Gjest Gjest_anette_* Skrevet 12. september 2005 #21 Skrevet 12. september 2005 En kvinnes fettprosent bør ligge på rundt 25 %, mens menn bør ligge på 16 %
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #22 Skrevet 12. september 2005 Man kan godt være slank og ha en høy fettprosent - og omvendt.
siebaeo Skrevet 14. september 2005 #23 Skrevet 14. september 2005 Kan ikke fatte og begripe at du ikke besvimer av å spise så lite når du trener!? Det kan da umulig være sunnt? Jeg trodde det var lurt å spise ofte for å øke forbrenningen.. jeg er av den typen som blir sulten minst hver tredje time og jeg ligger og vipper på undervekt på BMI skalaen (vet ikke vha fettprosenten min er). Har nesten alltid spist på denne måten. Vært noen stressperioder der det har blitt få store måltider iløpet av dagen og det er de eneste gangene jeg har lagt noe særlig på meg.. For å holde et nogenlunde jevnt blodsukkernivå (glykemisk indeks) bør man spise oftere enn det der tror jeg. Om blodsukkeret går opp og ned som en jo-jo legger man på seg har jeg lært. Ville forresten undersøkt litt rundt dette med glykemisk indeks. Kusina mi gikk ned masse ved å følge et slikt opplegg. Er vistnok en veldig sunn måte å gå ned på. Man sjokkslanker ikke kroppen og vil derfor kunne holde seg lengre eller noe i den duren..
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #24 Skrevet 11. juli 2007 Kan man måle fettprosenten på "egen hånd"? blir så nysgjerrig av alt snakket om denne prosenten
Ce'Nedra Skrevet 11. juli 2007 #25 Skrevet 11. juli 2007 Du har ikke unormalt høy fettprosent. Ideelt sett skal kvinners fettprosent ligge mellom 28 og 18, menn litt lavere. Jeg veier det samme som deg og er like høy, og har gått fra 29% til 25& i løpet av de siste månedene. Jeg trener to ganger i uken, og spiser ikke de siste 3 timer før trening og de første 3 timer etter trening. På denne måter virker treningen rett på fettet! Lykke til! Hæh? Dette er jo helt feil! Foe å oppnå en optimal forbrenning, bør man spise hver 3. time, og hvertfall etter trening!
Ce'Nedra Skrevet 11. juli 2007 #26 Skrevet 11. juli 2007 Kan man måle fettprosenten på "egen hånd"? blir så nysgjerrig av alt snakket om denne prosenten Ja, man kan få kjøpt noe som heter fettkaliper. F.eks. HER
Supraspinatus Skrevet 6. september 2007 #27 Skrevet 6. september 2007 Hørte en historie om en av de langdistanseløperne fra Kenya som jobbet som fartsholder i et mesterskap. De hadde målt fettprosenten på ham, og fått resultatet 0%! Han ble visst etter dette bare kalt Fat-Joe... Det er nok en vandrehistorie. Har man fettprosent på 0, så klarer man ikke å leve. Fett er helt essensielt i kroppen. Uten fett virker ikke hjernen ordentlig, leddene virker ikke osv. Toppidrettsøvere og ekstremt tynne kan i tilfeller ha ned i 4-5%. Normalt er å ha over 15%, men under 30% Litt over og litt under er ikke farlig. 50% derimot tilsier at 50% av kroppsvekten er fett, og det er altfor mye
mysan Skrevet 7. september 2007 #28 Skrevet 7. september 2007 (endret) Nå sier du jo selv at du har noen valker du gjerne skulle vært kvitt. Der har du vel prosenten... Jeg er 168 høy, veier rundt 63-65 litt opp og ned, har en valk jeg ikke liker og ellers ikke veldig kraftig muskulatur og min fettprosent ligger også der hvor din er. Her er et skjema som fulgte med Tanita-vekten min. Fettprosent kvinner: 20-39 år: Under 21% = undervektig, 21-33%=sunn, 33-38%=overvektig, 39%+=svært overvektig. 40-59år: Under 23%=undervektig, 24-35%=sunn, 36-40%=overvektig, 40%+=svært overvektig. 60-79år: Under 24%=undervektig, 24-36%=sunn, 37-42%=overvektig, 42%+=svært overvektig. Endret 7. september 2007 av mysan
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #29 Skrevet 7. september 2007 Må jo bare være feilmåling det der da . Har BMI på 31% , er ca like høys som deg , men veier mye mer og tener ikke
Supraspinatus Skrevet 7. september 2007 #30 Skrevet 7. september 2007 Må jo bare være feilmåling det der da . Har BMI på 31% , er ca like høys som deg , men veier mye mer og tener ikke BMI er ikke et prosent-tall, BMI er et forhold mellom høyde og vekt. BMI på 31 regnes som fedme. Antar det er fettprosent du mener. Den har bare litt å si med kroppsvekten. Fett veier mindre enn muskler og beinbygning. Man kan være 80kg og bestå av 10% fett, og man kan være 80kg og bestå av 40% fett. Med fettet vil man se betydelig tykkere ut.
Gjest Jaber Aberburg Skrevet 9. mars 2008 #31 Skrevet 9. mars 2008 Feilmåling? Kan ikke skjønne at den er riktig. Er du sikker på at de ikke oppgir for mye slik at du skal trene på senteret mye og bli fast kunde? Jeg ville vært veldig skeptisk til det!!! Ikke vær deppa, da? Å ikke spise etter trening er helt idiotisk og hjelper deg ikke å få mindre kroppsfett. Tvert imot, da bryter du ned muskulatur, treningen er bortkastet, og du vil - om noe - forbrenne mindre fett pga. tapt muskelmasse. Rett etter trening er det minst gunstige tidspunkt å bedrive kalorireduksjon på.
lamia Skrevet 9. mars 2008 #32 Skrevet 9. mars 2008 Hei! Jeg ahr en badevekt som måler fettprosent. Hos meg varierer den fra 26-31%. Syntes dette var rart selv. Jeg er 170 fhøy veier 60 kilo og trener hver dag- Løper og trener styrke. MEN ---en gledelig nyhet. Målte den på fitnessmessa i Lillestrøm på en den nye maskina 720 body zone eller no. som måler det meste..vann muskler på forskjellige stedene, vanninnhold og mye mye mer. Fikke en utskrift av dataene. Der viste det seg at min prosent lå på 16% Under normalen faktisk. Den er visst 98% treffsikker. Målte også fettprosent på en vekt på Elixia i Bergen. Den målte 30 % Så jeg velger å tro på det andre
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2008 #33 Skrevet 4. august 2008 Spiser du ikke på 6 timer + den tia du bruker på trening? :o Nei! Trener to ganger i uken, og de dagene jeg trener er det slik. Jeg trener forøvrig på et treningsstudio med et spesielt opplegg der en får kostholdsveiledning, måles og veies en gang i mnd, og hver enkelt får et spesielt tilpasset treningsopplegg. Man kan selvsagt velge selv hvor mye man vil følge anbefalingene iht kosthold og spisetider, men hvis man vil oppnå max effekt av treningen bør man følge dem! Legger ved en link som viser en del kvinner som var med i en konkurranse. Legg spesielt merke til nederste kandidaten. Hun fremstår som en slank og sunn jente. (Høyde ca 1.75) Likevel er fettprosenten høy. http://www.shaping.no/ ("Gå inn på ekstrem forvandling uten kirurgi") For det første, alle som har litt vett å kan litt om trening vet at man skal spise både før og etter trening, i hvetfall med engang etter. Du som ikke spiser på 6 timer pluss ikke under trening, du må jo gå på heroin eller noe, for du er virkelig ikke frisk. les litt på www.myorevolution.com så kanskje du ser hvordan den virkelig verden virker. Mari
Sanasol. Skrevet 4. august 2008 #34 Skrevet 4. august 2008 Vi har en sånn fettmåler hjemme, og min fettprosent ble vist til 35%. I håndboken som fulgte med var jeg innenfor normalen... Typen hadde vesentlig mindre og han var og innenfor normalen. Må legge til at det er forskjell på hva som er normalt for menn og kvinner...
pittie Skrevet 4. august 2008 #35 Skrevet 4. august 2008 hahaha, det er vel en grunn for at http://www.shaping.no er stengt så de som gjør det, ikke gå 6 timer uten mat og med trening!
Saeria Skrevet 4. august 2008 #36 Skrevet 4. august 2008 Den der ikke spise tre timer før og etter trening greia var den viktigste grunnen til at jeg ikke begynte på shaping for en 5 år siden. Jeg så på dama som fortalte meg dette og tenkte mitt.
Gjest Bolledeig Skrevet 4. august 2008 #37 Skrevet 4. august 2008 Tråden er ryddet iht Kvinneguidens regler Bolledeig (mod)
Gjest Legestudent og treningsveilder Skrevet 9. august 2008 #38 Skrevet 9. august 2008 Du har ikke unormalt høy fettprosent. Ideelt sett skal kvinners fettprosent ligge mellom 28 og 18, menn litt lavere. Jeg veier det samme som deg og er like høy, og har gått fra 29% til 25& i løpet av de siste månedene. Jeg trener to ganger i uken, og spiser ikke de siste 3 timer før trening og de første 3 timer etter trening. På denne måter virker treningen rett på fettet! Lykke til! Må bare kommentere denne! Hvor har du det fra at det å ikke spise 3 timer før OG etter trening brenner fett?! Det er det mest vannvittige jeg noensinne har hørt, og jeg har hørt ganske mye ettersom jeg har arbeidet på treningssenter i 7 år snart. Det stemmer i alle fall ikke. Når du har et så langt intervall uten mat i forbindelse med trening brenner du muskler og får mindre resultat av treningen din. I tillegg nedsettes forbrenningen og på sikt vil du lagre mer fett av dette. Kan gi deg en lang og omfattende forklaring, men om du bare gjør et enkelt nettsøk på tema finner du flere nettsider som forklarer det for deg. Dette er MEGET grunnlærende treningslære som jeg håper du tar deg tid til å forstå.
Gjest Gjest_BOZO_* Skrevet 29. oktober 2008 #39 Skrevet 29. oktober 2008 Min første tanke var som ATA sier, feilmåling. Tror ikke han på senteret oppga feil med vilje, siden jeg allerede har vært medlem der en stund. I tillegg ble det brukt noe som ligner på en vekt for å måle prosenten. Har lest flere steder at fettprosent over 29 eller 30% er farlig. Jeg er jo ikke akkurat overvektig heller, selv om jeg nok har noen valker jeg gjerne vil bli kvitt. Men samtidig kan jeg umulig forstå at prosenten skulle være på 33. Jeg har opplevd akkurat det samme som deg. Jeg er 175 cm høy, veier 59 kilo. Har trent hele mitt liv og fikk oppgitt en fettprosent på 32. Skjønner ikke at det er mulig. Vet ikke helt hva jeg skl gjøre med det. spiser bare sunn mat lagetf fra bunnen av og aldri chips, brus eller kaker... BOZO
Gjest I d u n Skrevet 2. desember 2009 #40 Skrevet 2. desember 2009 Jeg er 169 cm høy og veier 62 kg. Jeg trener ikke, men er aktiv med turgåing osv. Jeg regnet ut min fettprosent på en side, der man skulle fylle ut alle slags mål. (Hoftebredde, omkrets på lår osv.) Til min store overaskelse var min fettprosent kun 11.57! Kan dette virkelig stemme ? Når sant skal sies så føler jeg meg tykk. Veldig tykk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå