i dette landet, at selv utråtnede plankehauger av noen hus går for millioner ved salg. Selv gamle, falleferdige hytter på festetomter er vi villige til å betale både hundretusener og millioner for. Så jeg ville nok tro at man fikk igjen noen kroner for et minihus også, så sant man passet litt på vedlikeholdet.

 

Anonymkode: 3aa91...9c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, newman01 skrev:

Men hvordan blir prisutviklingen over tid med slike? Store fordelen med hus er at de sitter godt fast i egen tomt, og at eiendomsverdien stiger jevnt og trutt oppover. Slike saker er jo bare glorifiserte campingvogner, og må regnskapsmessig anses som "tapt" etter 15-20 år. Da sitter man uten noen reell verdi, mens alle andre som kjøpte et skikkelig hus/leilighet har fått en passe verdistigning på sin investering...  

Jeg kjøpte ny nå og ser at 2010 modeller gjerne ligger på samme pris, selv om kvaliteten har blitt bedre de siste par årene. De som selges da har gjerne terrasser og tilbygg/boder. Men alikevel valget om å bestille ny va enkelt🙂

Anonymkode: d9dcc...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem vil kjøpe en brukt 2018-modell av et slikt hus på hjul hvis man kan få 2020-modellen ubrukt til samme pris? De MÅ jo nødvendigvis falle i pris, tilsvarende som for campingvogner og biler. Det sagt så kan det ikke være en investering som fast bopel, men en relativt billig erstatning for hytte. Men som aldri vil kunne få noen verdistigning... 

Et hus har stort sett verdien pga. tomten den står på. To identiske hus, det ene plassert på Gimlehøyden og det andre i Grong har vidt forskjellig pris. Det ene vil såvidt være verdt 1mill, mens det andre ville hatt en markedsverdi laangt over 30mill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...