Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #1 Skrevet 9. mai 2005 Jeg var innom på treningssenteret mitt og fikk målt fettprosenten. Til min store skrekk viste den seg å være på hele 33%. :o Selvfølgelig ble jeg jo kjempedeppa, og kan ikke forstå at dette stemmer helt. Jeg er 164 og veier 60kg. I tillegg trener jeg ihvertfall tre ganger i uken. Mister jo litt motivasjonen til å trene når man får dette resultatet. Er det noen som vet hva normal fettprosent er? Og eventuelt hva grunnen kan være til at min var så høy?
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #2 Skrevet 9. mai 2005 Feilmåling? Kan ikke skjønne at den er riktig. Er du sikker på at de ikke oppgir for mye slik at du skal trene på senteret mye og bli fast kunde? Jeg ville vært veldig skeptisk til det!!! Ikke vær deppa, da?
Ansi Skrevet 9. mai 2005 #3 Skrevet 9. mai 2005 Du har ikke unormalt høy fettprosent. Ideelt sett skal kvinners fettprosent ligge mellom 28 og 18, menn litt lavere. Jeg veier det samme som deg og er like høy, og har gått fra 29% til 25& i løpet av de siste månedene. Jeg trener to ganger i uken, og spiser ikke de siste 3 timer før trening og de første 3 timer etter trening. På denne måter virker treningen rett på fettet! Lykke til!
Gjest Cerise Skrevet 9. mai 2005 #4 Skrevet 9. mai 2005 Kan man måle fettprosenten på "egen hånd"? blir så nysgjerrig av alt snakket om denne prosenten
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #5 Skrevet 9. mai 2005 Min første tanke var som ATA sier, feilmåling. Tror ikke han på senteret oppga feil med vilje, siden jeg allerede har vært medlem der en stund. I tillegg ble det brukt noe som ligner på en vekt for å måle prosenten. Har lest flere steder at fettprosent over 29 eller 30% er farlig. Jeg er jo ikke akkurat overvektig heller, selv om jeg nok har noen valker jeg gjerne vil bli kvitt. Men samtidig kan jeg umulig forstå at prosenten skulle være på 33.
Nella Skrevet 9. mai 2005 #6 Skrevet 9. mai 2005 Du har ikke unormalt høy fettprosent. Ideelt sett skal kvinners fettprosent ligge mellom 28 og 18, menn litt lavere. Jeg veier det samme som deg og er like høy, og har gått fra 29% til 25& i løpet av de siste månedene. Jeg trener to ganger i uken, og spiser ikke de siste 3 timer før trening og de første 3 timer etter trening. På denne måter virker treningen rett på fettet! Lykke til! Spiser du ikke på 6 timer + den tia du bruker på trening? :o Til trådstarter: Hva trener du?
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #7 Skrevet 9. mai 2005 Jeg trener enten spinning 2 ganger i uken, samt en styrketreningsøkt+ 20-30 min kondisjon. Eller spinning 1 gang og to styrketreningsøkter+20-30 min kondis.
Nella Skrevet 9. mai 2005 #8 Skrevet 9. mai 2005 Kanskje du bør legge på litt tyngre vekter? Det skal være så tungt at du akkurat klarer repetisjonene. Spør de ansatte der om litt hjelp. Og du bør ha to styrkeøkter i uka
Gjest Hilde K S Skrevet 9. mai 2005 #9 Skrevet 9. mai 2005 Grunen til at fettprosenten er så høy, kan være at du trener feil, at du ikke øker vekten på manualer/stang når du trener styrke, at du spiser for fet mat osv. Jeg er 178, veier 68 kilo og fettprosnten er 23. Det errett innefor idealet og nesten slank. om jeg går ned to prosent, vil jeg gå over på den slanke siden, hehe. For å finne ut hva som er normal fettprosent for deg, trenger jeg alderen din. For meg som er 33 å er 33% over gjennomsnittet. For meg er idealet mellom23,4 og 25,1. Gjennomsnittet er 26,7-32,1.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #10 Skrevet 9. mai 2005 Er bare nødt til å være feil testet!!! Jeg har fettprosent på 50%, men er til gjengjeld 40kg overvektig!
Ansi Skrevet 10. mai 2005 #11 Skrevet 10. mai 2005 Spiser du ikke på 6 timer + den tia du bruker på trening? :o Nei! Trener to ganger i uken, og de dagene jeg trener er det slik. Jeg trener forøvrig på et treningsstudio med et spesielt opplegg der en får kostholdsveiledning, måles og veies en gang i mnd, og hver enkelt får et spesielt tilpasset treningsopplegg. Man kan selvsagt velge selv hvor mye man vil følge anbefalingene iht kosthold og spisetider, men hvis man vil oppnå max effekt av treningen bør man følge dem! Legger ved en link som viser en del kvinner som var med i en konkurranse. Legg spesielt merke til nederste kandidaten. Hun fremstår som en slank og sunn jente. (Høyde ca 1.75) Likevel er fettprosenten høy. http://www.shaping.no/ ("Gå inn på ekstrem forvandling uten kirurgi")
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2005 #12 Skrevet 10. mai 2005 Er bare nødt til å være feil testet!!! Jeg har fettprosent på 50%, men er til gjengjeld 40kg overvektig! Det er ikke slik at fettprosenten kan stige inn i himmelen, så målingen er sannsynligvis riktig. Man kan, som allerede nevnt, ha relativt høy fettprosent og allikevel framstå som slank. Men forholdet mellom fett og muskler er i så fall heller trist.
Gjest Daniella_ Skrevet 10. mai 2005 #13 Skrevet 10. mai 2005 Må man måle fettprosenten et visst sted hvis man bruker den fettklypa? Jeg har jo masse fett på magen, så hvis jeg måler der, kan da fettprosenten min bli høyere enn hva den egentlig skal være? Litt kronglete spørsmål, men regner med at dere skjønte hva jeg mente?
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2005 #14 Skrevet 10. mai 2005 Må man måle fettprosenten et visst sted hvis man bruker den fettklypa? Jeg har jo masse fett på magen, så hvis jeg måler der, kan da fettprosenten min bli høyere enn hva den egentlig skal være? Litt kronglete spørsmål, men regner med at dere skjønte hva jeg mente? Man skal måle på en haug punkter rundt omkring på kroppen, og så regne ut (vet ikke hvordan). Hvis man hadde målt på ryggen min, hadde man fått 0% som resultat, og det stemmer neppe for resten av kroppen...
Nella Skrevet 10. mai 2005 #15 Skrevet 10. mai 2005 Så det er litt av opplegget til shaping altså? Så lenge det er under veiledning er det vel greit nok, men hadde det vært meg som skulle gått så lenge uten mat etter trening i tillegg til før trening hadde jeg smelt rett i bakken.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #16 Skrevet 21. august 2005 Kan ikke si annet enn at Shaping sitt konsept er skremmende! Etter å ha satt meg litt inn i det så forstår jeg ikke at de som jobber der kan ha noen som helt form for yrkesstolthet. Ja, de er geniale som har funnet på et sånt konsept hvor de lett kan lure kvinner som aldri har trent fornuftig tidligere. Fett% målingene deres må være helt bak mål, og konkurransene fikset. Det er ikke greit å ikke spise på 3 timer etter trening bare fordi noen veileder deg. Da ødelegger du bare musklene. Beklager avsporingen...men blir skremt av denne type rådgivning. For temaets del: Fett% er bare et tall, det er mange måter å måle det på og man vil få ulike tall fra ulike målinger og fra hvem som måler deg. Det er ikke nøyaktig. Så det viktige er at det måles på samme måte hver gang og at du ser på endringen i fett%. Ikke heng deg opp i selve tallet, for det kan være veldig ulikt avhengig av måleinstrument og måler.
smil Skrevet 21. august 2005 #17 Skrevet 21. august 2005 Du bør spise litt rett etter trening for å få størst mulig utbytte av treningen. Noe annet er bare tull. Spiser du litt, kommer kroppen igang med restitusjonen og fettforbrenningen, men lar du være prøver den å forbrenne så lite som mulig.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #18 Skrevet 21. august 2005 Jeg har hørt at kvinner må ha en minimum fettprosent på 12% for i det hele tatt være fruktbare. Dvs hvis man har lavere fettprosent enn 12 % mister man mensen, og er sykelig tynne. Så målet er så abs ikke å komme ned på 0%. Hørte en historie om en av de langdistanseløperne fra Kenya som jobbet som fartsholder i et mesterskap. De hadde målt fettprosenten på ham, og fått resultatet 0%! Han ble visst etter dette bare kalt Fat-Joe... Tror ikke man skal henge seg så mye opp i slike tall. Har selv ikke lyst til å ta en slik test, siden jeg i utgangspunktet er greit fornøyd med kroppsfasong og synes jeg er sterk nok i min hverdag. Hva skal det egentlig hjelpe å regne ut slikt da?
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #19 Skrevet 21. august 2005 Jeg har en fettprosent på 49%. Visstnok et ganske lavt tall for meg som er så stor... Veier 124,5 kg / 171 cm.
hecuba Skrevet 22. august 2005 #20 Skrevet 22. august 2005 (endret) Hmm.. Fettprosent på 33 er jo litt i øverste laget av normalen for kvinner.. Kanskje du burde ta en tur innom treningssenteret igjen, sjekke om målingen stemmer og spørre hva de mener du bør gjøre med det.. Ellers så er du jo ikke overvektig, ser jo det på høyden og vekta.. Men normalvektige kan også ha høy fettprosent.. I know.. Ta en tur innom forumet på iform.no og les/spør litt der... De vet hva de snakker om.. Endret 22. august 2005 av hecuba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå