Gå til innhold

Fettprosent på 33%?????

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg er 169 cm høy og veier 62 kg. Jeg trener ikke, men er aktiv med turgåing osv. Jeg regnet ut min fettprosent på en side, der man skulle fylle ut alle slags mål. (Hoftebredde, omkrets på lår osv.) Til min store overaskelse var min fettprosent kun 11.57! Kan dette virkelig stemme ? Når sant skal sies så føler jeg meg tykk. Veldig tykk!

Det er nesten umulig å måle fettprosenten sin selv på den måten. Besøk et treningssenter (evnt. kjøp en badevekt som måler fettprosent) er mitt råd.

Det hender forresten også at fettmålerne på treningsenteret gir feilmåling. Kan skje ved at du ikke holder ordentlig i håndtakene, lener deg litt på det ene benet, etc. Hvis du mistenker sterkt at målingen din er feil så spør om å få en ny måling gratis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er nesten umulig å måle fettprosenten sin selv på den måten. Besøk et treningssenter (evnt. kjøp en badevekt som måler fettprosent) er mitt råd.

Det hender forresten også at fettmålerne på treningsenteret gir feilmåling. Kan skje ved at du ikke holder ordentlig i håndtakene, lener deg litt på det ene benet, etc. Hvis du mistenker sterkt at målingen din er feil så spør om å få en ny måling gratis.

Måling av fettprosent med sånne avanserte badevekter fungerer dårlig. Få i deg endel væske og se at fettprosenten går i været...

Skrevet
Måling av fettprosent med sånne avanserte badevekter fungerer dårlig. Få i deg endel væske og se at fettprosenten går i været...

Ja, glemte å si at det må gjøres om morgenen etter du har vært på do og før du spiser og drikker.

Gjest Gjest_øyvind_*
Skrevet

er mann 194 høy og 88 kg. Fettmåleren på SATS viste 4,2%. Treneren sa at det ikke var noe krise men hvis det ble noe lavere kunne det være farlig :forvirret:

Han sa også at kvinner trenger mer fett enn menn, og at en dame kan ha 25-30 % fett uten at hun er overvektig.

Forøvrig så kan man ha mye høyere fettprosent enn dette også uten at det er farlig så lenge det er snakk om fett på utsiden av kroppen, og ikke fett rundt organene inni kroppen. Maskinen på treningsstudioet gir også en oversikt det.

Skrevet
er mann 194 høy og 88 kg. Fettmåleren på SATS viste 4,2%. Treneren sa at det ikke var noe krise men hvis det ble noe lavere kunne det være farlig :forvirret:

Han sa også at kvinner trenger mer fett enn menn, og at en dame kan ha 25-30 % fett uten at hun er overvektig.

Forøvrig så kan man ha mye høyere fettprosent enn dette også uten at det er farlig så lenge det er snakk om fett på utsiden av kroppen, og ikke fett rundt organene inni kroppen. Maskinen på treningsstudioet gir også en oversikt det.

Tvil heller på apparatet. Såpass lav fettprosent som du har i følge den, det er lavere enn de fleste bodybuildere har etter måneder med diett før en konkurranse.

Så vidt meg bekjent er de målingene sånne avanserte badevekter gjør ikke til å stole på.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Skeptisk_*
Skrevet
Jeg var innom på treningssenteret mitt og fikk målt fettprosenten. Til min store skrekk viste den seg å være på hele 33%. :o

Selvfølgelig ble jeg jo kjempedeppa, og kan ikke forstå at dette stemmer helt. Jeg er 164 og veier 60kg. I tillegg trener jeg ihvertfall tre ganger i uken. Mister jo litt motivasjonen til å trene når man får dette resultatet.

Er det noen som vet hva normal fettprosent er? Og eventuelt hva grunnen kan være til at min var så høy?

Hvis treningssenteret du fikk målt fettprosenten din på heter Shaping, hadde jeg satt spørsmåltegn ved resultatet.

Jeg trente der en periode og når de målte min fettprosent fikk jeg beskjed på at den var 35%. Noe jeg ikke kan fatte eller begripe ettersom jeg er 168 høy og veier rett i underkant av 60 kg.

I tillegg sa vedkommende som hadde målt meg når jeg stilte spørsmålstegn ved resultatet følgende: "Du er en fet pike!"

Skrevet

Man kan være relativt slank og allikevel ha en høy fettprosent. dog er jeg mer skeptisk til Shaping sin måte å gjøre ting på. Jeg var til prøvetime, og fikk da vite at man måtte ikke spise noenting tre timer før trening, og tre timer etter. Det blir over 6 timer uten mat det! Alle vet vel at det ikke er å anbefale. Lite og ofte er mye bedre enn å gå seks timer uten mat!

• 2 måneder senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tydligvis ikke den eneste som blir skremt av det faktum at noen ikke spiser på 6+ timer. Galskap. Kroppen trenger fett, proteiner, kalorier osv. for at du skal kunne yte max og få best mulig effekt av treningen. Jeg er 17 år, er 1.70 og veier 57, jeg har en fettprosent på 29%, jeg trener 2-5 ganger i uka og er forholdsvis i god form. Jeg er itillegg. ENKELTE HAR STØRRE FETTPROSENT MYE P.G.A GENER OG ARV! Fortsett og tren og spis som vanlig. målingene kan være feil...

Skrevet (endret)

Jeg var innom på treningssenteret mitt og fikk målt fettprosenten. Til min store skrekk viste den seg å være på hele 33%. :o

Selvfølgelig ble jeg jo kjempedeppa, og kan ikke forstå at dette stemmer helt. Jeg er 164 og veier 60kg. I tillegg trener jeg ihvertfall tre ganger i uken. Mister jo litt motivasjonen til å trene når man får dette resultatet.

Er det noen som vet hva normal fettprosent er? Og eventuelt hva grunnen kan være til at min var så høy?

"Så hög?" en kvinna ska ligga runt 20-30% så jag tycker det verkar helt i sin ordning. Sedan ska man inte lita blint på sådant heller.. Och om du tränar 3 gånger i veckan och inte haft en tanke på det här tidigare så är det förmodligen inga problem heller! I wouldn't worry. :)

Endret av LetThemEatCake
Skrevet

Hmmmm...etter å ha lest denne tråden skal jeg iallfall ikke måle fettprosenten min igjen. Høres ut som det er ekstremt mye feilmålinger, og dermed kan jo resultatet man får være veldig villedende. Det vil jo virke mot sin hensikt. Skal nøye meg med å måle BMI og cm rundt midjen, jeg.

Fikk forresten fettprosenten målt for mange år siden, da var den 24%. Nå er den nok en del høyere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den eneste måten å måle det nøyaktige forholdet mellom fett, muskler og bein i kroppen er ved dexa-scanning, å måle ved å klype fett på underarmen eller på badevekta, ved bmi-utregning eller whatever - er aldri korrekt, men kan selvfølgelig gi en pekepinn.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Du har ikke unormalt høy fettprosent. Ideelt sett skal kvinners fettprosent ligge mellom 28 og 18, menn litt lavere. Jeg veier det samme som deg og er like høy, og har gått fra 29% til 25& i løpet av de siste månedene. Jeg trener to ganger i uken, og spiser ikke de siste 3 timer før trening og de første 3 timer etter trening. På denne måter virker treningen rett på fettet! Lykke til! :wink:

Her tar du rimelig feil. Du BURDE spise rett før og rett etter trening! spis noe som inneholder proteiner og fiber. Ta et knekkebrød! (Et før og et etter) Hvis du trener og ikke spiser på 6 timer kommer kroppen din til å spise opp musklene dine, i tillegg til at den vil lagre fettet når den først får mat.

Skrevet

Skal vel ikke stole helt og holdent på en slik måling, men bare se på det som et pekepinn. Kan jo være at det måleapparatet ikke er så nøyaktig og klarer å skille helt mellom vann, muskler og fett.

Det som også kan være, er at du har en del fett rundt organene? Vet ikke helt hvordan en slik maskin funker men men...

Er jo mange som er tynn, men ganske fløsete (løs i skinnet) fordi de ikke har muskler, bare hud og fett.

Skrevet

Litt på siden av topic dette, men er det noen som vet om steder i Tromsø hvor man kan få målt fettprosent?

Skrevet

Å stole på enkeltmålinger av fat mass (FM), fat free mass (FFM) og annet, utført på ymse sentra hvor personlat har liten peiling på fysiologien eller kompleksiteten bak det å måle kroppskomposisjon, er som å stole på en blekkspruten Paul. Kan godt hende det blir mer elle emindre rett, kan like godt hende feilmarginene er enorme.

DEXA-scanning er ikke den mest nøyaktige måten å beregene kroppskomposisjon, selv om nyere programvare har nå gjort DEXA bedre istand til å måle FFM og FM. En DEXA-scanner er dessuten kun å finne på sykehus, som et diagnostisk apparat og nyttig hjelpemiddel innen forskning. CT og MRI er per dags dato de eneste apparatene som eksakt kan måle og gi et bilde på visceralt og subkutant fett over helel kroppen. Biopsier av ulike typer vev kan også brukes, men dette er smertefullt og unødvendig for friske personer. Alle andre målinger må man ta med en klype alt, og i beste fall bruke målemetoden jevnlig over lang tid, for å få et representativt bilde.

Computed tomography (CT) and magnetic

resonance image (MRI) scanning are the only widely

available methods that precisely and accurately distinguish

subcutaneous from visceral fat. Unfortunately, the additional

information is gained at the expense of increased radiation

exposure and/or difficulties with access to and expense of

equipment.

Kilde: http://www.ajcn.org/cgi/reprint/61/2/274

Å hengde seg opp i fettprosent blir lite effektivt og nyttig. Det som virkleig gir deg svar er hvor sterk du og i hvor god fysisk form du er. Har du lav fettprosent, men spiser søppel og blir tungpust av fire trappetrinn, så sliter kroppen samma søttan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...