Gå til innhold

Frokosttips ønskes (streng diett)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pga. sykdom spiser jeg gluten-, melk- og eggfritt, i tillegg til at jeg er vegetarianer. Er for tiden mye plaget med kvalme om morgen, men det er viktig at jeg likevel spiser frokost. Er det noen som har noen tips til frokost? Kan godt bruke litt tid på å lage maten. Har tidligere ofte laget bokhvete"pannekaker" og kjøleskapsgrøt, men har nå pga. kvalmen liksom mistet all interesse for den maten jeg pleier å spise, så tenker at å prøve noe nytt kanskje kan hjelpe litt. Håper på tips! 

Anonymkode: 69408...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig skal jeg holde meg helt unna alle meieriprodukter, men det hender at jeg spiser litt hvitost i middagsmat. Men ikke ost på brødskiven, det blir for mye.  

Anonymkode: 69408...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikertomelett

Polentaomelett

Bananlapper

Chiapudding

Glutenfritt brød med Synnøve finden go vegan/bønnepostei/avocado/kikertpostei/nøttesmør

Alpro yoghurt med müsli og bær 

Anonymkode: 04bc4...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polenta

Soyajoghurt(?) med müsli

Sjekk ut veganblogger, feks veganmisjonen

Anonymkode: ef3b1...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En halv paprika med soyaost (er det det det heter?), soya"kjøtt" og ett egg om du spiser det. 20 min i ovnen, ca 350 kcal. Metter godt og er digg. Kan lages kvelden før, legges i en matboks i kjøleskapet og voila👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tran09 skrev:

En halv paprika med soyaost (er det det det heter?), soya"kjøtt" og ett egg om du spiser det. 20 min i ovnen, ca 350 kcal. Metter godt og er digg. Kan lages kvelden før, legges i en matboks i kjøleskapet og voila👌

Står eggfritt i hi

Anonymkode: 04bc4...ca5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Står eggfritt i hi

Anonymkode: 04bc4...ca5

Det har du helt rett i, da kan retten tilberedes uten egg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Brisk" sine knekkebrød er glutenfri og veldig gode . Spis med humus av kikerter, peanøttsmør eller noe annet du liker.

Pannekaker eller vafler

Quinoagrøt

Chiapudding

Smoothiebowl (Google it. Ørten varianter).

Potetlomper

Hjemmebakt brød

Legg inn noen nøtter ol også så du får dekka kaloribehovet.

Skjønner det har sammenheng med sykdom. Men vegetarianer-valget ...kan du vurdere å endre det nå når du nesten ikke kan spise noe særlig ?? Kanskje være pescetarianer en stund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempegode tips alle sammen! 😃😃 Skal bruke morgendagen på å lese litt oppskrifter og skrive handleliste, så skal jeg prøve ut litt forskjellige retter. 

 

Ja, har vurdert å begynne å spise litt fisk og kjøtt. Men har aldri likt lukten av noen av delene, så tror ikke at det er så lurt å begynne med det nå som jeg er plaget med kvalme. Men pleier folk å spise sånt til frokost, da? For det er egentlig bare til frokost jeg sliter, kvalmen går over når jeg har klart å spise frokost. Høres litt bakvendt ut, men det er visst sånn kroppen min fungerer for tiden. 

Anonymkode: 69408...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lill3My skrev:

"Brisk" sine knekkebrød er glutenfri og veldig gode . Spis med humus av kikerter, peanøttsmør eller noe annet du liker.

Pannekaker eller vafler

Quinoagrøt

Chiapudding

Smoothiebowl (Google it. Ørten varianter).

Potetlomper

Hjemmebakt brød

Legg inn noen nøtter ol også så du får dekka kaloribehovet.

Skjønner det har sammenheng med sykdom. Men vegetarianer-valget ...kan du vurdere å endre det nå når du nesten ikke kan spise noe særlig ?? Kanskje være pescetarianer en stund? 

Hvorfor det? Jeg er glutenintolerant og veganer,og det funker helt fint :)

Anonymkode: 04bc4...ca5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smoothiebowl toppet med blant annet glutenfrie havregryn? Smoothie av melkefri joghurt. 

Anonymkode: 2c13a...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak svært gode frø-knekkebrød https://trinesmatblogg.no/recipe/froknekkebrod-med-chia/   Mitt favorittpålegg er avocado i skiver, eller most og blandet med litt tomat og sitron. Hummus med soltørket tomat og hakket vårløk/ purre er også godt :) 

Og en vaffeloppskrift :)      https://www.nrk.no/mat/vafler-uten-melk_-egg_-hvete_-havre_-gluten-og-soya-1.7565330  

Anonymkode: 03c7d...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...