GÃ¥ til innhold

Hjelp! Kan planten reddes?


Mojahe

Anbefalte innlegg

Jeg fikk den i gave og veit ikke hva den heter, og veit da heller ikke hva jeg skal google 🙈 Veit noen hvilken sort det er? Evt hvordan jeg kan stelle/redde den?

20190803_204825.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest loveli

Hortensia?

Mange hortensiaer er bare ettårige. Men du kan jo fortsette å vanne denne og se om den blomstrer igjen?

Mange blomster trives best med å bli klippet ned etter blomstring.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må aldri tørke ut. Men om du får liv i den igjen, vet jeg ikke.

Anonymkode: 830a4...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, loveli skrev:

Hortensia?

Mange hortensiaer er bare ettårige. Men du kan jo fortsette å vanne denne og se om den blomstrer igjen?

Mange blomster trives best med å bli klippet ned etter blomstring.

Kan hortensiaer være så små? Tipper den er maks 30 cm høy.

Hvis jeg skal klippe ned - hvor langt ned bør jeg gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve dette;

https://www.minoase.no/slik-holder-du-liv-i-hortensia/

Drømmer du om ny blomstring?

Ja da må planten gjødsles regelmessig. Klipp straks vekk avblomstende blomsterklaser og sett den ut i halvskygge. Husk å vanne hele sommeren igjennom, og utpå høsten skal den ha dannet anlegg til nye blomsterknopper. Så må planten inn i et kjølig rom for å kvile til neste vår. Og er du riktig heldig, vil den blomstre på nytt neste vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klipp ned til over de små skuddene. Senere så fjerner du visne blomster kjapt, så ikke planten bruker mer energi på den. Hortensia trenger mye vann. Bruk derfor en stor potte så den ikke tørker så fort ut. Jeg er ikke flink med mine hortensia-stueplanter. Så jeg planter dem ut i hagen. Sett den gjerne på den luneste plassen i hagen. Kommer igjen år etter år.

Anonymkode: c0bb0...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klipp ned til over de små skuddene. Senere så fjerner du visne blomster kjapt, så ikke planten bruker mer energi på den. Hortensia trenger mye vann. Bruk derfor en stor potte så den ikke tørker så fort ut. Jeg er ikke flink med mine hortensia-stueplanter. Så jeg planter dem ut i hagen. Sett den gjerne på den luneste plassen i hagen. Kommer igjen år etter år.

Anonymkode: c0bb0...efd

Jeg gjør dette også, men da regner jeg med å miste noen innimellom og det er greit for meg, for jeg orker ikke alt styret med de inne.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...