Gjest xlamy Skrevet 9. mai 2005 #1 Skrevet 9. mai 2005 jeg begynner å bli mektig lei av å være "ansvarlig" for at jeg og min samboer klarer å holde oss barnløse. vil gjerne sterilisere meg men ingen lege gjør vel det på en tyveårig barnløs, frisk jente? mener jeg har hørt at å sterilisere en mann er en reversibel prosess? altså at han steriliserer seg nå og hvis vi finner ut at vi vil ha barn om 15 år kobler legen sammen ledningene hans igjen og alt funker som før? hva koster isåfall dette og er det "trygt"?
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #2 Skrevet 9. mai 2005 Det er ikke alltid reverserbart med mannlig sterilisering (mener det er ca 50 % sjanse for at ting virker etterpå). En mulighet som etter min mening burde vært brukt mer er at mannen fryser ned noen "doser" (endel, man vet jo aldr hvor latt det er å få barn, og spesielt ikke i 35 årsalderen ) før sterilisering. Aldersgrensen er forøvrig 25 år for begge kjønn.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #3 Skrevet 9. mai 2005 jeg tror virkelig det ville vært fryktelig dumt om du gjorde som 20-åring ja. Om han steriliserer seg så er det slettes ikke sikkert at dere kan få barn om 15 år, en slik operasjon er ikke reversibel i alle tilfeller. Hva er galt med normal prevensjon?
Letti Skrevet 10. mai 2005 #4 Skrevet 10. mai 2005 Min mann er sterilisert og hans sjanser for og gjøre om det er minimal! Så den biten hadde ikke jeg satset på hadde jeg vært mann! Hvorfor lei i en alder av knapt tyve? Selv brukte jeg p-piller eller annet fra jeg var femten og frem til jeg ble gravid med tredjemann i en alder av 31. Da kan man snakke om og være lei!
liv Skrevet 10. mai 2005 #5 Skrevet 10. mai 2005 har du vurdert implant eller p-plaster? Eller spiral? De gir det til kvinner som ikke har født også nå
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #6 Skrevet 10. mai 2005 Skjønner deg godt trådstarter! Jeg er like gammel som deg og ønsker å sterilisere meg. Men etter hva jeg har forstått så må det foreligge tungtveiende grunner for at man før en alder av 25 skal kunne sterilisere seg. Stå på!
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #7 Skrevet 10. mai 2005 :o :o :o Sorry, men det er det mest skrullete jeg har hørt. Ingen kan være 100% sikre på at de ikke vil ha barn når de er bare 20 år. Jeg vet om mange som var helt sikre på at de ikkke ville ha barn da de var 20...nå er de foreldre alle sammen.
apple Skrevet 10. mai 2005 #8 Skrevet 10. mai 2005 :o :o :o Sorry' date=' men det er det mest skrullete jeg har hørt. Ingen kan være 100% sikre på at de ikke vil ha barn når de er bare 20 år. Jeg vet om mange som var helt sikre på at de ikkke ville ha barn da de var 20...nå er de foreldre alle sammen.[/quote'] Og eg som trudde det var i 20-års-alderen folk var skråsikre på ting! Eg er sjølv 24, og har litt lyst å sterilisera meg, men eg tenkjer at eg kanskje kjem til å endra meining om dette med barn seinare, sjølv om eg nå er veldig skråsikker på at eg aldri vil ha barn. Men, som sagt, eg forstår veldig godt trådstartar sitt ønske om å sterilisera seg; eg går til tider rundt og er livredd for å bli gravid, hadde nok fått heilt panikk dersom det skjedde, sjølv om eg brukar p-plaster. Ein kan jo aldri vera heilt sikker!
Letti Skrevet 11. mai 2005 #9 Skrevet 11. mai 2005 Man kan godt som tyveåring være skråsikker på at de valgene man tar er riktige. Men da nytter det ikke i en alder av noen og tredve og angre seg! Da får man stå for de valgene man da tok og si at slik er det og slik blir det. Selv ble jeg stemor i en alder av nitten og trodde jeg visste hva jeg gikk til. I dag som 33 åring vet jeg at det jeg visste som nittenåring egentlig ikke var noe som helst! Men tilbake til trådstarter: det er ikke alle som vil ha barn og det må man respektere. Men å bruke sterilisering som prevensjon.....Det går nok ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå