Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #1 Del Skrevet 9. mai 2005 Hvor dyr mobiltelefon til 11 åring? Gutten min ønsker seg en n gage, jeg har egentlig ikke råd, men har lovet ham en ny mobil og det er bare den han vil ha. Er det for dumt å kjøpe noe så dyrt (ca. 1400kr) til en 11 åring. Han risikerer vel bare at den stjeles? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #2 Del Skrevet 9. mai 2005 Aldri i verden om jeg ville ha kjøpt en så dyr mobil til en 11-åring!! Da måtte jeg i tilfelle vært så rik at det var noe jeg ikke satte spørsmålstegn ved!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #3 Del Skrevet 9. mai 2005 Jeg kjøper bare billige mobiler til mine barn på 15 og 17. Mobilene her i huset blir av en eller annen grunn fort ødelagte, tror de hopper ut av lommene og ned i bakken av seg selv. En annen grunn er at de fort blir lei av telefonen og vil ha noe som er "kulere". Men telefonene kan jo også bli stjålet eller mistet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 9. mai 2005 #4 Del Skrevet 9. mai 2005 Jeg synes også dette er altfor dyrt til en elleve-åring. Må da holde med en mye billigere en. Om det var hjemme hos meg måtte han evt. betalt det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 9. mai 2005 #5 Del Skrevet 9. mai 2005 Barn med dyre telefoner blir lettere mål for unggutter som raner andre barn. Ihvertfall i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 9. mai 2005 #6 Del Skrevet 9. mai 2005 Vår datter på elleve fikk sin i bursdagsgave, vi betalte vel åtte hundre tror jeg. Syns det var i dyreste laget, men det var som sagt gave, og det var det hun ville ha. Men om det skjer noe med denne får hun ingen ny. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 9. mai 2005 #7 Del Skrevet 9. mai 2005 Jeg synes ikke at en 11 åring skal ha en så dyr mobil. Er det den eneste han vil ha, ville jeg satt som krav at han betalte mesteparten selv (du kan sponse med det en billig telefon vil koste og resten må han spare selv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tin tin Skrevet 9. mai 2005 #8 Del Skrevet 9. mai 2005 Helt enig med "hannen", hadde tenkt å skrive akkurat det samme :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 10. mai 2005 #9 Del Skrevet 10. mai 2005 hvis det er bursdag snart kan jo flere gå sammen om å betale hvis han absolutt må ha den, men når det er sagt synes jeg det er utrolig tåpelig at en 11 åring skal ha så dyr mobil. Jeg ville ikke kjøpt så dyr til meg selv heller (men nå er ikke jeg så opptatt av mobiler da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tin tin Skrevet 10. mai 2005 #10 Del Skrevet 10. mai 2005 Dersom en elleve åring virkelig ønsker seg en ting(uansett hva) og den endelig får det, er det på en måte en tillitserklæring som kan jøre en mere ansvarsbevist og å få en følelse av å bli trodd- du oppfylte ønsket/ hjalp til slik at drømmen ble virkelig selv om barnet viste at du ikke var like begeistret for den tingen... Men det bør ikke være altfor enkelt... Om flere spleiser på en gave til bursdagen går barnet glipp av de gavene som spleiselaget kunne ha kjøpt hvær for seg... Eller de må jobbe for den summen som er over det du ønsket å punge ut med... :o :o :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarteren meg Skrevet 11. mai 2005 #11 Del Skrevet 11. mai 2005 Jeg lovte han ny mobil når han fikk sin første om han tok godt vare på den og kunne bringe den tilbake til meg hel om ett år, jeg gjorde det som enslags prøve fordi han er så vimsete og må lære å ta vare på ting. På den tid sa jeg ikke nei til n gage fordi på den tid hadde jeg råd, så nå føler jeg liksom at når jeg har lovet noe så må jeg holde det uansett om jeg har råd eller ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. mai 2005 #12 Del Skrevet 11. mai 2005 Det du lover må du holde, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 11. mai 2005 #13 Del Skrevet 11. mai 2005 Min 11-åring kjøpte seg nylig (nesten) selv mobil. Jeg satte da ingen begrensning i forhold til pris - bortsett fra at jeg ikke skulle finansiere det. Han endte med en modell som kostet drøyt 1000 kr. fordi den var "finest" M.a.o. ikke veldig opptatt av mobil..... Nå hører det med til saken at vi ikke bor i Norge, og ut fra det som har vært sagt om klassekameraters mobiler er ikke den som ungen min har kjøpt verken for "fin" eller "dyr". Og han var mektig stolt over at han kjøpte den selv (og det var også en grunn til at jeg syntes han skulle få bestemme selv!). Tror det bidrar til at han tar godt vare på den, det virker iallfall sånn foreløpig. (ulempen er nå at jeg og har lyst på ny mobil... :oops: men har en som fungerer helt fint, og syns det blir tullete å kjøpe ny bare fordi jeg har lyst!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 11. mai 2005 #14 Del Skrevet 11. mai 2005 Min datter får våre gamle mobiler. Min samboer bytter ca. 1 gang i året så da arver hun hans. Det er dyre og fete mobiler hun får, men de er brukt. Skulle hun ønske seg en ny og dyr en, så får hun betale den selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #15 Del Skrevet 11. mai 2005 Lettere sjokkert her jeg sitter og leser, men det er kanskje jeg som er i utakt med resten av verden. Ville aldri kjøpt en ny og dyr mobil til et barn. Mine sønner arver gamle mobiler ettersom andre familiemedlemmer kjøper seg nye. Det får være grenser. Ok, så lovet du han en ny mobil, men det trenger da ikke å være denne n gage. Han kan jo få en ny, billig type...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter meg Skrevet 11. mai 2005 #16 Del Skrevet 11. mai 2005 Lettere sjokkert her jeg sitter og leser, men det er kanskje jeg som er i utakt med resten av verden. Ville aldri kjøpt en ny og dyr mobil til et barn. Mine sønner arver gamle mobiler ettersom andre familiemedlemmer kjøper seg nye. Det får være grenser. Ok, så lovet du han en ny mobil, men det trenger da ikke å være denne n gage. Han kan jo få en ny, billig type...... Ja,jeg lovte han en ny mobil, ikke n gage, men det er den han forventer å få fordi det er den han har ønsket seg... Jeg har sett barn med enda dyrere mobil telefoner men er redd for at han bare vil bli ranet og da vil det i hvertfall være bortkastede penger. Og jeg har liksom heller lyst til å bruke 1000 kr på noe annet til ham. Han har hatt mobilen nå i to år, i fjor skulle jeg kjøpe han denne n gage'n, men han fikk lyst på noe annet istedet så jeg kjæpte han noe annet, men nå har han venta i to år og mobilen er hverken blitt borte eller ødelagt så jeg syns han fortjener den premien, bare de ikke hadde vært så dyre :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #17 Del Skrevet 11. mai 2005 Ja,jeg lovte han en ny mobil, ikke n gage, men det er den han forventer å få fordi det er den han har ønsket seg... Jeg har sett barn med enda dyrere mobil telefoner men er redd for at han bare vil bli ranet og da vil det i hvertfall være bortkastede penger. Og jeg har liksom heller lyst til å bruke 1000 kr på noe annet til ham. Han har hatt mobilen nå i to år, i fjor skulle jeg kjøpe han denne n gage'n, men han fikk lyst på noe annet istedet så jeg kjæpte han noe annet, men nå har han venta i to år og mobilen er hverken blitt borte eller ødelagt så jeg syns han fortjener den premien, bare de ikke hadde vært så dyre :-? :hår: Hvor er grensesettingen? Du har lovet han en ny, men en ny ny eller ny brukt. Laaaaangt derifra at ungene mine får bestemme hvilken mobil de vil ha. I hvertfall så lenge det er jeg som betaler. Spiller ingen rolle om hva ungen VIL ha. Her er det jeg som bestemmer. De må ta til takke med det de får. Ikke rart at det blir som det blir. Det dumeste vi kan gjøre er å legge det i hendene på de, men det er meg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #18 Del Skrevet 12. mai 2005 Min sønn på 10 år får ikke selv bestemme hvilken mobil han skal ha. Det er det jeg som bestemmer. Selvsagt har han lov til å ønske seg, men jeg bestemmer.. Etter min mening så trenger ikke barn så dyr mobil. Er jo så fort gjort at dem blir ødelagte, mistes eller blir stælt... Og ja, vi skal holde hva vi har lovet, men dersom du ikke har lovt sønnen din akkurat denne tlf. som er såpass dyr, så må du si i fra til han om det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avery Skrevet 12. mai 2005 #19 Del Skrevet 12. mai 2005 Om en 11 åring skal ha mobil, såbør det være unødvendig å betale mer enn høyst nødvendig for den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molla Skrevet 13. mai 2005 #20 Del Skrevet 13. mai 2005 En 11 åring bør vel ikke ha behov for noen ny og dyr mobil. Selv om han har klart å passe godt på den han har hatt til nå, så er det fort gjort og miste. En annen ting er jo at det sies (leste i en avis eller noe for litt siden) at n gage ikke har slått så godt ann og at Nokia (eller hvem det nå er som lager den) ikke har tenkt å satse så veldig mye på den i fremtiden. Det vil jo si at det ikke kommer noen nye spill til den nå fremover.. Selv om gutten tror at du har lovet han denne tlf. så synes jeg ikke du skal bruke penger på en så dyr mobil til han. Forklar han heller at du ikke har lovet at du ikke har lovet han DENNE mobilen, at han er for ung til så dyr mobil osv. Selvsagt kommer han til å bli sur på deg, men det går over. HUSK at det er du som er voksenpersonen her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå